EU ett steg närmare krav på USB Type-C

Permalänk
Melding Plague

EU ett steg närmare krav på USB Type-C

Europaparlamentets utskott för den inre marknaden och konsumentskydd har med 43 röster mot 2 godkänt lagförslaget om krav på en enhetlig standard.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Absolut tills något nyare bättre behövs.

Permalänk
Medlem

Är bra att allting använder samma standard, men jag undrar hur svårt det blir att uppgradera till nästa standard när USB-C är förlegat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyxira:

Är bra att allting använder samma standard, men jag undrar hur svårt det blir att uppgradera till nästa standard när USB-C är förlegat.

nu ska ja inte försöka inbilla mig att jag vet vad framtiden behöver, men jag känner att USB-C gör allt du kan förvänta dig av en kabel av den tjockleken ska klara av..
Teoretisk TB4 hastighet (eller 10gbps usb 3.1 gen2) samt 100W ström.

Mer än det är nog fasiken praktiskt omöjligt över en kabel av den tjockleken..
Tror nog att nästa steg är isf en fiberoptisk lösning med rejält tjocka ledare, 5A 20V är ganska på gränsen vad man säkert kan leverera på en så pass tunn kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

nu ska ja inte försöka inbilla mig att jag vet vad framtiden behöver, men jag känner att USB-C gör allt du kan förvänta dig av en kabel av den tjockleken ska klara av..
Teoretisk TB4 hastighet (eller 10gbps usb 3.1 gen2) samt 100W ström.

Mer än det är nog fasiken praktiskt omöjligt över en kabel av den tjockleken..
Tror nog att nästa steg är isf en fiberoptisk lösning med rejält tjocka ledare, 5A 20V är ganska på gränsen vad man säkert kan leverera på en så pass tunn kabel.

Kan inget om detta så kanske ställer dum fråga.
Men kan inte helt ny typ av batterier kräva helt annan typ av laddare?

Permalänk
Medlem

Jag har samma tvekan som ovan när det kommer till "hur gör vi med next gen / bättre?" men jag tror absolut vi behöver bli av med allt gammalt skit. Och sen sätta en och samma kabelstandard så vi inte har USB-C 3.1 gen 2 x 2 osv utan ta en av de nyare och sätt som minimum. Tex 10Gbps med 60w eller nåt liknande.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Musikälskare

Gytt, önskar att allting var usb c imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har samma tvekan som ovan när det kommer till "hur gör vi med next gen / bättre?" men jag tror absolut vi behöver bli av med allt gammalt skit. Och sen sätta en och samma kabelstandard så vi inte har USB-C 3.1 gen 2 x 2 osv utan ta en av de nyare och sätt som minimum. Tex 10Gbps med 60w eller nåt liknande.

Ptja, blir om 10-15 år och då får man fastställa att från år xxxx så ska YYYY vara nya standarden. Så får vi en ~5 år där gamla och nya får leva tillsammans tills allt gammalt dött ut. Som med micro usb idag, finns kvar på gamla enheter men inget nytt kommer med det.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Nej, det finns ingen direkt korrelation mellan batteriteknik och laddkontakt.
Det är alltså kontaktdonet som blir standardiserat, sedan vilken typ laddare eller batteri är inte så relevant, om det nu inte krävs mycket högre spänning eller effekt.

Permalänk

Jo, som flera andra påpekat är det skitbra att vi går över på det som är de facto standard idag, men om anslutningsformatet är inskrivet i lagen kommer det snart bli tråkigt: Vi hade inte gillat om alla hårddiskar idag var tvungna att anslutas via SCSI för att det var den bästa standarden när någon lag skrevs på 90-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Teoretiskt skulle det kunna komma batterier till mobiler som utnyttjade helt andra spänningar. Det finns ingen orsak att tro att det skulle hända, men om det börjar komma 120 volt batterier av någon mystisk anledning så hade dessa laddare varit ett hinder. Ingen stor risk.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jo, som flera andra påpekat är det skitbra att vi går över på det som är de facto standard idag, men om anslutningsformatet är inskrivet i lagen kommer det snart bli tråkigt: Vi hade inte gillat om alla hårddiskar idag var tvungna att anslutas via SCSI för att det var den bästa standarden när någon lag skrevs på 90-talet.

Vi har ju redan lyckats gå från micro-USB till USB-C utan problem under ett liknande regim. Det var mindre tvingande att använda micro-USB, men det var ju ändå nästan universalt efter EU började trycka på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fast det här gäller ju bara i stort sett bärbar elektronik. Har för mig att laptops inte var med. Så det är ingen direkt begränsning i dagsläget eller inom den närmaste framtiden.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pyxira:

Det blir nog mycket enklare för då förstår bolagen att de måste komma överens om en gemensam standard som alla går över till om de ska kunna byta, dessutom är det ju en kontakt standard man spikar och inte de elektriska egenskaperna.

Skrivet av Spawnbadboy:

Det är ganska osannolikt åtminstone om man syftar på småapparater, usb-c kan överföra så mycket effekt att batterierna knappt kan ta emot den och även om man tänker sig att man skippar batterierna och kanske använder kondensatorer så kommer det att gå väldigt fort att ladda dem. en liten enhet kan inte rymma allt för mycket energi så det lär inte bli nått större verkligt problem även om teknikutvecklingen går framåt och det är nog knappast en laddkontakt man vill använda heller utan då är det att bättre att göra en standard för trådlös laddning om man vill ha en verklig förbättring.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Laddaren för batteriet sitter i enheten (el-bilen, mobilen, laptopen), det som man kopplar till el urtaget är ofta ett nätaggregat som omvandlar 230v växelström till lämplig likström. El-bilar tar det ett steg längre där laddboxen hemma endast är en datorstyrd strömbrytare som ser till att bilen inte drar för mycket ström, nätaggregatet och laddare är inbyggd i bilen.

Permalänk
Skrivet av TheLostSwede:

Fast det här gäller ju bara i stort sett bärbar elektronik. Har för mig att laptops inte var med. Så det är ingen direkt begränsning i dagsläget eller inom den närmaste framtiden.

Som sagt: Om det är en tvingande lag behöver lagen förändras tillräckligt långt innan USB-C blir en flaskhals inom något område att teknikföretagen tycker det är värt att utforska andra anslutningar. 10-20 Gbps i en riktning låter kanske mycket idag, men vi tyckte vissa saker var våldsamt snabba för 30 år sen också.

Om det inte är en tvingande lag utan bara en rekommendation som handlar om att kunna hålla nere mängden laddare där ute, så är väl redan laddarna från nästan alla tillverkare USB-C idag; hela vägen från åtminstone telefoner upp till riktigt rejäla laptops.

Permalänk
Medlem

Jag hade föredragit att branchen kunde lösa det här problemet själv, men nu har det gått väldigt lång tid så deras chans är över.

Permalänk
Medlem

Som sagt: Om det är en tvingande lag behöver lagen förändras tillräckligt långt innan USB-C blir en flaskhals inom något område att teknikföretagen tycker det är värt att utforska andra anslutningar. 10-20 Gbps i en riktning låter kanske mycket idag, men vi tyckte vissa saker var våldsamt snabba för 30 år sen också.

Om det inte är en tvingande lag utan bara en rekommendation som handlar om att kunna hålla nere mängden laddare där ute, så är väl redan laddarna från nästan alla tillverkare USB-C idag; hela vägen från åtminstone telefoner upp till riktigt rejäla laptops.

Finns inget som hindrar tillverkarna att i framtiden forska och utveckla ny bättre teknik för laddning som därefter kan bli en ny standard.
Nu kanske vi också ser ett bättre samarbete från tillverkare vid utveckling för nästa generations standard, som i sin tur bör ge bättre produkt och mindre utvecklingskostnad.

Permalänk
Medlem

Använder inte apple redan usb-c på deras macbooks och ipads ? så varför inte bara använda usb-c på alla deras enheter ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Använder inte apple redan usb-c på deras macbooks och ipads ? så varför inte bara använda usb-c på alla deras enheter ?

På laddaren är det USB-c men lightning eller vad det heter på själva enheten
I alla fall på vanliga ipad

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av loefet:

Absolut tills något nyare bättre behövs.

Skrivet av Pyxira:

Skrivet av Spawnbadboy:

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Skrivet av Gelantious:

Ptja, blir om 10-15 år och då får man fastställa att från år xxxx så ska YYYY vara nya standarden. Så får vi en ~5 år där gamla och nya får leva tillsammans tills allt gammalt dött ut. Som med micro usb idag, finns kvar på gamla enheter men inget nytt kommer med det.

Skrivet av mrqaffe:

Det blir nog mycket enklare för då förstår bolagen att de måste komma överens om en gemensam standard som alla går över till om de ska kunna byta, dessutom är det ju en kontakt standard man spikar och inte de elektriska egenskaperna.

Det är ganska osannolikt åtminstone om man syftar på småapparater, usb-c kan överföra så mycket effekt att batterierna knappt kan ta emot den och även om man tänker sig att man skippar batterierna och kanske använder kondensatorer så kommer det att gå väldigt fort att ladda dem. en liten enhet kan inte rymma allt för mycket energi så det lär inte bli nått större verkligt problem även om teknikutvecklingen går framåt och det är nog knappast en laddkontakt man vill använda heller utan då är det att bättre att göra en standard för trådlös laddning om man vill ha en verklig förbättring.

Det är viktigt att poängtera att lagen (åtminstone så som den var utformad i det utkast jag läste tidigare) INTE specifikt krävde USB-C. Den kräver att alla tillverkare enas om och använder en och samma standard. Vilken det är, är tillverkarna fria att ändra/komma överens om när de än vill

Så om det kommer en ny super-duper-bra kontakt som alla vill använda längre fram så kan dem gå över till att ha den som standard istället och inget i lagen hindrar det.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Är det någon som lyckats utläsa vem som röstade emot?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Felixark:

Pengar royalty per såld Lightning kabel

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Nej, vad detta innebär är bara att all utveckling av nya produkter kommer att ske efter kabelstandarden istället för att komma på egna lösningar som tex Apple gjort.
Nya batterier kräver inte ny typ av laddare då batteriteknik och laddkontakt inte har något krav i förhållande till varandra.

Permalänk
Avstängd

Självklart ska man få tillverka en enhet med vilken typ av sladd och anslutning man själv vill.
Om köpare sen vill ha just USB-C så väljer de väl en som har det.

Tycker själv USB-C är rena skiten, sladdrig glappig skitkontakt som ofta strular. Då var ju micro-USB A bättre. Apples kontakt är överlägsen USB-C och dessutom har de väl haft samma kontakt sedan Jesus tid så för apple-användare är det väl bra att kunna använda sina befintliga tillbehör?

Är själv ganska anti-Apple vanligtvis men att tvinga dem använda en skitkontakt som är sämre ser jag som jävligt knasigt

Permalänk

Ska bli intressant att se hur Apple hanterar detta. En EU-standard och en för övriga världen? Det är osannolikt. En ful påbyggd usb-c-hub på telefonen? Osannolikt då den gör telefonen sämre. Ändra lightning till usb-c-format så båda kontakterna passar men mata mer ström genom lightning? Möjligen

Permalänk
Medlem

De borde ställa högre krav på kabelns kvalitet, annars känns den här lagen ganska värdelös.

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: rtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Självklart ska man få tillverka en enhet med vilken typ av sladd och anslutning man själv vill.
Om köpare sen vill ha just USB-C så väljer de väl en som har det.

Tycker själv USB-C är rena skiten, sladdrig glappig skitkontakt som ofta strular. Då var ju micro-USB A bättre. Apples kontakt är överlägsen USB-C och dessutom har de väl haft samma kontakt sedan Jesus tid så för apple-användare är det väl bra att kunna använda sina befintliga tillbehör?

Är själv ganska anti-Apple vanligtvis men att tvinga dem använda en skitkontakt som är sämre ser jag som jävligt knasigt

Nu ska vi inte vara löjlig. Även Apple har frivilligt börjat använda USB-C på finare produkter så som laptopar och de dyra iPads. Det är en bra kontakt, bortsett från förvirringen kring displayport.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skönt att det äntligen blir en standard för detta så att bakåtsträvarna Apple äntligen tvingas komma ikapp på den fronten till vad övriga började med år 2014.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte bara kontakten det gäller utan även de elektriska egenskaperna för USB (se Annex här). Alternativa laddprotokoll tillåts dock så länge som enheten även kan laddas via USB, och om behov finns så går det säkert att utöka USB-PD i framtiden också.