TSMC ska prioritera kretsar åt Apple

Permalänk
Melding Plague

TSMC ska prioritera kretsar åt Apple

Storkunden Apples beställningar och fordonsindustrins behov blir främsta fokus hos TSMC under årets andra halva.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De har väll alltid prioritera Apple?

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

De har väll alltid prioritera Apple?

Med tanke på att Apple varit deras viktigaste kund rätt så länge så ser jag inget märkvärdigt med det.

Permalänk
Medlem

Konstigt att säga att Apple prioriteras när Apple nästan själva (hela kapaciteten för första året på alla deras senaste noder) betalat för nya noderna...

Permalänk
Medlem

Jag tycker de kunde prioritera AMD och Nvidia istället. Man får faktiskt tänka på att det är mycket viktigt för människors mentala välstånd att kunna bedriva sin hobby. Fortsätter det såhär så har vi snart ett läge där många kommer prata om förlorade år för sin fritid, medans biltillverkarna och scalpers skrattar gott åt oss hela vägen till banken. Det är hemskt som det har blivit.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Apple har säkert skrivit kontrakt sedan länge. Men att bildindustrin ska få förtur, dom som avbokade kapacitet för de trodde Corona pandemin skulle minska bilköpandet. Sedan komma och gnälla och be om att deras länder ska "Intervene" för att de ska få förtur.

https://www.bloomberg.com/news/features/2021-01-25/the-world-...

Nu säger jag inte att datorkomponenter är viktigast i världen men ställ er i kö som alla andra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Apple har säkert skrivit kontrakt sedan länge. Men att bildindustrin ska få förtur, dom som avbokade kapacitet för de trodde Corona pandemin skulle minska bilköpandet. Sedan komma och gnälla och be om att deras länder ska "Intervene" för att de ska få förtur.

https://www.bloomberg.com/news/features/2021-01-25/the-world-...

Nu säger jag inte att datorkomponenter är viktigast i världen men ställ er i kö som alla andra!

Ja. Det är inte rättvist. Tänk om jag kunde gå till regeringen och be dem utöka påtryckningar på butiken där jag har köplats för att köpa ett grafikkort. Det skulle bli stora rubriker och skandal. Men bilindustrin världen över kan tydligen göra så utan att någon ställs till svars, Regeringar skall vara ett föredöme för folket de fått förtroende att regera. Att man då visar att det är OK att armbåga sig före i kön är anskrämligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker de kunde prioritera AMD och Nvidia istället. Man får faktiskt tänka på att det är mycket viktigt för människors mentala välstånd att kunna bedriva sin hobby. Fortsätter det såhär så har vi snart ett läge där många kommer prata om förlorade år för sin fritid, medans biltillverkarna och scalpers skrattar gott åt oss hela vägen till banken. Det är hemskt som det har blivit.

Nu tittar du på det som skulle vara bäst för dig och inte i det stora hela. Det är inte bara bilindustrin som lider av detta. utan massor med teknik. Allt som ska kopplas upp idag har brist på kretsar så att satsa på AMD och Nvidia för att en folk ska kunna uppgradera sin "hobby" som du skriver låter helt galet.

Vi måste titta på samhällets bästa. Det är inte att folk ska en hobby utan att det kommer saker som vi behöver för att jobba eller leva.

Permalänk

Ingen konstigt på något sätt. Att stater går in och säkrar viss produktion som är viktig för landet är inget nytt. Och det är helt försåtligt. Att ett företag väljer att prioritera deras viktigaste kunder är heller inget nytt.
Så inget speciellt alls.

Det enda jag tycker är intressant är att Iphone nu har kommit till en stadie där bättre cpu just nu inte är så superviktig för deras kunder, då den presterar såpass bra. Det är en intressant utveckling, men Apple kan ändra detta så lätt. Det räcker endast att förbättra anslutningsmöjligheterna att använda ens mobil som en dator med extern skärm och tangentbord och kraften behövs.

Jag själv kör en gammal samsung A71 och börjar bli frustrerad av prestandaproblemen. Det började lite som att det kändes som mobilen laggade i vissa spel, till att gå att det är rent uppenbart att den ej tar emot alla kommandon. Tills att ibland behöva klicka som en dåre för att få den och fatta. Tills stadiet nu när jag i ett rankat game leder överlägset, är nästan klar, spelet laggar till den förbannelse och mobilen väljer att ansluta spelet. (krascha) Och jag förlorar det rankade spelet.

Så mer cpu/gpu kraft till mobilerna behövs även för de som enbart spelar vanliga spel på mobilerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Nu tittar du på det som skulle vara bäst för dig och inte i det stora hela. Det är inte bara bilindustrin som lider av detta. utan massor med teknik. Allt som ska kopplas upp idag har brist på kretsar så att satsa på AMD och Nvidia för att en folk ska kunna uppgradera sin "hobby" som du skriver låter helt galet.

Vi måste titta på samhällets bästa. Det är inte att folk ska en hobby utan att det kommer saker som vi behöver för att jobba eller leva.

Jag tycker nog att det är lite förminskande att kalla PC-entusiaster för en ’hobby’. Det är väl faktiskt så att både GPU och CPU ständigt legat i framkant, först på nya noder, för att driva kretstillverkningen framåt. Vi har med våra dyra speldatorer i högsta grad hjälpt till att bekosta denna utveckling. Resten av samhället ligger oftast och bygger kretsar på billigare och äldre noder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. Det är inte rättvist. Tänk om jag kunde gå till regeringen och be dem utöka påtryckningar på butiken där jag har köplats för att köpa ett grafikkort. Det skulle bli stora rubriker och skandal. Men bilindustrin världen över kan tydligen göra så utan att någon ställs till svars, Regeringar skall vara ett föredöme för folket de fått förtroende att regera. Att man då visar att det är OK att armbåga sig före i kön är anskrämligt.

Du kanske får se det genom ett annat perspektiv. Hur många människor blir arbetslösa runt om i världen om biltillverkare måste säga upp personal för att de inte kan producera? Ekonomiska följderna för personer, företag och länder blir ordentligt mer påtagliga om bilindustrin står stilla jämfört med att grafikkortstillverkningen går segt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hcz:

Nu tittar du på det som skulle vara bäst för dig och inte i det stora hela. Det är inte bara bilindustrin som lider av detta. utan massor med teknik. Allt som ska kopplas upp idag har brist på kretsar så att satsa på AMD och Nvidia för att en folk ska kunna uppgradera sin "hobby" som du skriver låter helt galet.

Vi måste titta på samhällets bästa. Det är inte att folk ska en hobby utan att det kommer saker som vi behöver för att jobba eller leva.

Oj, det kunde man inte tro. Klart vi ska ha kretsar till att hobbymänniskor medan bilar och annat som får samhället att rulla… de får vänta. “The needs of a few outweighs the needs of many”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. Det är inte rättvist. Tänk om jag kunde gå till regeringen och be dem utöka påtryckningar på butiken där jag har köplats för att köpa ett grafikkort. Det skulle bli stora rubriker och skandal. Men bilindustrin världen över kan tydligen göra så utan att någon ställs till svars, Regeringar skall vara ett föredöme för folket de fått förtroende att regera. Att man då visar att det är OK att armbåga sig före i kön är anskrämligt.

Staten får in mer pengar på bilindustrin än din privatkonsumption skulle jag gissa. Samhället är orättvist, det har alltid varit så och kommer alltid att vara. Bara att bita i det sura äpplet och vänta tills dina beställda grafikkort ligger på butikshyllan igen.
Ut och gräv i jorden istället eller mata ankorna i parken medan du väntar.

Permalänk
Medlem

Ännu mer brist på grafikkort väntar, suck..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Du kanske får se det genom ett annat perspektiv. Hur många människor blir arbetslösa runt om i världen om biltillverkare måste säga upp personal för att de inte kan producera? Ekonomiska följderna för personer, företag och länder blir ordentligt mer påtagliga om bilindustrin står stilla jämfört med att grafikkortstillverkningen går segt.

Skrivet av anon333222:

Oj, det kunde man inte tro. Klart vi ska ha kretsar till att hobbymänniskor medan bilar och annat som får samhället att rulla… de får vänta. “The needs of a few outweighs the needs of many”.

Skrivet av Fatmajk:

Staten får in mer pengar på bilindustrin än din privatkonsumption skulle jag gissa. Samhället är orättvist, det har alltid varit så och kommer alltid att vara. Bara att bita i det sura äpplet och vänta tills dina beställda grafikkort ligger på butikshyllan igen.
Ut och gräv i jorden istället eller mata ankorna i parken medan du väntar.

Ni vet att bilindustrins kretsar visserligen skapas av TSMC, men i helt andra fabriker och noder än de som används till grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ni vet att bilindustrins kretsar visserligen skapas av TSMC, men i helt andra fabriker och noder än de som används till grafikkort?

Ja men dåså. Då kan man inte ens klaga på det ju?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ni vet att bilindustrins kretsar visserligen skapas av TSMC, men i helt andra fabriker och noder än de som används till grafikkort?

Säker på det eller gissar du? Tesla använder TSMC 7nm för self driving och infotainment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Nu tittar du på det som skulle vara bäst för dig och inte i det stora hela. Det är inte bara bilindustrin som lider av detta. utan massor med teknik. Allt som ska kopplas upp idag har brist på kretsar så att satsa på AMD och Nvidia för att en folk ska kunna uppgradera sin "hobby" som du skriver låter helt galet.

Vi måste titta på samhällets bästa. Det är inte att folk ska en hobby utan att det kommer saker som vi behöver för att jobba eller leva.

Nu är du bara tråkig, tycker jag. Det här är inte i 1:a hand ett bilmagasin eller ett samhällsmagasin.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Som sagt inget konstigt att staten prioriterar bilindustrin av hur många orsaker som helst.
Men det är lite intressant vad synen på pchårdvara på ett teknik forum är att det mer är hobby. Det finns också väldigt många problem med brist på datorhårdvara i samhället på flera sätt, många använder datorteknik i sitt arbete, många har ett arbete som går ut på att sälja mjukvara till företag och privatpersoner.
Man skulle kunna "säga samma sak" att bilar går till folk som kör runt, runt på stan med hög musik och raggar på folk. Dessa raggare klarar sig utan nya bilar.

Det blir dock extrema konsekvenser för samhället bilutvecklingen stannar, där mängder svårtomplacerade folk får gå hemma på bidrag, underleverantörer kanske går i konkurs och biltillverkaren får svårt att få igång produktionen igen utan undertillverkare för någon komponent.

Så ibland när man står där och väljer mellan Pest och kolera, så kan man komma fram till att Pest är värre: https://www.lundagard.se/2018/02/12/fragan-pest-eller-kolera/

Permalänk
Medlem

Har väntat på en ny dator på jobbet i ett år snart pga bristen... så inte bara hobby som drabbas. Sen är det klart de rikaste alltid kommer va först i kön, det är marknaden som styr.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Säker på det eller gissar du? Tesla använder TSMC 7nm för self driving och infotainment.

Det finns såklart undantag, men just Tesla har väl inte klagat på bristen? Det är väl mest de andra stora tillverkarna som klagat. Mycket de kör är ju 32-120nm vanligen, även ännu större. Problemet var ju att de avbokade sina ordrar, ingen annans fel. Jag förstår att vi ska lösa det för att allas jobb ska finnas kvar och så

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Säker på det eller gissar du? Tesla använder TSMC 7nm för self driving och infotainment.

Skulle säga att det stämmer bra, med undantag. Infotainment och self driving är två väldigt speciella applikationer om du frågar oss som gör embeddedsystem, och bara en (eller ja, två) per fordon. De äldre noderna sitter i en massa prylar som inte syns lika mycket. Bromssystem, motorstyrsystem, växellåda, batterisystem, elmotorsystem, belysning (troligvis en fram och en bak) osv. Dessutom sitter det sannolikt massa prylar gjorda på gamla noder även i de där 7nm burkarna. Power management, IO interface, displaydrivare etc är generellt producerade på gamla tekniker. Nya heta noder är overkill om du måste bygga "stora" kretsar ändå för att klara höga strömstyrkor och/eller spänningar, speciellt om de får kosta tiotalet öre - enstaka krona/st. Det tråkiga för alla inblandade (part brokers undantaget) är att det räcker att en av dessa hundratalet komponenter är slut så har du produktionsstopp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Ännu mer brist på grafikkort väntar, suck..

Verkligen. Även fast mitt X99 system nu börjar bli till åren och jag egentligen rimligtvis borde uppgradera, så är jag hyffsat glad att jag ändå kan vänta. En clean install skulle säkert råda bot på en del av segheten hos den nuvarande burken. Men i dagens läge är det verkligen inget som tynger mig att få vänta med nya komponenter tills ex både DDR5 och nästa gen gpu:er lanseras. Kan man skriva upp sig i kö redan nu för Raden RX 7900 tro ?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker de kunde prioritera AMD och Nvidia istället. Man får faktiskt tänka på att det är mycket viktigt för människors mentala välstånd att kunna bedriva sin hobby. Fortsätter det såhär så har vi snart ett läge där många kommer prata om förlorade år för sin fritid, medans biltillverkarna och scalpers skrattar gott åt oss hela vägen till banken. Det är hemskt som det har blivit.

Man kan inte ens föreställa sig om alla Applefanatiker inte får sina årliga livsstilprylar. Usa skulle nog invadera Taiwan.

Permalänk
Medlem

Inte direkt förvånande.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tycker nog att det är lite förminskande att kalla PC-entusiaster för en ’hobby’. Det är väl faktiskt så att både GPU och CPU ständigt legat i framkant, först på nya noder, för att driva kretstillverkningen framåt. Vi har med våra dyra speldatorer i högsta grad hjälpt till att bekosta denna utveckling. Resten av samhället ligger oftast och bygger kretsar på billigare och äldre noder

Det är absolut en "hobby". Det är inte entusiaster som driver utvecklingen i första hand utan det är företag och hela stater. Det finns en anledning till att i princip alla nya tekniska nyheter i första hand hittar ut i bland servrar och liknande riktade mot främst företag innan det blir "tillgängligt" för entusiaster. Det kan ha blivit mer balanserat senaste åren men tittar man historiskt och även troligtvis till viss del fortfarande så är det inte entusiastmarkanden som drivit på utvecklingen till största delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker de kunde prioritera AMD och Nvidia istället. Man får faktiskt tänka på att det är mycket viktigt för människors mentala välstånd att kunna bedriva sin hobby. Fortsätter det såhär så har vi snart ett läge där många kommer prata om förlorade år för sin fritid, medans biltillverkarna och scalpers skrattar gott åt oss hela vägen till banken. Det är hemskt som det har blivit.

Du tänker ju på din gaming bara precis som i varje tråd de rör om halvledarbristen och miners.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryssfemma:

Du tänker ju på din gaming bara precis som i varje tråd de rör om halvledarbristen och miners.

hehe, jag håller med. Men min pik kom nog inte hela vägen fram. När det kommer till kritan så är det gamers som räknas enligt @Ozzed. Hur kan man annars komma på den eminenta iden att man ska prioritera AMD/Nvidia för produktion av grafikkort annars mår alla gamers dåligt. Man kan väl må dåligt ändå, även med grafikkort. För har man inte grafikkort eller någon mellanhand lyckas få tag på ett och människor vill betala mer. Då är man en scalper. Varenda kotte här på Marknaden som har MSRP som startbud och sedan klättrar priserna nästan upp till Tradera/Blocket. Är man en dålig människa och måste få skäll av @Ozzed?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Ni vet att bilindustrins kretsar visserligen skapas av TSMC, men i helt andra fabriker och noder än de som används till grafikkort?

Nodernas kapacitet frigörs ju och används till något annat. Då bygger man ju om fabriken och placerar in nyare utrustning.

Skrivet av MrShizzle:

Det är absolut en "hobby". Det är inte entusiaster som driver utvecklingen i första hand utan det är företag och hela stater. Det finns en anledning till att i princip alla nya tekniska nyheter i första hand hittar ut i bland servrar och liknande riktade mot främst företag innan det blir "tillgängligt" för entusiaster. Det kan ha blivit mer balanserat senaste åren men tittar man historiskt och även troligtvis till viss del fortfarande så är det inte entusiastmarkanden som drivit på utvecklingen till största delen.

Helt rätt där. Det är därför jag alltid har undrat varför vissa håller gamers som guds gåva till utveckling av hårdvara/mjukvara. På min tid var ju gamers de lägst stående. Programmerarna tillsammans med producenter av hårdvara låg på toppen. Sen kom business och powerusers. De som inte kunde något.. de spelade. =P

Nu är ju spelplanen förändrad. Jag respekterar @Ozzed produktion av musik, betydligt mer än vad hans krigståg mot miners, scalpers..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

hehe, jag håller med. Men min pik kom nog inte hela vägen fram. När det kommer till kritan så är det gamers som räknas enligt @Ozzed. Hur kan man annars komma på den eminenta iden att man ska prioritera AMD/Nvidia för produktion av grafikkort annars mår alla gamers dåligt. Man kan väl må dåligt ändå, även med grafikkort. För har man inte grafikkort eller någon mellanhand lyckas få tag på ett och människor vill betala mer. Då är man en scalper. Varenda kotte här på Marknaden som har MSRP som startbud och sedan klättrar priserna nästan upp till Tradera/Blocket. Är man en dålig människa och måste få skäll av @Ozzed?

Jag bortser från majoriteten av ditt inlägg som mest är trams, lägger ord i munnen på mig och inte bidrar med något värdefullt.

Men det du säger i slutet har ett uns av substans så det tänker jag faktiskt svara på.

Du har fel. Scalper är man om startbudet är menat att skinna folk. Men här på marknaden så får man ju inte ha ett startbud som ligger högre än butikspriser. Om folk då sedan vill betala mer så är det ju så det är, men lägger man ribban högt från början så är själva poängen att sko sig på andras bekostnad.

Dessutom finns begränsningar på hur många varor som får säljas och hur ofta, så Sweclockers motverkar alltså att man sätter i system att göra vinst på att det är brist. En scapler har högre utgångspriser och säljer dessutom ofta flera varor. Så nej, jag tycker inte att de som säljer bristvaror på Sweclockers är Scalpers. regelverket gör det inte möjligt. Det är liksom det som är poängen.

Till skillnad från Scalpers och miners så finns en gemenskap bland gamers. Vi inser att vi alla är människor och har empati för varandra. Sen är det klart att miners och scalpers med viss framgång försökt vända oss mot varandra, men sålänge jag och andra är grindvakter för sådana dumheter så är det endast med begränsad framgång. Jag står på mig och står upp för rättvisa, rättfärdighet och att man i tider av brist skall stå tillbaka om man tänkt använda bristvaran på ett avvikande sätt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.