Ny version av Raspberry Pi OS släppt

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem

Att byta os ger tydligen 300 MHz högre klocka på de nyaste modellerna utan att man behöver överklocka, men som sagt ingen 64 bit version och det skulle nog ge ett större prestandalyft.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Finns väl nån beta arm64 build?

Har för mig ja testade den när ja köpte min pi4 8gb nån gång i maj.

Men törs inte säga om den fått några uppdateringar efter typ maj.

Edit.
Kom visst en igår med bullseye dock test beta fortfarande men vill minnas att den fungerade bra sist ja testa den iaf.
https://downloads.raspberrypi.org/raspios_arm64/images/

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Finns väl nån beta arm64 build?

Har för mig ja testade den när ja köpte min pi4 8gb nån gång i maj.

Men törs inte säga om den fått några uppdateringar efter typ maj.

Edit.
Kom visst en igår.
https://downloads.raspberrypi.org/raspios_arm64/images/

Ja det finns beta 64 men ingen officiell och det finns ju ett par andra versioner av Linux men största problemet är väl att få till videoavkodare i webbläsaren. Åtminstone är det den funktionen jag skulle vilja ha mest av 64 bit. Det kanske löser sig när det kommer en 5a som från början förhoppnnigsvis är tänkt för 64 bit och även klarar 4k videoavkodning i hårdvara samt har en M.2 port.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja det finns beta 64 men ingen officiell och det finns ju ett par andra versioner av Linux men största problemet är väl att få till videoavkodare i webbläsaren. Åtminstone är det den funktionen jag skulle vilja ha mest av 64 bit. Det kanske löser sig när det kommer en 5a som från början förhoppnnigsvis är tänkt för 64 bit och även klarar 4k videoavkodning i hårdvara samt har en M.2 port.

ja där sa du något.

vill minnas att youtube typ knappt fungerade stutter och bildsläpande i allt utom upplösningar under 720p samt något avkodningsfel som gjorde att bilden ibland blev blå eller grön i några sekunder samt vissa partier av videon som typ laggade efter och fastnade.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det finns beta 64 men ingen officiell och det finns ju ett par andra versioner av Linux men största problemet är väl att få till videoavkodare i webbläsaren. Åtminstone är det den funktionen jag skulle vilja ha mest av 64 bit. Det kanske löser sig när det kommer en 5a som från början förhoppnnigsvis är tänkt för 64 bit och även klarar 4k videoavkodning i hårdvara samt har en M.2 port.

Menar du hårdvaruavkodning? Får antaga att det beror på att Broadcom inte dokumenterar decodern så att utvecklarna kan ordna stöd för VAAPI eller Vulkan Video?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dlq84:

Menar du hårdvaruavkodning? Får antaga att det beror på att Broadcom inte dokumenterar decodern så att utvecklarna kan ordna stöd för VAAPI eller Vulkan Video?

Vet inte varför men video funkar dåligt och det är nog det som gör att 64 bit inte har tagit över helt för beräkningarna blir ju betydligt snabbare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kör rpi4 8 G, 64 bit sedan länge som mediacenter. Jag kör gentoo, där man kan bygga alla program lokalt och optimerat för hårdvaran. Kodi fungerar bra med 720p 60 hz medan vissa Videor i 1024p inte alltid fungerar perfekt. Dock tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag kör rpi4 8 G, 64 bit sedan länge som mediacenter. Jag kör gentoo, där man kan bygga alla program lokalt och optimerat för hårdvaran. Kodi fungerar bra med 720p 60 hz medan vissa Videor i 1024p inte alltid fungerar perfekt. Dock tillräckligt bra.

Som mediacenter funkar Pi 4 riktigt bra med LibreELEC (Kodi 19.3), spelar upp tex https://jell.yfish.us/media/jellyfish-140-mbps-4k-uhd-hevc-10... utan problem.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Ny version med lite uppdateringar.
"This time around, it is mostly a wrapping-up of all the bug fixes and new versions of software which have been released since the previous image in April; but there are a few small tweaks to the user experience which we should probably mention…"
https://www.raspberrypi.com/news/the-latest-update-to-raspber...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.