Behöver nytt chassi till moderna komponenter

Permalänk
Medlem

Behöver nytt chassi till moderna komponenter

Jag har köpt nytt moderkort, processor (12900k) och fläkt för att uppgradera min gamla intel 2600k dator till modernare stuk.
Nu visar det sig att fläkten jag köpte till, AIO Masterliquid ML240L, kräver 2*120mm platser för att installeras och mitt gamla chassi hade bara plats för 1*120mm i taket, den andra halvan i toppen var avsedd för en extern 3.5" hdd. (Chassit inte plats för 2*120mm på baksidan heller)

Därför jagar jag ett nytt chassi, men det var inte så enkelt när man varit utanför loopen i 10år...
Mitt nya moderkortet är ett ATX så jag vill inte ha för litet chassi, men tycker Fulltower är för stora, därför har jag siktat in mig på midtowers.

Sedan vill jag inte lägga för mycket pengar och tittade därför på prisjakt på det populäraste chassit, Corsair 4000D, 890kr på Netonnet samt hittade ett annat på Webhallen, Fractal Design Define S för 715kr på rea. Dessa tyckte jag var intressanta.

Jag hade svårt att förstå på produktsidorna för Define S samt 4000D om de hade plats för interna DVD-läsare?
Tycker det är smidigt att ha det fortfarande.
Dessutom vill jag ha plats för kanske 2st 3,5" hdd och nån ssd-disk som fortfarande rullar så jag slipper byta ut alla komponenter direkt.

Kan ni som kan kan allt om chassis hjälpa mig överbrygga min 10år kompetenslucka och peka mig på ett prisvärt chassi som har plats för både 2*120mm fläktar i toppen samt lite diskar och nån intern 3.5" läsare?

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar detta chassi https://www.inet.se/produkt/6903948/fractal-design-define-7-c....
Den kommer funka bra till alla dina komponenter.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6902329/fractal-design-focus-g-sv...
https://www.webhallen.com/se/product/238614-Phanteks-Enthoo-P...

Dessa verkar uppfylla kraven? Tycker dock att ett mesh case med bättre luftflöde och kanske något större kylare hade varit idealt för en cpu som går så varmt.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, jag ska beställa nåt av dom under dagen.
@swegatron Vad är ett meshchassi och vilket skulle du rekommendera i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephirot:

Jag hade svårt att förstå på produktsidorna för Define S samt 4000D om de hade plats för interna DVD-läsare?

I princip inga moderna chassin har 5,25"-platser längre. De som fortfarande finns på marknaden lär vara modeller som antingen är alltigenom gamla eller byggda på en gammal stomme. Eller möjligen en enorm fulltower…

Skrivet av Sephirot:

Vad är ett meshchassi och vilket skulle du rekommendera i så fall?

Godtyckligt chassi med fokus på luftflöde. Jag hade tittat på till exempel alla Fractal med Meshify i namnet, alla Corsair med Airflow i namnet eller Lian Li O11 Mini Air.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Kolla och dubbelkolla så att allt verkligen får plats.

Har ett gigabyte z690 samt 3070 ti i ett meshify 2 compact och jag får inte plats med min 280mm AIO i fronten eller i toppen.

Jag kör en extern usb-dvd de få gånger jag behöver det. Vilket är rätt smidigt då jag kan koppl in det till barnens datorer med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Kolla och dubbelkolla så att allt verkligen får plats.

Har ett gigabyte z690 samt 3070 ti i ett meshify 2 compact och jag får inte plats med min 280mm AIO i fronten eller i toppen.

Jag kör en extern usb-dvd de få gånger jag behöver det. Vilket är rätt smidigt då jag kan koppl in det till barnens datorer med.

Jag tycker det är svårt att veta om allt verkligen får plats när man bara läser mått på tillverkarnas hemsida. Till exempel när du skriver att det inte får plats i ditt chassi samtidigt står det på Inets hemsida om chassit:
Fläktplatser topp 2 st 120/140mm. Då läser jag det som att det borde fungera.

Men jag läser in mig på ämnet vidare och hittar nån.

Avseende extern USB-DVD så är ju det såklart ett alternativ, men jag blev förvånad över att platserna försvunnit, och det känns tråkigt att slänga delar som fungerar bara för att köpa nya i annan formfaktor.

Permalänk
Medlem

Vill du ha något riktigt snyggt och väldesignat som kommer att hänga med en bra tid så skulle jag köra på Sliger Cerberus X: https://www.density.sk/product/cerberus-x/#main-color

Här är en review från Optimum Tech: https://www.youtube.com/watch?v=PCW5lSXsC60

Vill du ha något lite billigare så är Fractal Design Meshify 2, Be Quiet Pure Base 500DX och Phanteks Ecplise P400A bra alternativ. Men i dagens läge hittar du nog inget modernt och snyggt med intern dvd. Och varför skulle man behöva dem i dagens läge? Jag har nog inte använt en optisk station på minst 10 år.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Kan man ens få i en AIO Kylare med en 5.25” DVD enhet installerad?
Kanske om kylaren går att montera i fronten. Men det gäller ju att pumpen är lägre än radiatorn så det inte blir luft i pumpen.

Kanske att denna fungerar https://www.inet.se/produkt/6911952/corsair-obsidian-750d-air...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Vill du ha något riktigt snyggt och väldesignat som kommer att hänga med en bra tid så skulle jag köra på Sliger Cerberus X: https://www.density.sk/product/cerberus-x/#main-color

Här är en review från Optimum Tech: https://www.youtube.com/watch?v=PCW5lSXsC60

Vill du ha något lite billigare så är Fractal Design Meshify 2, Be Quiet Pure Base 500DX och Phanteks Ecplise P400A bra alternativ. Men i dagens läge hittar du nog inget modernt och snyggt med intern dvd. Och varför skulle man behöva dem i dagens läge? Jag har nog inte använt en optisk station på minst 10 år.

Den var faktiskt riktig snygg och stilren. Jag behöver inte glasfönster på sidan för att visa att ett disco som pågår inne i datorn.

Jag börjar svänga i frågan om intern läsare och bara köra med USB de gånger de behövs. Jag använder det dock nån gång /år när jag ska rippa barnens dvd-filmer för att lägga på plex servern.

Permalänk
Medlem

Med en 12900K hade jag absolut satsat på någon variant av ett mesh-chassi. Fractal Define är ett fint chassi som jag själv funderar på att byta till men även jag är aningen tveksam pga luftflödet och då kör jag bara 6 kyliga kärnor.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephirot:

Jag tycker det är svårt att veta om allt verkligen får plats när man bara läser mått på tillverkarnas hemsida. Till exempel när du skriver att det inte får plats i ditt chassi samtidigt står det på Inets hemsida om chassit:
Fläktplatser topp 2 st 120/140mm. Då läser jag det som att det borde fungera.

Men jag läser in mig på ämnet vidare och hittar nån.

Avseende extern USB-DVD så är ju det såklart ett alternativ, men jag blev förvånad över att platserna försvunnit, och det känns tråkigt att slänga delar som fungerar bara för att köpa nya i annan formfaktor.

Ja, det blir ju lite komplicerat när det är flera komponenter som spelar in.
Man får in en AIO i toppen utan problem, men inte med mitt moderkort som har ganska stora kylelement/skydd på övre delen av moderkortet som är ivägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephirot:

Den var faktiskt riktig snygg och stilren. Jag behöver inte glasfönster på sidan för att visa att ett disco som pågår inne i datorn.

Jag börjar svänga i frågan om intern läsare och bara köra med USB de gånger de behövs. Jag använder det dock nån gång /år när jag ska rippa barnens dvd-filmer för att lägga på plex servern.

Jag själv tycker i alla fall att det är värt att sätta lite pengar på ett trevligt chassi. Det är ändå en rätt stor grej, som ofta står framme. Dessutom betyder det oftast också bättre temperaturer och lägre ljud.

Här är en storleksjämförelse där du har Cerberus X (20 liter) och Fractal Design Meshify (40 liter) längst till höger. Övriga är i storleksordning Dan A4, Ncase M1 och Sliger Cerberus (utan X).

En sak som är värd att tänka på med Cerberus X är att längden för grafikkort+radiator+fläktar är 330mm totalt. Med din ML240L lämnar det då ca 27,5cm för grafikkortet, så vissa långa modeller med tre fläktar ryms inte in.

Edit: Vill du ha ett riktigt lång grafikkort så finns det också plats för radiator i botten, men prestandan på den lär va lite sämre.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

5.25 platserna är idag mer eller mindre helt bortbantade från moderna chassin iom att dvd/BR läsare till dator knappt används alls idag.

varesig 4000D eller Define S har 5.25 platser.

de chassin som har kvar 5.25 platserna är de i budgetsegmenten och chassin som funnits på marknaden sen typ 2010-2015 eller längre när datorer med skivläsare var standard.

dessa är de chassin inet har som har både 5.25 platser och möjlighet att montera en 240mm radiator i taket.
https://www.inet.se/kategori/415/atx?filters=%7B%22221%22%3A%...

dock som någon ovan sa inte säkert att det går att göra samtidigt dock beror lite på hur tillverkaren designat chassit.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows