Apple kan tvingas öppna för andra betaltjänster över NFC

Permalänk
Melding Plague

Apple kan tvingas öppna för andra betaltjänster över NFC

EU anser att Apple bryter mot konkurrenslagar och ger Apple Pay för stora fördelar när andra betalningsalternativ över NFC blockeras på IOS-enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är bra! krama åt dom ordentligt!! allt som hämmar konkurrens är dåligt och är fasen riktigt bra att dom med ganska mycket ny riktar in sig mot Apple som har en tendens att skita i sina kunder och sen härmar alla andra Apple!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Känns lte löjligt det här skall eu forma resten av värdens företag, vill man inte använda Apple pay köp inte en Iphone helt enkelt, Eu har lagt för mycket av medlemanas pengar på att diskutera skit som hur gurkor och annat skall vara böjda etc, Apple ligger inte ens i eu , vill man inte använda det den är låst till så behöver man ju inte , För Google pay funkar inte med Handelsbanken heller , se till att det blir Eu lag mot handelsbanken så dom stöder mer än Apple / Samsung pay då,

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Hur är det med det omvända, funkar Apple pay på Android?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Bra!

Det här och införa USB-C så att Apple kan sluta tjäna pengar på sina egna sämre lösningar.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Känns lte löjligt det här skall eu forma resten av värdens företag, vill man inte använda Apple pay köp inte en Iphone helt enkelt, Eu har lagt för mycket av medlemanas pengar på att diskutera skit som hur gurkor och annat skall vara böjda etc, Apple ligger inte ens i eu , vill man inte använda det den är låst till så behöver man ju inte , För Google pay funkar inte med Handelsbanken heller , se till att det blir Eu lag mot handelsbanken så dom stöder mer än Apple / Samsung pay då,

Google pay funkar inte med Handelsbanken för att handelsbanken har valt att inte stödja det, inte för att Google blockerar dem. Det inte alls samma sak som att uttnyttja sin ställning och hämma konkurrens.

Skrivet av Jumpcut:

Hur är det med det omvända, funkar Apple pay på Android?

Är det en riktig fråga?

Tror dock inte Samsung Pay är intresserade av att finnas på Iphone, de finns ju inte ens på andra androidmobiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hur är det med det omvända, funkar Apple pay på Android?

I teorin, ja. Om Apple hade valt att släppa tjänsten till Android så hade det fungerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hur är det med det omvända, funkar Apple pay på Android?

Apple har inte skapat en app för det ännu, så vet ej.

Permalänk
Medlem

[quote postid="19585433" userid="163311" name="dlq84"]
Google pay funkar inte med Handelsbanken för att handelsbanken har valt att inte stödja det, inte för att Google blockerar dem. Det inte alls samma sak som att uttnyttja sin ställning och hämma konkurrens.

se till att det blir Eu lag mot handelsbanken,

Sa inget om Google , att dom skulle titta på Handelsbanken nämnde jag , Och dom som vill installera tredjeparts program på apple som funkar på android, skall dom låsa upp IOS då med,,

vet man inte det innan köp att Apple är rätt ner låsta i vad man kan och inte kan bör man köpa något annat har funkat i 15år, så för min del låt apple hålla kvar vid sitt system vill man inte ha det är det fritt att välja något annat som förmodeligen inte är lika säkert som deras system

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Är det en riktig fråga?

Ja, vad var det för fel på frågan? Apple kan ju vara lite fula ibland och vilja att andra ska dansa efter deras pipa, men inte själva möjliggöra/öppna upp för andra leverantörer.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

10%...Vi kan behöva de pengarna i EU...
-"Stå på er Apple"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Känns lte löjligt det här skall eu forma resten av värdens företag, vill man inte använda Apple pay köp inte en Iphone helt enkelt, Eu har lagt för mycket av medlemanas pengar på att diskutera skit som hur gurkor och annat skall vara böjda etc, Apple ligger inte ens i eu , vill man inte använda det den är låst till så behöver man ju inte , För Google pay funkar inte med Handelsbanken heller , se till att det blir Eu lag mot handelsbanken så dom stöder mer än Apple / Samsung pay då,

Fast om man fortsätter med denna linje så ser du heller inga problem om Volvo endast tillåter dig fylla drivmedel på Tanka/OKQ8 och du tvingas ha deras försäkringsbolag, VW låter dig endast ladda på Ionity, mobiloperatörerna kanske bara tillåter mobiler de själva sålt i sina mobilnät, etc. Listan kan göras oändligt lång med olika typer av konkurrenshämmande åtgärder. Men allt det borde vara fullt tillåtet eller?

Nu skulle sannolikt ingen av ovan kunna eller vilja göra något liknande, för de skulle tappa för mycket kunder på det. Men om en aktör är tillräckligt stor kan de ju sätta vilka krav/begränsningar de vill, och användarna har inte så mycket att välja på, om konkurrenterna i övrigt har betydligt sämre produkter.

Apple är ett företag som lägger ofantlig energi på olika typer av inlåsningseffekter för sina användare. Det ska göra ont att lämna dem för konkurrenter, och man gör allt man kan för att hindra att konkurrenter kommer åt Apples användare (inte bara i fråga om operativsystem och hårdvaran, utan även allehanda tjänster som Apple själv säljer).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja, vad var det för fel på frågan? Apple kan ju vara lite fula ibland och vilja att andra ska dansa efter deras pipa, men inte själva möjliggöra/öppna upp för andra leverantörer.

Frågan är ställd som om att Google har blockerat Apple Pay på Android, och därför är det "lika från båda håll". Men faktum är ju att det på Android går att lägga till andra betaltjänster, men samma sak går alltså inte på iOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

vet man inte det innan köp att Apple är rätt ner låsta i vad man kan och inte kan bör man köpa något annat har funkat i 15år, så för min del låt apple hålla kvar vid sitt system vill man inte ha det är det fritt att välja något annat som förmodeligen inte är lika säkert som deras system

Fast även med ett mindre inlåst Apple, hade du kunnat välja att använda Apples tjänster till allt.
Aldrig förstått varför valfrihet är så problematisk i vissa kretsar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Frågan är ställd som om att Google har blockerat Apple Pay på Android, och därför är det "lika från båda håll". Men faktum är ju att det på Android går att lägga till andra betaltjänster, men samma sak går alltså inte på iOS.

Jag fattar verkligen inte, som nån slags Whataboutism eller vaddå?. På vilket sätt är "Hur är det med det omvända, funkar Apple pay på Android?" ställt som om att Google blockerat Apple Pay? Jag var verkligen genuint intresserad av hur det såg ut och det var ju några som också svarade att det skulle vara fullt möjligt men att Apple inte tagit fram en app. För min del ett typiskt exempel på Apples fula inlåsningar.

Jag gillar verkligen många av Apples produkter men hatar deras inlåsningar. Ett exempel för egen del där jag tokruttnade var med smarta hemlösningar. Hade ändå investerat rätt djupt i Apples ekosystem med Homepod i varje rum, fibaroswitchar bakom alla strömbrytare etc. Men det är så svårt att leva med deras begränsningar att till slut åkte allt ut och ersattes med Google Home.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag hade inte haft någit emot Apple om det inte vore för att alla andra apar efter allt dåligt som Apple gör, så på dem bara. Klart man ska få välja vilken betallösning man vill ha på sin telefon man själv äger.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Leder detta till att jag kan NFC-blippa iphonen (med förköpt biljett) i SL-trafiken snarare än att rikta en sketen QR-kod mot läsaren så är jag nöjd.

Vet att jag kan blippa genom apple pay men då betalar jag dubbelt ibland med tåg/bussbyte och inget förköpt fungerar då.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Bra!

Det här och införa USB-C så att Apple kan sluta tjäna pengar på sina egna sämre lösningar.

Sämre lösningar? Hur menar du?
Är Apple Pay sämre än Samsung eller Google Pay?
Utveckla gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag hade inte haft någit emot Apple om det inte vore för att alla andra apar efter allt dåligt som Apple gör, så på dem bara. Klart man ska få välja vilken betallösning man vill ha på sin telefon man själv äger.

Skriv ett eget os då ? Är ingen jävla rättighet att saker ska "fungera". Klart köper man något så ska det fungera som tänkt men en del i appels framgång är att saker oftast bara funkar just för det är väl beprövat osv med ett begränsat utbud. Att tvinga dem att fungera med massa skit urholkar deras "affärside" även om vi denna gången pratar om nåt relativt positivt så är det bara äckligt att man som företagare inte får bestämma över sin egen produkt. Ingen är tvingad att köpa skiten...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Fast även med ett mindre inlåst Apple, hade du kunnat välja att använda Apples tjänster till allt.
Aldrig förstått varför valfrihet är så problematisk i vissa kretsar...

Valfrihet i sig är inte negativt, men det kan leda till negativa effekter..
Programvaror får mindre kontroller eller tvärtom det går åt stor manpower bara för att kontrollera att en mjukvara håller måtet.

Ta tex G-Sync vs Free sync. Där de tidig Freesyncarna helt enkelt inte höll måttet medans G-sync gjorde hårdare certifingar och hade "stabilare" produkter som höll vad de lovade. Med ett nedlåst ekosystem har man viserligen mindre val men det är också lättare att ställa krav på vad man får.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Om man läser artikeln och uttalanden ordentlig så framgår det att apple pay funkar på android mobiler om dom så vill göra det, men dom har inte velat göra det än, medans apple rent ut av blockerar åtkomsten. Så fortsätt att klämma åt dom allt det som går, det tjänar alla på i längden. Om jag vill så borde jag kunna få använda vilken betal model som jag föredrar och inte bli tvingad att använda en specifik när det finns alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av folzar:

Om man läser artikeln och uttalanden ordentlig så framgår det att apple pay funkar på android mobiler om dom så vill göra det, men dom har inte velat göra det än, medans apple rent ut av blockerar åtkomsten. Så fortsätt att klämma åt dom allt det som går, det tjänar alla på i längden. Om jag vill så borde jag kunna få använda vilken betal model som jag föredrar och inte bli tvingad att använda en specifik när det finns alternativ.

Går ju köpa en annan telefon ? Annars kan du ju likaväl kräva Xbox Game pass till playstation...

Med det sagt är det väl ett välkommet krav i sig MEN tycker inte om när skapare inte för bestämma över sina produkter..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Skriv ett eget os då ? Är ingen jävla rättighet att saker ska "fungera". Klart köper man något så ska det fungera som tänkt men en del i appels framgång är att saker oftast bara funkar just för det är väl beprövat osv med ett begränsat utbud. Att tvinga dem att fungera med massa skit urholkar deras "affärside" även om vi denna gången pratar om nåt relativt positivt så är det bara äckligt att man som företagare inte får bestämma över sin egen produkt. Ingen är tvingad att köpa skiten...

Jag tycker dock man bör prioritera konsumenternas intressen, inte företagens. Apple skulle fortsätta tjäna stötande mängder pengar även om de blev tvingade att erbjuda usb-c kontakt, uttag för vanliga Hörlurar, utbytbart batteri och möjlighet att installera Android ska du se.

Det äckliga är snarare att folk tycker att företagens relativt stora friheter att vara rövhål ska värderas högre än användarnas rött att göra vad de vill med egendom de själva äger.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag hade inte haft någit emot Apple om det inte vore för att alla andra apar efter allt dåligt som Apple gör, så på dem bara. Klart man ska få välja vilken betallösning man vill ha på sin telefon man själv äger.

Du gillar inte Apple för att andra härmar Apple..... ok
Märklig logik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker dock man bör prioritera konsumenternas intressen, inte företagens. Apple skulle fortsätta tjäna stötande mängder pengar även om de blev tvingade att erbjuda usb-c kontakt, uttag för vanliga Hörlurar, utbytbart batteri och möjlighet att installera Android ska du se.

Det äckliga är snarare att folk tycker att företagens relativt stora friheter att vara rövhål ska värderas högre än användarnas rött att göra vad de vill med egendom de själva äger.

Miljökrav , visst absolut. Men allt annat är ju bara "förtryck". Användarna MÅSTE inte köpa produkten vill de ha en produkt precis som de själva tänker får de väl starta en egen firma..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Du gillar inte Apple för att andra härmar Apple..... ok
Märklig logik.

Vad är det som är så märkligt? Om de höll på med sina dumheter och ingen tog efter så hade man ju som konsument av andra märken sluppit "smittas" men nu har ju andra tillverkare börjat ta efter dem, även deras dick moves som är direkt fientliga mot köparen. Det är klart att jag också ogillar företagen som gör det. Och jag önskar att inte varenda jävla telefontillverkare suktade efter att tjäna pengar genom att begränsa sina användare men det går tyvärr åt det hållet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Leder detta till att jag kan NFC-blippa iphonen (med förköpt biljett) i SL-trafiken snarare än att rikta en sketen QR-kod mot läsaren så är jag nöjd.

Vet att jag kan blippa genom apple pay men då betalar jag dubbelt ibland med tåg/bussbyte och inget förköpt fungerar då.

Har inget med Apple pay att göra utan är nåt du får gnälla till SL om för det är dem som valt en tekniskt underlägsen lösning.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jumpcut:

Hur är det med det omvända, funkar Apple pay på Android?

Seriöst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Seriöst?

Absolut seriöst. Jag fick ju flera bra svar på min fråga att om Apple vill så skulle det funka utmärkt, det är inte blockerat från Googles sida. Vilket, i mitt perspektiv gör det ännu fulare från Apple att dom har låst ner det. Sen kanske det finns bra tekniska anledningar kring säkerhet etc, det har jag för lite kunskap om, men jag tycker det är intressant att samma begränsningar inte finns hos Google/Android.

Eller missförstår jag dig?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Leder detta till att jag kan NFC-blippa iphonen (med förköpt biljett) i SL-trafiken snarare än att rikta en sketen QR-kod mot läsaren så är jag nöjd.

Vet att jag kan blippa genom apple pay men då betalar jag dubbelt ibland med tåg/bussbyte och inget förköpt fungerar då.

Du betalar inte dubbelt för att du byter färdmedel. Den känner automatiskt av om du blippar inom 75 minuter. Du kan blippa med Apple Pay inom hela SL och det är samma pris som i appen. Är det något mer du undrar över gällande SL så kan du citera mig. Jobbar inom SL (på ett av företagen som kör åt SL)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig