Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)

Permalänk
Medlem

Nytt lågvattenmärke av LG när man får upp reklam om att tiktok nu finns tillgängligt att ladda ned.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Nytt lågvattenmärke av LG när man får upp reklam om att tiktok nu finns tillgängligt att ladda ned.

Kan inget annat än att hålla med.

Permalänk
Medlem

Nån mer som fick en fulare hemskärm efter att ha uppdaterat till 03.30.16?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

blockera detta i routern för ett cleant WebOS UI.

recommend.lgtvcommon.com
aic-ngfts.lge.com
us.ad.lgsmartad.com
us.info.lgsmartad.com
lgad.cjpowercast.com
ngfts.lge.com
edgesuite.net

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Senaste LG firmware bröt nätverks stödet och sabbat en del program men t.ex. LG TV Companion är redan uppdaterat för er som kör den https://github.com/JPersson77/LGTVCompanion/releases/tag/v2.0... och gör att det går att stänga av / starta tv med hjälp av servicen igen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Nån mer som fick en fulare hemskärm efter att ha uppdaterat till 03.30.16?

https://i.imgur.com/9KR579E.jpeg

Nej jag fick en fräschare och modernare. Riktigt sjysst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Nej jag fick en fräschare och modernare. Riktigt sjysst.

Hur ser din ut?

Jag lyckas inte få igång "home promotion", har provat stänga av och sätta på det men jag har bara kvar den där fula knappen med den blå bannern.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med kombinationen LG C2 (65"), Xbox Series X och Dolby Vision for Gaming?

Får i princip alltid svart skärm och "no signal" när jag startat ett spel och konsolen skall gå över till Dolby Vision. Får i blindo trycka mig tillbaka till huvudmenyn och sedan tillbaka in i spelet, ofta flera gånger innan jag får bild. Har jag väl fått bild en gång så har det tidigare varit stabilt att gå fram och tillbaka till huvudmenyn.

Men efter att ha laborerat med konsolens inställningar ikväll, har jag även det omvända problemet – när jag väl fått bild i ett spel så får jag ingen bild i konsolens menyer, dvs när den skall växla från Dolby Vision. Nu verkar det plötsligt även slumpmässigt huruvida jag alls får någon bild när jag startar konsolen. Suck…

Vilka inställningar skall man köra egentligen? Vid googling hittar man mest motstridig information från diverse forum och Reddit. Till exempel HDTVtest som borde vara pålitlig har bara gamla videos från C1 som också är före Xbox fick stöd för Dolby Vision i spel.

Faller jag tillbaka på HDR10 utan Dolby Vision verkar allt fungera korrekt, varje gång. Är Dolby Vision helt enkelt trasigt på Xbox? Har inga liknande problem från Apple TV, varken med "riktig" Dolby Vision eller LLDV.

Gör det förresten överhuvudtaget någon skillnad vilken typ av VRR man använder? I game optimizer på TVn finns ju två inställningar, "VRR & G-Sync" som är på från fabrik och "AMD FreeSync Premium" som inte är det. I konsolen finns inga val annat än av eller på, men om FreeSync är aktiverat i TVn så verkar konsolen välja det.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Kan inget annat än att hålla med.

Är den populäraste appen, så är inget konstigt med det. Money talks!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mayhem SWE:

Gör det förresten överhuvudtaget någon skillnad vilken typ av VRR man använder? I game optimizer på TVn finns ju två inställningar, "VRR & G-Sync" som är på från fabrik och "AMD FreeSync Premium" som inte är det. I konsolen finns inga val annat än av eller på, men om FreeSync är aktiverat i TVn så verkar konsolen välja det.

Det torde påverka vilken metadata som skickas. Ifall det är FreeSync Premium ska det också finnas vara ett lager av source based tonemapping i AMD-kortet – förutsatt att spelet har det som alternativ. När jag testade detta för några år sedan med några skärmtester dök det upp "Freesync" som HDR-inställning i vissa spel. Då konstaterade jag att det blev rätt kass tonemapping eftersom alla högdagrar klipptes. Men det var ju några år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Nej jag fick en fräschare och modernare. Riktigt sjysst.

På vilket sätt, kan du lägga upp en bild?

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag förmodar att bilden i inlägget ovanför är exemplet på just ett fräschare och modernare gränssnitt.

Det vill säga: smaken är som baken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag förmodar att bilden i inlägget ovanför är exemplet på just ett fräschare och modernare gränssnitt.

Det vill säga: smaken är som baken.

Det var exakt så det var menat också: jag gillar uppdateringar och tycker nästan alltid att gränssnitt blir fräschare.

Permalänk
Medlem

Ni som köpt en LG C2 42" nu under black friday eller mellandagsrean fick ni WBE paneler?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Ni som köpt en LG C2 42" nu under black friday eller mellandagsrean fick ni WBE paneler?

Yes

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Ni som köpt en LG C2 42" nu under black friday eller mellandagsrean fick ni WBE paneler?

Yep

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Ni som köpt en LG C2 42" nu under black friday eller mellandagsrean fick ni WBE paneler?

Jupp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Ni som köpt en LG C2 42" nu under black friday eller mellandagsrean fick ni WBE paneler?

Hur kollar jag det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Hur kollar jag det?

Du måste kolla i service menyn, om det inte är som på C1 där det även gick att utläsa utifrån serienummer.

Permalänk

Jag hade förväntat mig att min nya C255 skulle fixa att spela "NES Mini" utan lagg, men nä.. Det går inte. Har lekt runt lite i spelläget med på tvn men får ingen förbättring. Klar fördröjning mellan ljud och bild. Samma visa med min gamla tv med. Nästan så man kan tro det är nått galet med spelet..
Frustrerande.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Jag hade förväntat mig att min nya C255 skulle fixa att spela "NES Mini" utan lagg, men nä.. Det går inte. Har lekt runt lite i spelläget med på tvn men får ingen förbättring. Klar fördröjning mellan ljud och bild. Samma visa med min gamla tv med. Nästan så man kan tro det är nått galet med spelet..
Frustrerande.

Kör du i spelläge på tvn? Kanske finns inställningar i konsolen att leka med också

Permalänk
Skrivet av medbor:

Kör du i spelläge på tvn? Kanske finns inställningar i konsolen att leka med också

Spelläge ja. Märker ingen större skillnad.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Jag hade förväntat mig att min nya C255 skulle fixa att spela "NES Mini" utan lagg, men nä.. Det går inte. Har lekt runt lite i spelläget med på tvn men får ingen förbättring. Klar fördröjning mellan ljud och bild. Samma visa med min gamla tv med. Nästan så man kan tro det är nått galet med spelet..
Frustrerande.

Den har lite delay jämfört med originalet pga emulation.
Har man dessutom köpt en oäkta nes mini blir det än värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Spelläge ja. Märker ingen större skillnad.

För tydlighets skull nu:
Är problemet upplevt lagg i själva spelet (fördröjning mellan du trycker på en knapp och något händer) eller menar du enbart lagg mellan bild och ljud? (kommer ljudet efter??)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Spelläge ja. Märker ingen större skillnad.

Spelläget ska ju göra några millisekunder, vissa märker det, typ en bildruta

Antagligen är det konsolen själv och emuleringen du märker av. Kanske går det att ändra kvalitet eller andra inställningar?

Permalänk

Framförallt märkbart med ljudet, som kommer lite ”efter”. Givetvis har jag originalet.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk

Lite lustigt för SNES Mini upplever jag funkar klockrent, upplever inte alls samma ljudproblem där men det är väl samma hårdvara i botten.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Framförallt märkbart med ljudet, som kommer lite ”efter”. Givetvis har jag originalet.

Kommer ljudet efter bilden? Är det TV-högtalaren du använder, eller annat system kopplat via exv HDMI ARC?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Lite lustigt för SNES Mini upplever jag funkar klockrent, upplever inte alls samma ljudproblem där men det är väl samma hårdvara i botten.

Det är inte samma chip. NES och Sega mini har lite delay.

Permalänk
Skrivet av Quenya:

Kommer ljudet efter bilden? Är det TV-högtalaren du använder, eller annat system kopplat via exv HDMI ARC?

HDMI ARC.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,