Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Robotgräsklippare - varför är de så korkade?

Permalänk
Medlem

Robotgräsklippare - varför är de så korkade?

<rant>
Möjligtvis provocerande titel för de som har ett förhållande med sin robotgräsklippare... f´låt

Om vi drar till och jämför med en roborock S6 MaxV inomhus dammsugare som jag råkar äga vs skitgräsklippare från helvetet Lyfco så är ju den ena rena Einstein och den andra Frankenstein.

Låt mig förklara.

Robotdammsugaren försöker inte klättra upp för träd, gungor, alla objekt den kan hitta, kör utanför stödlinjen och fastnar i en häck 30cm in, blir ibland helt galen och kör bara en 10 sekunders vända för att sedan förvirrat snurra runt och ge upp (ja tråden är rätt och oförändrad) ELLER står mot ett objekt i 5 minuter för att göra sitt bästa för att gräva ner sig.
Tvärtom så kan roborocen klara de flesta hinder som existerar utan att bumpa dem och skumma saker tar den till och med kort på. Fjärrkontroll med kamera över wifi? No f problem.

Varför kan de inte göra en robotgräsklippare som inte släpar 10-15 år i intelligens?

Då kommer ju följdfrågan, varför har du en sådan skitgräsklippare?
Jo det kändes inte rätt att betala 25-35k för en premium klippare utan att veta hur de kommer fungera.
Efter att kollat youtube upp och ner så verkar ju 25-35k varianterna inte klara hinder särskilt mycket bättre.
Kikar på man worx med ACS så kör den ju in i det mesta, självklart inte i de sponsrade klippen men kika gärna på mer än ett klipp så ser ni den försöker äta upp blomkrukor, människor, betongblock, stubbar etc.
Även Husqvarna med sensor har heller inga problem att köra över tennisbollar eller människor.
Ni kan ju gissa vad den gör med en igelkott.

Så, vad ska man ha?
Det kan ju inte vara så illa att man måste göra en DYI kopplad till en massiv dator som i realtid identifierar hinder och undviker dem med AI?

</rant>

Permalänk
Medlem

Får jag spekulera lite? Robotdammsugare kommer (oftast) från tillverkare som är etablerade i techindustrin medan robotgräsklippare (oftast) kommer från företag som är etablerade i verktygs-/maskinindustrin. Företag med ursprung i tech har mer och enklare tillgång till folk som är bra på sensorer, maskininlärning, AI och relaterade områden. Att ta fram en sensorspäckad självgående pryl är liksom närmare deras kärnverksamhet.

Stavning
Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Men visst längtar man tills dom två branscherna hoppar i säng med varandra ordentligt?
/En som får kolla om klipparen fastnat varje dag när jag kommer hem...

Permalänk
Medlem

Köpte en Husqvarna till min mor för några år sedan, eftersom hon inte klarar av själv att klippa gräset. Den har fungerat utan problem, trots den relativt besvärliga tomten. Var lite skeptisk till en början, men den var ett bra köp.

Till vår egna tomt kör jag fortfarande med en gammal hederlig modell. Endast på grund av att jag vill ha gräsmattan klippt i linjer. Fast nu kanske det finns robotgräsklippare som klarar sådan klippning?

Permalänk
Medlem

Min Mcculloch fastnar ganska sällan, tror helt enkelt jag fick till kabeln ganska bra samt att jag har en gräsmatta som passar. Tog mig tiden att dra avgränsningen runt träd etc med.

Sen är bluetoothanslutningen och appen så bedrövlig att jag inte ens försöker, det är fram och peta på menyn om man vill något; men klipper gör den.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Här har vi till och med några som gjort en lista över de farligaste för igelkottar...
https://best-robot-lawn-mower.com/news-research/worst-robotic...

Alko, Stiga och hondan borde ju ha Terminator med i namnet typ

Permalänk
Medlem

Varför ska man ha en fattig kabel? Det känns stenålder. En robotklippare kan väl använda lidar precis som en dammsugare. Så kan den rita upp en karta och så markerar man var den inte ska köra.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

blir ibland helt galen och kör bara en 10 sekunders vända för att sedan förvirrat snurra runt och ge upp (ja tråden är rätt och oförändrad)

Det är inte bara att den åker ut och mäter gräset och sen åker tillbaka för att den inte tycker att det behöver klippas? Jag vet att en del robotgräsklippare gör så. Eller menar du kanske att den bara kör en bit och sen stannar på gräsmattan?

Permalänk
Medlem

Nej, den saknar den förmågan. Den blev helt enkelt galen och behövde factory reset (2ggr hittills)

Permalänk
Medlem

Att robotgräsklippare inte kommit längre beror dels på marknaden, det finns en jäkla massa regler som gör att de inte får fungera hur som helst.
I Nederländerna finns t.ex. en sjuhelsikes massa klassiska åkgräsklippare med modul för GPS-styrning som gör att dessa är förarlösa, i sverige går det inte pga. olika regler.
Sen har utvecklingen inte kommit så långt, antagligen finns inga pengar i marknaden, Husqvarna CEORA, husqvarnas professionella robotgräsklippare är väl den vettigaste i sverige, men den kostar också en halv miljon och har en basstation för positionering, som klarar ca 500m.
Fördelen med ceora är att du gör virtuella avgränsningar med någon centimeters precision.

Med detta sagt så finns utvecklingen, men den har inte kommit så långt.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Kom över den här artikeln:
https://www.husqvarna.com/se/utforska-och-upptack/nyheter-och...

Det finns alltså hopp att redan nästa år dumpar sitt gamla tänk och moderniserar å det grövsta.
Går Husqvarna vidare så lär de andra inte stå och stampa utan kommer göra sitt bästa att vara bättre

Permalänk
Medlem

Något som är intressant är att husqvarna har haft robotgräsklippare sedan 90 talet, och väldigt lite har förändrats.

Jag antar att dom har begränsat intresse av det då dom tjänar grova pengar på en riktigt korkad "leksak"

Hur många minuter krävs det för en kunnig programmerare att lägga in ett bättre klippmönster än totalt slumpmässigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Något som är intressant är att husqvarna har haft robotgräsklippare sedan 90 talet, och väldigt lite har förändrats.

Jag antar att dom har begränsat intresse av det då dom tjänar grova pengar på en riktigt korkad "leksak"

Hur många minuter krävs det för en kunnig programmerare att lägga in ett bättre klippmönster än totalt slumpmässigt?

Inte så lång tid, när man väl har ett rutnät kan man givetvis klippa ruta per ruta anpassat för hur stort klipparen klipper och sedan klippa dessa rutor i stråk snarare än att klipparen klipper slumpmässigt. Om användaren har en app där denna sedan kan se detta rutnät kan man givetvis göra så att användaren kan bestämma sekvens (genom att helt enkelt dra med fingret i detta rutnät) så att olika sammanhängande sektioner blir bättre klippta.

Varför görs det inte?
För att de kan ta 20-25 000 kr helt utan sådan uppenbar funktionalitet.

Visa signatur

Tommie Hansen
Cardrop / byme

Permalänk
SweClockers

Det var ungefär så det såg ut även bland robotdammsugarna. Tog ganska lång tid innan de blev "smarta" på riktigt och vad som hände var väl att kinesiska tillverkare kom in på marknaden och började pressa fram både lägre priser och högre utvecklingstakt. Tror därför att problemet är strukturellt. Husqvarna et. al kan fortsätta sälja dyra och stendumma robotgräsklippare så länge konkurrensen är liten och det inte finns bättre alternativ på marknaden.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Det var ungefär så det såg ut även bland robotdammsugarna. Tog ganska lång tid innan de blev "smarta" på riktigt och vad som hände var väl att kinesiska tillverkare kom in på marknaden och började pressa fram både lägre priser och högre utvecklingstakt. Tror därför att problemet är strukturellt. Husqvarna et. al kan fortsätta sälja dyra och stendumma robotgräsklippare så länge konkurrensen är liten och det inte finns bättre alternativ på marknaden.

Jo fan bara kolla på Irobots Roomba hur fort de blev totalt omsprungna av billiga Kinesiska maskiner. Hade de fått bestämma hade vi nog fortfarande haft dammsugare som krockar med allt, ingen självtömning, ingen skurning, inte klarat göra zoner mm.

Eftersom Techbolag (EcoFlow) börjat göra robotklippare nu och skickat ut till media i USA så lär vi se snabba framsteg på den marknaden kommande år.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

<rant>
Möjligtvis provocerande titel för de som har ett förhållande med sin robotgräsklippare... f´låt

Om vi drar till och jämför med en roborock S6 MaxV inomhus dammsugare som jag råkar äga vs skitgräsklippare från helvetet Lyfco så är ju den ena rena Einstein och den andra Frankenstein.

Låt mig förklara.

Robotdammsugaren försöker inte klättra upp för träd, gungor, alla objekt den kan hitta, kör utanför stödlinjen och fastnar i en häck 30cm in, blir ibland helt galen och kör bara en 10 sekunders vända för att sedan förvirrat snurra runt och ge upp (ja tråden är rätt och oförändrad) ELLER står mot ett objekt i 5 minuter för att göra sitt bästa för att gräva ner sig.
Tvärtom så kan roborocen klara de flesta hinder som existerar utan att bumpa dem och skumma saker tar den till och med kort på. Fjärrkontroll med kamera över wifi? No f problem.

Varför kan de inte göra en robotgräsklippare som inte släpar 10-15 år i intelligens?

Då kommer ju följdfrågan, varför har du en sådan skitgräsklippare?
Jo det kändes inte rätt att betala 25-35k för en premium klippare utan att veta hur de kommer fungera.
Efter att kollat youtube upp och ner så verkar ju 25-35k varianterna inte klara hinder särskilt mycket bättre.
Kikar på man worx med ACS så kör den ju in i det mesta, självklart inte i de sponsrade klippen men kika gärna på mer än ett klipp så ser ni den försöker äta upp blomkrukor, människor, betongblock, stubbar etc.
Även Husqvarna med sensor har heller inga problem att köra över tennisbollar eller människor.
Ni kan ju gissa vad den gör med en igelkott.

Så, vad ska man ha?
Det kan ju inte vara så illa att man måste göra en DYI kopplad till en massiv dator som i realtid identifierar hinder och undviker dem med AI?

</rant>

Får ursäkta att jag är sent på tråden.

Det felet som du beskriver sägs vara att kablarna är vända på laddstationen, har själv en Lyfco E1800 som fungerat över förväntan, detta blir tredje året som den gör tjänst.

Enda problemet var att den en gång försökte att samla ihop kabeln på en sträcka, men får nog medge att det delvis var mitt fel då jag testade dess förmåga att klara riktigt lös mark

Har inte tagit ut den ännu detta året då jag är i färd med att sätta ner ny kabel under marknivå så det blir mer permanent, tidigare så var den endast satt med märlor.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Att robotgräsklippare inte kommit längre beror dels på marknaden, det finns en jäkla massa regler som gör att de inte får fungera hur som helst.
I Nederländerna finns t.ex. en sjuhelsikes massa klassiska åkgräsklippare med modul för GPS-styrning som gör att dessa är förarlösa, i sverige går det inte pga. olika regler.
Sen har utvecklingen inte kommit så långt, antagligen finns inga pengar i marknaden, Husqvarna CEORA, husqvarnas professionella robotgräsklippare är väl den vettigaste i sverige, men den kostar också en halv miljon och har en basstation för positionering, som klarar ca 500m.
Fördelen med ceora är att du gör virtuella avgränsningar med någon centimeters precision.

Med detta sagt så finns utvecklingen, men den har inte kommit så långt.

Denna är rätt avvikande, men kostar därefter
LUBA AWD 5000

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk

Jag misstänker att problemen med robotklippare är ungefär som med all annan elektronik - ju mer avancerad och finesser ju mer strul kan uppstå. Man kan dra en jämförelse med en smartphone av idag med en gammal 2G/3G telefon ifrån början av 2000-talet. Det fanns liksom inget som kunde börja strula på de gamla mobilerna. Eller på samma sätt som på alla bilar idag fullspäckade med elektronik. Vi får nog bita i det sura äpplet och acceptera att elektroniken och alla dess fel och brister kommer att förfölja oss.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem

Blev Sileno Lona 500 på hornbach för 11999 då man får man med huset för 2000 (som inte var komplett :/) i några dagar till.
https://www.hornbach.se/p/robotgrasklippare-gardena-smart-sil...

Med facit i hand borde jag köpt 2st av 250 modellen istället.
Klart det är kul att 500 går att se på karta men den lär inte klara att ta sig upp till övre gräsmattan.
När de skriver hur bra de klarar lutning så är det nog på en gummimatta av något slag och inte real life.
De kan även lyckas fastna på de mest underliga sätt, 4wd hade varit guld men det kostar ju som är extremt bra beggad bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Får ursäkta att jag är sent på tråden.

Det felet som du beskriver sägs vara att kablarna är vända på laddstationen, har själv en Lyfco E1800 som fungerat över förväntan, detta blir tredje året som den gör tjänst.

Enda problemet var att den en gång försökte att samla ihop kabeln på en sträcka, men får nog medge att det delvis var mitt fel då jag testade dess förmåga att klara riktigt lös mark

Har inte tagit ut den ännu detta året då jag är i färd med att sätta ner ny kabel under marknivå så det blir mer permanent, tidigare så var den endast satt med märlor.

Det är vanligast men den kunde göra det även utan förändring och behövde reset...
Herregud vad jag hatade den där, fick ju hjärnblödning när man kommer ut och ser att den står mot ett hinder och bara fortsätter köra trots att hjulen typ står i luften för att den försökt i typ 20 minuter. (Nej bumpern var i ok skick, ja galet)
Fick odjuret sålt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Herregud vad jag hatade den där, fick ju hjärnblödning när man kommer ut och ser att den står mot ett hinder och bara fortsätter köra trots att hjulen typ står i luften för att den försökt i typ 20 minuter. (Nej bumpern var i ok skick, ja galet)

exakt så är min gardena... de flesta av dem är faktist rätt dåliga...

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 512GBm2 med 32GB Optane - 1TB SSD
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Denna är rätt avvikande, men kostar därefter
LUBA AWD 5000

jotack, för ett år sen skrev jag inlägget, "Med detta sagt så finns utvecklingen, men den har inte kommit så långt." och visst fasen kom GPS-baserade klippare för en rimlig peng.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Synd att de inte kommit så långt men https://openmower.de/docs/overview/ ser riktigt spännande ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En stor skillnad mellan dammsugaren och gräsklipparen är positionering är MYCKET svårare utomhus.

Dom flesta smartare dammsugare använder en roterande laser (lidar) för att hela tiden skapa en bild av sin omgivning. Det gör att dom kan skapa sig en exakt karta av sin omgivning live. Dvs du slipper att allt skiter sig om du flyttat en stol. Dessutom är golvet plant och dom flest hinder är hårda och vinkelräta, vilket ytterligare förenklare positioneringen.

En gräsklippare har inga av dom här fördelarna. Marken är ojämn, så den skumpar runt och kanske slirar här och där. Dessutom fungerar inte lidar eftersom inget är plant och vinkelrätt på en gräsmatta. Allt som allt gör det att positioneringen fungerar mycket sämre och utan bra positionering faller nästan allt smart beteende, att klippa systematiskt osv.

Sen tror jag absolut att en viss "teknikovana" hos tillverkarna spelar roll. Men att köra en robot på en gräsmatta är en mycket svårare uppgift än att köra inne i ett hus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Synd att de inte kommit så långt men https://openmower.de/docs/overview/ ser riktigt spännande ut.

Intressant!

Klipparen som används verkar vara rätt lika en del av biltemas och julas klippare.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Intressant!

Klipparen som används verkar vara rätt lika en del av biltemas och julas klippare.

yepp verkar va liknande men inte exakt när jag titta på dem live..
Däremot finns de från amazon för typ 4000.
Men jag känner ändå vänta lite

Visa signatur

Permalänk

https://www.m3.se/article/1919556/test-ecovacs-goat-g1.html

Verkar sjukt smidigt att bara stryra runt den ett varv först, så har den lärt sig begränsningarna.