Virusskydd/adblock på Ipad?

Permalänk

Virusskydd/adblock på Ipad?

Hejsan!

Fick nyligen en ipad och tänkte först sälja den men ju mer jag pillade med den så kände jag att jag ville behålla den (haft Android sen iPhone 4 var aktuell).

Nu undrar jag bara ifall jag behöver skaffa nåt virusskydd och adblock? Kör Chrome på plattan.

Apples grejer är inte mitt bord så uppskattar all hjälp.

Tack på förhand

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
Hexacore Anne Pro 2 Iso - Philips Fidelio X2HR
BAHNHOF <3

Permalänk
Medlem

Antivirus på surfplattor och mobiler är 100 % bedrägeri, till skillnad från PC där det är runt 90 %. Det kommer bara medföra notiser, falska varningar och försök att lura dig.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Nä, Apple tillåter inte appar att vara så intrusiva som många antivirus är för att leta virus. Du kan installera de flesta men det blir bara en slags reklam/rekommendation och infoapp.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Antivirus på surfplattor och mobiler är 100 % bedrägeri, till skillnad från PC där det är runt 90 %. Det kommer bara medföra notiser, falska varningar och försök att lura dig.

Skrivet av Valonen:

Nä, Apple tillåter inte appar att vara så intrusiva som många antivirus är för att leta virus. Du kan installera de flesta men det blir bara en slags reklam/rekommendation och infoapp.

Okej okej. Så bara surfa säkert i vanlig ordning och man är säker? Behövs någon slags adblocker då?

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
BAHNHOF <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Okej okej. Så bara surfa säkert i vanlig ordning och man är säker? Behövs någon slags adblocker då?

Nej, jag kör utan och osäker på om det behövs. Aldrig gillat Iphone men fick en "på köpet" så att säga och den jäkeln bara rullar på och känner inget behov av adblocker. Går ju köra VPN som stoppar en del annars.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Man kan inte riktigt ha en adblocker på apple. Det kräver genterellt access som inte går att få utan att roota.
Lättast i så fall att ha en VPN och DNS-filter genom den. Det tar ju i alla fall allt utom DoH.

EDIT: använd något annat än chrome så blir det i alla fall bättre.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Skrivet av Otur:

Man kan inte riktigt ha en adblocker på apple. Det kräver genterellt access som inte går att få utan att roota.
Lättast i så fall att ha en VPN och DNS-filter genom den. Det tar ju i alla fall allt utom DoH.

EDIT: använd något annat än chrome så blir det i alla fall bättre.

Okej vad rekommenderar du att använda då?

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
BAHNHOF <3

Permalänk
Medlem

Kör du Safari kan du använda en "content blocker" för att ta bort reklamen, här finns några olika alternativ.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Kör du Safari kan du använda en "content blocker" för att ta bort reklamen, här finns några olika alternativ.

Tack. Någon utav dem som du kan rekommendera?

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
BAHNHOF <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Tack. Någon utav dem som du kan rekommendera?

Jag använder Firefox Focus, den fungerar helt okej (och är gratis). Men den tar t.ex. inte bort "cookie-popuperna" som många sidor har. 1Blocker tror jag är den bästa men den kostar ju å andra sidan några kronor varje år (annars är den ganska kraftigt begränsad).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Musikälskare

Du kan köra en raspberry pi med pi-hole för att få bort reklamen osv

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

1Blocker är värd varenda krona.

Använder den på mobil, surfplatta och dator och är helnöjd.

Och det finns en lifetime-licens om man nu vill slippa prenumerera.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av drakelito:

Hejsan!

Fick nyligen en ipad och tänkte först sälja den men ju mer jag pillade med den så kände jag att jag ville behålla den (haft Android sen iPhone 4 var aktuell).

Nu undrar jag bara ifall jag behöver skaffa nåt virusskydd och adblock? Kör Chrome på plattan.

Apples grejer är inte mitt bord så uppskattar all hjälp.

Tack på förhand

Som andra sagt är antimalware på en iPad rent slöseri.

Jag kör Safari med AdGuard i ren content blocker mode (har Extension avslaget). Det funkar finfint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Okej vad rekommenderar du att använda då?

Jag kör Brave på både telefon & platta (iOS/Android) funkar kalas bra.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc