Permalänk
Medlem

Humor att denna tråd dök upp nu för jag delidda min 8700k igår Det var första gången jag gjorde en delid. Har kört den i 4.8ghz istället för 5ghz sen jag fick mitt 3080 pga av värmeutvecklingen från GPU:n. Kan bara konstatera att jag borde gjort det för längesedan! Droppade ca 20c och då får man ta i beräkning att det även är mellan 4.8ghz@1.28v mot 5ghz@1.34v på en NH-d15.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Skrivet av TMG:

Du kanske ska lägga på lite mer flytande metall? "En droppe" är inte så användbart då det kan variera från en minimal droppe som man knappt kan se till en riktigt stor. Jag antar att du också har applicerat flytande metall på värmespridaren?

Ett tips är även att skrapa bort det gamla limmet. En sådan isskrapa som man har till bilen brukar fungera bra. Använd inte ett metallföremål bara för då riskerar du att skada processorns kretskort också.

I min erfarenhet av delidding med flytande metall bättre med för lite än för mycket (till skillnad från kylpasta). Använder man för mycket flytande metall blir det som en klump som riskerar att inte stanna kvar utan istället "rinner" ned, det krävs verkligen inte mycket och det bästa resultatet jag fick var att använda väldigt lite snarare än lite mer. (i5 6600k)

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

I min erfarenhet av delidding med flytande metall bättre med för lite än för mycket (till skillnad från kylpasta). Använder man för mycket flytande metall blir det som en klump som riskerar att inte stanna kvar utan istället "rinner" ned, det krävs verkligen inte mycket och det bästa resultatet jag fick var att använda väldigt lite snarare än lite mer. (i5 6600k)

6600k är väl visserligen det mest extrema exemplet. Tror inte den är mycket större än en kvadratcentimeter i kiselarea. Krävs verkligen inte mycket flytande metall på den. Har själv uppmätt 2-5 grader lägre temperatur på 4 st. X3470 med vad många skulle kalla för mycket flytande metall, jämfört med en normalstor droppe.

8000-serien borde vara någonstans i mitten. Men svårt att säga om det är för lite eller för mycket utan att se det i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Kylpasta har ibland bäst före datum. Jag skulle köpa någon ny högpresterande kylpasta till grafikkortet och använda den gamla på någon processor som ändå ska gå i stock. Kylpastan gör generellt mycket större skillnad på grafikkort än processorer, då värmedensiteten är högre.

Side note: Vad jag vet finns det inte MX-3. MX-2 skulle jag inte använda på grafikkort. MX-4 jag har jag kört på grafikkort själv tidigare, men under senare tid har jag inte varit jättenöjd med temperaturerna efter bytet. Testade att byta till NT-H1 efter att jag var missnöjd med MX-4 på ett grafikkort, och fick ca. 4 grader lägre temperatur. Möjligt att min snart 3 år gamla 45g tub har passerat sitt bäst-före datum. Vill minnas att jag var rätt så nöjd med temperaturförbättringen efter bytena när den var ny.

Hemma nu. Det är MX-2 som ligger i lådan. Tryckte ut lite på ett papper och den måsskitsaktiga konsistensen
förefaller vara så som jag minns den när det begav sig. Men nu har ni gjort mig lika nojjig som den värsta anti-vaxxern. Kan inte uttala mig om egenskaperna så jag kanske ska köpa nytt ändå, det är ju inte så dyrt.

Googlar Best thermal paste 2022...

#1 Best Premium: ProlimaTech PK-3 Nano Aluminum Premium (5g), 377kr! Vad "synd" att den var slutsåld...
#2 Runner-up: Best Premium Paste: Thermal Grizzly Kryonaut (5,5g), 230kr ...
#3 Best Premium Paste: Top Tier Alternate: Cooler Master MasterGel Pro V2, (10g) 130kr, nu börjar det hända lite...

Alltså vad är det här, billigt är det ju inte om man tittar på kilopriset 😜
Webbhallen verkar ha 1g av Grizzly för 100-lappen. Det får nog bli en sådan.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Nu har jag tröttnat på min 6700K och bestämt mig för att göra en delid. Har beställt Thermal Grizzly Conductonaut som jag ska ha under IHS:en. Är det en droppe som gäller? eller ska jag smeta ut det med en pensel jämnt över hela kärnan?

Sen mellan IHS och Kylaren. Ska jag köra Thermal Grizzly där med eller ska jag kör AS5 eller MX4 (har båda liggande)

Upplever att min CPU har blivit värre över tid, kanske för att intels gägga under ihsen har torkat ut? Men för några år sen kom den aldrig över 80-85c vid load, nu är jag på 90-95. Har testat att göra rent allt, blåsa ut allt damm, byta kylpasta, montera om kylaren. Även testat en vanlig lyftkylare för att var helt hundra på att det inte var nått fel på min H50.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Nu har jag tröttnat på min 6700K och bestämt mig för att göra en delid. Har beställt Thermal Grizzly Conductonaut som jag ska ha under IHS:en. Är det en droppe som gäller? eller ska jag smeta ut det med en pensel jämnt över hela kärnan?

Sen mellan IHS och Kylaren. Ska jag köra Thermal Grizzly där med eller ska jag kör AS5 eller MX4 (har båda liggande)

Upplever att min CPU har blivit värre över tid, kanske för att intels gägga under ihsen har torkat ut? Men för några år sen kom den aldrig över 80-85c vid load, nu är jag på 90-95. Har testat att göra rent allt, blåsa ut allt damm, byta kylpasta, montera om kylaren. Även testat en vanlig lyftkylare för att var helt hundra på att det inte var nått fel på min H50.

Inte orimligt att det har blivit värre med tiden.

För en 6700K borde en medelstor droppe räcka. Ungefär samma storlek som plasthuvudet på en nål som har sådana. Se till att pensla ut den flytande metallen både på kärnan och på värmespridaren direkt ovanför kärnan. Du får med några speciella "pinnar" för det med den flytande metallen. Gör självklart rent ytorna ordentligt först med lämpligt lösningsmedel.

Arctic Silver 5 är en urgammal kylpasta som inte har några lämpliga användningsområden i dagsläget. Jag antar att den var bra 2004 och har levt kvar på grund utav det. Kör på MX-4. Om det är en riktigt gammal tub MX-4 kanske du till och med ska köpa en ny. Kylpasta har en tendens att försämras om den ligger för länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Inte orimligt att det har blivit värre med tiden.

För en 6700K borde en medelstor droppe räcka. Ungefär samma storlek som plasthuvudet på en nål som har sådana. Se till att pensla ut den flytande metallen både på kärnan och på värmespridaren direkt ovanför kärnan. Du får med några speciella "pinnar" för det med den flytande metallen. Gör självklart rent ytorna ordentligt först med lämpligt lösningsmedel.

Arctic Silver 5 är en urgammal kylpasta som inte har några lämpliga användningsområden i dagsläget. Jag antar att den var bra 2004 och har levt kvar på grund utav det. Kör på MX-4. Om det är en riktigt gammal tub MX-4 kanske du till och med ska köpa en ny. Kylpasta har en tendens att försämras om den ligger för länge.

Tack! Postar resultat när jag fått grejerna. Har även en helt ny tub Cooler Master MasterGel Pro - kanske är bättre?

Edit: MasterGel Pro verkar lite bättre än MX4 i dagsläget.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Tack! Postar resultat när jag fått grejerna. Har även en helt ny tub Cooler Master MasterGel Pro - kanske är bättre?

Edit: MasterGel Pro verkar lite bättre än MX4 i dagsläget.
https://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=53119

Sådana diagram är lite so and so. För om du gör om testerna så blir det inte samma resultat.
Folk verkar glömma att hur väl en kylare monteras spelar roll.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Sådana diagram är lite so and so. För om du gör om testerna så blir det inte samma resultat.
Folk verkar glömma att hur väl en kylare monteras spelar roll.

Man kan iaf konstatera att skillnaden är minimal

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm