PermalÀnk
●

Bios uppdatering gone wrong 🙏

Hej
Hoppas jag har postat rÀtt nu. Mitt problem Àr som följer:
HP pavillion som jag skulle uppdatera bios pĂ„ och som kör allt helt ok som jag fattar till slutet men dĂ€r skĂ€rmen sen blir svart. Även svart pĂ„ en extern skĂ€rm.
LÀser pÄ Mr Google att man kan ta ut cmos batteriet nÄgon minut och sen sÀtta tillbaka. So far so Good.
Skruvar ihop laptopen och voila datorn har en fungerande skÀrm MEN dÄ kör bios uppdateringen igÄng igen och nu Àr skÀrmen Äter svart
Kan jag pÄ nÄgot sÀtt nÀr den hÄller pÄ att jobba avbryta uppdateringen för att sen vÀlja att gÄ tillbaka till föregÄende bios.
Kom igen nu grabbar hjĂ€lp en mormor som bara mĂ„ste ha tag pĂ„ videos pĂ„ datorn inför ett sjukhusbesök nĂ€sta vecka 🙏
HP support dödförklarade My Precious! (Har ingen garanti kvar)

PermalÀnk
Medlem ★
●

Den kan dödförklaras om du inte har utrustning som kan skriva till bioschipet.
Möjligen kan du hitta ett begagnat chip och ersÀtta din bios (löda).
Men lÄter inte som ett jobb man gör pÄ en vecka.
Gör man det inte sjÀlv kan de vara billigare att köpa en ny bÀrbar...

Hoppar nÄgon har ett mer positiv svar.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Som Sions sÀger sÄ Àr det nog inte helt trivialt att fÄ din dator att fungera normalt igen.

Plocka istÀllet ur hÄrddisken och koppla in den pÄ en annan dator och kopiera det du nu vill ha till den andra datorn.

PermalÀnk
●
Skrivet av DrSwizz:

Som Sions sÀger sÄ Àr det nog inte helt trivialt att fÄ din dator att fungera normalt igen.

Plocka istÀllet ur hÄrddisken och koppla in den pÄ en annan dator och kopiera det du nu vill ha till den andra datorn.

Ja det Àr ett alternativ.
Ni som verkar vara pro. Kan det vara CMOS batteriet ? Byta ut det? Datorn gÄr igÄng, laddningsingÄngen och strömknappen lyser. "Bara" skÀrmen som Àr svart.
Gillar ju min dator liksom en nĂ€tt lite 13 tum, pekskĂ€rm som kan bli surfplatta. 😊

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Happygolucky:

Ja det Àr ett alternativ.
Ni som verkar vara pro. Kan det vara CMOS batteriet ? Byta ut det? Datorn gÄr igÄng, laddningsingÄngen och strömknappen lyser. "Bara" skÀrmen som Àr svart.
Gillar ju min dator liksom en nĂ€tt lite 13 tum, pekskĂ€rm som kan bli surfplatta. 😊

NÀ, nÀr batteriet blir dÄligt brukar datorn klaga pÄ "the CMOS checksum is invalid" eller liknande, men den startar fortfarande nÄgorlunda normalt.

Vad du dock kan göra Àr att starta en trÄd liknande denna pÄ detta forum:
https://www.techinferno.com/index.php?/forums/forum/50-hp-con...
och se om du möjligtvis kan fÄ bÀttre hjÀlp dÀr. DÀr finns folk med MYCKET kunskap; de moddar BIOS, byter till bÀttre CPU och skÀrm Àn datorerna ursprungligen har stöd för och moddar hÄrdvaran för att fÄ det att fungera osv.

PermalÀnk
●
Skrivet av DrSwizz:

NÀ, nÀr batteriet blir dÄligt brukar datorn klaga pÄ "the CMOS checksum is invalid" eller liknande, men den startar fortfarande nÄgorlunda normalt.

Vad du dock kan göra Àr att starta en trÄd liknande denna pÄ detta forum:
https://www.techinferno.com/index.php?/forums/forum/50-hp-con...
och se om du möjligtvis kan fÄ bÀttre hjÀlp dÀr. DÀr finns folk med MYCKET kunskap; de moddar BIOS, byter till bÀttre CPU och skÀrm Àn datorerna ursprungligen har stöd för och moddar hÄrdvaran för att fÄ det att fungera osv.

Tack för hjĂ€lpen! "the CMOS checksum" hur kan man se det, jag har ju en svart skĂ€rm. Jag ska kolla upp den lĂ€nken du gav mig 👍

PermalÀnk
Medlem ★
●

Ser du det inte felmeddelandet sÄ Àr det inte cmos batteriet.
Eftersom du inte ser nÄgonting sÄ har du annat problem.
Datorn brukar startar Àven utan cmos batteriet.

Annars Àr enklaste tester att byta ut batteriet..