Hur byter jag min 30+ år gamla bilradio?

Permalänk
Medlem

Hur byter jag min 30+ år gamla bilradio?

Hej

Jag håller på att renovera min bil, och en av de sakerna är bland annat att byta ut alla högtalare och själva stereon. Men då jag i min ungdom inte höll på med bilar, utan datorer, faller det sig naturligt att jag inte har någon aning om hur man gör det här högtalar- och stereo bytet.

Jag har köpt en Continental TR7412UB-OB då den har alla funktioner jag behöver (samt att den ser lite retro ut).

I specifikationerna står det

  1. Förstärkareffekt: 4 x 41Watt (4x25Watt RMS)

Vilket jag tolkar som att stereon kan driva 4 st 41W högtalare?

Behöver jag byta ut mitt nuvarande kablage?

Från det här:

Till sådana här kablar:

Min tanke här att installera dessa 4" högtalare fram. Men de har en uteffekt, max på 60W.

Detta paket bak i hatthyllan. Dessa högtalare har uteffekt, max 160W.

Betyder det då att jag också behöver köpa ett slutsteg? Då stereon levererar max 40W till respektive högtalare?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av akn3:

Hej

Jag håller på att renovera min bil, och en av de sakerna är bland annat att byta ut alla högtalare och själva stereon. Men då jag i min ungdom inte höll på med bilar, utan datorer, faller det sig naturligt att jag inte har någon aning om hur man gör det här högtalar- och stereo bytet.

Jag har köpt en Continental TR7412UB-OB då den har alla funktioner jag behöver (samt att den ser lite retro ut).

I specifikationerna står det

  1. Förstärkareffekt: 4 x 41Watt (4x25Watt RMS)

Vilket jag tolkar som att stereon kan driva 4 st 41W högtalare?

Behöver jag byta ut mitt nuvarande kablage?

Från det här:
https://i.imgur.com/0eGOiV7.jpg

Till sådana här kablar:
https://i.imgur.com/IN7UFQ2.jpg

Min tanke här att installera dessa 4" högtalare fram. Men de har en uteffekt, max på 60W.

Detta paket bak i hatthyllan. Dessa högtalare har uteffekt, max 160W.

Betyder det då att jag också behöver köpa ett slutsteg? Då stereon levererar max 40W till respektive högtalare?

Finns egentligen inget behov av att byta kablar om du har befintliga som funkar. Du behöver inte heller slutsteg till högtalarna i hatthyllan, det skulle såklart göra skillnad med hur högt du kan spela men kommer med allra största sannolikhet duga.

Sen ska man inte titta på MAX watt utan RMS, max är vad högtalarna kan peaka/klara en kort stund och RMS är vad högtalarna kan ta kontinuerligt. Du kan ge högtalarna t.ex. 5w RMS och dom kommer fortfarande spela utan problem men när du höjer musiken kommer du komma till ett tillfälle när det börjar låta dåligt eftersom högtalarna blir "strypta" av för lite effekt.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Avstängd

4x25W är inte jättemycket effekt men det duger nog så länge du inte behöver spela jättehögt. Det viktiga när man installerar en bilstereo är ju att se till att koppla allt korrekt. Vanligtvis får man med en kontakt som passar i stereon med lösa kablar i andra änden, sen handlar det bara om att kolla bilens instruktioner om vad de olika kablarna från bilen är och koppla ihop allt på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Finns egentligen inget behov av att byta kablar om du har befintliga som funkar. Du behöver inte heller slutsteg till högtalarna i hatthyllan, det skulle såklart göra skillnad med hur högt du kan spela men kommer med allra största sannolikhet duga.

Sen ska man inte titta på MAX watt utan RMS, max är vad högtalarna kan peaka/klara en kort stund och RMS är vad högtalarna kan ta kontinuerligt. Du kan ge högtalarna t.ex. 5w RMS och dom kommer fortfarande spela utan problem men när du höjer musiken kommer du komma till ett tillfälle när det börjar låta dåligt eftersom högtalarna blir "strypta" av för lite effekt.

Superbra svar!

Kablaget som sitter installerat OEM tror jag fungerar som det skall. Enda problemet är att eftermarknadshögtalaren har två lika stora anslutningar för flatstiftshylsan. Så jag behöver klämma på nya där.

Alright inget slutsteg. Men säg att jag ändå vill "framtidssäkra" bilen, vad är det för slutsteg som jag behöver då?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av akn3:

Superbra svar!

Kablaget som sitter installerat OEM tror jag fungerar som det skall. Enda problemet är att eftermarknadshögtalaren har två lika stora anslutningar för flatstiftshylsan. Så jag behöver klämma på nya där.

Alright inget slutsteg. Men säg att jag ändå vill "framtidssäkra" bilen, vad är det för slutsteg som jag behöver då?

Beror på hur mycket du vill framtidssäkra allt Nästa steg i "uppgraderingen" av allt skulle jag säga är en liten aktiv baslåda av något slag. Biltemas duger gott även där med tanke på att du kör biltemas högtalare

Men om du vill göra allt lätt och rätt från början skulle jag skaffa typ detta https://www.biltema.se/bil---mc/bilstereo/slutsteg/slutsteg-2... och ett kabelkit i ren koppar (OFC) sen skulle jag dragit nya kablar från slutsteget till alla högtalare, det betyder att om du vill sätta fetare högtalare eller byta slutsteg i framtiden så är allt redan draget och klart.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

4x25W är inte jättemycket effekt men det duger nog så länge du inte behöver spela jättehögt. Det viktiga när man installerar en bilstereo är ju att se till att koppla allt korrekt. Vanligtvis får man med en kontakt som passar i stereon med lösa kablar i andra änden, sen handlar det bara om att kolla bilens instruktioner om vad de olika kablarna från bilen är och koppla ihop allt på ett bra sätt.

Tack för svaret.

På den här bilden ser det ut som att det kommer en liten kabelhärva med:

Så de lösa kablarna skall hitta sin motsvarighet i de som redan sitter i bilen? Men där är ju nån 3.5mm kontakt med två honor.

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av akn3:

Tack för svaret.

På den här bilden ser det ut som att det kommer en liten kabelhärva med:
https://i.imgur.com/XwdSUbO.jpg

Så de lösa kablarna skall hitta sin motsvarighet i de som redan sitter i bilen? Men där är ju nån 3.5mm kontakt med två honor.

Jo, min första tanke var att det var ingång för telefon som man kan placera själv, typ i handskfacket om man vill ha det diskret eller så, men jag vet inte. Manualen nämner inte de alls. En tanke är någon form av sub-utgång, men de brukar ju ha RCA snarare än 3,5mm.

Permalänk
Medlem

Vad är målet?

Ska det bara låta och se någorlunda autentiskt ut eller vill du kunna spela rejält?
Låter som du inte riktigt kommit fram till det än.

Vad är det för bil?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av akn3:

Tack för svaret.

På den här bilden ser det ut som att det kommer en liten kabelhärva med:
https://i.imgur.com/XwdSUbO.jpg

Så de lösa kablarna skall hitta sin motsvarighet i de som redan sitter i bilen? Men där är ju nån 3.5mm kontakt med två honor.

det där är tror jag adapter för att koppla in handsfree mikrofonen till stereon.

högtalare, ström osv kopplas via de 2 undre rektangulära kontakterna.

har du inte rätt kontakt kan du ev behöva köpa till en adapter till kontakten i din bil då inte alla bilmodeller använder samma kontakt.

ser ju dock ut som att det skulle kunna vara en gammal volvo du installerar i och är den tillräckligt gammal så kan du ev ha rätt kontakter från början för att koppla mot stereon vill minnas att typ 240 och 740 kör dessa kontakter.

osäker om även 940/850 hade dem

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kan bara nämna som lite kul kuriosa att svärfar bytte ut högtalarelementen i ett par gamla hemmabyggda stativare till det länkade högtalarpaketet; det låter _riktigt_ bra för de pengarna

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av akn3:

Jag håller på att renovera min bil, och en av de sakerna är bland annat att byta ut alla högtalare och själva stereon. Men då jag i min ungdom inte höll på med bilar, utan datorer, faller det sig naturligt att jag inte har någon aning om hur man gör det här högtalar- och stereo bytet.

Ska du lyssna själv eller låta andra lyssna?

Struntar du i vad passagerarna får lyssna på, montera 6,5" högtalarna i fram och strunta i hatthyllan. Fasskillnader och utsläckning kommer per automatik när man gödslar med högtalare. De där Biltema-högtalarna låter hyffsat för sitt pris. Du kan enkelt komplettera med en bas-sub och ett klass-D steg när du tycker att basen är lite tunn. Extra slutsteg för framhögtalarna gör dig bara hörselskadad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det där är tror jag adapter för att koppla in handsfree mikrofonen till stereon.

högtalare, ström osv kopplas via de 2 undre rektangulära kontakterna.
https://cdn.abicart.com/shop/ws77/46977/art77/h8993/172218993-origpic-be8a47.jpg?max-width=549&max-height=439&quality=85

har du inte rätt kontakt kan du ev behöva köpa till en adapter till kontakten i din bil då inte alla bilmodeller använder samma kontakt.

ser ju dock ut som att det skulle kunna vara en gammal volvo du installerar i och är den tillräckligt gammal så kan du ev ha rätt kontakter från början för att koppla mot stereon vill minnas att typ 240 och 740 kör dessa kontakter.

osäker om även 940/850 hade dem

Okej adapter ja. Står på Biltema just nu. Får undersöka närmare vilken adapter som passar. Eventuellt har någon innan ändrat på kontakterna ytterligare.

Skrivet av hasenfrasen:

Ska du lyssna själv eller låta andra lyssna?

Struntar du i vad passagerarna får lyssna på, montera 6,5" högtalarna i fram och strunta i hatthyllan. Fasskillnader och utsläckning kommer per automatik när man gödslar med högtalare. De där Biltema-högtalarna låter hyffsat för sitt pris. Du kan enkelt komplettera med en bas-sub och ett klass-D steg när du tycker att basen är lite tunn. Extra slutsteg för framhögtalarna gör dig bara hörselskadad.

Det är inte någon annan än jag själv som skall lyssna 😅 har inga ambitioner med att det skall vara såpass mycket effekt så det låter ut, just av anledningen till att jag själv har en hörselskada. Så inget slutsteg för att driva 4 högtalare? Samt att minska storleken på högtalarna bak till 5,25”?

Jag vill gärna installera både fram och bak, för att behålla så mycket av originalutförandet.

För er som undrar så är det en 190E från -88.

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av akn3:

Jag vill gärna installera både fram och bak, för att behålla så mycket av originalutförandet.

Monterade högtalare behöver ju inte vara inkopplade. Bäst ljudbild är det enklast att få från högtalarna i fram. Ska du ha högtalare även i hatthyllan kan du lika gärna montera vilka högtalare som helst var som helst.

Permalänk

osäker vad som behövs men är kontakterna orginal så har du alternativet att köpa en iso adapter eller lösa iso kontakter och klippa orginalkontakten.

att kontakta om orinalkabeln kräver dock att du vet vilken kabel som är vad så kan kräva en del mätning och märkning.

har någon redan pulat med kablaget så kan de bli svårt om de inte redan monterat standard iso kontakter med pinouten rätt.

biltema ser inte ut att sälja adaptrar till hitler racers dock utan är kontakta om som gäller om du vill handla där.
3e från botten
https://www.biltema.se/bil---mc/bilstereo/bilstereotillbehor/...

Brl säljer dock adapter men kräver ju då att den nu är utrustad med orginalkontakterna
https://www.brl.se/sv/artiklar/iso-kabel-mercedes-1986-1993.h...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Monterade högtalare behöver ju inte vara inkopplade. Bäst ljudbild är det enklast att få från högtalarna i fram. Ska du ha högtalare även i hatthyllan kan du lika gärna montera vilka högtalare som helst var som helst.

Uppskattar din input! Det blir ju betydligt mindre mindre arbete och kostnader om jag bara installerar högtalare fram. Men med tanke på att jag själv inte är någon konnässör inom ljud samt att det skulle gnaga lite i mig om jag gör en halvtaskig arbetsinsats med att undanta att inte installerar högtalare baktill - så kommer jag att installerar även bak. Det går antagligen på stereon att justera ljudbilden om jag så önskar i ett senare skede.

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

osäker vad som behövs men är kontakterna orginal så har du alternativet att köpa en iso adapter eller lösa iso kontakter och klippa orginalkontakten.

att kontakta om orinalkabeln kräver dock att du vet vilken kabel som är vad så kan kräva en del mätning och märkning.

har någon redan pulat med kablaget så kan de bli svårt om de inte redan monterat standard iso kontakter med pinouten rätt.

Det är just det här jag bävar för. Har jag riktigt otur så är även bilens ickefungerande efterhandsinstallerade larm inkopplat i nuvarande stereo.

Som svar på din fråga så har jag en eftergymnasial utbildning i skrået som elektriker, men aldrig praktiserat det - och detta är nu 13 år sedan.

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Det ser ut att vara en Mercedes 190? Har du en ratt i mittkonsollen för att styra ljudet fram/bak? Den måste isåfall kopplas bort. Det är en extern "fader". Har inte koll på om den var standard eller tillval.

Googla W201 fader switch.

Kan eventuellt jaga rätt på ett elschema på original inkoppling om så önskas. (Har det någonstans på datorn).

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjenik:

Det ser ut att vara en Mercedes 190? Har du en ratt i mittkonsollen för att styra ljudet fram/bak? Den måste isåfall kopplas bort. Det är en extern "fader". Har inte koll på om den var standard eller tillval.

Googla W201 fader switch.

Kan eventuellt jaga rätt på ett elschema på original inkoppling om så önskas. (Har det någonstans på datorn).

Har ingen fader switch - sett att det nämns på Mercedes forum. Leta gärna rätt på det!

Om jag fattat rätt nu så är installationen _ganska_ enkel; jag drar nya ledningar (se 2,5mm genomskinliga som jag länka bild på tidigare) till varje högtalare. Klämmer på flatskor i ändarna till där högtalaren kopplas på. Andra änden terminernas i en kontakt som kopplas till stereon?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Update. Radion är äntligen bytt, och vilken skillnad det blev från tidigare!

Dock vet jag inte om biltemas högtalare är så bra. Får vrida upp rejält för att höra.

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk

köp ett billigt 2/4 kanals slutsteg för typ 800kr... blir mycket bättre

någon skrev något om att det bara va rms som spelade roll - det stämmer inte. googla crest factor. musik är dynamisk, och "average" watt är alltså mer än 50% lägre än peak..

det låter bättre med högtalare både fram och bak, så länge inte typ allt ljud kommer bakifrån=kalkonljud. typ 70/30 fördelning gör susen tycker jag, lite 5.1 känsla.

min 52 åriga far kopplade precis in en 8" bas, 2 6.5" i hatthyllan och 2 vägssystem i framdörrarna allt på steg på en 2016 bmw med lågnivåomvandlare, med lite fingerpekning av mig via telefon. det är inte svårt att koppla in steg

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

Kan bara nämna som lite kul kuriosa att svärfar bytte ut högtalarelementen i ett par gamla hemmabyggda stativare till det länkade högtalarpaketet; det låter _riktigt_ bra för de pengarna

Det kan ju vara så att lådorna är bra och gör ljudet mycket bättre än om de sitter i en gammal hathylla med en massa hål och så. Samma element kan låta helt olika beroende på hur och i vad de är monterade.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av akn3:

Dock vet jag inte om biltemas högtalare är så bra. Får vrida upp rejält för att höra.

Även snorbilliga högtalare låter bättre efter att de spelats ett tag. Anslut batteriladdare till bilen och låt den spela för sig själv ett dygn innan du beslutar dig för att jaga rätt på bättre ljudande saker.

Permalänk
Skrivet av akn3:

Update. Radion är äntligen bytt, och vilken skillnad det blev från tidigare!

Dock vet jag inte om biltemas högtalare är så bra. Får vrida upp rejält för att höra.

dom där högtalarna har 88 resp 92db känslighet, dvs hur högt dom spelar på en watt. det går givetvis att hitta element med högre känslighet=spelar högre med samma effekt, men det kommer ju inte göra en superstor skillnad. slutsteg vore the way to go

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det kan ju vara så att lådorna är bra och gör ljudet mycket bättre än om de sitter i en gammal hathylla med en massa hål och så. Samma element kan låta helt olika beroende på hur och i vad de är monterade.

En bil har också olika bromssträcka beroende på vad det sitter för däck på bilen. En vass kniv blir slö om man skär i sten.

Biltemahögtalarna har kapacitet att låta riktigt bra (i förhållande till vad de kostar), enligt mig.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

En bil har också olika bromssträcka beroende på vad det sitter för däck på bilen. En vass kniv blir slö om man skär i sten.

Biltemahögtalarna har kapacitet att låta riktigt bra (i förhållande till vad de kostar), enligt mig.

Jo absolut. Jag menar bara att det typ gäller alla högtalare, om man har ett bra kabinett. Jag läste någon artikel för rätt många år sedan (2007 tydligen) som gick igenom detta ganska bra. Pyttesmå och billiga element i bra kabinett låter förvånansvärt bra helt enkelt. Citat från artikeln:

"Good speaker design is all about the cabinets. You can take cheap car audio drivers - and I mean really cheap ones, the ones with a paper roll surround that've been standard equipment in base-model cars since 1975 - and get very pleasing sound out of them indeed, if you put them in a good cabinet.

Sure, you can get better sound if you put fancy drivers in a good cabinet. But a couple of paper-surround six-by-nines from the kick panels of a junkyard station wagon really can put a whole orchestra across the front of your living room if you give them somewhere nice to live.

You won't get sparkling treble, you won't get any low bass at all, but you will get stereo image to die for. And when you've saved up a few more bucks, bass-shortage is eminently curable."

Permalänk
Medlem

Grymma svar alla! Okej nu är det tydligen slutsteg som gäller alltså?

Tror inte jag kommer riva ner allt igen för att installera det, plus att min stereo inte hade lågnivåsomvandlare (rätta mig gärna om jag har fel).

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av akn3:

Grymma svar alla! Okej nu är det tydligen slutsteg som gäller alltså?

Tror inte jag kommer riva ner allt igen för att installera det, plus att min stereo inte hade lågnivåsomvandlare (rätta mig gärna om jag har fel).

Ser så ut att den saknar lågnivåutgångar (röd och vid RCA).
Tur att du nämnde det för jag tog för givet att alla bilstereon har det idag och just den du köpt tänkte jag köpa till min 80-talare. Men utan lågnivå så blir det att jaga vidare.

Ska finnas minst en röd och en vit RCA ingång som på den här stereon för att kunna ansluta slutsteg:

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pnorberg:

Ser så ut att den saknar lågnivåutgångar (röd och vid RCA).
Tur att du nämnde det för jag tog för givet att alla bilstereon har det idag och just den du köpt tänkte jag köpa till min 80-talare. Men utan lågnivå så blir det att jaga vidare.

Ska finnas minst en röd och en vit RCA ingång som på den här stereon för att kunna ansluta slutsteg:
https://www.jgstrading.com/wp-content/uploads/2019/06/Kenwood-KMM-BT304.png

Eller så ansluter man lågnivå via kablage för det kan vara lättare rent praktisk att ha det så än att packa in rca kontakter rakt bakom apparaten så att ha det i kabelpiskan är oftast en fördel.
Ska man ändå modernisera nån äldre bilstereo så fundera även på om navigering är intressant för det finns ju enheter med utfällbar skärm eller dubbeldinformat eller ännu större format som kan ha sånt och ibland även möjlighet till backkamera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eller så ansluter man lågnivå via kablage för det kan vara lättare rent praktisk att ha det så än att packa in rca kontakter rakt bakom apparaten så att ha det i kabelpiskan är oftast en fördel.
Ska man ändå modernisera nån äldre bilstereo så fundera även på om navigering är intressant för det finns ju enheter med utfällbar skärm eller dubbeldinformat eller ännu större format som kan ha sånt och ibland även möjlighet till backkamera.

Tänkte tipsa det men finns även en risk att det inte fungerar optimalt. Risk för störningar.

Uppgradera ljudet är en sak, något som kan göras väldigt diskret och just den där Continentalstereon är rätt så diskret och passar bra i min Nissan 180zx med orange belysning.
Vill ha en stereo som matchar bilens inredning, vilket få nya stereon gör.
Blaupaunkt har en som skulle passa handen i handsken men är äckligt dyr. (Osäker dock om det går att ha orange belysning)

https://www.brl.se/sv/artiklar/blaupunkt-bremen-sqr-46-dab.ht...

Vet inte om TS hade samma tanke som jag i valet med bilstereo men med tanke på att det är en Mercedes med troligen orange inredningsbelysning och 80-talare så gissar jag på det.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pnorberg:

Tänkte tipsa det men finns även en risk att det inte fungerar optimalt. Risk för störningar.

Uppgradera ljudet är en sak, något som kan göras väldigt diskret och just den där Continentalstereon är rätt så diskret och passar bra i min Nissan 180zx med orange belysning.
Vill ha en stereo som matchar bilens inredning, vilket få nya stereon gör.
Blaupaunkt har en som skulle passa handen i handsken men är äckligt dyr. (Osäker dock om det går att ha orange belysning)

https://www.brl.se/bilder/artiklar/zoom/872SQR46_1.jpg?m=1589892961

https://www.brl.se/sv/artiklar/blaupunkt-bremen-sqr-46-dab.ht...

Vet inte om TS hade samma tanke som jag i valet med bilstereo men med tanke på att det är en Mercedes med troligen orange inredningsbelysning och 80-talare så gissar jag på det.

Det finns en del radiotillverkare som bygger retromodeller som passar gamla bilar, med en del nya funktioner och så, men knappast med navigation och liknande utan snarare typ BT eller så.