Bästa hårddisken för långvarig lagrig

Permalänk

Bästa hårddisken för långvarig lagrig

Hej alla. Jag fick nyss reda på att hårdiskar (SSD,HDD etc) förlorar sin lagring om man låter dom ligga och "skräpa". det vill säga att man inte ger dom ström. Jag fick reda på det när jag googlade efter bra hårddiskar att köpa. För jag behöver nämnligen en ny hårddisk. Tydligen så ska olika hårddiskar ha olika "överlevnads tid" när det kommer till att långvarigt lagra data utan att ge hårddisken ström. Jag pratar om extrerna hårddiskar alltså.

Vilken hårddisk skulle ni rekomendera om jag vill lagra gamla familj bilder och sådant, utan att behöva tänka på att ge den ström hela tiden? Finns det typ hårddiskar som överlever 10+ år utan ström?

Permalänk
Rekordmedlem

En hdd tappar inte laddning men det kan ju ändå uppstå magnetsik påverkan så se till att ha felkontroll och backuper oavsett vad du lagrar på.
Annars är det nog främst Heliumfyllda du borde undvika, övriga egenskaper är ganska likvärrdiga om man ser på förmågan att vara läsbar när de legat länge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HafuLawliet:

Hej alla. Jag fick nyss reda på att hårdiskar (SSD,HDD etc) förlorar sin lagring om man låter dom ligga och "skräpa". det vill säga att man inte ger dom ström. Jag fick reda på det när jag googlade efter bra hårddiskar att köpa. För jag behöver nämnligen en ny hårddisk. Tydligen så ska olika hårddiskar ha olika "överlevnads tid" när det kommer till att långvarigt lagra data utan att ge hårddisken ström. Jag pratar om extrerna hårddiskar alltså.

Vilken hårddisk skulle ni rekomendera om jag vill lagra gamla familj bilder och sådant, utan att behöva tänka på att ge den ström hela tiden? Finns det typ hårddiskar som överlever 10+ år utan ström?

SSD och "hårddiskar" (HDD) är olika saker och fungerar på olika sätt. En SSD bör strömsättas med några månaders mellanrum för att inte cellerna i den ska tappa sin information. En hårddisk kan ligga i några år om inte jag kommer ihåg helt fel. Vill du ha längre tid än så tycker jag du ska titta på typ CD eller något annat alternativ som klarar årtionden så länge du förvarar dem rätt.

Permalänk
Sötast

Att långtidslagriga genom att spara data på en disk och låta den ligga flera år utan ström är inte en bra metod att på säkert sätt spara saker oavsett.

Man bör ha flera backups, helst på olika fysiska platser för att säkerställa att datan överlever. Kan ju t.ex vara brand eller stöld som sker också.

Jag har mina viktigaste filer på disk i min filserver samt backat till en server placerad på annan ort (tom annat land, men bara av kostnadsskäl) det är dock oftast rekommenderat att ha 3 kopior.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera att du har flera kopior och ett sätt att verifiera data. Antingen med ett filsystem som ZFS eller hasha filerna med rhash eller så eller generera parity-filer med typ parchive. Experimentera också lite med det på testfiler så att du vet hur det funkar. Eller använd ett backup-verktyg som kan verifiera att data är ok.

Visa signatur

RAID is not a backup