AMD:s Radeon RX 6500 XT blir instegskort tillverkat på 6 nanometer

Permalänk
Melding Plague

AMD:s Radeon RX 6500 XT blir instegskort tillverkat på 6 nanometer

Under CES 2022 ska AMD presentera de enklaste medlemmarna i Radeon RX 6000-familjen, där ny tillverkningsteknik och kompakta kylarlösningar blir aktuella.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Rättade till rubriken: "AMD:s Radeon RX 6500 XT blir instegskort för miners/scalpers tillverkat på 6 nanometer"

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Låter ju kalas för mitt kommande bygge. Spelar nästa uteslutande cpu-tunga titlar så något värstingkort är inte intressant. Får vi hoppas prislappen inte är allt för skrämmande bara

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett passivt kylt kort vore trevligt. Vet inte hur realistiskt det är, känns som att det är vanligare med fläkt som varvar upp vid behov numera.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Rättade till rubriken: "AMD:s Radeon RX 6500 XT blir instegskort för miners/scalpers tillverkat på 6 nanometer"

Jag är aningen orolig över att det kortet kommer bli populärare för miners än man skulle tro. Samtidigt som det bara har 4gb ram så är det ju rätt energisnålt...

Personligen så skulle jag kunna tänka mig att köpa ett 6500 XT just nu, för att sen flytta över det till min htpc om ett år eller så. Prestanda mellan 1660 Super och RTX 2060 är ju ändå inte fy skam, bara prset är rätt. För typ 169 dollar skulle det va ett rätt bra kort. Det priset är ju inte heller helt otänktbart för klassen - GTX 1050 Ti kostade ju 140 dollar vid lansering, och hade samma mängd ram i instegsklassen för 5,5 år sen.

Men i praktiken lär väl priserna gå upp mot 3500kr direkt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Rekordmedlem

Instegskort är kort under 1000kr som kan fungera på skrivbordet, kort med moderna anslutningar och videoacceleration utan att behöva köpa ett spelkort är det marknaden helt saknar, helst ska de även vara passivkylda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Instegskort är kort under 1000kr som kan fungera på skrivbordet, kort med moderna anslutningar och videoacceleration utan att behöva köpa ett spelkort är det marknaden helt saknar, helst ska de även vara passivkylda.

Du menar som GeForce GT-serien?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Joppis:

Du menar som GeForce GT-serien?

De duger inte idag utan man måste upp på 3000 serien för att kunna ansluta en modern bildvisare, det finns inga billiga grafikkort som klarar moderna bildvisare utan man måste använda integrerad grafik för det pga av att inget äldre än den sista generationens grafikkort kan driva skrivbordet på en modern tv, man behöver ha hdmi 2.1 interface för att bandbredden ska räcka till för tvarna har inte DP. En APU är det vettigaste men ett billigt men modernt grafikkort för annat än spelare skulle verkligen fylla ett stort hål, hoppas Intel kommer med nått i vettig prisklass eller åtminstone påverkar marknaden i den riktningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Du menar som GeForce GT-serien?

GT-serien har väl inte fått någon kärlek alls sen Pascal?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Kan bli intressant till HTPC eller vanlig kontorsmaskin som använder en 4K-skärm. Idag måste man köra DisplayPort från sin igpu för att uppnå 4K@60Hz om man inte vill betala premium för ett modernt grafikkort, och alla moderkort har inte DP.

Miners tror jag inte är överdrivet intresserade av detta på grund av att Ethereum kräver mer än 4gb vram. Även minnesbandbredd är viktigt i mining och här var även den bantad. Kanske detta kan bli tillgängligt på rriktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Instegskort är kort under 1000kr som kan fungera på skrivbordet, kort med moderna anslutningar och videoacceleration utan att behöva köpa ett spelkort är det marknaden helt saknar, helst ska de även vara passivkylda.

Men då kör man väl lika gärna med inbyggd grafik? Då blir burken mindre också.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blupparen:

Men då kör man väl lika gärna med inbyggd grafik? Då blir burken mindre också.

Men om man nu vill ha en värre cpu än den i 5700G så är det svårt, jag hade gärna sett en värsting APU men det finns inte, man kan ju vilja ha mycket cpuprestanda utan att ha behov av ett spelgrafikkort eller begränsningarna som gamla kort innebär om man vill använda moderna skärmar/tvar som man inte kan driva fullt ut via hdmi 2.0 interface pga att bandbredden i interfacet inte räcker.
"Lågupplöst spelgrafik" är enkelt och billigt för då funkar äldre kort men ett högupplöst skrivbord =>4K och video knäcker alla gamla grafikkort för de är verkligen gamla när integrerad grafik är bättre på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men om man nu vill ha en värre cpu än den i 5700G så är det svårt, jag hade gärna sett en värsting APU men det finns inte, man kan ju vilja ha mycket cpuprestanda utan att ha behov av ett spelgrafikkort eller begränsningarna som gamla kort innebär om man vill använda moderna skärmar/tvar som man inte kan driva fullt ut via hdmi 2.0 interface pga att bandbredden i interfacet inte räcker.
"Lågupplöst spelgrafik" är enkelt och billigt för då funkar äldre kort men ett högupplöst skrivbord =>4K och video knäcker alla gamla grafikkort för de är verkligen gamla när integrerad grafik är bättre på det.

Rembrandt AMD igpu låter rätt så lovande än så länge.

Hade varit nice om AMD hade igpu på sina andra CPUs också så man inte måste gå Intel om man vill ha en stark CPU med igpu i väntan på ett grafikkort om man har oturen

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Jag vet inte jag, häromdan kikade jag efter kort runt 3000 för att ha något att hålla mig vid.

Får ju knappt 1660 för 3000 numer. 6600 som också var "instegsmodell" kostar ju 5000+

Sedan kikar man på begagnat så går 1070 fortf för runt 3000. Känns ju inte alls värt det priset speciellt för beggat.

Men visst kostar detta kort ~ 1500-2000 kanske man kan tänka sig det.

Dyrare än så, så är det lika bra att spara lite till och köpa något i 5000 -6000 kr klassen direkt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morax:

Kan bli intressant till HTPC eller vanlig kontorsmaskin som använder en 4K-skärm. Idag måste man köra DisplayPort från sin igpu för att uppnå 4K@60Hz om man inte vill betala premium för ett modernt grafikkort, och alla moderkort har inte DP.

Miners tror jag inte är överdrivet intresserade av detta på grund av att Ethereum kräver mer än 4gb vram. Även minnesbandbredd är viktigt i mining och här var även den bantad. Kanske detta kan bli tillgängligt på rriktigt.

HDMI 2.0/18Gbps räcker ju för 2160p 60 4:4:4 med 8bit färdjup, så går väl absolut att "uppnå" 4k60Hz med billigare kort t ex GT 1030. Samma gäller väl moderna iGPUs? Både min nuc och min stationära kan köra "4k60hz" via igpu över hdmi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag är aningen orolig över att det kortet kommer bli populärare för miners än man skulle tro. Samtidigt som det bara har 4gb ram så är det ju rätt energisnålt...

Miners föredrar nog helst kraftigare kort, med svagare kort behöver man fler för att komma upp i samma hashrate vilket kräver mer kringutrustning. Men får de inte tag på kraftigare kort så har vi ju tyvärr sett att visa minar på nästan vad som helst så länge som det finns något att tjäna på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Miners föredrar nog helst kraftigare kort, med svagare kort behöver man fler för att komma upp i samma hashrate vilket kräver mer kringutrustning. Men får de inte tag på kraftigare kort så har vi ju tyvärr sett att visa minar på nästan vad som helst så länge som det finns något att tjäna på det.

Jag tänker som så, om de är bra prissatta. Så lär de också bli intressanta för miners, även om de har lägre hashrate.
Men ligger priset över vad som är rimligt, så kanske "vi" får korten för oss själva om det är en dålig deal för miners.
Men likväl så är det ju också en dålig deal för oss som vill spela med dom. Allrahelst om priset är högt.

För spelen jag spelar just nu räcker en överklockad 2400g, tur nog. Men är ute efter bättre då backloggen börjar bli lite väl stor.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sKRUVARN:

HDMI 2.0/18Gbps räcker ju för 2160p 60 4:4:4 med 8bit färdjup, så går väl absolut att "uppnå" 4k60Hz med billigare kort t ex GT 1030. Samma gäller väl moderna iGPUs? Både min nuc och min stationära kan köra "4k60hz" via igpu över hdmi.

Men man vill väl ha hdr också och då behöver man DP eller hdmi 2.1.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sando:

Jag är aningen orolig över att det kortet kommer bli populärare för miners än man skulle tro. Samtidigt som det bara har 4gb ram så är det ju rätt energisnålt...

Personligen så skulle jag kunna tänka mig att köpa ett 6500 XT just nu, för att sen flytta över det till min htpc om ett år eller så. Prestanda mellan 1660 Super och RTX 2060 är ju ändå inte fy skam, bara prset är rätt. För typ 169 dollar skulle det va ett rätt bra kort. Det priset är ju inte heller helt otänktbart för klassen - GTX 1050 Ti kostade ju 140 dollar vid lansering, och hade samma mängd ram i instegsklassen för 5,5 år sen.

Men i praktiken lär väl priserna gå upp mot 3500kr direkt.

Jag minns att jag köpte en GTX1050 Ti till min HTPC för ca 2 lax för några år sedan.

Att köpa (spel)dator idag är något INGEN plånbok vill behöva vara med om!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag minns att jag köpte en GTX1050 Ti till min HTPC för ca 2 lax för några år sedan.

Att köpa (spel)dator idag är något INGEN plånbok vill behöva vara med om!

Exakt. Och själv är jag inte ens kräsen när det kommer till spel, 30/60 fps 1080p och jag är hyffsat nöjd.
Men för att komma över den tröskeln, framförallt med nyare spel (eller vissa gamla för den delen) kostar nu 5000+ om man ska ha nytt, 3000+ beggat. Skandal.

Och detta är då för low end. tänk 6600/1660/3060/1070/2060 som jag kikat på både nytt/beggat.
Känner att priserna för beggat inte är värt det, så siktar på nytt. Men för priset man betalar är det inte värt det heller.

Saknar när man betalade 3000 för att få mellanklass.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SleeZy:

Exakt. Och själv är jag inte ens kräsen när det kommer till spel, 30/60 fps 1080p och jag är hyffsat nöjd.
Men för att komma över den tröskeln, framförallt med nyare spel (eller vissa gamla för den delen) kostar nu 5000+ om man ska ha nytt, 3000+ beggat. Skandal.

Och detta är då för low end. tänk 6600/1660/3060/1070/2060 som jag kikat på både nytt/beggat.
Känner att priserna för beggat inte är värt det, så siktar på nytt. Men för priset man betalar är det inte värt det heller.

Saknar när man betalade 3000 för att få mellanklass.

Det är inte så länge sedan det inte ens fanns så dyra grafikkort för hemmabruk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag minns att jag köpte en GTX1050 Ti till min HTPC för ca 2 lax för några år sedan.

Att köpa (spel)dator idag är något INGEN plånbok vill behöva vara med om!

Alltså det finns folk som har pengar...

Om Bill Gates och Jeff Bezos köper sig ett varsitt RTX 3090 så tror jag inte att de gråter sig till sömns över hur mycket de kostade.

Om vi tar de topp 1% rikaste människorna på jorden så blir det ändå ganska många människor totalt sett, när det finns över 7 miljarder, närmare 8 miljarder människor på jorden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

Alltså det finns folk som har pengar...

Om Bill Gates och Jeff Bezos köper sig ett varsitt RTX 3090 så tror jag inte att de gråter sig till sömns över hur mycket de kostade.

Om vi tar de topp 1% rikaste människorna på jorden så blir det ändå ganska många människor totalt sett, när det finns över 7 miljarder, närmare 8 miljarder människor på jorden.

Fast det finns INTE 1% av personer som Bill Gates och Jeff Bezos. Däremot finns det säkerligen några miljontals miljonärer.

Det finns ett uttryck inom "tjäna pengar"-klubben som lyder, "Vem har mina pengar?" med implikationen att när Du blir lite rikare så blir någon annan i världen lite fattigare i samma veva.

(Haha nej, jag är inte antikapitalist!)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Låg effekt och passivt kylt så är jag intresserad.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Fast det finns INTE 1% av personer som Bill Gates och Jeff Bezos. Däremot finns det säkerligen några miljontals miljonärer.

Nej det är sant.
Tog bara ett par namn from the top of my head...
...också välkända personer som de flesta känner till.

Var inte menat som en komplett lista över topp 1%
Hade inte tyckt det var lämpligt att skriva en sån lista i ett inlägg även i ett hypotetiskt scenario där jag kunde allas namn.

Men tror även de "fattigare topp 1%-arna" har råd med en gaming dator utan några större bekymmer om de vill.

Hur många miljonärer finns det?
Ja det beror ju på hur man räknar...
Räknar man i SEK och räknar in alla tillgångar, inkl. primär bostad så är väl de flesta Svenskar som har hus eller bostadsrätt och inte är max-belånade miljonärer.
Är helt klart möjligt att vara "en fattig miljonär" i dagens läge.

Om vi istället räknar Dollar, Euro eller Pund miljonärer och räknar bort primär bostad ur tillgångar så blir det betydligt färre.

"Att köpa (spel)dator idag är något INGEN plånbok vill behöva vara med om! "

Det är något din eller min plånbok inte vill vara med om.

Men jag menade att "INGEN" var en överdrift (vilket du troligen själv är medveten om).