Packa upp flera olika subfolders med rar filer

Permalänk
Medlem

Packa upp flera olika subfolders med rar filer

Har ca 100st kataloger med flera kataloger i där filerna är i rar. Kan man på något vis packa upp alla filer i respektive katalog och ta bort rar filerna när detta är klart?

hittar förövrigt inget bättre ställe än här för att fråga detta.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har använt autounpack men det finns flera program som gör samma sak.
https://www.binaries4all.com/autounpack/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har använt autounpack men det finns flera program som gör samma sak.
https://www.binaries4all.com/autounpack/

Tyvärr hittar programet inte nasen i nätverket 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

ett sätt jag hade testat i windows:

installera 7zip eller winrar
ställ dig i root-mappen
tryck CTRL+F
sök på *.rar
Markera alla och högerklicka
välj sen nått i stil med "packa upp till respektive katalog" eller nått sånt

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

skriva lite PS? (hade gjort det åt dig, men jag och PS är inte vänner)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

ett sätt jag hade testat i windows:

installera 7zip eller winrar
ställ dig i root-mappen
tryck CTRL+F
sök på *.rar
Markera alla och högerklicka
välj sen nått i stil med "packa upp till respektive katalog" eller nått sånt

7zip funkar inte. Men winrar fungerar, men inte optimalt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xenedras:

Tyvärr hittar programet inte nasen i nätverket 🤷‍♂️

Nas ? Ska du ha nått som funkar att köra på nasen får du nog leta lite inom det operativet du kör på den. Däremot borde det väl funka om du mappar upp nasen som en nätverksdrive för jag kommer då åt mina utdelade enheter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Starta winrar, i winrar gå till mappen där alla mappar finns med rar-filer i sig. Markera alla mappar som du vill packa upp, klicka på "Extract to".
I rutan som öppnas, gå till "options" och välj "Archive folders" och sedan tryck på OK. Då söker winrar igenom alla mappar och packar upp allt och lägger det i samma mapp de hittade rar filerna.

Du kan även välja under advanced och välj "always" under delete archive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nas ? Ska du ha nått som funkar att köra på nasen får du nog leta lite inom det operativet du kör på den. Däremot borde det väl funka om du mappar upp nasen som en nätverksdrive för jag kommer då åt mina utdelade enheter.

Den är mappad. Men verkar inte som att programmet stödjer nätverksmappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Versatile:

Starta winrar, i winrar gå till mappen där alla mappar finns med rar-filer i sig. Markera alla mappar som du vill packa upp, klicka på "Extract to".
I rutan som öppnas, gå till "options" och välj "Archive folders" och sedan tryck på OK. Då söker winrar igenom alla mappar och packar upp allt och lägger det i samma mapp de hittade rar filerna.

Ska testa detta ikväll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Versatile:

Winrar skapar en ny mapp och lägger dom uppackade filerna där. Man måste välja en destination. Den använder inte nuvarande mappstruktur. Testade på en map med flera mappar i. Nu är rar filerna borta och filen som packades upp också. Känns väldigt osäkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Winrar skapar en ny mapp och lägger dom uppackade filerna där. Man måste välja en destination. Den använder inte nuvarande mappstruktur. Testade på en map med flera mappar i. Nu är rar filerna borta och filen som packades upp också. Känns väldigt osäkert.

Intressant att den skulle ha packat upp saker utan att filerna finns där sedan.

Men jag testade igen, med rar filer i en mapp som dessutom har en mapp i sig med rar filer. Det enda jag ändrade var det i bilden under. Detta på ett samba share från unraid med UNC path. Winrar kör version 6.11 64bit på windows.

Den packar upp fint i samma ställe där den hittade rar-filerna.

Permalänk
Medlem

Läs mitt tidigare inlägg, det packar upp varje .rar fil i samma mapp som .rar-filen ligger. Eller missförstår jag vad du är ute efter?

Alternativet du ska välja är: Extract each arcive to separate folder

Testade just på min egen dator och det fungerar alldeles utmärkt.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Om du har linux subsystem installerat så använd "unp".
För att rarfiler ska funka i unp så installerar du unrar pakatet med.

Sen i terminalen kör du: unp -R *.rar "/mappdirektivetduvillpackaupptill/"

Klart.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Versatile:

Intressant att den skulle ha packat upp saker utan att filerna finns där sedan.

Men jag testade igen, med rar filer i en mapp som dessutom har en mapp i sig med rar filer. Det enda jag ändrade var det i bilden under. Detta på ett samba share från unraid med UNC path. Winrar kör version 6.11 64bit på windows.

Den packar upp fint i samma ställe där den hittade rar-filerna.

https://i.postimg.cc/5yKhkyXg/image.png

Mitt winrar ser inte ut så 🤷‍♂️ Tydligen kan man inte ladda upp en bild här......

https://1drv.ms/u/s!Ahe3-o4S4d9ShbweZOIn7sAR_UY3zQ?e=uY6s7O

Uppdaterade och då kom det med. Testar och återkommer.

Permalänk
Medlem

Det fungerar nu. Tack @Versatile !