Permalänk
Medlem

Virus?

Mina föräldrar kör Windows 10 och har nyligen fått upp en ruta om att virus upptäckts på datorn.

Jag har dock dålig koll på viruskontroller i Windows nu för tiden då jag bara har applegrejer själv.

Se denna bild.

Är detta ett "legit" virusmeddelande från Windows interna antivirus-funktion, eller är det något fejkat som man bör försöka få bort på annat sätt?

Oavsett vilket, hur blir man snabbast och lättast av med problemet?

Permalänk
Medlem

"medialalpha.ru" borde vara ledtråd nog om att det är fejk!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

"medialalpha.ru" borde vara ledtråd nog om att det är fejk!

Nej,

"Mediaalpha.ru" kan ju lika gärna vara namnet på viruset som Windows interna antiviruskoll har hittat? Jag har själv använt antivirusprogram som visar namnet på viruset, enligt matchning mot en databas, när denna typ av notiser dyker upp.

Hur som helst, om det nu inte är något riktigt virus; hur får jag lättast bort denna popupruta så den inte dyker upp när man startar datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fierze:

Nej?

"Mediaalpha.ru" kan ju lika gärna vara namnet på viruset som Windows interna antiviruskoll har hittat? Jag har själv använt antivirusprogram som visar namnet på viruset, enligt matchning mot en databas, när denna typ av notiser dyker upp.

Hur som helst, hur får jag lättast bort problemet?

Den nedre notifieringen är en notifiering från webbsajten mediaalpha.ru genom Chrome, förmodligen har man (avsiktligt eller oavsiktligt) svarat ja på någon fråga om att aktivera notifieringar och nu skickar de som du ser någon smörja som ska se ut som något viktigt.

Den övre vet jag inte vad det är, men jag är skeptisk även till denna (ser inte vad den faktiskt hör ihop med, men formuleringen ter sig iaf oväntad... så misstänker att det är något hittepå från någon annan applikation eller något).

Rekommenderar att inte trycka på någon av dessa notifieringar (stäng dem bara) utan att istället köra igång Windows Defender själv i så fall.

Sedan ta bort alla utdelade "notifieringsrättigheter" i Chrome

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Detta är en Chrome avisering vilket ni kan ta bort under Chrome inställningar/integritet och säkerhet/webplattsinställningar/aviseringar/ här kan ni antingen klicka i "Tillåt inte att webbplatser skickar aviseringar" eller manuellt ta bort aviseringar längre ner.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fierze:

Mina föräldrar kör Windows 10 och har nyligen fått upp en ruta om att virus upptäckts på datorn.

Jag har dock dålig koll på viruskontroller i Windows nu för tiden då jag bara har applegrejer själv.

Se denna bild.

Är detta ett "legit" virusmeddelande från Windows interna antivirus-funktion, eller är det något fejkat som man bör försöka få bort på annat sätt?

Oavsett vilket, hur blir man snabbast och lättast av med problemet?

Installera uBlock Origin, den tar bort (i alla fall för mig) alla [bedrägliga] notifieringar som denna via weebläsaren.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Sedan ta bort alla utdelade "notifieringsrättigheter" i Chrome

Dvs chrome://settings/content/notifications

Ta bort de som är tillagda om det inte råkar finnas något vettigt (osannolikt), välj bort "ask" eftersom det bara riskerar att öppna för nya dumheter.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Installera uBlock Origin, den tar bort (i alla fall för mig) alla [bedrägliga] notifieringar som denna via weebläsaren.

Ja, det är ju bra på många sätt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Dvs chrome://settings/content/notifications

Ta bort de som är tillagda om det inte råkar finnas något vettigt (osannolikt), välj bort "ask" eftersom det bara riskerar att öppna för nya dumheter.

Ja, det är ju bra på många sätt.

Tack för tipsen alla.

Mina föräldrar är ju gamla och kan inte skilja vettiga popups från bedrägliga. De blir helt lamslagna så fort det dyker upp en popupruta. Så det är verkligen "ju enklare desto bättre" som gäller, för att minimera antalet popups och liknande störningar i deras datoranvändande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Detta är en Chrome avisering vilket ni kan ta bort under Chrome inställningar/integritet och säkerhet/webplattsinställningar/aviseringar/ här kan ni antingen klicka i "Tillåt inte att webbplatser skickar aviseringar" eller manuellt ta bort aviseringar längre ner.

Om jag väljer "Tillåt inte att webbplatser skickar aviseringar" , hur stor är sannolikheten att man stänger av även seriösa popups?

Om möjligt vill jag ju stänga av ALLA aviseringar på mina föräldrars dator, men vet inte om det behöver finnas vissa popups påslagna, exempelvis när de är inne på sin internetbank eller såna grejer, eller om alla liknande popups är oseriösa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fierze:

Om jag väljer "Tillåt inte att webbplatser skickar aviseringar" , hur stor är sannolikheten att man stänger av även seriösa popups?

Om möjligt vill jag ju stänga av ALLA aviseringar på mina föräldrars dator, men vet inte om det behöver finnas vissa popups påslagna, exempelvis när de är inne på sin internetbank eller såna grejer, eller om alla liknande popups är oseriösa?

Ingen bank eller annan seriös sida behöver använda sig av aviseringar, aviseringar är mera för web sidor att skicka ut mindre viktig information till dom som vill ta emot det. Personligen tar jag ej emot aviseringar.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Min far gjorde samma sak på sin dator. Har nu stängt av aviseringar.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Detta är en Chrome avisering vilket ni kan ta bort under Chrome inställningar/integritet och säkerhet/webplattsinställningar/aviseringar/ här kan ni antingen klicka i "Tillåt inte att webbplatser skickar aviseringar" eller manuellt ta bort aviseringar längre ner.

Åh tack. <3
Har stört mig på att så många webbsidor vill skicka aviseringar, nu har jag äntligen rått bot på det.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Bra, jag testar detta... för på ett konto kommer massor aviseringar typ:
a) UPPMÄRKSAMHET Trojan Upptäckt
b) Aktivera ditt virusskydd
c) Säkerhetsrisk "UPPMÄRKSAMHET" "Alla dina filer är krypterade"

Blir såhär då:
Chrome Settings => Settings Page
Privacy and security => next page
Under "Privacy and security":
Site Settings => next page
Under "Permissions" :
Notifications => next page
Under "Default behavior" :
Don't allow sites to send notifications
(Then there is: Customized behaviors )