SQL server (skapa en wheresats där man vill sortera ut ordrar från dagens datum och en månad tillbaka

Permalänk

SQL server (skapa en wheresats där man vill sortera ut ordrar från dagens datum och en månad tillbaka

Jag vill skapa en wheresats där jag kan filtrera ut ordrar som har ett Invoice datum från dagens datum minus en månad tillbaka tiden.
Tanken är skapa ett script som filtrerar ut detta i en stored procedure och ska gå som en check varje månad.

Någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Hur långt har du själv kommit? Visa lite vad du har och hur du tänker så kan du bättre få hjälp att förfina din procedure.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emilia_Johanness:

Jag vill skapa en wheresats där jag kan filtrera ut ordrar som har ett Invoice datum från dagens datum minus en månad tillbaka tiden.
Tanken är skapa ett script som filtrerar ut detta i en stored procedure och ska gå som en check varje månad.

Någon som kan hjälpa mig?

Googlade fram denna som du kan utgå från.

SELECT * FROM MyTable
WHERE MyDate < DATEADD(month, -2, GETDATE())

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Vilket språk kör du i?
T-sql bör denna fungera EOMONTH(GETDATE(), -2)

EOMONTH()

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid

T.ex. WHERE invoice_date BETWEEN dateadd(month, -1, @todaysdate) AND @todaysdate

Förmodligen har TS redan klurat ut det relevanta. Det är mycket att ta in som newbie så det brukar vara enklare att fråga om enkla saker än att prova sig fram eller läsa sjuttifjorton lösningar på stackoverflow.