Permalänk

Uppgradera datorn

Tjena! Jag har funderat på att uppgradera min dator som har varit med ett tag och skulle vilja ha lite tips.
Tänkte mig en ”rimlig peng” dvs förstår att grafikkort är dyra nu men vad är lixom mest för pengarna osv. Tänkte också på processorn, har inte följt med i utvecklingen riktigt så är inte så haj på socklar längre. Tack för svar!

Datorn jag har : https://www.inet.se/produkt/1511002/taurus-experienced-gtx-10...

Permalänk
Medlem

Du kan uppgradera CPU & moderkort ganska billigt

Den processorn är ungefär 50% snabbare.
Vill du ha mer prestanda välj en 12400F för cirka 2000:- istället så får du drygt dubbla prestandan.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Du kan uppgradera CPU & moderkort ganska billigt
https://komponentkoll.se/bild/Cofvf.png
Den processorn är ungefär 50% snabbare.
Vill du ha mer prestanda välj en 12400F för cirka 2000:- istället så får du drygt dubbla prestandan.

Okej! Låter rimligt, speciellt priset! Men vet inte om jag har lust eller ork att byta moderkortet. Finns de några bättre 1151 processorer?

Permalänk
Medlem

Du kan köpa begagnat 6700k och 7700k, men slutpriset på tradera brukar ligga runt 2000kr. Och då är en 7700k bra mycket långsammare än en 12100F

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk

Okej, kanske kör på nytt moderkort ändå. Har du nått bra tips på grafikkort med? Svårt att hitta nått jag inte har för lite watt för

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammen123:

Okej, kanske kör på nytt moderkort ändå. Har du nått bra tips på grafikkort med? Svårt att hitta nått jag inte har för lite watt för

Oj antar att du menade mig med "DU" i denna tråden. Det man får ställa sig frågan är innan man spekulerar vad grafikkort kostar, kan Nvidia bygga = nej TSMC om det ska prestera Samsung om man ska göra vinst. Kan AMD bygga nej = större vinst på att göra CPU per byggd än GPU hos TSMC. Så vad händer när Intel plockar fram sin STORA plånbok 2022-08-01? Så mitt råd är vänta tills Intel kommer med sina grafikkort..

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammen123:

Okej! Låter rimligt, speciellt priset! Men vet inte om jag har lust eller ork att byta moderkortet. Finns de några bättre 1151 processorer?

Det finns gott om mycket bättre processorer till din nuvarande sockel än din nuvarande 7400 (4c/4t 3.5GHz). Bara hyperthreading vore en rätt stor uppgradering i många spel

Antar att det är en speldator först och främst?

Skrivet av Sammen123:

Okej, kanske kör på nytt moderkort ändå. Har du nått bra tips på grafikkort med? Svårt att hitta nått jag inte har för lite watt för

Angående grafikkort så är marknaden fortfarande en absolut katastrof, om du vill ha ett nytt grafikkort som är iaf ca 50% bättre än ditt 1070 kommer du få spendera minst ~6500kr. Begagnatmarknaden låter dig komma undan ca 20-30% billigare om man räknar prestanda/kronor.

Allmänt tips för begagnat: Kolla säljarens profil noga! Blocket är riskabelt, Tradera (och Sweclockers såklart!) låter dig se säljarens historik från början till slut vilket ger en viss säkerhet. Tradera har öven köpskydd mot 6% av annonspriset om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"