Permalänk
Medlem

Vi har en V90CC D4 AWD med Polestar (dvs 200hk), sköna stolar, går fint och drar drygt 0,6-0,65 då jag pendlar 6 mil i 80-90 om dagen. Är väldigt nöjd med den, men hade ju inte skadat om det var en D5a
Växellådan funkar bra, varvar lågt i 120, AWD funkar bra det jag testat. Responsivt chassi, kan kränga lite i tajta kurvor men bilen väger 2ton och sitter lite högre i luften.
Hitta en med inscription paket (eller välutrustad momentum) så får man det mesta, gärna med ett H&K eller B&W ljud, original är sådär, men duger.
Tycker det är lagom stort bagage (visst, ingen V70 eller 945 storlek) men man får plats med minst 9 fullpackade citygross pappkassar utan att fälla sätena

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha valt en BMW F11 530 eller 535d. Steg 1 optimering på det så har du en riktigt rolig och komfortabel bil som går att köra rätt så snålt också. 0.6l/milen vid långkörning borde inte vara några problem.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av manlac:

Hej

Är på jakt efter en ny bil. Har ett ganska stort bilintresse där jag tycker en bil med lite extra under huven är extremt roligt och ger mig mycket körglädje. Skruvar en hel del själv och är hyfsat kunnig.

Jag letar efter
Bil: Kombi, 200hk+, fyrhjulsdrift, dragkrok, diesel, dieselvärmare, bra körkomfort
Prisklass: 300-400k (kan stäcka mig till 450k vid rätt bil)

Det jag själv känner är Volvo v90 D5, Bmw 535D, Mercedes E350

Uppskattar alla råd
Tack på förhand

Checkar alla dina boxar (nästan). Missar hk med 9, men annars är ju Superb mycket bil för pengarna. Man får plats med halva IKEA i bagaget.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/skoda_superb_kombi_l_...

Annars denna:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/skoda_superb_kombi_sp...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Hade du köpt id4:an så hade du fått betalt för att köra med den. De har högre andrahandsvärde nu än vad man gav i nybilspris för ett år sedan.

Haha.. Kan du ge en bättre och bra förklaring till HUR han kan få betalt av att köpa och köra en ID4?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ingen hade dock nämnt vare sig M550d eller någon pickup när du påstod att det skulle gå åt 0,9.

Det är fortfarande inget påstående om någon viss bil eller något att fortsätta diskutera.

Mercedes Benz E350 4MATIC har för övrigt också en hög förbrukning och nämndes i första inlägget. Om du hamnar på 0,8 eller 0,9 kommer ju handla om körstil och trafiktyp. Om det sen handlar om 50 eller 60 % mer förbrukning än en snålare bil spelar väl mindre roll, det är ungefär samma storleksordning, prestanda kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsinen:

Vi har en V90CC D4 AWD med Polestar (dvs 200hk), sköna stolar, går fint och drar drygt 0,6-0,65 då jag pendlar 6 mil i 80-90 om dagen. Är väldigt nöjd med den, men hade ju inte skadat om det var en D5a
Växellådan funkar bra, varvar lågt i 120, AWD funkar bra det jag testat. Responsivt chassi, kan kränga lite i tajta kurvor men bilen väger 2ton och sitter lite högre i luften.
Hitta en med inscription paket (eller välutrustad momentum) så får man det mesta, gärna med ett H&K eller B&W ljud, original är sådär, men duger.
Tycker det är lagom stort bagage (visst, ingen V70 eller 945 storlek) men man får plats med minst 9 fullpackade citygross pappkassar utan att fälla sätena

Ja volvon är en riktigt fin kandidat, är som sagt ingen värsting men det har lite av allt och ganska mycket av det är väldigt bra saker, som stolarna tex. Får väldigt mycket bil för pengarna om jag skulle jämföra volvo mot bmw eller mercedes så får man samma utrustning på volvon för säkert 100k billigare.

Skrivet av Kalium:

Jag skulle ha valt en BMW F11 530 eller 535d. Steg 1 optimering på det så har du en riktigt rolig och komfortabel bil som går att köra rätt så snålt också. 0.6l/milen vid långkörning borde inte vara några problem.

Känns som jag lutar mest åt det hållet just nu. Gillar inte BMWs interiör super mycket, känns som dom inte uppdaterat instrumentpanelen på de senaste 10 åren. Men jag känner mig mest "hemma" i den, trivs super i dom lite mer skålade stolarna än många andra bilar och känner mig väldigt trygg med bilen på vägen.

Skrivet av nikce:

Checkar alla dina boxar (nästan). Missar hk med 9, men annars är ju Superb mycket bil för pengarna. Man får plats med halva IKEA i bagaget.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/skoda_superb_kombi_l_...

Annars denna:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/skoda_superb_kombi_sp...

Ja det är sant att dom gör, tyvärr så ogillar jag DSG lådan skarpt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av manlac:

Känns som jag lutar mest åt det hållet just nu. Gillar inte BMWs interiör super mycket, känns som dom inte uppdaterat instrumentpanelen på de senaste 10 åren. Men jag känner mig mest "hemma" i den, trivs super i dom lite mer skålade stolarna än många andra bilar och känner mig väldigt trygg med bilen på vägen.

Ja, dom är lite mer oldschool interiörmässigt i vissa avseenden men jag gillar det jag. Kör själv E91 330d xdrive steg 1 men har provkört F11 520d xdrive och komfortmässigt så är det olika världar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Hade du köpt id4:an så hade du fått betalt för att köra med den. De har högre andrahandsvärde nu än vad man gav i nybilspris för ett år sedan.

I stort sett situationen för min Kia Niro PHEV jag sålde till handlaren när jag tog ut lease-Subarun. Köpte Kian i januari 2020 för 360, fick 40k i bonus, körde 4000 mil och 24 månader och sålde den till handlaren för 270k. Mina 40k i premie som jag köpte aktier för har också dubblerat i värde, om man vill räkna in det.

Men jag vill inte äga en ny bil kommande åren. Och för privatleasing så ligger ju både risk (och i extrema fall vinst) hos handlaren.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Porsche Macan?

Alfa Romeo Stelvio?

Visserligen "SUV" , har själv en Stelvio 280hk (dock ej diesel), med ställbar stötdämpning och den bjuder faktiskt på en hel del körglädje.

fel