Vad bör jag uppgradera? Eller bör jag ens uppgradera?

Permalänk
Medlem

Vad bör jag uppgradera? Eller bör jag ens uppgradera?

Hej,

Sugen efter att börja spela igen har börjat komma.

Har en dator som hängt med x antal år. Tanken är, om det är rimligt, att uppgradera den lite så det funkar till att spela lite nyare spel på.
Behöver inte kunna lira nyaste spelen på högsta grafiken såklart. Men ok grafik och ok FPS.

Idag ser datorspecifikationen ut som följande:
Moderkort: MSI 970 GAMING (MS-7693)
CPU: AMD FX-8350-kr 4,0 GHz
GPU: AMD R9 380 2GB
Minne: 16 GB DDR
Lagring: SanDisk 256gb M.2 SSD

Har inte bra koll på vad som gäller idag när det kommer till setup för att kunna lira.

Budgeten är inte så stor då jag inte vill lägga 15k och sen upptäcka att "nej det va inte kul att börja lira igen".
Då lägger jag hellre 5-6k nu och kan lira ok. För att om typ 1 år köpa en ordentlig setup om man känner att intresset finns kvar.

Är det möjligt och värt att lägga lite pengar på att uppgradera datorn?
Eller är alla komponenter skräp och bara att glömma tanken på att kunna återanvända något?

Ingen stress att få till allt utan kan lägga lite tid på att leta begagnat om det underlättar.

Kom gärna med exempel på vad för modell på komponent jag bör skaffa. Inte bara "nytt grafikkort" utan vad för grafikkort ?
Tänk på att jag varit utanför spelvärlden i 10 år så man inte så bra koll som förr

Tack på förhand från en snart återupplivad gamer, förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det väldigt dåligt läge att uppgradera just nu. Den vettigaste uppgraderingen är vanligtvis ett grafikkort, men det finns knappt några att få tag på alls, oavsett budget. Även begagnatpriserna är helt banans.

Permalänk
Medlem

Ja har förstt det att det har dragit iväg bra i priser! :/

Hur långt kommer man på ett MSI GeForce GTX 1060 6gb oc? och vad kan det vara värt att det för det begagnat ?