Kan inte ta bort filer från skrivbordet: Fel 0x8007016A

Permalänk
Medlem

Kan inte ta bort filer från skrivbordet: Fel 0x8007016A

Hej på er!

Har problem med två filer (ikoner kanske man ska säga) på skrivbordet som inte kan tas bort och slängas i papperskorgen!

Följande meddelande dyker upp: "Fel 0x8007016A: Molnprovidern körs inte"

Jag har googlat och funnit denna sida: https://softwaretested.com/windows/how-to-fix-the-error-0x800...

Har gått igenom punkterna där men inget funkar. Det har tydligen med OneDrive att göra på nått sätt.

Har ni någon lösning på detta?

/Mvh

Permalänk
Keeper of the Bamse

Kan du bläddra i onedrive manuellt i en webläsare och ta bort filen där? Har du testat att pausa och sen återuppta filsynken?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd

Prova ladda ner denna "take ownership"...längre ner på sidan:
https://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/add-take-owners...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Kan du bläddra i onedrive manuellt i en webläsare och ta bort filen där? Har du testat att pausa och sen återuppta filsynken?

Det här är inte min starkaste gren, har försökt att logga in på OneDrive men det går inte, det står bara att det inte går att logga in just nu. OneDrive finns inte att avinstallera i listan heller.

1. Hur gör jag för att bläddra i OneDrive i en webbläsare?

2. Hur pausar jag och återupptar filsynken?

/Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Prova ladda ner denna "take ownership"...längre ner på sidan:
https://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/add-take-owners...

Tack, men det där var överkurs för mig Vågar inte ge mig in i registret och pula, jag gör säkert nått fel då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Tack, men det där var överkurs för mig Vågar inte ge mig in i registret och pula, jag gör säkert nått fel då!

Behövs inte in i registret. Finns en fil längre ner att ladda ner som hjälper dig. Bara att unzippa den, och dubbelklicka så är det klart. Finns en "uninstaller" med där också.

Direktlänk till zipfilen:
https://www.howtogeek.com/wp-content/uploads/2017/03/Take-Own...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Behövs inte in i registret. Finns en fil längre ner att ladda ner som hjälper dig. Bara att unzippa den, och dubbelklicka så är det klart. Finns en "uninstaller" med där också.

Direktlänk till zipfilen:
https://www.howtogeek.com/wp-content/uploads/2017/03/Take-Own...

Tack, har dubbelklickat nu...vad gör jag sen?

Permalänk
Medlem

Du kan ta ner detta lilla program annars https://winaero.com/takeownershipex/

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Du kan ta ner detta lilla program annars https://winaero.com/takeownershipex/

Försökte med detta men det gick inte vägen det heller. Samma felmeddelande i princip.

Permalänk
Medlem

Det står att programmet är för Windows 7 och 8. Fanns ju två olika filer i zip filen, men det ska väl inte vara någon skillnad mellan Windows 8 och 10?

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Öppna en valfri mapp, klicka på Visa, Avmarkera Dolda Objekt om den är markerad.

Högerklicka på filen du vill ta bort, klicka på Egenskaper, markera som Dold, klicka Verkställ.

Raderar inget men åtminstone så slipper du se och tänka på problemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hillzing:

Tack, har dubbelklickat nu...vad gör jag sen?

Nu kan du högerklicka på filer och mappar och välja "take ownership". Det kanske gör att du kan slänga bort tidigare låsta filer. Har i alla fall hjälpt mig tidigare.

Efter take ownership så kan du prova slänga som vanligt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nu kan du högerklicka på filer och mappar och välja "take ownership". Det kanske gör att du kan slänga bort tidigare låsta filer. Har i alla fall hjälpt mig tidigare.

Efter take ownership så kan du prova slänga som vanligt.

Har testat de båda programmen av Take ownership men inget funkar tyvärr. Förr fanns det ju nått som hette "Eraser" eller nått sånt, kan det funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Öppna en valfri mapp, klicka på Visa, Avmarkera Dolda Objekt om den är markerad.

Högerklicka på filen du vill ta bort, klicka på Egenskaper, markera som Dold, klicka Verkställ.

Raderar inget men åtminstone så slipper du se och tänka på problemet.

Vill få bort dem helt, inte dölja dem bara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hillzing:

Har testat de båda programmen av Take ownership men inget funkar tyvärr. Förr fanns det ju nått som hette "Eraser" eller nått sånt, kan det funka?

Vet tyvärr inte, inget jag har använt

Visa signatur

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Hillzing:

Det här är inte min starkaste gren, har försökt att logga in på OneDrive men det går inte, det står bara att det inte går att logga in just nu. OneDrive finns inte att avinstallera i listan heller.

1. Hur gör jag för att bläddra i OneDrive i en webbläsare?

2. Hur pausar jag och återupptar filsynken?

/Mvh

Du loggar in här: https://onedrive.live.com/about/sv-se/signin

Körs onedrive i aktivitetsfältet nere vid klockan? Du kan vänster (eller var det höger-)klicka på ikonen så kommer det upp en meny. Där kan du pausa synkningen.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Du loggar in här: https://onedrive.live.com/about/sv-se/signin

Körs onedrive i aktivitetsfältet nere vid klockan? Du kan vänster (eller var det höger-)klicka på ikonen så kommer det upp en meny. Där kan du pausa synkningen.

Har loggat in och tagit bort filerna i webbläsaren men det hjälper inte. Och ikonen är synlig nere vid klockan men jag kan inte logga in där längre. Det står följande: "Det uppstod ett problem när du skulle loggas in. Försök igen om några minuter." Det har varit så sen igår.

Har ni fler förslag?

Permalänk
Medlem

Kan nu meddela att problemet är löst! Den enkla metoden var helt enkelt "Shift+Delete" som löste problemet, filerna är nu borta...helt otroligt egentligen! Men glad är jag! Tack för all hjälp

Permalänk
Medlem

Bra att det löste sig. Finns tydligen en inbyggd funktion i Windows 10 med kommandot takeown

TAKEOWN [/S system [/U username [/P [password]]]] /F filename [/A] [/R [/D prompt]] Description: This tool allows an administrator to recover access to a file that was denied by re-assigning file ownership. Parameter List: /S system Specifies the remote system to connect to. /U [domain\]user Specifies the user context under which the command should execute. /P [password] Specifies the password for the given user context. Prompts for input if omitted. /F filename Specifies the filename or directory name pattern. Wildcard "*" can be used to specify the pattern. Allows sharename\filename. /A Gives ownership to the administrators group instead of the current user. /R Recurse: instructs tool to operate on files in specified directory and all subdirectories. /D prompt Default answer used when the current user does not have the "list folder" permission on a directory. This occurs while operating recursively (/R) on sub-directories. Valid values "Y" to take ownership or "N" to skip. /SKIPSL Do not follow symbolic links. Only applicable with /R. /? Displays this help message. NOTE: 1) If /A is not specified, file ownership will be given to the current logged on user. 2) Mixed patterns using "?" and "*" are not supported. 3) /D is used to suppress the confirmation prompt. Examples: TAKEOWN /? TAKEOWN /F lostfile TAKEOWN /F \\system\share\lostfile /A TAKEOWN /F directory /R /D N TAKEOWN /F directory /R /A TAKEOWN /F * TAKEOWN /F C:\Windows\System32\acme.exe TAKEOWN /F %windir%\*.txt TAKEOWN /S system /F MyShare\Acme*.doc TAKEOWN /S system /U user /F MyShare\MyBinary.dll TAKEOWN /S system /U domain\user /P password /F share\filename TAKEOWN /S system /U user /P password /F Doc\Report.doc /A TAKEOWN /S system /U user /P password /F Myshare\* TAKEOWN /S system /U user /P password /F Home\Logon /R TAKEOWN /S system /U user /P password /F Myshare\directory /R /A C:\>

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Bra att det löste sig. Finns tydligen en inbyggd funktion i Windows 10 med kommandot takeown

TAKEOWN [/S system [/U username [/P [password]]]] /F filename [/A] [/R [/D prompt]] Description: This tool allows an administrator to recover access to a file that was denied by re-assigning file ownership. Parameter List: /S system Specifies the remote system to connect to. /U [domain\]user Specifies the user context under which the command should execute. /P [password] Specifies the password for the given user context. Prompts for input if omitted. /F filename Specifies the filename or directory name pattern. Wildcard "*" can be used to specify the pattern. Allows sharename\filename. /A Gives ownership to the administrators group instead of the current user. /R Recurse: instructs tool to operate on files in specified directory and all subdirectories. /D prompt Default answer used when the current user does not have the "list folder" permission on a directory. This occurs while operating recursively (/R) on sub-directories. Valid values "Y" to take ownership or "N" to skip. /SKIPSL Do not follow symbolic links. Only applicable with /R. /? Displays this help message. NOTE: 1) If /A is not specified, file ownership will be given to the current logged on user. 2) Mixed patterns using "?" and "*" are not supported. 3) /D is used to suppress the confirmation prompt. Examples: TAKEOWN /? TAKEOWN /F lostfile TAKEOWN /F \\system\share\lostfile /A TAKEOWN /F directory /R /D N TAKEOWN /F directory /R /A TAKEOWN /F * TAKEOWN /F C:\Windows\System32\acme.exe TAKEOWN /F %windir%\*.txt TAKEOWN /S system /F MyShare\Acme*.doc TAKEOWN /S system /U user /F MyShare\MyBinary.dll TAKEOWN /S system /U domain\user /P password /F share\filename TAKEOWN /S system /U user /P password /F Doc\Report.doc /A TAKEOWN /S system /U user /P password /F Myshare\* TAKEOWN /S system /U user /P password /F Home\Logon /R TAKEOWN /S system /U user /P password /F Myshare\directory /R /A C:\>

Där ser man, konstigt att det inte dök upp när jag sökte efter åtgärder.