Permalänk
Avstängd

enkel excel fråga

hur kan man beräkna summan av antalet rader i en kategori?

Permalänk
Medlem

Jag utgår från att du menar att du vill räkna alla rader i Typ som matchar värdet "Lastbil, 2 501-3 500 kg".

Givet att Typ är i A-kolumnen och värdet "Lastbil, 2 501-3 500 kg" är i cell B11 kan du ställa dig i C11 och skriva:

=COUNTIF(A:A; B11)

(eller om du har svensk version: =ANTAL.OM(A:A; B11))

glömde en parentes
Permalänk
Medlem

Om du vill sumera antalet celler i ett spann som innehåller en specifik text:
=COUNTIF(range;"text")
I ditt fall blir det typ =COUNTIF(B2:B20; "Lastbil, 2 501-3 500 kg")
artikel om det:
https://exceljet.net/formula/count-cells-that-contain-specifi...

bonusfunktion du kanske vill ha, men som inte riktigt är exakt det du ville ha:
Om du vill summera t.ex en kostand eller likanden om ett annat anslutet värdE (t.ex om du har massa körningar, med körning, bil och mil per rad, så kan du summera antalet mil per bil, med villkoret "bil" i kolumen A och milen i kolumen C.
En artikel på detta här: https://exceljet.net/formula/sum-if-cells-contain-specific-te...
Med funktionen "SUMIF" så kan du göra detta: t.ex såhär:
=SUMIF(A2:A20;"bil"; C2:C20)

stavning
Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SnigelMF:

Jag utgår från att du menar att du vill räkna alla rader i Typ som matchar värdet "Lastbil, 2 501-3 500 kg".

Givet att Typ är i A-kolumnen och värdet "Lastbil, 2 501-3 500 kg" är i cell B11 kan du ställa dig i C11 och skriva:

tack så mkt du är bäst. det funkade med:

=ANTAL.OM(D:D;D6)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SnigelMF:

när man sorterar utifrån kolumn H största till minsta, varför blir det fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

när man sorterar utifrån kolumn H största till minsta, varför blir det fel?

https://i.ibb.co/gyCShBv/Namnl-s.png

Jag tror att din formel är fel, du kan inte skriva =ANTAL.OM(D:D;D6), för då räknar du med värdet i D6. Du måste räkna med värdet i din lista under rubriken Fordonsslag (alltså kolumn G, så typ cell G6 kanske). Eller så hårdkodar du bara in värdet "Lastbil, 2 501-3 500 kg" och skriver:

=ANTAL.OM(D:D, "Lastbil, 2 501-3 500 kg") så kommer det bli rätt oavsett men det är mindre dynamiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SnigelMF:

Jag tror att din formel är fel, du kan inte skriva =ANTAL.OM(D:D;D6), för då räknar du med värdet i D6. Du måste räkna med värdet i din lista under rubriken Fordonsslag (alltså kolumn G, så typ cell G6 kanske). Eller så hårdkodar du bara in värdet "Lastbil, 2 501-3 500 kg" och skriver:

=ANTAL.OM(D:D, "Lastbil, 2 501-3 500 kg") så kommer det bli rätt oavsett men det är mindre dynamiskt.

får detta med din formel

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

Äh, sorry jag råkade skriva kommatecken istället för semikolon i formeln. Detta funkar:

=ANTAL.OM(D:D; "Lastbil, 2 501-3 500 kg")

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SnigelMF:

Äh, sorry jag råkade skriva kommatecken istället för semikolon i formeln. Detta funkar:

=ANTAL.OM(D:D; "Lastbil, 2 501-3 500 kg")

tack. jättesnällt. sorteringen fungerade också.

summan längst ner krockar med sorteringen. kan man lösa det på ngt sätt utan att behöva flytta på summan till annan kolumn?

Permalänk
Medlem

Under din lista över "Fordonsslag" så behöver du inte inkludera vikten på fordonet. Du kan räkna celler som börjar med ett ord.

=ANTAL.OM(D:D; G3&"*")

räknar antalet celler i kolumnen D som börjar med ordet i cell G3 (detta ska alltså vara cellen till vänster från där du vill ha siffran). Asterisken är alltså en wildcard-symbol, dvs den matchar vad som helst som kommer efter texten i G3.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ajp_anton:

Under din lista över "Fordonsslag" så behöver du inte inkludera vikten på fordonet. Du kan räkna celler som börjar med ett ord.

=ANTAL.OM(D:D; G3&"*")

räknar antalet celler i kolumnen D som börjar med ordet i cell G3 (detta ska alltså vara cellen till vänster från där du vill ha siffran). Asterisken är alltså en wildcard-symbol, dvs den matchar vad som helst som kommer efter texten i G3.

jag behöver vikten, det handlar om fordonsbesiktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

jag behöver vikten, det handlar om fordonsbesiktning.

Ah ok, för den saknas i din första bild. Eller nja, du har Lastbil både med och utan, men bara den utan har antalet uträknat.

Permalänk
Medlem

Här har du ett färdigt exempel. Antal.Om exempel

Ändra dina värden i kolumn A, dina poster. Ändra värden i kolumn B för att matcha vad du vill räkna antalet poster i kolumn A.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF750, 34”
#2: 5700X3D, 4070 Ti Super, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”