Windows startar inte om vid nedstängning

Permalänk
Medlem

Windows startar inte om vid nedstängning

Jag har ett irriterande problem med min Lenovo-laptop, en T470s. När jag stänger av den för dagen, och startar upp på morgonen, så har den inte "startat om". Kollar jag Task Manager -> Performance, så kan den ha flera dagars uptime. Det är som att den inte nollställer minne etc. när jag väljer Shut Down, utan bara går ner i viloläge. Är detta något typiskt för Lenovo, eller kanske en Windows-inställning?

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TheJonaz:

Jag har ett irriterande problem med min Lenovo-laptop, en T470s. När jag stänger av den för dagen, och startar upp på morgonen, så har den inte "startat om". Kollar jag Task Manager -> Performance, så kan den ha flera dagars uptime. Det är som att den inte nollställer minne etc. när jag väljer Shut Down, utan bara går ner i viloläge. Är detta något typiskt för Lenovo, eller kanske en Windows-inställning?

Stäng av i win 10 försätter datorn i en sorts hybrid energisparläge för att det ska verka som om win 10 bootar snabbare än win 7.
Man behöver välja starta om för att datorn ska startas om utifall det nu är viktigt för dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Eller så kan man stänga av det beteendet.
https://www.windowscentral.com/how-disable-windows-10-fast-st...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS