Felmedelande: Långsam källa! Läshastigheten är för långsam för fortsatt uppspelning. på Nvidia Sheld pro

Permalänk
Medlem

Felmedelande: Långsam källa! Läshastigheten är för långsam för fortsatt uppspelning. på Nvidia Sheld pro

Hej
Jag har en Nvidia Sheld pro (19) som med kodi som media spelare, Och en QNAP TS-453D NAS med 2st WD Gold, 8TB ( https://cdon.se/hemelektronik/wd-gold-8tb-p54860312?utm_sourc... ) i. Och det är kopplat med gigabit hela vägen, NAS - Asus RTac68U - Netgear GS105 - Sheld. Kablarna mellan är en blandning av cat5e och cat6.

Problemet jag har är att ibland så får jag ett meddelande när jag startar en film (oftast på det större filmerna som nu senast The Kingsman och Dune) att " Långsam källa! Läshastigheten är för långsam för fortsatt uppspelning" det visas i ungefär 5sek för att sedan försvinna. Ibland efter det kommit så kan filmen hacka lite då och då, men oftast så hjälper det bara att starta om filmen så kommer det inte upp.

Jag gissar att diskarna i nasen av någon anledning är för långsamma eller har för lite "bufferminne" tilldelat?
Så finns det något sett att fixa det? Förutom att installera en en ssd för "mellanlagring" eller vad det heter.
Finns det också något sätt att typ mäta läshastigheten mellan NASen och Shelden?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Rätt vanligt fel, sök i Kodiforumet.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Rätt vanligt fel, sök i Kodiforumet.

Ja det värkar som de. Men jag hittar ändå inte riktigt någon bra förklaring (de mästa värkar mer typ gälla striming över nätet likt Netflix) eller lösning direkt.
Det som käns som kanske en början skulle vara att kanske att öka bufferten. Men jag hittar inte någon bra förklaring hur man gör det på Android TV, om det går.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.