Ska läsa Programmering 2 och har aldrig programmet i C+ och undrar om det är svårare än Python?

Permalänk
Inaktiv

Ska läsa Programmering 2 och har aldrig programmet i C+ och undrar om det är svårare än Python?

Hej. Jag ska läsa programmering 2 och där får vi bara programmera i C+ och undrar om det är svårare att programmera i det än i Python. Jag fick B i Programmering 1 när jag programmerade i Python där, men har bytt skola nu så kan inte välja Python igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av j-bergtrom:

Hej. Jag ska läsa programmering 2 och där får vi bara programmera i C+ och undrar om det är svårare att programmera i det än i Python. Jag fick B i Programmering 1 när jag programmerade i Python där, men har bytt skola nu så kan inte välja Python igen.

EDIT: Undrar om C+ är svårare att lära sig än Python.

Permalänk
Medlem

Ja definitivt. C++ är ett av de svåraste att behärska bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haladria:

Ja definitivt. C++ är ett av de svåraste att behärska bra.

Tack. Då får jag ta ett annat ämne istället för jag är rädd att jag hamnar på ett F då jag aldrig någonsin har programmerat i C+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon338341:

Tack. Då får jag ta ett annat ämne istället för jag är rädd att jag hamnar på ett F då jag aldrig någonsin har programmerat i C+.

Vad ska ni lära er?
Är det algoritmer och datastrukturer kanske programspråket inte spelar någon roll om du kan memorera hur funktioner, initialiseringar och lite extra tecken vid parametrar fungerar och det viktigaste är stt föreläsaren är konsekvent och gör likadant.

Är det tillämpningar och egna program finns det ibland för många olika sätt att göra det på i c++ vilket gör att erfarna programmerare knappast kan säga att det är enkelt att välja rätt.

Det går nog ändå att lära ut med c som syntax eller strikt c++ som verktygslåda och undvika svårigheter, men de flesta hade nog valt java eller javascript som nästan uppfyller det automatiskt med nästan samma syntax.

Permalänk
Medlem

Jämförelser av språk blir snabbt subjektivt men du bör definitivt skumma några sidor i valfri bok med C++ för nybörjare eller en guide med C++ för Python-programmerare innan du väljer bort det. Testa även att skriva några rader online för att få en känsla och jag tror du kommer se att det finns fler likheter än skillnader.

https://www.programiz.com/cpp-programming/online-compiler/

I grunden är språket bara ett verktyg för problemlösning genom algoritmer.

Notera att i samband med C++11 så introducerades range-baserad for:

for (auto value : values) { std::cout << value; // print value variable to screen }

Om jag förstått det rätt så är Programmering 1 främst en introduktion i hur datorer fungerar, det binära talsystemet, grundläggande förståelse för vad är en algoritm är, variabler, operander, datatyper och funktioner. Har man fått en grundläggande förståelse så är det inga enorma skillnader. Programmering 2 som fokuserar på objektorienterad programmering kommer introducera en hel del språkspecifika saker men det är lika för er alla, oavsett språk i första kursen.

Med det sagt så finns det skillnader där C++ är lite mer "verbose" (specifikt och uppenbart) vilket jag personligen uppskattar eftersom det ger en bättre förståelse när man t.ex. själv hanterar datatyper än låter programmet gissa men det kan kanske upplevas som lite överväldigande för nybörjare.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av ducedo:

Med det sagt så finns det skillnader där C++ är lite mer "verbose" (specifikt och uppenbart) vilket jag personligen uppskattar eftersom det ger en bättre förståelse när man t.ex. själv hanterar datatyper än låter programmet gissa

Iofs snarare kompilatorn än programmet som gissar. Men "curly braces" måste väl ändå vara jävulens påfund som råddar till koden så den blir nästintill oläslig. Jämför python's snygga indentering. Gjorde i veckan ett snabbhack att rekursivt migrera ett FTP-repository in till en SQL-databas inkluderande md5. Python, 163 rader luftig kod. Med C/C++/C# typ femdubbla antalet.

Sen finns ju både IronPython och python.net om man har de böjelserna.

Men, man bör göra sig hemmastadd med de vanligaste programmeringsspråken så C++ är en god start och inget bortkastat.

Permalänk
Medlem

C++ är ju lite roligt. Jag började jobba med det år 2000, och efter 1½ år så sade jag: "jag ska aldrig mer jobba med C++!". Efter många år med java så blev det dock C++ igen och jag jobbar fortfarande med det, delvis åtminstone. Hur grym är jag på C++? Jag är inte mer än medelmåttig på det. Brist på intresse från min sida mest att förkovra mig, och jag har eg. inte haft anledning att lära mig allt om C++.

Med det sagt, det är inte jättesvårt att komma igång och göra en nybörjarkurs i C++ skulle jag säga. Det är bara det att vägen från nybörjare till expert är extremt lång, och de allra flesta stannar någonstans däremellan, och det fungerar oftast bra. Bor du i Stockholm eller liknande har man ju valmöjligheter, jag bor i en mellanstor stad med industri så vill man enkelt ha jobb här är det C++ som gäller.