Alternativ till Swedbanks gamla e-kort? Virtuella bankkort, finns det någonstans?

Permalänk

Alternativ till Swedbanks gamla e-kort? Virtuella bankkort, finns det någonstans?

Hej!

Någon som vet vart man kan skapa virtuella bankkort, billigt eller gratis?

Det jag menar med det är alltså att jag skapar ett virtuellt bankkort med maxbelopp på. T.ex max 100kr, då kan man max dra 100kr från kortet.

Jag tänkte använda dessa kort på en mängd ipads vi har som vi lånar ut, tyvärr kräver appstore bankkort även på appar som är gratis.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Revolut använder jag. Tror det går med t.ex Klarna med, med flera.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Revolut använder jag. Tror det går med t.ex Klarna med, med flera.

Alla dem bankerna känns så skumma, håller man inte koll på de känns det som att det kommer starta någon månadsavgift eller liknande.

Tack ändå för tipset, ska titta igenom!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Alla dem bankerna känns så skumma, håller man inte koll på de känns det som att det kommer starta någon månadsavgift eller liknande.

Förstår hur du känner. Jag kände likadant med Revolut, men än så länge fungerar det över förväntan för min del.
Dock tror jag det bara går att göra 1 "heltidskort", och 1 engångskort, som måste användas innan ett nytt kommer. Osäker, då jag inte använt det på samma sätt som du är ute efter. Men jag vet vad du menar, jag använde Swedbanks e-kort väldigt flitigt.

Permalänk
Medlem

Använt Revolut i 3 år nu. Använder kortet när jag ska betala i annan valuta än SEK. Fungerar utmärkt för mig. Revolut har också en EU licens i Litauen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

PFC har också.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Revolut verkar ägas av Ryssar, hade varit väldigt bra annars.

Känns sådär att gå in med bank-id m.m på en rysk bank även om de ligger under "EU's regler".

Edit2: Prövar Rocker, men appstore vägrar godkänna detta virtuella kort.

Permalänk
Medlem

Revolut verkar ägas av Ryssar, hade varit väldigt bra annars.

Känns sådär att gå in med bank-id m.m på en rysk bank även om de ligger under "EU's regler".

Edit2: Prövar Rocker, men appstore vägrar godkänna detta virtuella kort.

Du använder inte Bank-ID till Revolut, förutom när du toppar upp, och då är din bank som kräver bank-id och alltså inte Revolut. Grundaren flyttade till UK när han var 20 (han är nu 37) och är även medborgare där. Han har också fördömt Rysslands krig. Källa: https://siliconcanals.com/news/revolut-nik-storonsky-condems-...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Google börjar med virtuella kort snart läste jag. USA först, men resten sen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med Klarnas engångskort, fungerat utmärkt de gånger jag använt det.
Det enda ”jobbiga” är att man måste surfa in på en sida via appen för att få skapa kortet, men sen är det bara köra

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Skrivet av 1Z3C0LD:

Själv kör jag med Klarnas engångskort, fungerat utmärkt de gånger jag använt det.
Det enda ”jobbiga” är att man måste surfa in på en sida via appen för att få skapa kortet, men sen är det bara köra

Jag har tyvärr inte den lönen som krävs för att få klarnakortet.

Enda alternativet är väl att köra med ryssen, men vet inte om jag vågar det. Lär väl inte hålla på oss svenskar direkt om det blir något skit där emellan.

Permalänk
Medlem

Enda alternativet är väl att köra med ryssen, men vet inte om jag vågar det. Lär väl inte hålla på oss svenskar direkt om det blir något skit där emellan.

Lånar du ut dem personligen? Jag trodde din arbetsgivare lånade ut dem.

Permalänk
Medlem

Sen när kräver App Store att man har ett kopplat kort?
Det ska gå att välja "Inget"/"None" som betalmetod.

Du kan behöva skapa kontot på en dator via appleid.apple.com istället för i butiks-appen på paddan men mer avancerat än så har det aldrig varit för mig.

Permalänk
Medlem

Det är inte klarnakortet, de har en funktion som heter engångskort vilket är det jag använder. Jag har inte heller klarnakortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Det är inte klarnakortet, de har en funktion som heter engångskort vilket är det jag använder. Jag har inte heller klarnakortet.

Det har jag aldrig fått att funka, hur gör man? Jag vill inte handla på en sajt som erbjuder Klarna alltså, utan få ett virtuellt kort som jag kan använda på skumma kinasajter.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det har jag aldrig fått att funka, hur gör man? Jag vill inte handla på en sajt som erbjuder Klarna alltså, utan få ett virtuellt kort som jag kan använda på skumma kinasajter.

/hulle.

Startar klarna appen, bland ”funktionerna” längst upp under sökrutan finns det en ikon på 3kort som det står x1 på, skriver in valfri adress typ stadium.se(du behöver alltså inte gå till den sidan du ska handla) eller något lämpligt brukar jag gå in på, väljer ”betala” längst ner, då skapas ett kort på den gräns du sätter. Då skapas ditt kort, så då är det bara skriva in kortnummer osv 😁

Finns länk till klarna om det härhttps://www.klarna.com/se/kundservice/vad-ar-engangskort-och-hur-fungerar-det/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såg du vad jag skrev tidigare? Han bor i Storbritannien (emigrerade dit) sedan över 15 år sedan och har brittiskt medborgarskap. Han har också fördömt kriget. Jag känner mig inte otrygg med Revolut

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av 1Z3C0LD:

Startar klarna appen, bland ”funktionerna” längst upp under sökrutan finns det en ikon på 3kort som det står x1 på, skriver in valfri adress typ stadium.se(du behöver alltså inte gå till den sidan du ska handla) eller något lämpligt brukar jag gå in på, väljer ”betala” längst ner, då skapas ett kort på den gräns du sätter. Då skapas ditt kort, så då är det bara skriva in kortnummer osv 😁

Finns länk till klarna om det härhttps://www.klarna.com/se/kundservice/vad-ar-engangskort-och-hur-fungerar-det/

Åh shit, du räddade mig! Tack!

Dumt vad omständigt dem gjort det, men har väl en baktanke antar jag.

Tack igen, nu ska vi se om det funkar med appstore.
EDIT: Verkar funka!!!! Tack tack tack

Permalänk
Medlem

Kör sedan ett tag med två Mastercard.
Ett kopplad till lönekonto och det andra till ett servicekonto där jag pytsar över pengar efter behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Tack! Det fungerade ju!

/hulle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har samma problem sedan swedbank inte orkade utvekcla deras flash app för ekorten och la ner det istället.
Haft lite olika lösningar sedan dess inga som funkar perfekt dock.

En sak jag upptäckt är att med betalkort (dvs ej kreditkort) så krånglar mastercard ganska ofta och många butiker/betallösningar utanför norden så funkar det inte alls med mastercard.
Visa betalkort funkar MYCKET bättre.

Så vill ju helst ha nåt med ett visa kort.
Revolut har båda MEN sedan nåt år så verkar det som att norden enbart kan få mastercard så efter att jag öppnade detta konto så har jag bara ett virtuellt kort där (kommer ej ihåg o orkar ej kolla om det är visa men tror det).
Kostar även att tillverka/beställa deras kort men ej någon jävla hel/halvårs avgift.
Och använt det ett par gånger o det har funkat bra.

Sen finns Lunar från danmark.
Har visa kort, som är gratis att få hemskickat o ingen hel/halv års avgift.

Och Rocker.
Har visa kort, som är gratis att få hemskickat o ingen hel/halv års avgift.
MEN googlar man på dom så hittar man en hel del mindre bra om dom som tex att dom har kampanjer med att sätt in pengar och gör tre köp så får du 100kr o liknande saker.
Problemet är att måååååånga verkar ha svårigheter att få dessa pengar.

För min del så har jag skitit totalt i dessa kampanjer.
Har handlat ett par gånger o det har funkat bra.
Det stora problemet jag hade var att få ett kort överhuvudtaget.
Det tog dom 3 försök och dom första två försöken tog 6 och 8 veckor då dom hela tiden sa att det kommer om några dagar, det kommer om några dagar.
När man frågade dom om deras 3-5 dagars tid som fanns i FAQ så ändrades det varje gång med 3-5 dagars längre tid och efter det hade hänt 2 gånger så kollade jag FAQ igen och dom hade tagit bort denna fråga helt o hållet gissar pga mig.
Och tredje försöket tog bara 3 veckor men jag fick ju kort helvetet i alla fall.

Är ju inte direkt sugen på att fortsätta med rocker om jag är ärlig!
Enda plusset var att kundtjänst svarade oftas inom 2-3 timmar och nån gång efter drygt ett dygn.

Strax efter jag fick hem rocker kortet hittade jag lunar och hade kortet i handen 2 dagar efter best.
Och Lunar är det jag använder mest nu.

Tyvärr så är inga av dessa en ersättare till swedbanks e-kort då dom bara tillåter ett virtuellt kort gratis.
Så tror att jag kommer behålla rocker och använda deras virtuella kort men även deras vanliga kort som ett virtuellt kort dvs för att sprida risken att nåt kort hamnar på villovägar.
Och därmed bara ha exakta pengar jag handlar för på kontot så om det händer så kommer det inte finnas nåt att ta.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Bumpar lite då jag själv suttit och letat efter e-kort då jag vill inte använda mitt personliga bankkort på vissa sajter och då hittade jag denna tråd, och efter lite googlande hittade jag denna finurliga länk passande ämnet; https://kreditkortguiden.se/forbetalda-kort/

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain