Köpa en U1 Server

Permalänk
Medlem

Köpa en U1 Server

Hej Alla,

en kompis till mig vill köpa en U1 server. Två grejer som han är ute efter är att den ska vara tyst och att den är 4-bays.
Han tänker köra TrueNAS på den. Vet inte vad ska jag rekommendera till honom, en Supermicro, HP eller Dell.
Har ny något som ni kan rekommendera?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Rekommendera en färdig towerserver eller bygg eget. Vet inte om det existerar "rack-PSU:er" som man ens kan kalla tysta.
Om det bara är formfaktorn som är viktig, så kan han ju köpa ett chassi och knöla i lite vad han vill såklart. dremmel, borrmaskin, limmpistol och en skruvdragare kommer man långt med

Permalänk
Medlem

Tyst och 1U brukar sällan gå hand i hand.
Chenbro har en del trevliga chassin som t.ex. https://www.ebay.co.uk/itm/133742089014
men för att det skall vara någorlunda tyst så är det väl egentligen atom c3000 eller dylikt som gäller

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Om det är viktigt att den är tyst lär det vara SSD som gäller. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Om det är viktigt att den är tyst lär det vara SSD som gäller. Eller?

Hej,

Han säger att han ska börja med vanliga HDD-s, men det kan bli att han köper SDD också.
Vi har inte pratat så mycket om HDD-s.

Fick SMS av honom att han hittade den här lådan: Supermicro SC815 1U Chassi 4x3.5". Kostar 1500:-

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Om det är köpeservrar från HPE, Dell mfl. så är kylfläktar inne i rack och nätaggregat långt mer ljudliga än någon modern disk ens i grupper på 4 kan överrösta... och ju tunnare rack, ju mer högpitchad är fläktljudet då de varvar upp motsvarande grad ju mindre de är. Man använder inte tekniker med centrifugalfläktar/radiella fläktar som man kan se i laptopar och på grafikkort utan det är axiella fläktar i större antal och ofta 2 rotorer per hus med varsin matning för redudansdrift om en fläkt skulle stanna.

i serverrum bryr man sig inte om ljudnivå och hörselskydd kan tom vara påbjudet..

Har man aldrig sett sådana servrar tidigare och sedan startar en äldre HPE 380DL typ gen 5-6 så kommer man få en smärre chock när den i kort period under uppstarten seriöst faktiskt själva försöker lätta från marken med sina fläktar... - det är inga sovrumsprylar - inte ens 2 rum bort med stängda dörrar mellan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej,

Han säger att han ska börja med vanliga HDD-s, men det kan bli att han köper SDD också.
Vi har inte pratat så mycket om HDD-s.

mvh
Njanja

Jag tycker han ska välja HDD eller SSD först. Det påverkar rätt mycket vilka chassi som passar. HDD hörs en del och SSD kostar mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Om det är köpeservrar från HPE, Dell mfl. så är kylfläktar inne i rack och nätaggregat långt mer ljudliga än någon modern disk ens i grupper på 4 kan överrösta... och ju tunnare rack, ju mer högpitchad är fläktljudet då de varvar upp motsvarande grad ju mindre de är. Man använder inte tekniker med centrifugalfläktar/radiella fläktar som man kan se i laptopar och på grafikkort utan det är axiella fläktar i större antal och ofta 2 rotorer per hus med varsin matning för redudansdrift om en fläkt skulle stanna.

i serverrum bryr man sig inte om ljudnivå och hörselskydd kan tom vara påbjudet..

Har man aldrig sett sådana servrar tidigare och sedan startar en äldre HPE 380DL typ gen 5-6 så kommer man få en smärre chock när den i kort period under uppstarten seriöst faktiskt själva försöker lätta från marken med sina fläktar... - det är inga sovrumsprylar - inte ens 2 rum bort med stängda dörrar mellan...

Jag har personligt 2st server i mitt datarum. Helt tysta. Supermicro SC847 36-bays.
Men det kostade mig extra 3000:-. Allt beror på hur mycket du är beredd att betala.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Jag har personligt 2st server i mitt datarum. Helt tysta. Supermicro SC847 36-bays.
Men det kostade mig extra 3000:-. Allt beror på hur mycket du är beredd att betala.

mvh
Njanja

Nu jämför du dock 4u med 1u, det är en jäkla skillnad.

Varför ska han ens ha en 1u server om han ska köra en filserver?
Det är bättre, som redan har föreslagits, att sikta på ett lämpligt mitx chassi med större och tystare fläktar.

Permalänk
Medlem

Skall han ha ett rackskåp för enbart en 1u server också?

Men visst om man jobbar med det så är det väll trvligt att ha rackmonterade saker att labba med hemma, annars ser jag inte meningen.

*Förutsätter att det är för hemma bruk då den skall vara tyst

Permalänk
Medlem

Det är en jäkla skillnad mellan en 120, 160 och tom 200 mm fläkt som vispar runt lite lojt gentemot en 5 cm i diameter med 12000 hysteriska rpm skall försöka få igenom samma mängd luft.

1 U höjd, lite prestanda på propp och diskar som skall kylas blir inte tyst... det som redan från början brukar vara ganska ljudliga är de under drift utbytbara nätaggregaten och deras små inbyggda fläktar står för märkbart stor del av ljudmattan när resten av fläktarna varvat ned vid låga lastlägen

Håller med som tidigare sagt - en tower-server/arbetsstation tänkt för kontor och publik utrymme och därmed tystare byggd redan från början är bättre alternativ än en serverrack där driftsäkerhet och kylda komponenter ligger långt över i prioritet än ljudnivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Skall han ha ett rackskåp för enbart en 1u server också?

Men visst om man jobbar med det så är det väll trvligt att ha rackmonterade saker att labba med hemma, annars ser jag inte meningen.

*Förutsätter att det är för hemma bruk då den skall vara tyst

Hej

Han har köpt ett sidobord. Därför han vill 1U. Han bor i en tvåa.
https://www.ikea.com/se/sv/p/lack-sidobord-vit-30449908/

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

Han har köpt ett sidobord. Därför han vill 1U. Han bor i en tvåa.
https://www.ikea.com/se/sv/p/lack-sidobord-vit-30449908/

mvh
Njanja

Känns som en underlig anledning/ursäkt för att vara ute efter ett 1u chassi om man samtidigt vill ha det tyst.
Det måste väl finnas någon annan anledning också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Känns som en underlig anledning/ursäkt för att vara ute efter ett 1u chassi om man samtidigt vill ha det tyst.
Det måste väl finnas någon annan anledning också.

Det är väl tufft med en server som ser ut som de på film?

Till TS: Om din vän inte har för avsikt att nyttja ett ev rack i framtiden - och köra allsköns grejer - bör du styra bort honom från hans u-tankar.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

Han har köpt ett sidobord. Därför han vill 1U. Han bor i en tvåa.
https://www.ikea.com/se/sv/p/lack-sidobord-vit-30449908/

mvh
Njanja

Problemet med att köra 1U är att den kommer att låta rätt så bra, jag misstänker att han vill kontera din i bordet då 19" passar i dom borden, men då kanske 4U är lämpligare då det kan svälja större fläktar och då blir tystare. Kör han bra fläktar och ett 4U så kan man ju få den typ ljudlös om man ställer in allt bra, det går säkert med 1U också men det lär kosta en bit mer.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Hjälpsam

3U är lägsta man rimligt kan bygga med standard konsumentkomponenter, standard ATX nätagg etc och dessutom få relativt tyst.
2U kan man bya med low profile saker, men här börjar det bli spec-nätagg som inte är lätt att få tyst.
1U - inte värt det för hemmabruk, inte ens nästan.

Släpp gärna den tanken och gå på Fractal Design Node 304 istället.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

3U är lägsta man rimligt kan bygga med standard konsumentkomponenter, standard ATX nätagg etc och dessutom få relativt tyst.
2U kan man bya med low profile saker, men här börjar det bli spec-nätagg som inte är lätt att få tyst.
1U - inte värt det för hemmabruk, inte ens nästan.

Släpp gärna den tanken och gå på Fractal Design Node 304 istället.

Hej

Tack för tipset, jag pratade med honom och han kommer att köpa en sådan låda.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB