Grabbens första speldator! (Helt okunnig)

Permalänk
Medlem

Grabbens första speldator! (Helt okunnig)

vad skulle kunna vara rimliga uppdateringar på följande dator.....

Moderkort Asus prime B250 plus
processor I5 -7400 3.00GHz
grafikkort: evga geforce gtx 1060 3 gb
ram 2x kingston 4gb 2133mhz (max 64gb, 16 per slot)

Jag tänker att moderkort och processor får vara kvar för nu. Vinner jag något på att uppdatera ram? Eller är det ett bättre grafikkort först?

Det är i huvudsak fortnite som spelas, 140 fps i creative och upplösning verkar vara ok

eller är det meningslöst (för behovet idag) att uppdatera (för framtid) utan att gå på ett nyare moderkort och processor?

Permalänk
Inaktiv

Vill du ha en uppgradering som kommer ge någonting så behöver du tyvärr uppgradera moderkort, CPU och minne först.

Ett bra sätt att annars fräscha upp en gammal burk är att slänga in en SSD, och installera windows samt fortnite på den, om du inte redan har en sådan.

Permalänk
Medlem

Jag har satt i en bra SSD. Windows och fortnite ligger på den.

Så framtida uppdateringar börjar med ett nytt moderkort, en ny cpu, nya ram minnen och nytt grafikkort i den ordningen? nätaggregatet tror jag var rätt hyggligt 750w...

Permalänk
Medlem
Skrivet av souschef:

Jag har satt i en bra SSD. Windows och fortnite ligger på den.

Så framtida uppdateringar börjar med ett nytt moderkort, en ny cpu, nya ram minnen och nytt grafikkort i den ordningen? nätaggregatet tror jag var rätt hyggligt 750w...

Japp. När du köper minnen så köp inte långsammare än 3200MHz om det är DDR4 och inte mindre än 16GB 2x8GB.

När du bestämt dig för att handla så skriv vad det får kosta så hjälper vi dig.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tror inte moderkortet hanterar mer än 2400mhz ram, ska jag verkligen gå på mer (3200mhz) då?

Köpte datorn för 1000kr + ny ssd för strax under 800kr så pengen vad gäller ny ram upp till max är betydeselös i förhållande till darorns värde.

Eller tänker ni att en bättre ram än vad datorn idag klarar av är en ram som jag kan behålla när det kommer ev uppdateringar på moderkort och cpu?

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte du borde uppgradera om det inte finns någon riktig anledning. Fungerar fortnite bra och det är det som spelas, inte lönt att upgradera. Ja, det är onödigt och ej värt att uppgradera idag för framtiden.

Om man vill spela nya mer grafikmässigt krävande spel t.ex god of war eller något, så skulle däremot ett nytt bättra grafikkort hjälp. Ännu mer om skärmen uppgraderas till något större med högre upplösning.

Om inte, så rekommenderar jag ingen uppgrading alls. Möjligen endast ram-minnen. Bara köp till 2x4gb ram så att det blir 16gb totalt, hjälper i vissa spel.

Kostar dock typ 200kr använt 2nd hand, så kanske inte värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sousvärd:

Köpte datorn för 1000kr + ny ssd för strax under 800kr så pengen vad gäller ny ram upp till max är betydeselös i förhållande till darorns värde.

Bara grafikkortet kan du sälja för 900-1000kr om du vill, däremot kostar någonting lite bättre typ 2000-2600kr, så inte riktigt värt det.

Kör datorn tills det räcker, sen är det lika bra att sälja hela och köpa en ny (eller gammal)