Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Finns en stor risk med enbart förbränningsmotor idag då andrahandsvärden kan dyka över en natt efter lagkrav.

När tror du detta lagkrav kommer? Finns inte en chans att detta kommer hända på många många år.
Kollar man Blocket finns det nu 31245st relativt nya bilar till salu (2020+). Uppdelat så här;
18202st Bensin och Diesel
7751st Hybrider
5025st El

Inte en chans att någon regering kommer förbjuda 58% av sveriges nya bilflotta över en natt.
Och tänk på alla bilar som är äldre än från 2020...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av Robiban:

"Alla har samma förutsättningar och ska tycka som jag osv etc"

Nu kanske det faller sig så att TS kör mycket bil och vill således åka bekvämt och har nytta av de egenskaper en dyrare bil ger. Kanske inte alls bryr sig om "ljud". Då är ju ditt förslag tämligen värdelöst, eller hur?

Nej han kanske inte bryr sig om ljud, därför skrev jag även snöskoter osv. Jag va rätt tydlig med att det bara var ett alternativ. Menade att det finns mycket roligare prylar man kan köpa för dom pengarna och samtidigt få sig en schysst bil. Om det inte duger att pendla med en bil för 150-200k är det nåt som är fel

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Nej han kanske inte bryr sig om ljud, därför skrev jag även snöskoter osv. Jag va rätt tydlig med att det bara var ett alternativ. Menade att det finns mycket roligare prylar man kan köpa för dom pengarna och samtidigt få sig en schysst bil. Om det inte duger att pendla med en bil för 150-200k är det nåt som är fel

Men det kanske inte är roligare för TS
Han frågade ju inte om diverse roliga fordon att köpa.
Det duger säkert att pendla med en bil för 100k.
Men om TS har intresse och ekonomi för det, så varför inte?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

När tror du detta lagkrav kommer? Finns inte en chans att detta kommer hända på många många år.
Kollar man Blocket finns det nu 31245st relativt nya bilar till salu (2020+). Uppdelat så här;
18202st Bensin och Diesel
7751st Hybrider
5025st El

Inte en chans att någon regering kommer förbjuda 58% av sveriges nya bilflotta över en natt.
Och tänk på alla bilar som är äldre än från 2020...

Håller helt med, det kommer ju i så fall ske gradvis med tex. miljözoner men mer troligt är att det aldrig händer, utan i så fall att de förbjuds för nyförsäljning. Redan 2016 var jag nojjig över att köpa en diesel pga. miljözoner i Stockholm men det har ju visat sig inte alls implementerats som det talades om då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperSverker:

Finns en stor risk med enbart förbränningsmotor idag då andrahandsvärden kan dyka över en natt efter lagkrav - Därav skulle jag nog rekommendera minst mildhybrid (Likt Volvos B-serie / Motsvarande tyskt), dock har jag inte kört dessa själv så vet inte hur bra de känns.

I'm all in för elbil men alltså det där med lagkrav kan lika gärna gå emot elbilar också. T ex om det blir regeringsskifte och man tar bort bonus/malus. Oavsett lär det inte ske över en natt osv. Det är inget man behöver tänka på i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Jäklar vilket sidospår som tråden kom in på

Av det jag kört själv så är Passat Alltrack riktigt trevliga i min bok. Får man med R-Line med rätt säten är de otroligt bekväma också, men det är ju en VW Passat, så hade nog inte förvånats om fel uppstår. DSG-lådan är det väldigt spritt om man skall ha eller inte, hälften säger skräp, hälften säger magi så det är nog en liten chansning. Personligen tyckte jag den var rolig att köra, men var mestadels under vinterhalvåret och pendlingssträckor, fanns dock tillräckligt med kräm för samtliga omkörningar jag behövde göra.

Audis bilar, baserat på en A5:a och A4 Allroad som jag fått provköra (dock manuella) så ligger de magiskt fint på vägen, men jag tyckte inte det kändes särskilt roliga att köra. Dessa har dock varit med de små motorerna, så kanske är bättre med stora dieseln i en A6?
Otroligt bekväma dock, och diesel-motorer kan ju iallafall Audi

BMW kan jag själv inte svara på då jag inte ägt eller kört någon (länge nog) men jag upplever att de är alldeles för dyra för vad de ger (sett till vänner, FB-forum etc.), speciellt inom reservdelar och om det finns lite mer kräm (såg du nämnde M550d) så blir det jobbigt dyrt ibland.

Har kört en V90, dock D3:an så inte särskilt mycket kräm men väldigt bekväm av den korta biten jag hunnit testa, ogillar dock den enorma skärmen då jag hellre har knappar för fläktreglage.

Hade jag vart du hade jag nog provkört/provlånat en A6 med stora dieselmotorn för att se om det kan vara något. Dragstarka bilar, rejält snygga (om man inte kastar på 22" ABS Wheels, personlig åsikt ) och av internet att döma rätt prisvärda

Sen slår jag gärna ett slag för Subarus (senare årsmodeller där dieselmotorn inte rasar efter en kvart) då deras fyrhjulsdrift är helt oslagbar, men komforten i en tysk bil kan inte överträffas.

Kanske inte hjälper så mycket, men av de lilla jag testat så skadar det inte att kasta ut sina upplevelser

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Nej han kanske inte bryr sig om ljud, därför skrev jag även snöskoter osv. Jag va rätt tydlig med att det bara var ett alternativ. Menade att det finns mycket roligare prylar man kan köpa för dom pengarna och samtidigt få sig en schysst bil. Om det inte duger att pendla med en bil för 150-200k är det nåt som är fel

"Om man inte kan lyssna på musik i ett par högtalare för 2k är det något som är fel". "Kan man inte ha roligt på en snöskoter för 30k är det något som är fel". "Köper man vin som är dyrare än 59:-/flaskan är det något som är fel". "Måste man ha bubblor i badkaret när man badar är det något som är fel". "Måste man bo på större ytan än vad en säng, kokvrå, matplats och badrum kräver är det något som är fel".

Jag kan fortsätta hur länge som helst. Alla behöver inte tycka likadant som du och det behöver inte vara något fel med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Jäklar vilket sidospår som tråden kom in på

Av det jag kört själv så är Passat Alltrack riktigt trevliga i min bok. Får man med R-Line med rätt säten är de otroligt bekväma också, men det är ju en VW Passat, så hade nog inte förvånats om fel uppstår. DSG-lådan är det väldigt spritt om man skall ha eller inte, hälften säger skräp, hälften säger magi så det är nog en liten chansning. Personligen tyckte jag den var rolig att köra, men var mestadels under vinterhalvåret och pendlingssträckor, fanns dock tillräckligt med kräm för samtliga omkörningar jag behövde göra.

Audis bilar, baserat på en A5:a och A4 Allroad som jag fått provköra (dock manuella) så ligger de magiskt fint på vägen, men jag tyckte inte det kändes särskilt roliga att köra. Dessa har dock varit med de små motorerna, så kanske är bättre med stora dieseln i en A6?
Otroligt bekväma dock, och diesel-motorer kan ju iallafall Audi

BMW kan jag själv inte svara på då jag inte ägt eller kört någon (länge nog) men jag upplever att de är alldeles för dyra för vad de ger (sett till vänner, FB-forum etc.), speciellt inom reservdelar och om det finns lite mer kräm (såg du nämnde M550d) så blir det jobbigt dyrt ibland.

Har kört en V90, dock D3:an så inte särskilt mycket kräm men väldigt bekväm av den korta biten jag hunnit testa, ogillar dock den enorma skärmen då jag hellre har knappar för fläktreglage.

Hade jag vart du hade jag nog provkört/provlånat en A6 med stora dieselmotorn för att se om det kan vara något. Dragstarka bilar, rejält snygga (om man inte kastar på 22" ABS Wheels, personlig åsikt ) och av internet att döma rätt prisvärda

Sen slår jag gärna ett slag för Subarus (senare årsmodeller där dieselmotorn inte rasar efter en kvart) då deras fyrhjulsdrift är helt oslagbar, men komforten i en tysk bil kan inte överträffas.

Kanske inte hjälper så mycket, men av de lilla jag testat så skadar det inte att kasta ut sina upplevelser

Ja verklingen!

Mycket tacksamt. Håller helt med på många punkter, speciellt det där med skärmen, har också lite svårt för skärm istället för knappar och rattar. Ja man skulle kanske ha kollat in Audi lite närmare och se om man kan provköra en sådan. Subarun lockar såklart 4wd på men jag tror dom inte göra några speciellt starka dieslar.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Medlem

Och för att fortsätta förtydliga så handlar det inte om att jag inte kan pendla i en bil för 5k utan det handlar om att möjligheten finns och att jag vill. De som anser det vara fel eller dumt behöver inte engagera sig alls egentligen.
Finns dom som går ut och super för flera tusen varje helg som tycker det är det bästa man kan göra.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Medlem

Jag tror inte många skulle pendla 400 - 600 mil/mån i en gammal Toyota Aygo, det är bilar för de som kör 400 - 600 mil per år.

Audi A4 Allroad Quattro med 190 - 204 hk eller BMW 530d xDrive med 265 - 286 hk är ju mer jämförelsen att göra.

Just att bredda sig till bensin är ju att du i princip kan köpa en fabriksny mildhybrid. Fast vill du inte ha typ Hyundai, Kia, Toyota eller Mazda är ju inte det något alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag tror inte många skulle pendla 400 - 600 mil/mån i en gammal Toyota Aygo, det är bilar för de som kör 400 - 600 mil per år.

Audi A4 Allroad Quattro med 190 - 204 hk eller BMW 530d xDrive med 265 - 286 hk är ju mer jämförelsen att göra.

Just att bredda sig till bensin är ju att du i princip kan köpa en fabriksny mildhybrid. Fast vill du inte ha typ Hyundai, Kia, Toyota eller Mazda är ju inte det något alternativ

Haha, nej, Skulle inte vilja tillbringa mer än 30 minuter till jobbet i min Aygo (2009), men för ca 2 mil enkel resa är den en klippa

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag tror inte många skulle pendla 400 - 600 mil/mån i en gammal Toyota Aygo, det är bilar för de som kör 400 - 600 mil per år.

Audi A4 Allroad Quattro med 190 - 204 hk eller BMW 530d xDrive med 265 - 286 hk är ju mer jämförelsen att göra.

Just att bredda sig till bensin är ju att du i princip kan köpa en fabriksny mildhybrid. Fast vill du inte ha typ Hyundai, Kia, Toyota eller Mazda är ju inte det något alternativ

Lite så jag känner också. Hade helt klart köpt bensin om det inte vore för mina möjligheter när det kommer till diesel. Finns väldigt många fler bra val då och man slipper även höga skatter och dyrare drivmedel

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Medlem

Jag valde mellan en ny Volvo V90 CC, Tesla Model 3 och en begagnad Tesla Model S när jag var ute efter en ny bil efter min Volvo XC70.

Model 3 gick bort pga. för litet bagage och för låg markfrigång.
V90 CC gick bort pga. smalt bagage och inte fick in mina grejer och ville ha en miljövänlig bil.

Så det fick bli en begagnad Model S. ALDRIG varit så nöjd med en bil som jag är med denna.
Den är fyrhjulsdriven med 525hk och svinkul och skön att köra. Får in mer grejer i den än XC70:n och den blir varm nästan direkt på vintern. Visst den kostade 500000kr, men tar jag totalkostnaden så var den innan dieseln gick upp 5000kr/mån billigare att äga och köra än min XC70. Nu med dessa dieselpriser blir det brutalt mycket billigare än så...
Har nu 230000km på mätaren och inte ens bytt bromsklossar på den, bara däck som jag köpt och en hjulinställning som gjorts.

Har också behov av dragkrok ibland, men tänkte att jag hyr en bil eller lånar från någon kompis vid de få tillfällena behovet uppstår. Den summa jag sparar in varje månad, rättfärdigar inte valet av en diesel de få gånger jag har behov av dragkrok helt enkelt.

Har åkt från norr till söder i Teslan och aldrig känt att det varit någon problem. Så själv tycker jag det är en perfekt pendlarbil och kör normalt 20-45 mil/dag i mitt jobb med den.

Det jag vill säga med detta är att många, då menar jag verkligen MÅNGA, stirrar sig blinda på inköpspriset och ser inte totalkostnaden för bilen per månad. Det man gör är att kasta om kostnaderna, så man lägger mer på bilen och mindre på annat som bränsle m.m...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Kör själv en audi a4 quattro tdi 190.
Väldigt nöjd med bilen. Drar i snitt 0,5 milen. Barnvagnen får plats utan problem.

Inget fartmonster men fyrhjulsdrift och snabb automat gör att 0-50 går relativt fort iallafall 😅

Går nog att hitta en med skaplig utrustning och låga mil för 350tkr

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag valde mellan en ny Volvo V90 CC, Tesla Model 3 och en begagnad Tesla Model S när jag var ute efter en ny bil efter min Volvo XC70.

Model 3 gick bort pga. för litet bagage och för låg markfrigång.
V90 CC gick bort pga. smalt bagage och inte fick in mina grejer och ville ha en miljövänlig bil.

Så det fick bli en begagnad Model S. ALDRIG varit så nöjd med en bil som jag är med denna.
Den är fyrhjulsdriven med 525hk och svinkul och skön att köra. Får in mer grejer i den än XC70:n och den blir varm nästan direkt på vintern. Visst den kostade 500000kr, men tar jag totalkostnaden så var den innan dieseln gick upp 5000kr/mån billigare att äga och köra än min XC70. Nu med dessa dieselpriser blir det brutalt mycket billigare än så...
Har nu 230000km på mätaren och inte ens bytt bromsklossar på den, bara däck som jag köpt och en hjulinställning som gjorts.

Har också behov av dragkrok ibland, men tänkte att jag hyr en bil eller lånar från någon kompis vid de få tillfällena behovet uppstår. Den summa jag sparar in varje månad, rättfärdigar inte valet av en diesel de få gånger jag har behov av dragkrok helt enkelt.

Har åkt från norr till söder i Teslan och aldrig känt att det varit någon problem. Så själv tycker jag det är en perfekt pendlarbil och kör normalt 20-45 mil/dag i mitt jobb med den.

Det jag vill säga med detta är att många, då menar jag verkligen MÅNGA, stirrar sig blinda på inköpspriset och ser inte totalkostnaden för bilen per månad. Det man gör är att kasta om kostnaderna, så man lägger mer på bilen och mindre på annat som bränsle m.m...

Så typexempel för det gamla "Du måste ha pengar för att kunna spara pengar" alternativt "det är dyrt att vars fattig".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Så typexempel för det gamla "Du måste ha pengar för att kunna spara pengar" alternativt "det är dyrt att vars fattig".

Det kan vara lättare om man har pengar, men inte nödvändigtvis.

Nu var det ju så att TS kunde sträcka sig mot 450000kr för en ny bil, men om TS får en "billigare" bil för 50000kr mer, kan det ju vara värt att lägga de ytterligare pengarna och sedan få tillbaka dem på en billigare bilägande.

Ny teknik kostar, oavsett vilken marknad det är. Har man pengarna att lägga för att ligga i framkant, ja, då kan man också tjäna på framstegen.
I datorvärlden handlar det oftast om mer beräkningskraft och snabbare diskar etc. Detta gör att de som jobbar vid datorer kan arbeta och utföra sina uppdrag snabbare. Ett mindre företag kanske inte har pengar att köpa in de senaste snabbaste komponenterna, så deras arbeten tar längre tid att göra och kostar därför mer för företaget.

Så ja.... men med bil, så är det också beroende på hur du använder den.

Om du bara åker ner till affären en gång i veckan, så blir en elbil i dagens läge det sämsta du kan köpa rent ekonomiskt. Däremot om du pendlar eller har långa resor med jämna mellanrum kan det vara det bästa du kan investera i.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det kan vara lättare om man har pengar, men inte nödvändigtvis.

Nu var det ju så att TS kunde sträcka sig mot 450000kr för en ny bil, men om TS får en "billigare" bil för 50000kr mer, kan det ju vara värt att lägga de ytterligare pengarna och sedan få tillbaka dem på en billigare bilägande.

Ny teknik kostar, oavsett vilken marknad det är. Har man pengarna att lägga för att ligga i framkant, ja, då kan man också tjäna på framstegen.
I datorvärlden handlar det oftast om mer beräkningskraft och snabbare diskar etc. Detta gör att de som jobbar vid datorer kan arbeta och utföra sina uppdrag snabbare. Ett mindre företag kanske inte har pengar att köpa in de senaste snabbaste komponenterna, så deras arbeten tar längre tid att göra och kostar därför mer för företaget.

Så ja.... men med bil, så är det också beroende på hur du använder den.

Om du bara åker ner till affären en gång i veckan, så blir en elbil i dagens läge det sämsta du kan köpa rent ekonomiskt. Däremot om du pendlar eller har långa resor med jämna mellanrum kan det vara det bästa du kan investera i.

Ditt förslag passar dock inte TS och vi har pratat ganska vilt om det i tråden redan…… ??
Jävligt dyrare för han att köpa en Tesla för 500K. Vem vill ha en bil som bara står där och samlar damm liksom.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag valde mellan en ny Volvo V90 CC, Tesla Model 3 och en begagnad Tesla Model S när jag var ute efter en ny bil efter min Volvo XC70.

Model 3 gick bort pga. för litet bagage och för låg markfrigång.
V90 CC gick bort pga. smalt bagage och inte fick in mina grejer och ville ha en miljövänlig bil.

Så det fick bli en begagnad Model S. ALDRIG varit så nöjd med en bil som jag är med denna.
Den är fyrhjulsdriven med 525hk och svinkul och skön att köra. Får in mer grejer i den än XC70:n och den blir varm nästan direkt på vintern. Visst den kostade 500000kr, men tar jag totalkostnaden så var den innan dieseln gick upp 5000kr/mån billigare att äga och köra än min XC70. Nu med dessa dieselpriser blir det brutalt mycket billigare än så...
Har nu 230000km på mätaren och inte ens bytt bromsklossar på den, bara däck som jag köpt och en hjulinställning som gjorts.

Har också behov av dragkrok ibland, men tänkte att jag hyr en bil eller lånar från någon kompis vid de få tillfällena behovet uppstår. Den summa jag sparar in varje månad, rättfärdigar inte valet av en diesel de få gånger jag har behov av dragkrok helt enkelt.

Har åkt från norr till söder i Teslan och aldrig känt att det varit någon problem. Så själv tycker jag det är en perfekt pendlarbil och kör normalt 20-45 mil/dag i mitt jobb med den.

Det jag vill säga med detta är att många, då menar jag verkligen MÅNGA, stirrar sig blinda på inköpspriset och ser inte totalkostnaden för bilen per månad. Det man gör är att kasta om kostnaderna, så man lägger mer på bilen och mindre på annat som bränsle m.m...

Är inte emot elbil överhuvudtaget men jag har som sagt inga möjligheter alls att ladda på ett smidigt sätt, så det alternativet går tyvärr bort. Sen just att jag sparar massa i drivmedel stämmer inte då jag har nästan inga utgifter alls i drivmedel pga av mitt jobb.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk

Sedan du nämde E-klass vil jag gärna lägge et kort i hatten for att du åker och testar en om du har en i närheten.

Har precis lämnat från mig en 2020 E200 d eftersom företaget ska över på bensin/hybrider, men skulle jag nu köpt för egna pengar hadde jagt gått och köpt en ny. Finns också 220d om HK tallet är viktigt för dig, men personligen hadde jag hällre gått ner på motor och upp på utrustning på en bil som denna.

Har aldrig varit stor på Mercedes innan jag "ärvde" denna från en kollega, och kan vel kanske inte kallas "rolig", men totalt oslagbar om du primärt skal legga mil varje dag. Min var dock inte 4wd, så kan inte svara på hur deras bilar är i den förmeningen.

Ovansett vad du landar på i denna prisklassen skal du åtminstonde åka och kolla på / proköra typ alla alternativer. Finns inte många direkt dårliga alternativ att välja i, så det mesta går nog på din personliga smak och uppfatning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RunRookieRun:

Sedan du nämde E-klass vil jag gärna lägge et kort i hatten for att du åker och testar en om du har en i närheten.

Har precis lämnat från mig en 2020 E200 d eftersom företaget ska över på bensin/hybrider, men skulle jag nu köpt för egna pengar hadde jagt gått och köpt en ny. Finns också 220d om HK tallet är viktigt för dig, men personligen hadde jag hällre gått ner på motor och upp på utrustning på en bil som denna.

Har aldrig varit stor på Mercedes innan jag "ärvde" denna från en kollega, och kan vel kanske inte kallas "rolig", men totalt oslagbar om du primärt skal legga mil varje dag. Min var dock inte 4wd, så kan inte svara på hur deras bilar är i den förmeningen.

Ovansett vad du landar på i denna prisklassen skal du åtminstonde åka och kolla på / proköra typ alla alternativer. Finns inte många direkt dårliga alternativ att välja i, så det mesta går nog på din personliga smak och uppfatning.

Ja att själv prova är väldigt viktigt. Många av mina favoritbilar gick helt bort efter jag körde en provraid i somras

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av RunRookieRun:

Sedan du nämde E-klass vil jag gärna lägge et kort i hatten for att du åker och testar en om du har en i närheten.

Har precis lämnat från mig en 2020 E200 d eftersom företaget ska över på bensin/hybrider, men skulle jag nu köpt för egna pengar hadde jagt gått och köpt en ny. Finns också 220d om HK tallet är viktigt för dig, men personligen hadde jag hällre gått ner på motor och upp på utrustning på en bil som denna.

Har aldrig varit stor på Mercedes innan jag "ärvde" denna från en kollega, och kan vel kanske inte kallas "rolig", men totalt oslagbar om du primärt skal legga mil varje dag. Min var dock inte 4wd, så kan inte svara på hur deras bilar är i den förmeningen.

Ovansett vad du landar på i denna prisklassen skal du åtminstonde åka och kolla på / proköra typ alla alternativer. Finns inte många direkt dårliga alternativ att välja i, så det mesta går nog på din personliga smak och uppfatning.

Försöker få till att få test köra en men det verkar som dom är lite ovanliga, speciellt här uppe. Se om jag kan hitta någon likvärdig så man iaf kan känna på bilen.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av manlac:

Ja verklingen!

Mycket tacksamt. Håller helt med på många punkter, speciellt det där med skärmen, har också lite svårt för skärm istället för knappar och rattar. Ja man skulle kanske ha kollat in Audi lite närmare och se om man kan provköra en sådan. Subarun lockar såklart 4wd på men jag tror dom inte göra några speciellt starka dieslar.

Subaru har tyvärr bara en 150hk diesel som inte är jättespännande. Vill minnas att årsmodell 2019 var sista som togs in här innan den motorn togs bort ur sortimentet.

De roliga modellerna sälja tyvärr inte i europa längre så man får hålla tillgodo med vad som finns.

Kan dock rekomendera en nyare Outback. Lättkörd, bekväm och inte helt opigg trots brist på effekt. Dock inget man vinner autobahn-rejs med men de är snabbare i rondeller än vad de ser ut att vara.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det jag vill säga med detta är att många, då menar jag verkligen MÅNGA, stirrar sig blinda på inköpspriset och ser inte totalkostnaden för bilen per månad. Det man gör är att kasta om kostnaderna, så man lägger mer på bilen och mindre på annat som bränsle m.m...

Jag har precis plockat ut en ny leasingbil, då jag blev av med min ägda 2020 Kia Niro PHEV för oförskämt mycket pengar - och jag behöver lastförmåga och fyrhjulsdrift. Och jag håller med det du säger, och därför blev det en Subaru Outback. En helt vanlig bensinare.

Jag försökte få ekonomi i både elbil (VW ID4 GTX) samt laddhybrider (530e, A6 phev, V90 recharge). Laddhybriderna var bara att glömma, då inköpspriset och således leaseavgiften kunde röra sig uppåt 8-9000 kr per månad - istället för drygt 5000 för Subarun.

Jag gjorde en kalkyl på 2000 mil per år, 25 kr litern, och endast ID4:an var billigare - och då endast med typ 10k på tre år. Alla andra laddhybrider hamnade på typ 70k dyrare över tre år - då behövde soppapriset gå upp i 75 kr litern för att ens gå break-even. Jag vill inte ha huvudvärken med elbil och laddning för att spara 10 lax på tre år. Nästa gång blir det dock säkert en elbil - lär ju inte gå att köpa något annat, och då är infrastrukturen på plats.

Som sagt, Svensson tittar på pumpen och blir helt knäckt av 20-25 kr litern. Köper därför en jättedyr bil för att "spara pengar". Totalkostnaden...men dom allra flesta vet nog inte ens hur man öppnar Excel.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av manlac:

Har inte bestämt mig ännu och tar fortfarande in allt ni skriver. Det jag mest va ute efter var att få teknisk information så tex vem som har bra motor, bra fyrhjulsdrift, osv osv.

Tar även gärna emot andra tips på bra bilar, som div Suvar som kanske också kan vara bra alternativ. Just nu har det mest varit snack om att jag ska tänka om och köpa elbil istället vilket jag inte tycker är ett fungerande alternativ för mig.
Har provkört väldigt många olika bilar och tex Passat som du nämner är trevliga bilar men jag tycker fyrhjulsdriften inte håller måttet samt så gillar jag absolut inte dsg lådan. Har ägt Audi tidigare och hört en del som jag inte tycker om, men hur dom är idag kan jag inte svara på och om någon har bra saker att säga om Audi så kan jag självklart fundera på en sådan också.

Haldexsystemet som sköter fyrhjulsdriften i Passat mfl och Volvo V90/V60 etc. är likadant

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

bor han i lägenhet bör han ju verkligen prioritera villa framför bil på 400k men ja, det kanske bara är jag som är knäpp i skallen som tänker så, men jag tror inte han skulle ångra sig om 10 år. man lär tänka längre än vad näsan räcker

Yep, alla vill bo i villa. Så måste det vara, för det vill ju du?

Skrivet av Petterk:

Ytterligare tips, provkör en ny Toyota RAV4. Bensin, men i den prestandaklassen runt 200 hk.

Klart det finns när TS ändå tittar på beg, beg Tesla Model 3 AWD, möjligtvis en Model S AWD. Däremot får du inte dra mycket med de, men det får du o andra sidan inte med B-kort heller.

Pendling, diesel och prestanda betyder ju typ 0,9 l diesel per mil. Inte kul att pendla i när det är dags att tanka.

0,9l milen med en modern diesel? Våran drar kanske 0,55l landsväg och 0,65l i stan (Passat alltrack 2017). Väldigt många tipsar om elbilar men för en stor bil blir det snabbt stora pengar, klart man gärna har en elbil men ska man upp i storleken stor kombi, dragmöjlighet och 4wd så springer det iväg som satan i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag har precis plockat ut en ny leasingbil, då jag blev av med min ägda 2020 Kia Niro PHEV för oförskämt mycket pengar - och jag behöver lastförmåga och fyrhjulsdrift. Och jag håller med det du säger, och därför blev det en Subaru Outback. En helt vanlig bensinare.

Jag försökte få ekonomi i både elbil (VW ID4 GTX) samt laddhybrider (530e, A6 phev, V90 recharge). Laddhybriderna var bara att glömma, då inköpspriset och således leaseavgiften kunde röra sig uppåt 8-9000 kr per månad - istället för drygt 5000 för Subarun.

Jag gjorde en kalkyl på 2000 mil per år, 25 kr litern, och endast ID4:an var billigare - och då endast med typ 10k på tre år. Alla andra laddhybrider hamnade på typ 70k dyrare över tre år - då behövde soppapriset gå upp i 75 kr litern för att ens gå break-even. Jag vill inte ha huvudvärken med elbil och laddning för att spara 10 lax på tre år. Nästa gång blir det dock säkert en elbil - lär ju inte gå att köpa något annat, och då är infrastrukturen på plats.

Som sagt, Svensson tittar på pumpen och blir helt knäckt av 20-25 kr litern. Köper därför en jättedyr bil för att "spara pengar". Totalkostnaden...men dom allra flesta vet nog inte ens hur man öppnar Excel.

Hade du köpt id4:an så hade du fått betalt för att köra med den. De har högre andrahandsvärde nu än vad man gav i nybilspris för ett år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Hade du köpt id4:an så hade du fått betalt för att köra med den. De har högre andrahandsvärde nu än vad man gav i nybilspris för ett år sedan.

Sådant kan man inte basera några kalkyler på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

0,9l milen med en modern diesel? Våran drar kanske 0,55l landsväg och 0,65l i stan (Passat alltrack 2017). Väldigt många tipsar om elbilar men för en stor bil blir det snabbt stora pengar, klart man gärna har en elbil men ska man upp i storleken stor kombi, dragmöjlighet och 4wd så springer det iväg som satan i pris.

Tråden har redan haft sin gång och jag har inte påstått att en Passat Alltrack 2017 drar 0,9 l/mil.

Prestanda kostar däremot, BMW M550d xDrive som TS hade kört drar ca 0,8 l/mil vilket givetvis är märkbart mer än en bakhjulsdriven 520d av samma ålder på samma chassi.

Man kan alltid köra runt med en Isuzu D-Max också som sagt och de ligger runt 0,9 l/mil WLTP. Drar man tunga trailers och har utökat körkort så finns det självklart ingen elbil för dig än, men en arbetsbil och en pendlingsbil är ju inte ofta inte synonymer.

Permalänk
Medlem

Har du kikat på Jaguar XF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tråden har redan haft sin gång och jag har inte påstått att en Passat Alltrack 2017 drar 0,9 l/mil.

Prestanda kostar däremot, BMW M550d xDrive som TS hade kört drar ca 0,8 l/mil vilket givetvis är märkbart mer än en bakhjulsdriven 520d av samma ålder på samma chassi.

Man kan alltid köra runt med en Isuzu D-Max också som sagt och de ligger runt 0,9 l/mil WLTP. Drar man tunga trailers och har utökat körkort så finns det självklart ingen elbil för dig än, men en arbetsbil och en pendlingsbil är ju inte ofta inte synonymer.

Ingen hade dock nämnt vare sig M550d eller någon pickup när du påstod att det skulle gå åt 0,9.