Veckans fråga: Hur gammalt är retro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Retro kräver en "död" period som skall vara i iaf några år och vill nog även påstå att det skall sammanfalla med en värdeökning på sakerna. Är ju lite som med bilar. Tidiga nittiotalare säljs för tusenlappar, de åttiotalare som överlevt tills nu börjar istället bli allt mer populära vilket speglar sig i priserna.

Var går gränsen mellan retro och antik?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Minst 20 år bakåt men för min del går det väl nånstans runt Playstation och den kom i mitten av 90 talet.
Spelar fan ingen roll hur gammal man är, en PS3/Xbox 360 är fan inte retro.

Permalänk
Medlem

20 år, ungefär då värdet börjar gå upp med för folk börjar hamstra tillbaks vad dom en gång hade.

Voodoo2 började jag samla igen för en 4 år sedan dom är ju 23 år nu snart 24.

Nyare än 2000 är inte lika intresant lägre men vist har några burkar årsmodell 2001-2003 och även en Vista burk typ år 2008-2009 men det är mest för att delarna kostar nada i dagsläget för dom att införskaffa och det går att spela många spel på dom jag gärna spelar på mainriggen med, Fallout 3 tex, Crysis, flyter ypperligt på et GTX295, mycket bättre än man kan tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Finns bara ett svar enligt def.

"20 years old
Typically, the term retro is given to items which are at least 20 years old (but not yet 40 years old)"

Jag var lite ute efter samma definition. Dvs retro är då något som fanns 10 år innan en tioåring var född.

En annan allmän definition, som jag försöker tänka ut, är att retro är något som inte längre är tillgängligt till vardags(via uttryck, mjukvara, hårdvara)

Dvs Counter Strike är inte retro. Men CS som mod till Half life som drivs på en multimedia PC med CRT monitor från 1999 är definitivt retro.

😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Därför att det ännu finns väldigt många som spelar PS3 som sin huvudsakliga konsol och aldrig tänkt på den som retro.

Tror inte det är särskilt många som har PS3 som sin primära spelkonsol idag. Detta kanske stämde för fem år sedan, då PS4 bara var 3 år gammalt, men idag har nog de flesta PS3-användarna gått över till PS4 eller PS5, eller kanske någon annan plattform eller lagt av med gaming helt och hållet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Gällande PC har jag lite godtyckligt brukat placera hårdvara i retro-facket när den inte längre kunnat köra senaste Windows-versionen. Den metodiken fungerar väl inte riktigt längre nu med Windows 11.
Men… vid 15-20 år någonstans då, kanske.

Permalänk
Medlem

För mig som är 40+ står Nintendos 16bitare o väger på gränsen, allt nyare än så är bara "gammalt skit".

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Var går gränsen mellan retro och antik?

Antik och retro har väl inget direkt samband? Någonting som är antikt är ju per definition gammalt, men retro kan ju även vara helt nytt, men anspela på en tidigare period. Exempel kan ju vara mode eller formgivning.

Permalänk

När jag är hemma hos någon och ser att de har musik på cd, så känner jag, men gud vad retro!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Var går gränsen mellan retro och antik?

Du glömde ju Förhistorisk
Var går gränsen mellan retro, antik och förhistorisk.

Permalänk
Medlem

Det beror ju helt på vad det är för något, och hur marknaden ser ut. Tex, går det fortfarande att köpa? Finns det fortfarande användare?
Men det där beror ju helt på vad det gäller. Att sätta en generell åldersgräns går inte.

Permalänk

Retro = Allting som fanns upp till jag var ungefär 15 eller så.
Ej retro = Allting som kom efter att jag fyllde 15 eller så

Gäller för evigt

Permalänk
Medlem

Fick tänka och debattera lite med mig själv innan jag kunde svara på frågan.
Skulle nog säga att 20+ år är retro.
Men att det är lite flytande gräns och teknikskiften påverkar också vad som känns retro.

Ta exempelvis PC.
Socket 423 för tidiga Pentium 4 som var 32 bitars och var 1 kärna/1 tråd känns hyfsat retro.
Men Socket 775, där man kan köra Pentium 4, men beroende på moderkort kan uppgradera till Core 2 Duo/Quad och på vissa moderkort t.o.m. köra DDR3 minnen. Det känns för nytt och "modernt" för att kännas retro för mig.

Men ja 20+ år känns väl som en rimlig gräns.
Röstade på "21-25 år".

Permalänk
Medlem

Hm... definitionsfråga. Om vi begränsar det till TV-spelsmaskiner och datorer, och utgår från den tid vi lever i nu (2021), skulle jag säga att allt som är ca 25 år och äldre räknas som retro. Annars är det, som många andra redan har varit inne på, baserat på ens egen ålder. Ett exempel är nedan citerade inlägg.

Skrivet av kotz:

Är du 15 år gammal? Då är retro 6 år kanske.
Är du 30? då är retro 20 kanske
Är du 40 då är retro 25 år kanske.

Märklig fråga, som är helt beroende av vilken ålder du har.

Utifrån svaren kan vi då se att många är 30+.

Nästa fråga från Sweclockers borde då bli.
Hur gammal är du?

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

"Retro" betyder inte att något är gammalt. För det använder man termen "vintage".
Är du en "retro gamer" så spelar du inte "retrospel" - det som är retro är att du hänger dig till något som var i tiden förr i tiden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag definierar kanske retro lite annorlunda än folk flest?

När nåt är riktig retro, så är det saker man inte längre använder i daglig drift, men kanske samlar på och tittar lite närmare på när man väl har en nostalgitripp.

Permalänk
Medlem

Är ju intressant för saker som jag själv haft känns mindre retro, hade Dreamcast, OG Xbox och Gamecube... känns visserligen lite halvgammalt men inte riktigt retro, ps2an o andra sidan som jag aldrig haft nån känns uråldrig. (är 27 om det är relevant)

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Avstängd

Inte så enkelt egentligen, finns moderna spel gjort i retro-stil

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Retro är i betraktarens ögon.

jag skulle säga generellt allt man växte upp med är retro oavsett om det är ps3, ps2, eller en nes eller atari för den delen.

personligen räknar jag nes till ps2 i retro då man dödat väldigt många timmar div enheter i tonåren där emellan och händer att ps2an åker fram ibland för att återuppliva gammla minnen med spel man gillade.

nesen har väl stått oanvänd i brorsans lägenhet i en hylla i 15-20 år snart då sista gången man körde den insåg man hur obekväma kontrollerna var att använda...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Högst personligt givetvis och högst beroende på vad det gäller. Dels finns ju den subjektiva aspekten - ett styng av nostalgi måste finnas med. För mig är inte Megadriven nostalgisk eftersom jag var nintendograbb, men PSX och PS2 har visst nostalgiskt värde. Sedan finns det den tekniska aspekten. För att något ska vara retro måste det ha varit "ur tiden" en ansenlig tid relativt dess livstid, vilket kan vara allt mellan enstaka år till decennier. Musik-CD kommer jag exempelvis inte se som retro än på många år, helt enkelt för att de hade en lång period då de var aktuella.
Hårdvara blir retro när man måste ta steg över det vanliga för att få det att fungera. Exempelvis ser jag PS2 som retro redan i det faktum att jag inte har ingångar på min TV för att använda den. Likaså är en dator som jag aktivt måste leta begagnade delar och gamla drivrutiner för på god väg att bli retro. Kort och gott, produkten måste ha varit "ut tiden" tillräckligt länge för att man ska behöva ta ett extra steg för att få det att fungera.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Retro för mig är en gammal teknik/trend som inte används längre annat än i "retrosyfte". För spel är det ju glasklart, pixelgrafik = retro. Även de första 3d spelen med duplogubbar börjar så smått kännas retro. 20-25år alltså.

Permalänk
Medlem

Kan inte möta i år endast i konsol generationer 😝

Permalänk
Medlem

I mitt huvud känns allt före PS1 retro men det kan bero på att PS1 var den första konsolen vi hade. Allt innan det känns "före min tid" och "retro" så att säga och allt nyare känns bara som "gamla"/"äldre" spel.

Jag tror det har helt enkelt väldigt mycket med sin ålder att göra. T.ex. jag kommer aldrig kunna acceptera att ca 2010 spel är gamla nu medan i 2010 tyckte jag att 2000 spel var bara för gamla att ens kolla in på (med undantag). Nyare generationer känner sig förmodligen samma sätt om ca 2010s spel (MW2, BFBC2/BF3, Crysis 2, Portal 2, Just Cause 2, osv) som jag gjorde om spel i 2000 vid den tiden.

Så termen "retro" måste eller definieras och andra tidsperioder måste namnges eller så kommer den alltid flytta sig baserad på vem man frågar.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Så som jag känner idag ligger retrobrytpunkten kring PS2/GC/OG XBOX. Om fem år kanske jag kan acceptera PS3/Xbox 360/Wii som retro.

Känner ungefär samma! Sen röstade jag emellertid på 11-15 år och insåg att min tidsuppfattning helt enkelt är tvärkass.
Men det är definitivt där omkring i alla fall - GC/PS2 är definitivt retro men nästa generation känns relativt färsk för mig fortfarande. Samtidigt kom Crysis 2007, alltså ett år efter Wii/PS3 och det spelet är ju fortfarande galet snyggt så... ja du. Svårt att dra en linje

Permalänk
Medlem

16 bitar eller äldre är min åsikt

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

När nästa generation upptäcker härligheterna, så svarade 16-20. Sitter och lirar A Link to the past med grabben just nu. Där hamnar man iofs ~30 (Dock på switch) Så helt retro blir det ju inte.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Som flera sagt är det en högst subjektiv fråga som beror på vem man frågar.
Jag personligen valde 20+ år, ser PS1 som definitivt retro, PS2 är tveksamt men kanske kanske, får suga på karamellen ett år först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Du glömde ju Förhistorisk
Var går gränsen mellan retro, antik och förhistorisk.

Vet att du skämtar, men förhistoriskt är det som skedde innan vi började skriva ner vår historia. Förhistoriskt är den tid då skriftliga källor saknas eller är bristfälliga. Tänkte det kunde vara kul att veta 😊

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Synth:

Vet att du skämtar, men förhistoriskt är det som skedde innan vi började skriva ner vår historia. Förhistoriskt är den tid då skriftliga källor saknas eller är bristfälliga. Tänkte det kunde vara kul att veta 😊

klart jag skämta, jag spann bara vidare på @Herr Kantarell skojeri Precis som antika datorer finns inte ännu... nja förutom någon föregångare från mayafolket eller vad det var som de hitta för några år sedan.

Permalänk
Medlem

Vet inte, men ingenting nyare än gamecube/ps2 är då retro! Vissa spel till GC/PS2 skulle kunna släppas idag och kännas nya (med uppdaterad grafik då)

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet