Antimalware Service Executable (Windows Defender)

Permalänk
Medlem

Antimalware Service Executable (Windows Defender)

Hej,

Var av en ren slump och kikade på aktivitetshanteraren då min muspekare kändes lite långsammare än vanligt. Såg då följande:

Antimalware Service Executable ligger på högre nivåer än på alla mina andra laptops och jag undrar om det är normalt?

Efter att ha spenderat hela min tisdagskväll med att finna förklaringar/lösningar på hur jag får ner detta har jag nu gett upp. Problemet verkar vara hos en massa andra, och jag har följt precis varje guide jag kan hitta utan framgång.

Vad tror folket här?

Tack

Permalänk
Medlem

Ligger på exakt samma nivåer här så jag kan bara anta att programmet fungerar som normalt.
Om 198MB är 28% av hela ditt minne så är det nog dags att uppgradera.

Enda lösningen är att avinstallera "ASE" / "Windows defender"

Permalänk
Avstängd

Min ligger på 384MB ram och hade 7-8% cpu när jag öppnade aktivitetshanteraren men sjönk ganska snart till 0.1 och sedan 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Ligger på exakt samma nivåer här så jag kan bara anta att programmet fungerar som normalt.
Om 198MB är 28% av hela ditt minne så är det nog dags att uppgradera.

Enda lösningen är att avinstallera "ASE" / "Windows defender"

Vet inte riktigt hur jag ska tyda minnet. Jag sitter på 8GB installerat, så är själv förvånad över hur stor procentenhet som visas..

Skrivet av stgr:

Min ligger på 384MB ram och hade 7-8% cpu när jag öppnade aktivitetshanteraren men sjönk ganska snart till 0.1 och sedan 0

Min sjunker ju aldrig. Jag har förstått det som att detta gå igång under någon form av skanning på datorn, men kanske är en konstant tjänst också. Blev bara lite osäker då inga andra av mina datorer visar liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bobiri:

Vet inte riktigt hur jag ska tyda minnet. Jag sitter på 8GB installerat, så är själv förvånad över hur stor procentenhet som visas..

Min sjunker ju aldrig. Jag har förstått det som att detta gå igång under någon form av skanning på datorn, men kanske är en konstant tjänst också. Blev bara lite osäker då inga andra av mina datorer visar liknande.

Öppna programmet Windows defender och kolla om den håller på att uppdatera eller scannar nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Vet inte riktigt hur jag ska tyda minnet. Jag sitter på 8GB installerat, så är själv förvånad över hur stor procentenhet som visas..

Min sjunker ju aldrig. Jag har förstått det som att detta gå igång under någon form av skanning på datorn, men kanske är en konstant tjänst också. Blev bara lite osäker då inga andra av mina datorer visar liknande.

Min ligger på under 100MB i RAM-användning och mellan 1-2% i CPU-användning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

200MB RAM utnyttjat är typ ingenting och är helt inom vad som kan anses vara normalt.
RAM är till för att användas och så länge du inte stöter på att det fortsätter att gå upp och du inte har tillräckligt för att göra annat så är det inget problem. Att din dator upplevts seg kan ha varit för att den utförde en genomsökning, om du har en mindre kraftfull dator så kan det möjligtvis ha märkts av lite på prestandan i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Vet inte riktigt hur jag ska tyda minnet. Jag sitter på 8GB installerat, så är själv förvånad över hur stor procentenhet som visas..

Graden av minnesutnyttjande är för samtliga processer. Mao AES tar inte 28% ensamt som jag tolkar att vissa tror.
Jag sitter på 16GB och AES tar 384MB, vilket indikerar att den anpassar sig efter ledigt systemutrymme.

Skrivet av Bobiri:

Min sjunker ju aldrig. Jag har förstått det som att detta gå igång under någon form av skanning på datorn, men kanske är en konstant tjänst också. Blev bara lite osäker då inga andra av mina datorer visar liknande.

Vad är det dina andra datorer inte visar, AES? Som sagt allokeringen av minne verkar stå i relation till tillgängligt internminne.

De gånger jag upplevt seghet i systemet så är det vanligen i samband med uppstart och då har jag identifierat, men inte alltid, Microsoft Installer som brukar köra bakgrundsinstallation.
Ren spekulation men misstänker att Windows update laddar ner saker och kanske även kör vissa bakgrundsinstallationer vilka AES ibland vill undersöka.

Ibland däremot verkar det inte finnas någon enkel förklaring och jag väntar ut eller startar om datorn. Inte mycket till hjälp kanske men det kanske är som så att... It's not a bug, it's a feature

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyberly:

200MB RAM utnyttjat är typ ingenting och är helt inom vad som kan anses vara normalt.
RAM är till för att användas och så länge du inte stöter på att det fortsätter att gå upp och du inte har tillräckligt för att göra annat så är det inget problem. Att din dator upplevts seg kan ha varit för att den utförde en genomsökning, om du har en mindre kraftfull dator så kan det möjligtvis ha märkts av lite på prestandan i övrigt.

Tack för din input. Blev lite klokare måste jag ändå säga.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Graden av minnesutnyttjande är för samtliga processer. Mao AES tar inte 28% ensamt som jag tolkar att vissa tror.
Jag sitter på 16GB och AES tar 384MB, vilket indikerar att den anpassar sig efter ledigt systemutrymme.

Vad är det dina andra datorer inte visar, AES? Som sagt allokeringen av minne verkar stå i relation till tillgängligt internminne.

De gånger jag upplevt seghet i systemet så är det vanligen i samband med uppstart och då har jag identifierat, men inte alltid, Microsoft Installer som brukar köra bakgrundsinstallation.
Ren spekulation men misstänker att Windows update laddar ner saker och kanske även kör vissa bakgrundsinstallationer vilka AES ibland vill undersöka.

Ibland däremot verkar det inte finnas någon enkel förklaring och jag väntar ut eller startar om datorn. Inte mycket till hjälp kanske men det kanske är som så att... It's not a bug, it's a feature

Tack för svar.

Så att det står en hög procentenhet under RAM betyder egentligen inte att programmen jag ser på aktivitetshanteraren är de program som tar upp den delen, utan att det är cachat för att användas av andra program? Ish?

Denna infon får jag av Minne-fliken. Men jag har svårt att tyda den själv då jag inte är påläst alls.

Permalänk
Medlem

Microsoft är väldigt duktiga att köra processer i bakgrunden, som tar relativt stora resurser, men som när man öppnar aktivitetshanteraren sjunker.
Har stött på detta otaliga gånger vid uppdateringar (Som alltid sker vid batteridrift och maximal strömsparning), eller Microsoft Defender.
Dvs, fläkten går helt plötsligt på högvarv, när man öppnar aktivitetshanteraren så ligger ASE på 50 - 70% i någon sekund, för att därefter mer eller mindre försvinna helt samtidigt som fläkten går ner.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Bumpar tråden istället för att skapa en ny:

Jag redigerar en del film i Premier Pro och sen några veckor tillbaka så har det börjat crasha. När jag går in i programmet så laddar inte videorna och jag kan inte se mina projekt osv varpå programmet hänger sig. Det funkar precis som vanligt om jag innan start av Premiero Pro avaktiverar antimalware service executable, problemet är bara att den aktiverar sig själv efter ett tag och så hänger sig premier pro. Sjukt irriterande! Någon som har haft liknande problem?

MVH / D

Permalänk
Skrivet av Danbo18:

Bumpar tråden istället för att skapa en ny:

Jag redigerar en del film i Premier Pro och sen några veckor tillbaka så har det börjat crasha. När jag går in i programmet så laddar inte videorna och jag kan inte se mina projekt osv varpå programmet hänger sig. Det funkar precis som vanligt om jag innan start av Premiero Pro avaktiverar antimalware service executable, problemet är bara att den aktiverar sig själv efter ett tag och så hänger sig premier pro. Sjukt irriterande! Någon som har haft liknande problem?

MVH / D

Länge sedan du postade, men det finns ett program som heter Defender Control 2.1 som kan stänga av defender (anti malware executable) så att den stängs av helt. Det är ganska lätt att toggla den på/av när det behövs.

https://www.sordum.org/downloads/?st-defender-control

Vet att det inte är den riktiga lösningen på problemet, men det är ett smidigt sätt att runda tills man hittar källan.

Jag har själv samma problem med denna process som andra i tråden och mängder av postare på nätet. Det ges många förklaringar men ofta den ena dummare och sämre än den andra. Jag har själv flera maskiner och det är bara vissa som har prolem med denna process, så det är uppenbart något konstigt som händer i vissa maskiner som får denna process att skena antingen på CPU eller RAM.

Om någon har en bra permanent lösning som inte innebär att stänga av virusskyddet så vore det intressant. Jag har alltid använt Defender från Win7 och fram, aldrig haft några problem utom på en laptop där processen ofta ligger på 30% av CPU. Fläktarna står ibland och går hela natten på laptopen.

//GF

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Microsoft är väldigt duktiga att köra processer i bakgrunden, som tar relativt stora resurser, men som när man öppnar aktivitetshanteraren sjunker.
Har stött på detta otaliga gånger vid uppdateringar (Som alltid sker vid batteridrift och maximal strömsparning), eller Microsoft Defender.
Dvs, fläkten går helt plötsligt på högvarv, när man öppnar aktivitetshanteraren så ligger ASE på 50 - 70% i någon sekund, för att därefter mer eller mindre försvinna helt samtidigt som fläkten går ner.

Jag har samma problem. 30% av CPU slukas av dena "windows defender" process.

Problemet försvinner helt nr jag kör defender conttol 2.1 men då slår ju också antivirusskyddet av, eftersom det är just vad det är.

https://www.sordum.org/downloads/?st-defender-control

Detta program har funkat för mig, men då står man med brallorna nere när attacken kommer.

Permalänk
Medlem

Exkludera katalogen ni har ert videomaterial i från virusscanning, så borde problemet lösas.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av Phod:

Exkludera katalogen ni har ert videomaterial i från virusscanning, så borde problemet lösas.

För min del är det en jobbPC så det finns inget videomaterial.

Vad är det för mapp som skall exkluderas?

Är det på grund av stora datamängder det går sakta?

Min maskin har 1TB SSD och en stor Dropbox synkad på typ hundratalet gig tror
Jag.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Bobiri:

Vet inte riktigt hur jag ska tyda minnet. Jag sitter på 8GB installerat, så är själv förvånad över hur stor procentenhet som visas..

28% är alltså totala mängden använt RAM, inte enbart vad Defender använder.