Raspberry Pi som musikstreamer

Permalänk

Raspberry Pi som musikstreamer

Hej är det någon som gjort detta och kan berätta hur ni satte upp det?

Har en Raspberry Pi 2 som legat i flera år utan att användas och tänkte att detta kunde vara en intressant grej att pröva.

Jag undrar om man kan köra Pi - DAC - Reciever i den ordningen och hur ska man då koppla detta? Ska man skaffa en USB DAC eller kan man använda ljud ut på Pi?

Vilken mjukvara bör man använda till ändamålet? Jag tycker Volumio verkar bra någon som testat det?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Rekordmedlem

Pins ljudutgång är inte den bästa men det finns flera som gör kort till den, de som ger digitalutgång men även med dacar eller färdiga med förstärkare som man kan bygga in i en högtalare.
https://www.hifiberry.com/
https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B08FHZLTRP/ref=ox_sc_sa...
https://www.amazon.se/-/en/dp/B07CZZ95B9/ref=pd_sbs_1/260-854...
Nått sånt, leta vidare själv för det finns flera i olika kvalitetsklasser.
Bästa mjukvara vet jag inte, har mest lekt lite för att det är roligt tidsfördriv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte göra något liknande av en Zero W med en JustBoom Digi Zero HAT som har digital utgång.

Mjukvara beror förstås på vilka tjänster/protokoll du kommer använda. Jag tänkte använda mig av Raspotify då denna enhet nog endast kommer användas just via Spotify Connect:

https://github.com/dtcooper/raspotify

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hej är det någon som gjort detta och kan berätta hur ni satte upp det?

Har en Raspberry Pi 2 som legat i flera år utan att användas och tänkte att detta kunde vara en intressant grej att pröva.

Jag undrar om man kan köra Pi - DAC - Reciever i den ordningen och hur ska man då koppla detta? Ska man skaffa en USB DAC eller kan man använda ljud ut på Pi?

Vilken mjukvara bör man använda till ändamålet? Jag tycker Volumio verkar bra någon som testat det?

Tacksam för svar!

Inte testat själv, men det här kanske kan vara något? https://www.balena.io/blog/turn-your-old-speakers-or-hi-fi-in...

Permalänk
Medlem

Till stereon använder använder en RPi1b+ med en Hifiberry DAC+ Pro kopplad till AUX.
Jag använder Omxplayer som mediaspelare kombinerat med ett egenskrivet MariaDB/PHP baserat gränssnitt för att kunna skapa spellistor etc. via valfri webbläsare i lokala nätverket.

Bakom TV:n sitter en RPi3b med samma gränssnitt som ovan + Kodi för media som streamas från Internet t.ex. Spotify, Netflix, Viaplay och SVT:s olika kanaler. Den egenskrivna styr jag via en webb-läsare, Kodi styr jag oftast via TV:ns fjärr eller Kodis app på en gammal platta.
På Pi:n bakom TV:n är ljudet kopplat via en HDMI-splitter till TV + Receiver.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk

Använder två av mina PIs för detta ändamål. I båda fallen har jag kopplat dessa till en extern dac med usb-ingång.

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Jag tänkte göra något liknande av en Zero W med en JustBoom Digi Zero HAT som har digital utgång.

Mjukvara beror förstås på vilka tjänster/protokoll du kommer använda. Jag tänkte använda mig av Raspotify då denna enhet nog endast kommer användas just via Spotify Connect:

https://github.com/dtcooper/raspotify

Det jag glömde nämna är att jag just nu kör Amazon Music och det verkar vara svårare att hitta något som stödjer den tjänsten som funkar till en Raspberry Pi.

Skrivet av Johan_G3:

Till stereon använder använder en RPi1b+ med en Hifiberry DAC+ Pro kopplad till AUX.
Jag använder Omxplayer som mediaspelare kombinerat med ett egenskrivet MariaDB/PHP baserat gränssnitt för att kunna skapa spellistor etc. via valfri webbläsare i lokala nätverket.

Bakom TV:n sitter en RPi3b med samma gränssnitt som ovan + Kodi för media som streamas från Internet t.ex. Spotify, Netflix, Viaplay och SVT:s olika kanaler. Den egenskrivna styr jag via en webb-läsare, Kodi styr jag oftast via TV:ns fjärr eller Kodis app på en gammal platta.
På Pi:n bakom TV:n är ljudet kopplat via en HDMI-splitter till TV + Receiver.

Tack för svar! Jag har just nu en DAC mellan min TV och Reciever kan man koppla från Raspberry Pi:s ljud ut utgång till coaxial på DAC:en jag har?

Skrivet av Gabriel-Knight:

Använder två av mina PIs för detta ändamål. I båda fallen har jag kopplat dessa till en extern dac med usb-ingång.

Ja jag är också inne på den lösningen men vill hitta en USB DAC till rimligt pris i så fall för vill inte bränna för mycket på detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Jag har just nu en DAC mellan min TV och Reciever kan man koppla från Raspberry Pi:s ljud ut utgång till coaxial på DAC:en jag har?

Om du menar audiojacket så är det vanlig analog line-out och ganska dåligt ut-ljud.
Jag har sett, men inte provat, HDMI -> Coaxial/SPDIF adaptrar till receivrar som saknar HDMI-in. Det borde kunna fungera.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk

Vilka DAC:s använder du? Tar dom ljudet genom USB då?

Visa signatur

Permalänk

Vilka DAC:s använder du? Tar dom ljudet genom USB då?

Det stämmer. Just nu använder jag Topping DX3 Pro (hörlursförstärkare med dac) samt M-ONE (stereoförstärkare med dac). Har även testat med Topping d50 och Hegel Super genom usb. Samtliga fungerar direkt.

Permalänk
Fyndjägare

Det stämmer. Just nu använder jag Topping DX3 Pro (hörlursförstärkare med dac) samt M-ONE (stereoförstärkare med dac). Har även testat med Topping d50 och Hegel Super genom usb. Samtliga fungerar direkt.

Tja, Volumio eller vilken mjukvara?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Tja, Volumio eller vilken mjukvara?

Skulle rekomendera Moode audio över Volumio.

https://moodeaudio.org/

Permalänk

Nu har jag fått igång Volumio på min gamla Raspberry pi 2. Jag gjorde en korkad sak som jag undrar över.

Hade kopplat allt snabbt uppe på tv bänken och när jag sen var färdig och ville ha in grejerna i bänken hade det blivit en kabelröra så jag utan att tänka mig för drog ut RCA kablarna ur DAC:en och antar att stiften rörde vid varandra för det kom ett sprak och sen hade jag en massa oljud när jag kopplade in kablarna igen. Jäkligt korkat jag vet. ☹️ I alla fall så stängde jag allt och prövade i ett annat uttag på recievern fick då inget ljud och kopplade in där de varit från början och då fick jag bra ljud igen och allt funkar.

Någon som kan förklara vad som hänt? Antar att jag antagligen förkortat livslängden på grejerna men mer intresserad av att veta vad som hände.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar en hifiberry HAT. Supersmidigt! Om du har en dac med optisk in kan du köra digi+ som jag, har funkat toppen i flera år. Eller så kan du skaffa en dac+ med rcautgång direkt till stereon. Hdmi converters har jag inte provat,men tycker de verkar vara fishy.

Mjukvara rekommenderar jag moodeaudio före volumio för volumio lägger en massa funktioner bakom prenumerationskostnad,såvida du inte hittar en gammal version. Eller janui's beta0.5 av runeaudio som har ett bättre gränssnitt för men inte lika många funktioner. Rern har jobbat länge på att hålla liv i den kodbasen och har sin egen fork raudio1 som är värd att titta på. Det känns som att den är det projekt som utvecklas snabbast just nu. Raudio1 har bäst support för klassisk musik och composer taggen.

Permalänk
Rekordmedlem

Nu har jag fått igång Volumio på min gamla Raspberry pi 2. Jag gjorde en korkad sak som jag undrar över.

Hade kopplat allt snabbt uppe på tv bänken och när jag sen var färdig och ville ha in grejerna i bänken hade det blivit en kabelröra så jag utan att tänka mig för drog ut RCA kablarna ur DAC:en och antar att stiften rörde vid varandra för det kom ett sprak och sen hade jag en massa oljud när jag kopplade in kablarna igen. Jäkligt korkat jag vet. ☹️ I alla fall så stängde jag allt och prövade i ett annat uttag på recievern fick då inget ljud och kopplade in där de varit från början och då fick jag bra ljud igen och allt funkar.

Någon som kan förklara vad som hänt? Antar att jag antagligen förkortat livslängden på grejerna men mer intresserad av att veta vad som hände.

Svårt att gissa på distans men du kan ju ha triggat nån skyddskrets som stängt av slutsteget i förstärkaren om det handlar om överbelastning pga oljudet och att skyddskretsen återställts efter en stund så att allt funkar normalt om felet inte kvarstår.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Svårt att gissa på distans men du kan ju ha triggat nån skyddskrets som stängt av slutsteget i förstärkaren om det handlar om överbelastning pga oljudet och att skyddskretsen återställts efter en stund så att allt funkar normalt om felet inte kvarstår.

Det lät som att där var fullt med elektroniskt brus i kabeln ungefär. Det konstiga är att det kom igång igen efter jag stängt allt och dragit ur kablarna.

Har en fråga till. Tycker att Raspberry pi 2 - DAC - Reciever - Spotify låter aningen sämre än bluetooth - Reciever - Spotify hur kan det komma sig?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Det lät som att där var fullt med elektroniskt brus i kabeln ungefär. Det konstiga är att det kom igång igen efter jag stängt allt och dragit ur kablarna.

Har en fråga till. Tycker att Raspberry pi 2 - DAC - Reciever - Spotify låter aningen sämre än bluetooth - Reciever - Spotify hur kan det komma sig?

Skyddskretsar som triggas återställs ofta när man startar om förutsatt att det som orsakade problemet är borta så hade du en "olämplig insignal" och stänger av och koppar om så signalen försvinner är det ett troligt att det är det det beror på, kan också bero på ett termiskt skydd och att slutstegen hunnit kallna eller nått liknande, det är svårt att säga nått med säkerhet utan att prova och upprepa situationen och studera cheman/mäta.

Ev kan du ha störningar pga olika jordpotential och att det första felet med oljud också beror på det för det kan bli den effekten om man kopplar med apparater som är på, har du lyssnat om brusgolvet skiljer och om det är en skillnad beroende på om pin och receivern är hopkopplade med signalkablar eller lnte.

Har man jordproblem behöver det inte bara visa sig som brum utan ibland kan man höra hur datorer stör. Jag gjorde en gång en video som illustrerar det, jag rättar till jordfelet ca 30 sek in i filmen >

har du nått liknade som ligger och stör i brusgolvet kan det låta olika.

Visa signatur