TSMC ska prioritera kretsar åt Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker de kunde prioritera AMD och Nvidia istället. Man får faktiskt tänka på att det är mycket viktigt för människors mentala välstånd att kunna bedriva sin hobby. Fortsätter det såhär så har vi snart ett läge där många kommer prata om förlorade år för sin fritid, medans biltillverkarna och scalpers skrattar gott åt oss hela vägen till banken. Det är hemskt som det har blivit.

Tjänar de mer pengar på Apple än din hobby så kommer de 110% välja Apple.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Datavetare

Nu handlar detta bara om pengar. TSMC skulle aldrig varit där de är nu utan Apples framgångar och deras brutala skattkista, samtidigt är Apple helt medveten om hur kritiskt det är för dem att hålla kvar TSMC i toppen (framförallt före Intel).

Men man kan ju fantisera om att TSMC prioriterar Apple för de hade stake att utmana teknik med rötter från samma årtionde undertecknad föddes (och det är ett tag sedan...) för ser väldigt mycket fram emot att se om Apple kan göra samma sak på andra områden vad de redan gjort för ultratunna bärbara: ta fram något som tekniskt ligger år före allt annat.

Får också tacka TSMC för de tog mina personliga behov i beaktande, måste skaffa en ny bil och då det blir en elbil vill man ju slippa brist på kretsar där

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Nu är ju spelplanen förändrad. Jag respekterar @Ozzed produktion av musik, betydligt mer än vad hans krigståg mot miners, scalpers..

Respekterar du miners korståg mot fiat-valutor då? När det kommer till kritan så skulle förmodligen en majoritet av de som minar sluta omedelbums om det inte längre gick att växla in kruptovalutor mot fiat-pengar, så det finns liksom ingen ideologi eller moral bakom när allt kommer omkring. Det respekterar inte jag i alla fall.

Men oavsett vilken fot man står på så kommer allt ordna sig. Mining-boomen kommer dö, i framtiden är miners hänvisade till CMP-kort så nästa boom lär inte bli mer än en liten puff, och när miners inte längre trängs med gamers om korten, finns inte längre någon marknad för scalpers, så allt kommer ordna sig och alla kan gå tillbaka till att vara oense om annat istället

Tack för att du respekterar min musik förresten. Jag har försökt vara konsekvent med resten av min ideologi vad gäller min musik. Jag tror det är en bra väg oavsett vad man tycker, annars blir ens argument lätta att slå hål på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Tjänar de mer pengar på Apple än din hobby så kommer de 110% välja Apple.

Ja. Har egentligen inget att säga om det. Jag äger inte en enda produkt från Apple men oavsett så lämnade de ju inte sin plats i kön bara för att det började blåsa lite snålt ett tag. Det är mest de som fegade ur och sedan tog sina stater till hjälp för att rätta till sitt misstag, och det är däri jag menar orättvisan ligger.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Respekterar du miners korståg mot fiat-valutor då? När det kommer till kritan så skulle förmodligen en majoritet av de som minar sluta omedelbums om det inte längre gick att växla in kruptovalutor mot fiat-pengar, så det finns liksom ingen ideologi eller moral bakom när allt kommer omkring. Det respekterar inte jag i alla fall.

Men oavsett vilken fot man står på så kommer allt ordna sig. Mining-boomen kommer dö, i framtiden är miners hänvisade till CMP-kort så nästa boom lär inte bli mer än en liten puff, och när miners inte längre trängs med gamers om korten, finns inte längre någon marknad för scalpers, så allt kommer ordna sig och alla kan gå tillbaka till att vara oense om annat istället

Tack för att du respekterar min musik förresten. Jag har försökt vara konsekvent med resten av min ideologi vad gäller min musik. Jag tror det är en bra väg oavsett vad man tycker, annars blir ens argument lätta att slå hål på.

Det är en komplex fråga, men självklart bidrar kryptovaluta ett alternativ mot fiatvalutor. Hur skulle du tycka om du bodde i Tyskland på 30-talet och plötsligt började Riksbanken (motsvarande), öka penningmängden med en faktor 10000. Inte så himla roligt för den som har besparingar under den tiden. Krypto skyddar mot inflation och det trodde jag faktiskt att du förstod att så länge fiat-valutor och stater kan trycka så mycket pengar som de vill, utan att öka produktiviteten så minskar dina besparingar i värde. Sen har andra redan visat att i Argentina så är krypto det bästa alternativet för att staten inte ska blåsa dig.

Mining är ett sätt att upprätthålla att någon faktiskt räknar på blockkedjan. Det yttersta problemet i ditt resonemang är att du tror att företag finns bara för att de är goda. De ska tjäna pengar också, helst så mycket som det bara går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag bortser från majoriteten av ditt inlägg som mest är trams, lägger ord i munnen på mig och inte bidrar med något värdefullt.

Men det du säger i slutet har ett uns av substans så det tänker jag faktiskt svara på.

Du har fel. Scalper är man om startbudet är menat att skinna folk. Men här på marknaden så får man ju inte ha ett startbud som ligger högre än butikspriser. Om folk då sedan vill betala mer så är det ju så det är, men lägger man ribban högt från början så är själva poängen att sko sig på andras bekostnad.

Dessutom finns begränsningar på hur många varor som får säljas och hur ofta, så Sweclockers motverkar alltså att man sätter i system att göra vinst på att det är brist. En scapler har högre utgångspriser och säljer dessutom ofta flera varor. Så nej, jag tycker inte att de som säljer bristvaror på Sweclockers är Scalpers. regelverket gör det inte möjligt. Det är liksom det som är poängen.

Till skillnad från Scalpers och miners så finns en gemenskap bland gamers. Vi inser att vi alla är människor och har empati för varandra. Sen är det klart att miners och scalpers med viss framgång försökt vända oss mot varandra, men sålänge jag och andra är grindvakter för sådana dumheter så är det endast med begränsad framgång. Jag står på mig och står upp för rättvisa, rättfärdighet och att man i tider av brist skall stå tillbaka om man tänkt använda bristvaran på ett avvikande sätt.

Kan garantera dig att väldigt många gamers köpt sig 2 kort från rtx serien för att subventionera den ena de ska behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Det är en komplex fråga, men självklart bidrar kryptovaluta ett alternativ mot fiatvalutor. Hur skulle du tycka om du bodde i Tyskland på 30-talet och plötsligt började Riksbanken (motsvarande), öka penningmängden med en faktor 10000. Inte så himla roligt för den som har besparingar under den tiden. Krypto skyddar mot inflation och det trodde jag faktiskt att du förstod att så länge fiat-valutor och stater kan trycka så mycket pengar som de vill, utan att öka produktiviteten så minskar dina besparingar i värde. Sen har andra redan visat att i Argentina så är krypto det bästa alternativet för att staten inte ska blåsa dig.

Mining är ett sätt att upprätthålla att någon faktiskt räknar på blockkedjan. Det yttersta problemet i ditt resonemang är att du tror att företag finns bara för att de är goda. De ska tjäna pengar också, helst så mycket som det bara går.

Har man läst mina inlägg genom åren vet man att jag knappast tycker att företag är goda. Självklart vill företag tjäna så mycket pengar det går. Och då är det väl bra om de får bestämma vilka varor och tjänster som skall produceras själva och inte att stater säger åt dem vad de ska producera?

Att krypto skulle skydda mot inflation faller på sin egen orimlighet. Finns väl inte en enda kryptovaluta som ens haft tillstymmelse till stabilt värde. Man byter bara en osäkerhet mot en annan. Vill man skydda sig mot inflation på riktigt så får man köpa guld eller något annat som garanterat alltid kommer stå högt i värde oavsett vilken valuta man sen löser in det mot.

Med Fiat-pengar har du sedelpress som problem, ja. Men med Krypto så har du... att en snubbe säger att man inte får köpa hans bilar med bitcoin längre. Så nej, jag köper inte att det är ett "skydd" mot att ens tillgångar ska tappa i värde. Lika lite som det är ett "skydd" att köpa aktier istället för att ha ett traditionellt sparkonto,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Det är absolut en "hobby". Det är inte entusiaster som driver utvecklingen i första hand utan det är företag och hela stater. Det finns en anledning till att i princip alla nya tekniska nyheter i första hand hittar ut i bland servrar och liknande riktade mot främst företag innan det blir "tillgängligt" för entusiaster. Det kan ha blivit mer balanserat senaste åren men tittar man historiskt och även troligtvis till viss del fortfarande så är det inte entusiastmarkanden som drivit på utvecklingen till största delen.

Det jag sa var att det driver på mer än bilindustrin i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det jag sa var att det driver på mer än bilindustrin i alla fall!

Fast även där skulle jag säga att du är fel ute, speciellt på senare år då bilar blivit smartare och smartare. Nu har jag inget belägg för det jag kommer skriva, men jag skulle säga att CPU/GPU marknaden (åtminstone vad vi klassar det som på det här forumet) är en liten del sett till all annan digital infrastruktur där ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Fast även där skulle jag säga att du är fel ute, speciellt på senare år då bilar blivit smartare och smartare. Nu har jag inget belägg för det jag kommer skriva, men jag skulle säga att CPU/GPU marknaden (åtminstone vad vi klassar det som på det här forumet) är en liten del sett till all annan digital infrastruktur där ute.

Inte på fräsha noder... tesla tillverkar inte hundratals miljoner bilar, och i varje sitter bara några enstaka chip som är nära moderna noder. Jag tror du har fel, men nu sitter vi båda och killgissar, så detta kommer nog inte leda någonstans.

Denna länk talar ju för min sida att mobiler/teknik är nästan hela TSMCs omsättning (osäker på om källan är tillförlitlig, men liknande siffror finns på många ställen)

https://semiwiki.com/forum/index.php?threads/tsmcs-top-custom...

Även historiskt var det ju väldigt ofta just grafikkort som var först av alla på senaste noderna, det är först senaste åren som smartphones har gått om. Datacenter och servrar har såklart mycket omsättning med, men inte andra industrier tror jag...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Har man läst mina inlägg genom åren vet man att jag knappast tycker att företag är goda. Självklart vill företag tjäna så mycket pengar det går. Och då är det väl bra om de får bestämma vilka varor och tjänster som skall produceras själva och inte att stater säger åt dem vad de ska producera?

Att krypto skulle skydda mot inflation faller på sin egen orimlighet. Finns väl inte en enda kryptovaluta som ens haft tillstymmelse till stabilt värde. Man byter bara en osäkerhet mot en annan. Vill man skydda sig mot inflation på riktigt så får man köpa guld eller något annat som garanterat alltid kommer stå högt i värde oavsett vilken valuta man sen löser in det mot.

Med Fiat-pengar har du sedelpress som problem, ja. Men med Krypto så har du... att en snubbe säger att man inte får köpa hans bilar med bitcoin längre. Så nej, jag köper inte att det är ett "skydd" mot att ens tillgångar ska tappa i värde. Lika lite som det är ett "skydd" att köpa aktier istället för att ha ett traditionellt sparkonto,

Frågan blir ju då. Kan du trolla fram 10 miljoner bitcoins imorgon? Nä, kan du be centralbanken trycka upp nya sedlar. Vilket man har gjort i USA.

Stater hatar krypto för att de inte har kontroll över den. Sen är det bra att inte ha alla ägg i samma korg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Frågan blir ju då. Kan du trolla fram 10 miljoner bitcoins imorgon? Nä, kan du be centralbanken trycka upp nya sedlar. Vilket man har gjort i USA.

Stater hatar krypto för att de inte har kontroll över den. Sen är det bra att inte ha alla ägg i samma korg.

Mängden pengar spelar ingen roll. Det handlar om vad de är värda i andras ögon, och om effekten av att trycka upp massvis med sedlar är likadan som att rätt person säger att man inte får köpa hans bil med bitcoin längre, så spelar ju sematiken kring det hela ingen som helst roll för slutresultatet.

Minns att det är en fysiskt omöjlighet att odla tulpaner i samma takt som en sedelpress, men den bubblan sprack lik förbannat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Mängden pengar spelar ingen roll. Det handlar om vad de är värda i andras ögon, och om effekten av att trycka upp massvis med sedlar är likadan som att rätt person säger att man inte får köpa hans bil med bitcoin längre, så spelar ju sematiken kring det hela ingen som helst roll för slutresultatet.

Minns att det är en fysiskt omöjlighet att odla tulpaner i samma takt som en sedelpress, men den bubblan sprack lik förbannat.

Guld har ju sitt värde pga att det är begränsat så som krypto. Men vi pratar om olika saker. Jag pratar om statens inblandning att styra över sin valuta. Finns ju en anledning att man försöker hålla Centralbanken och de styrande separat. Så där har du fel. Staten kan förbjuda krypto och på så sätt påverka värdet på den, men de kan aldrig skapa mer krypto än i den bestämda takten som Bitcoin tex. Folk tycker att det är helt okej att staten försöker hålla inflationen till 2%. Så att dina pengar blir mindre och mindre värde. Därför behöver man andra tillgångsslag. Dessutom så är det dimridå när du försöker insinuera att bubblor och inflation är samma sak. Det är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Guld har ju sitt värde pga att det är begränsat så som krypto. Men vi pratar om olika saker. Jag pratar om statens inblandning att styra över sin valuta. Finns ju en anledning att man försöker hålla Centralbanken och de styrande separat. Så där har du fel. Staten kan förbjuda krypto och på så sätt påverka värdet på den, men de kan aldrig skapa mer krypto än i den bestämda takten som Bitcoin tex. Folk tycker att det är helt okej att staten försöker hålla inflationen till 2%. Så att dina pengar blir mindre och mindre värde. Därför behöver man andra tillgångsslag. Dessutom så är det dimridå när du försöker insinuera att bubblor och inflation är samma sak. Det är det inte.

Du bemöter inte det centrala i det hela. Vad är meningen med att byta ut en tillgång med oförutsägbart värde mot en annan tillgång med oförutsägbart värde?

Ja, guld ock krypto är båda begränsade tillgångar, men guld tappar inte 30% av sitt värde över en natt på grund av ett fåtal individers handlingar eller åsikter. Kryptovalutor är knappast någon garant för att ens tillgångar kommer öka i värde eller ens behålla värdet man från början investerade, så vad är skillnaden mot fiat? Problemet är väl att det finns faktorer som gör att värdet inte kan garanteras, inte vilka faktorer det handlar om?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Men var det inte nån artikel för några veckor sen, eller nån månad sen där TSMC skulle prioritera AMD för att dom är en av de största kunderna?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Men är det inte lite olika spår de upptar?

Apple ska väl producera på en ny revision av 5nm för iphone "13", samt fortsatt bygga nuvarande modeller och M1 på 5nm såklart.

AMD bygger cpu/gpuer på 7nm.

Fordonsindustrin använde väl gamla kretsar på stora nm:ar?

Nvidia korten byggs av Samsung, möjligen att 40xx blir på TSMC?

Så jag ser inte riktigt hur de konkurerrar med varandra om kapacitet? Kanske i vilka linor man prioriterar att bygga ut då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Du bemöter inte det centrala i det hela. Vad är meningen med att byta ut en tillgång med oförutsägbart värde mot en annan tillgång med oförutsägbart värde?

Ja, guld ock krypto är båda begränsade tillgångar, men guld tappar inte 30% av sitt värde över en natt på grund av ett fåtal individers handlingar eller åsikter. Kryptovalutor är knappast någon garant för att ens tillgångar kommer öka i värde eller ens behålla värdet man från början investerade, så vad är skillnaden mot fiat? Problemet är väl att det finns faktorer som gör att värdet inte kan garanteras, inte vilka faktorer det handlar om?

Guld har funnits i flera tusen år och krypto i 15 år. Så det går inte att jämföra. Du har ingen aning av diversifiering funkar så det är svårt att börja på en sån låg nivå. Läs på och återkom. Nu är vi så offtopic att det är meningslöst. Hata mindre. Det mår vi alla bra av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Guld har funnits i flera tusen år och krypto i 15 år. Så det går inte att jämföra. Du har ingen aning av diversifiering funkar så det är svårt att börja på en sån låg nivå. Läs på och återkom. Nu är vi så offtopic att det är meningslöst. Hata mindre. Det mår vi alla bra av.

Trams. Poängen är att det finns massor av sätt att sprida sina tillgångar utan att aktivt förstöra för andra, och det vet du mycket väl. När Gamers kan köpa grafikkort och miners inte konkurrerar om samma kort så ordnar det upp sig och jag kommer hitta något annan orättvisa att kämpa emot, och det vet du också. Om alla hade samma engagemang för ett bättre samhälle som jag så hade vi aldrig haft den här krisen, så jag låter mig inte tystas utan kommer fortsätta vara en röst för dem som skrämts till tystnad i den fria marknadens namn. Men du har rätt i att det blivit väldigt off topic nu, och jag tror inte vi kan komma så mycket längre o just den här diskussionen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker de kunde prioritera AMD och Nvidia istället. Man får faktiskt tänka på att det är mycket viktigt för människors mentala välstånd att kunna bedriva sin hobby. Fortsätter det såhär så har vi snart ett läge där många kommer prata om förlorade år för sin fritid, medans biltillverkarna och scalpers skrattar gott åt oss hela vägen till banken. Det är hemskt som det har blivit.

Hade de öppnat plånboken så hade de med blivit prioriterade.
I slutänden handlar det om, tjänar vi X pengar, eller Y pengar om vi väljer den eller den kunden?
Kan de välja kund X istället för kund Y och på så sätt gå högre inkomst/vinst så gör de så.

Att biltillverkare prioriteras är rätt enkelt, bilindustrin bidrar med många miljoner jobb världen över, till skillnad för lite grafikkort sålda.

Skrivet av gashemi:

Apple har säkert skrivit kontrakt sedan länge. Men att bildindustrin ska få förtur, dom som avbokade kapacitet för de trodde Corona pandemin skulle minska bilköpandet. Sedan komma och gnälla och be om att deras länder ska "Intervene" för att de ska få förtur.

https://www.bloomberg.com/news/features/2021-01-25/the-world-...

Nu säger jag inte att datorkomponenter är viktigast i världen men ställ er i kö som alla andra!

Se svar ovan.
Bilindustrin är viktig för hela världen, vilket inte lite nya grafikkort är i jämförelse.

Skrivet av Ozzed:

Ja. Det är inte rättvist. Tänk om jag kunde gå till regeringen och be dem utöka påtryckningar på butiken där jag har köplats för att köpa ett grafikkort. Det skulle bli stora rubriker och skandal. Men bilindustrin världen över kan tydligen göra så utan att någon ställs till svars, Regeringar skall vara ett föredöme för folket de fått förtroende att regera. Att man då visar att det är OK att armbåga sig före i kön är anskrämligt.

Varför skulle någon ställas till svars för att TSMC förhandlat med bilindustrin?
TSMC vill tjäna pengar, betalar kund X mer än Y kommer de sälja till kund X.
Är kund X viktigare för världen, så kommer dr sälha till kund X före kund Y.

Helt okej gjort. Viktigare med en fungerande bilindustri än att några grafikkort kan tillverkas, vilket inte sker på samma noder som bilindustrin, som oftast använder äldre beprövade metoder.

Skrivet av Ozzed:

Du har fel. Scalper är man om startbudet är menat att skinna folk. Men här på marknaden så får man ju inte ha ett startbud som ligger högre än butikspriser. Om folk då sedan vill betala mer så är det ju så det är, men lägger man ribban högt från början så är själva poängen att sko sig på andras bekostnad.

Inget fel i att ta betalt det en kund är villig att betala. Vill någon betala 10k+ för ex en PS5 när de släpptes så är det upp till köparen.

Säljarna kommer sälja för så högt pris som köparna är beredda att betala, helt enligt hur en marknad fungerar. Tillgång och efterfrågan styr priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Säljarna kommer sälja för så högt pris som köparna är beredda att betala, helt enligt hur en marknad fungerar. Tillgång och efterfrågan styr priset.

Nu verkar ju en stor del användare faktiskt uppskatta de begränsningar som finns på Sweclockers. Vår gemenskap och kompisanda bland medlemmarna är viktigare än att vissa ska få sko sig på andras bekostnad.

Visst är det så att vissa är beredda att betala sjuka överpriser för att de är i desperat behov av ett nytt grafikkort att spela på. Men jag kan lova dig att om man frågar "Hade du hellre betalat ett lägre pris?" Så är svaret alltid ja och aldrig "Nej, principen om en oreglerad fri marknad är viktigare för mig än att jag sparar några tusenlappar".

Om vi som ogillar fenomenet scalping hade varit i minoritet så hade knappast Sweclockers infört det regelverk som nu finns på plats. De flesta av oss ser andra medlemmar som medmänniskor och inte en chans att tjäna pengar på någon annans desperation.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om vi som ogillar fenomenet scalping hade varit i minoritet så hade knappast Sweclockers infört det regelverk som nu finns på plats. De flesta av oss ser andra medlemmar som medmänniskor och inte en chans att tjäna pengar på någon annans desperation.

Jag tror inte på tramsiga regler. Bättre man låter marknaden reglera sig själv. När pengarna flödar så ökar också investeringsintresset och det börjar byggas fler fabriker och på sikt blir alla nöjda. Personligen tycker jag det som hänt är bra! Jag fick vänta några månader på grafikkort och cpu men det är inte hela världen.

Grafikkortstillverkarna får mer pengar än dom kan göra av med. Hoppas på ännu snabbare utveckling och en ökad produktion samt ännu bättre produkter på sikt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag tror inte på tramsiga regler. Bättre man låter marknaden reglera sig själv. När pengarna flödar så ökar också investeringsintresset och det börjar byggas fler fabriker och på sikt blir alla nöjda. Personligen tycker jag det som hänt är bra! Jag fick vänta några månader på grafikkort och cpu men det är inte hela världen.

Grafikkortstillverkarna får mer pengar än dom kan göra av med. Hoppas på ännu snabbare utveckling och en ökad produktion samt ännu bättre produkter på sikt!

Jag ser inget positivt överhuvudtaget med att I praktiken slänga ut de mindre bemedlade från marknaden. Klart det inte är ett problem om man tillhör gruppen dom alltid har råd med allt de vill köpa och som kan betala scalper-priser och ändå ha råd med mat och tak över huvudet. Men de flesta tillhör inte den kategorin. Så de -"fåniga" reglerna på diverse marknader finns till just för att väldigt få skulle klara sig i en värld där det bara är tillgång och efterfrågan som är styrande faktorer.

Sen är det klart att en del pengar som de nu tjänar kommer gå till forskning och utveckling. Men det är ändå vinstdrivande företag vi talar om så det mesta går nog tyvärr till utdelning till ägarna och fläskigs bonusar till cheferna. Dessutom får ju nvidia etc inte ett öre av det som scalpers tjänar, så scalping är enbart positivt för den som gör det och negativt för alla andra. Då är det omöjligt för mig att ha en positiv eller ens neutral inställning till fenomenet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag tror inte på tramsiga regler. Bättre man låter marknaden reglera sig själv. När pengarna flödar så ökar också investeringsintresset och det börjar byggas fler fabriker och på sikt blir alla nöjda. Personligen tycker jag det som hänt är bra! Jag fick vänta några månader på grafikkort och cpu men det är inte hela världen.

Grafikkortstillverkarna får mer pengar än dom kan göra av med. Hoppas på ännu snabbare utveckling och en ökad produktion samt ännu bättre produkter på sikt!

Om det hade varit TSMC/AMD/Nvidia etc som fick de extra pengarna för grafikkorten hade det varit en sak, men det verkar snarare vara OEM/distributörer och scalpers som tjänar pengarna... så det blir ingen bättre teknik av detta vad jag vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sen är det klart att en del pengar som de nu tjänar kommer gå till forskning och utveckling. Men det är ändå vinstdrivande företag vi talar om så det mesta går nog tyvärr till utdelning till ägarna och fläskigs bonusar till cheferna. Dessutom får ju nvidia etc inte ett öre av det som scalpers tjänar, så scalping är enbart positivt för den som gör det och negativt för alla andra. Då är det omöjligt för mig att ha en positiv eller ens neutral inställning till fenomenet.

Skrivet av medbor:

Om det hade varit TSMC/AMD/Nvidia etc som fick de extra pengarna för grafikkorten hade det varit en sak, men det verkar snarare vara OEM/distributörer och scalpers som tjänar pengarna... så det blir ingen bättre teknik av detta vad jag vet

Scalpers har ju möjlighet att tjäna pengar när det blir snabba omställningar. Jag förstod direkt i september att priset på 3000-serien var "fel". Det 3080 jag köpte för 7825kr känns jättekonstigt när jag sen sålde mitt två år gamla 2080ti för bra mycket mer!

Nu är väl priserna på grafikkort i butik minst 50% upp, vilket gör att marginalerna för scalpers försvunnit. Får dom tag på ett 3080 för 13500kr och sedan lägger ut det på Tradera, och slutpriset hamnar på 15000kr, så blir det ingen vinst efter att Tradera tagit 10% i provision.

Det tar tid för stora företag att anpassa sig. Det dom gjorde nu senast var ju att släppa 3080ti och 3070ti. Två kort som nästan är samma som 3080/3070 men med mer marknadsanpassade priser. Jag beställde ett 3060ti i januari. Hela produktionslinan har antagligen ställt om till att enbart tillverka 3070 och 3070ti istället då det är i princip samma tillverkningskostnad och mitt 3060ti kommer förmodligen inte levereras på bra länge.

Hursomhelst, nVidia och AMD gör rekordvinster så det är klart de kan lägga mer pengar på utveckling!