Permalänk
Medlem

Eufy Security

Har en längre tid velat byta ut mitt Verisure system mot något "smartare" och framförallt utan någon månadskostnad och lokal lagring av datan.

Så vad jag är ute efter:

-Hyffsat prisvärt
-går att bygga ut systemet
-Helst trådlöst
-Integration med Google assistant/google home
-Utan abbonemang

Hittar ingen större tråd om Eufy så tänkte att det kan vara bra att starta en tråd om dem.

Har kikat på Eufy ett tag men inte funnits hos svenska ÅF:ar, men nu har t ex webbhallen och elgiganten tagit in märket.

Det som intresserar mig i deras sortiment:

Batterdrivna kameror, batteridriven videodörrklocka, Trådlösa sensorer, Keypad för larm.

De verkar också fått ordning på integrationen till Google assistant som är ett måste för min del.

Länk: https://us.eufylife.com/collections/security

Någon som har erfarenhet av systemet?

Permalänk
Medlem

Om du köper får du gärna göra en recension.
Är allt trådlöst?
Hur hanterar larmet avbrott med enheterna?
De är såna frågor jag gärna vill veta.
Går att köpa radiostörare på diverse sidor (obs de är ofta inte lagliga då de har för hög uteffekt).
Men vore intressant att se hur systemet hanterar såna, då det finns risk för att en inbrottstjuv använder sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oakar:

Har en längre tid velat byta ut mitt Verisure system mot något "smartare" och framförallt utan någon månadskostnad och lokal lagring av datan.

Så vad jag är ute efter:

-Hyffsat prisvärt
-går att bygga ut systemet
-Helst trådlöst
-Integration med Google assistant/google home
-Utan abbonemang

Hittar ingen större tråd om Eufy så tänkte att det kan vara bra att starta en tråd om dem.

Har kikat på Eufy ett tag men inte funnits hos svenska ÅF:ar, men nu har t ex webbhallen och elgiganten tagit in märket.

Det som intresserar mig i deras sortiment:

Batterdrivna kameror, batteridriven videodörrklocka, Trådlösa sensorer, Keypad för larm.

De verkar också fått ordning på integrationen till Google assistant som är ett måste för min del.

Länk: https://us.eufylife.com/collections/security
Någon som har erfarenhet av systemet?

vera secure eller plus så kan du även styra husets andra saker?
personligen föredrar jag att integrera larm i övrig styrning, tex låser du upp dörren och gps position säger att du är hemma och klockan är efter 17.00 men innan 22.00 då tänder vissa lampor, sterion börjar spela, allt larmas av utan server utrymme, kameror inne går ner med linsen innanför skalet och stänger av. (bara ett exempel)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

vera secure eller plus så kan du även styra husets andra saker?
personligen föredrar jag att integrera larm i övrig styrning, tex låser du upp dörren och gps position säger att du är hemma och klockan är efter 17.00 men innan 22.00 då tänder vissa lampor, sterion börjar spela, allt larmas av utan server utrymme, kameror inne går ner med linsen innanför skalet och stänger av. (bara ett exempel)

Inte så intresserad av att koppla det på det sättet. Har utomhusbelysning som är styrt via plejd med det funkar automatiskt.
Google home sätter jag igång robotdammsugarn med, inte så mycket som är automatiserat förutom det.

Eufy har lokal lagring av övervakningskamerorna samt känner igen om det är människor som närmar sig kameran vilket är intressant, vega har inte lokal lagring eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Om du köper får du gärna göra en recension.
Är allt trådlöst?
Hur hanterar larmet avbrott med enheterna?
De är såna frågor jag gärna vill veta.
Går att köpa radiostörare på diverse sidor (obs de är ofta inte lagliga då de har för hög uteffekt).
Men vore intressant att se hur systemet hanterar såna, då det finns risk för att en inbrottstjuv använder sådan.

Allt förutom basstationen där lagringen finns. Bra frågor, ska forska lite i det.
Enklast för tjuven är att klippa fibern

Permalänk
Medlem
Skrivet av oakar:

Inte så intresserad av att koppla det på det sättet. Har utomhusbelysning som är styrt via plejd med det funkar automatiskt.
Google home sätter jag igång robotdammsugarn med, inte så mycket som är automatiserat förutom det.

Eufy har lokal lagring av övervakningskamerorna samt känner igen om det är människor som närmar sig kameran vilket är intressant, vega har inte lokal lagring eller?

vera kör allt lokalt, du kan använda nästan vilka kameror som helst med vera tex dahua med ai så slipper du falsklarm som kommer hagla med vanliga kameror, (räcker att det regnar/snöar eller solen lyser, oavsätt om kameran hävdar att den ska känna igen människor)

ska du köra många kameror skulle jag istället gått på en nvr med ai och integrerat den till kontrollen.
tex imou om du vill ha billigare lösning, dahua om du vill ha premium (imou är dahuas budget märke)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tittar på att skaffa ett trepack av nya 3:an. Någon som vet hur kopplingen till wifi fungerar på dessa - måste varje kamera sitta i bra range från wifi/router eller är mer "mesh" (kommer inte på bättre ord här) - dvs kan enheterna kommunicera via varandra. Skulle vilja sätta kamerorna på ett sätt där de kommer längre och längre från huset, den sista kommer knappast ha bra uppkoppling direkt mot routern.

Visa signatur

FD Meshify S2 | ROG Strix 1000W | Asus ROG Z690 Maximus Hero | G.Skill 32GB DDR5 5600Mhz CL36 | Intel i9 12900K | Corsair H150i Elite LCD | MSI 4090 Gaming Trio | 4x Corsair LL140 RGB | Samsung G9 Neo | Corsair K95 | Logitech Pro X | Asus Xonar Essence III | Beyerdynamic DT990 250ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ma6b:

Tittar på att skaffa ett trepack av nya 3:an. Någon som vet hur kopplingen till wifi fungerar på dessa - måste varje kamera sitta i bra range från wifi/router eller är mer "mesh" (kommer inte på bättre ord här) - dvs kan enheterna kommunicera via varandra. Skulle vilja sätta kamerorna på ett sätt där de kommer längre och längre från huset, den sista kommer knappast ha bra uppkoppling direkt mot routern.

Skulle inte köpa från Eufy i dagsläget efter senaste skandalen. Se https://www.youtube.com/watch?v=2ssMQtKAMyA och https://www.youtube.com/watch?v=gMe2K-bHSdI för mer info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hgbf:

Skulle inte köpa från Eufy i dagsläget efter senaste skandalen. Se https://www.youtube.com/watch?v=2ssMQtKAMyA och https://www.youtube.com/watch?v=gMe2K-bHSdI för mer info.

Wow! Det var inte snyggt. Har helt missat.

Trist, tycks inte finnas något bra alternativ med samma batteritid och utan månadsabonnemang. Kanske skulle man kunna blockera dessa enheters access ut, snabb sökning antyder att det bör gå med viss funktionalitet tappad, t.ex att se live videoström via app när man inte är på lokalt nät.

Visa signatur

FD Meshify S2 | ROG Strix 1000W | Asus ROG Z690 Maximus Hero | G.Skill 32GB DDR5 5600Mhz CL36 | Intel i9 12900K | Corsair H150i Elite LCD | MSI 4090 Gaming Trio | 4x Corsair LL140 RGB | Samsung G9 Neo | Corsair K95 | Logitech Pro X | Asus Xonar Essence III | Beyerdynamic DT990 250ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ma6b:

Wow! Det var inte snyggt. Har helt missat.

Trist, tycks inte finnas något bra alternativ med samma batteritid och utan månadsabonnemang. Kanske skulle man kunna blockera dessa enheters access ut, snabb sökning antyder att det bör gå med viss funktionalitet tappad, t.ex att se live videoström via app när man inte är på lokalt nät.

kolla på dahua eller imou, där kan du köra sakerna helt off-line och utan abonnemang. dom har batteri kameror och det finns solpaneler till dom om man är för lat för att ladda.
imou är väldigt smidigt och har bra sortiment för privatpersoner, dahua är mer komplext och dyrare.

Eller blanda dessa två imou är dahuas budgetmärke dvs dom är helt kompatibla att mixa.
jag kör både dahua och imou kameror till en dahua nvr, deras system går bygga ut med larm och passage system mm
väldigt bra bang/buck

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag dammar av den här gamla tråden. Mitt gamla Arlo-system (första generationen) har börjat krångla. Nu kikar jag lite på Eufy-kamerorna. Finns det någon som testat detta system? Vore intressant att höra om erfarenheter, batterilivslängd, stabilitet mm.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Jag dammar av den här gamla tråden. Mitt gamla Arlo-system (första generationen) har börjat krångla. Nu kikar jag lite på Eufy-kamerorna. Finns det någon som testat detta system? Vore intressant att höra om erfarenheter, batterilivslängd, stabilitet mm.

Jag har denna : https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/sakerh...

Jag gick från google kameror ( som ständigt krånglade ) till detta system. De har inte krånglat en gång sedan jag satte upp kamerorna. De slår sig på bröstet och skriver de har över 365 dagars batteritid. De gör de med rätta, batteritiden är galet bra.

Så av mig får kamerorna 5/5, är supernöjd.

Sen finns det väldigt mycket inställningsmöjligheter, så som vilka tider den ska varna om någon går, om den ska tjuta om något rör sig vid dem på natten, om den ska spela in vissa tider på dygnet eller inte. Jadu listan kan göras lång.. Bara skriv om du har fler funderingar.

Permalänk
Skrivet av Maddoxswe:

Jag har denna : https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/sakerh...

Jag gick från google kameror ( som ständigt krånglade ) till detta system. De har inte krånglat en gång sedan jag satte upp kamerorna. De slår sig på bröstet och skriver de har över 365 dagars batteritid. De gör de med rätta, batteritiden är galet bra.

Så av mig får kamerorna 5/5, är supernöjd.

Sen finns det väldigt mycket inställningsmöjligheter, så som vilka tider den ska varna om någon går, om den ska tjuta om något rör sig vid dem på natten, om den ska spela in vissa tider på dygnet eller inte. Jadu listan kan göras lång.. Bara skriv om du har fler funderingar.

Jag håller med. Kör exakt samma uppsättning sedan ett halvår tillbaka och aldrig krånglat. Enkel setup och batteritiden verkar onekligen väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Tack för snabb återkoppling! Mina Arlo-kameror höll i ungefär 10 år och givet den långa uppgraderingscykeln så kikar jag på detta kit med 4K och solceller: https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B0B7NLK2T1/

Kamerorna kommer sitta på sommarhuset där vi inte är så ofta, så om solcellerna kan förlänga batteritiden ytterligare så är det värt det.

Om allt känns stabilt så överväger jag att sedan utöka med kameror och sensorer inomhus och då avsluta vårt Verisure-abonnemang. Verisure höjer priset hela tiden och nu ligger jag på uppåt 10k kr per år - helt oacceptabelt.

Tankar på detta?

En annan fråga, kan man ställa in så att en kamera spelar in enligt ett visst schema samtidigt som den andra kameran arbetar utifrån ett annat schema?

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Tack för snabb återkoppling! Mina Arlo-kameror höll i ungefär 10 år och givet den långa uppgraderingscykeln så kikar jag på detta kit med 4K och solceller: https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B0B7NLK2T1/

Kamerorna kommer sitta på sommarhuset där vi inte är så ofta, så om solcellerna kan förlänga batteritiden ytterligare så är det värt det.

Om allt känns stabilt så överväger jag att sedan utöka med kameror och sensorer inomhus och då avsluta vårt Verisure-abonnemang. Verisure höjer priset hela tiden och nu ligger jag på uppåt 10k kr per år - helt oacceptabelt.

Tankar på detta?

En annan fråga, kan man ställa in så att en kamera spelar in enligt ett visst schema samtidigt som den andra kameran arbetar utifrån ett annat schema?

Som svar på din fråga, ja du kan ställe in det per kamera. Har en på baksidan där ungarna leker mycket så den vill jag inte ska spela in alls på dagen medan framsidan vill jag ha koll om folk kommer.

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett sånt här kit från Clas Ohlson igår, 5092kr med deras 15%-kampanj, https://www.clasohlson.com/se/EufyCam-3-Kit,-2-overvakningska...

Vad gäller kameror inomhus så har Eufy flera olika modeller, men alla verkar drivas med USB-kabel (bökig kabeldragning om kamerorna monteras högt upp på väggarna inomhus). Vad tror ni om att köpa deras utomhuskameror med uppladdningsbart batteri istället, t.ex. Eufycam 2C Pro eller Eufycam 3C. Detta bör väl fungera eller missar jag något, @Maddoxswe och @linus_einar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Jag beställde ett sånt här kit från Clas Ohlson igår, 5092kr med deras 15%-kampanj, https://www.clasohlson.com/se/EufyCam-3-Kit,-2-overvakningska...

Vad gäller kameror inomhus så har Eufy flera olika modeller, men alla verkar drivas med USB-kabel (bökig kabeldragning om kamerorna monteras högt upp på väggarna). Vad tror ni om att köpa deras utomhuskameror med uppladdningsbart batteri istället, t.ex. Eufycam 2C Pro eller Eufycam 3C. Detta bör väl fungera eller missar jag något, @Maddoxswe och @linus_einar?

Absolut kommer de fungera, det är väl mer att de kostar lite mer för att kunna sitta utomhus. så som ip klassade för regn, man kan nästan kalla dem lite overkill för att sitta inomhus

Permalänk
Medlem

Jag har haft igång mitt Eufy-system bestående av en HomeBase 3, en SoloCam S340 och två EufyCam S300 sen början av året. Två av kamerorna drivs med externa solceller vilket har fungerat kanon. Får se om solen räcker till under vintern men tror inte det är några problem sålänge kameran inte registrerar onormalt många events. Varje event väcker kameran ur sleep och drar såklar lite batteri, speciellt på S340.

Över lag tycker jag att det fungerar väldigt bra. S340 är riktigt bra då den kan rotera kameran och följa mål, dock så är den lite okänslig för små objekt, mindre barn t.ex. men det kan bero på att den i mitt fall synfältet delvis täcks av ett trappräcke.

HomeBase 3 är ganska kompetent, den har "AI Recognition" där den kan särskilja en del saker, husdjur, bilar och även lära sig att känna igen ansikten vilket funkar helt OK efter ett tag. Jag har 1TB lagring och det ser ut att räcka väldigt långt, jag har 94% ledigt efter 9 månader. Dock spelar kamerorna endast in kortare snuttar efter de detekterat något, inte 24/7 inspelning som mer avancereade system gör.

Jag har nyligen utökat systemet med Eufy's hemlarm som jag håller på att utvärdera. Tanken är att det ska ersätta mitt dyra Sector Alarm-system på sikt.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Jag har kört Eufy nu i snart två år och är supernöjd.

Dom har nu en kanondrive på Amazon.
Eufy Amazon

Permalänk
Medlem
Skrivet av hgbf:

Drygt. Jag köpte Eufy av den anledningen, att det var lokal lagring.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Drygt. Jag köpte Eufy av den anledningen, att det var lokal lagring.

Detta är ju då gamla nyheter.

Var med om detta fenomen med mina enheter förra året när det kom upp till ytan.
Men nu måste man ha koder och dyligt för att starta stream.

Jag har mitt system integrerat med mitt smarta hem och så backas även allt upp i min NAS.
Tidigare kunde jag starta stream direkt från NAS på samma nätverk men sedan dom hittade detta säkerhetshål så funkar det inte längre. Blev lite halvdrygt att bygga om systemet.

Permalänk
Medlem

Stort tack för all bra info, grym community! Om jag ska ersätta min Verisure-installation med Eufy så kommer jag behöva komplettera med brandvarnare. Brandvarnarna måste vara uppkopplade så att jag får notis via telefonen om larmet går. Vad ska jag satsa på för kit?

Jag har tittat på dessa två:
https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B0BMQ52BC8/
https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B0CQPD2MHN/

Det senare verkar ju väldigt prisvärt!

Eller finns det något annat system som kan integreras med Eufy?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Detta är ju då gamla nyheter.

Var med om detta fenomen med mina enheter förra året när det kom upp till ytan.
Men nu måste man ha koder och dyligt för att starta stream.

Jag har mitt system integrerat med mitt smarta hem och så backas även allt upp i min NAS.
Tidigare kunde jag starta stream direkt från NAS på samma nätverk men sedan dom hittade detta säkerhetshål så funkar det inte längre. Blev lite halvdrygt att bygga om systemet.

Jag köpte 2 kameror 2021. Satte upp Nas i början men lagt ned det projektet så dessa har bara fått snurra sen dess. Tycker i övrigt att de fungerar bra även om de vid blåsiga dagar kan uppfatta tex växtlighet som människor.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Jag köpte 2 kameror 2021. Satte upp Nas i början men lagt ned det projektet så dessa har bara fått snurra sen dess.

Aa men jag tror jag också hoppade på vid sent 2021 tidigt 2022.
Skiten bara funkar. Arlo och dom här verkar funka sådär efter några år.

Sen med solceller så är det verkligen set and forget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Stort tack för all bra info, grym community! Om jag ska ersätta min Verisure-installation med Eufy så kommer jag behöva komplettera med brandvarnare. Brandvarnarna måste vara uppkopplade så att jag får notis via telefonen om larmet går. Vad ska jag satsa på för kit?

Jag har tittat på dessa två:
https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B0BMQ52BC8/
https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B0CQPD2MHN/

Det senare verkar ju väldigt prisvärt!

Eller finns det något annat system som kan integreras med Eufy?

Jag har faktiskt kvar Verisure.
Ringde och sa upp det men det kom ut en tjomme och jag betalar knappt något nu.
Enda vettiga anledningen för Verisure är brandlarmet i mitt tycke och att det faktiskt är direkt mot larmtjänst.
Jag bor ca 3-4 min från en brandstation (1 min med blåljus) och dom minutrarna vid brand är en enorm skillnad.
Man kan ju ha oturen att inte ha täckning på telefonen och då får man ingen notis. Liten risk ja, men för några hundra är det inte värt i mitt tycke.

Eufy tillbehör
Men eufy har lite sådana tillbehör, se ovan om dem duger för ditt syfte.