Microsoft: "Edge-flikar i viloläge sparar 274 petabyte primärminne per månad"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: "Edge-flikar i viloläge sparar 274 petabyte primärminne per månad"

Den automatiska funktionen frigör primärminne när flikar inte används på en stund. Nu presenterar Microsoft vad det innebär konkret.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns inte som att det är hög prio på att "spara" ram.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag hade varit glad om de inte skickade diagnostik om mitt system till dem. Det kanske det inte gör med de inställningar jag har, men ... ja. Sluta titta på mina grejor. De är mina!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag hade varit glad om de inte skickade diagnostik om mitt system till dem. Det kanske det inte gör med de inställningar jag har, men ... ja. Sluta titta på mina grejor. De är mina!

Det var exakt min reaktion när jag läste nyheten. Att hur fn vet de hur många tabbar som är inaktiverade? Varför måste den datan skickas som diagnostik??

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det vore bättre om de iställde frigjorde RAM när/om det behövdes av någon annan. Onödigt att släppa RAM som andå inte används, resulterar bara i en återhämtning av data när man kollar upp fliken igen.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av kelthar:

Dom tittar inte på dina grejor, du är däremot en datapunkt i statistiken. Det finns ingen på microsoft som kan gå in i en databas och leta upp "kelthar", för att se hur många flikar just du har uppe.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

En välkomnande nyhet för RDS.

Visa signatur

| Z790 Formula | 14900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| RME ADI-2 DAC FS | Fostex TH-X00 | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck | Simagic Alpha U |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

extensions som gör detta har ju funnits hur länge som helst, både för chrome och firefox

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Känns inte som att det är hög prio på att "spara" ram.

Säg det till alla som sitter med 4-8GB RAM. för oss andra med 32GB+ gör det inte så stor skillnad, men vi är inte i majoritet.

Skrivet av Printscreen:

Dom tittar inte på dina grejor, du är däremot en datapunkt i statistiken. Det finns ingen på microsoft som kan gå in i en databas och leta upp "kelthar", för att se hur många flikar just du har uppe.

Hur vet du det? Å andra sidan, bryr man sig om sin personliga integritet använder man inte MS-produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hur vet du det? Å andra sidan, bryr man sig om sin personliga integritet använder man inte MS-produkter.

Bryr man sig om sin personliga integritet så använder man inte internet! Vill dom se vad du gör så ser dom det.. Sen om du sitter på Osx, Win, Linux är skit samma..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Microsoft har lyckats göra en Chrome som spionerar mer än Chrome.

De har också gjort en webbläsare som aldrig stängs av. Sen ett antal versioner tillbaks finns också en ny funktion som slogs på automatiskt vid uppdatering "Startup Boost" (eng). Den gör att Edge aldrig stängs av, det ligger kvar en handfull processer även fast man stänger alla Edge fönster. Man kan stänga av "Startup Boost" men den slås på automatiskt utan att fråga vid uppdateringen.

Startup Boost
https://support.microsoft.com/en-us/topic/get-help-with-start...
"To improve Microsoft Edge startup speed, we have developed a feature called startup boost. Startup boost keeps the browser running in the background with minimal processes, so Microsoft Edge will start more quickly when launched."

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att ram inte släpps innan det behöver släppas.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Bryr man sig om sin personliga integritet så använder man inte internet! Vill dom se vad du gör så ser dom det.. Sen om du sitter på Osx, Win, Linux är skit samma..

Nej, det är inte skitsamma. Olika browsers och OS skickar olika mycket telemetri. Olika browsers är olika bra på att blocka cookies och fingerprinting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Afan, så det är egentligen inte någons dator som de får statistik ifrån? Hur är siffrorna om min dator inte siffror från min dator? Om de dessutom identifierar min dator med ett UUID eller något ännu mer personligt, så är det ännu värre.

Det är så bizarrt att man upplever att det är okej att låta någon annan göra vad de vill med ens egendom. Byggarna installerar förhoppningsvis inte kameror eller mikrofoner på ens toalett när de byggt den och för statistik på hur ofta man duschar. Vad ger dem rätten? Om du vill ha information om min dator så kan de få mitt bankkonto och så kan vi komma överens om en summa. Det är ju ändå min information och det borde vara möjligt att kunna välja att inte dela med sig av något.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Har inte räknat efter exakt, men lätt 1000 flikar öppna om man räknar alla enheter, använder dock inte Edge, så detta lär inte hjälpa mig

Permalänk
Medlem

Ett försök att visa fördelar med att maniskt logga allt användarna gör?

Permalänk
Medlem

16 flikar just nu och jag hoppar mellan dem, så vill absolut inte att någon somnar och måste laddas om.
Tur jag inte använder Pyttemjuk Egg med flit.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem

I Firefox kan man opta ut från att skicka någon diagnostik över huvud taget. Utan plugins.
I Microsoft Edge finns det ett avsnitt i settings med diagnostik som INTE går att opta ut från.
I Google Chrome verkar man dölja dessa settings så jag hittar de inte ens där de borde vara.

Det skulle behövas rejäla killer features i Chrome/Edge för att jag skulle använda någon av dessa framför Firefox.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Skribent
Skrivet av Fulci:

Microsoft har lyckats göra en Chrome som spionerar mer än Chrome.

De har också gjort en webbläsare som aldrig stängs av. Sen ett antal versioner tillbaks finns också en ny funktion som slogs på automatiskt vid uppdatering "Startup Boost" (eng). Den gör att Edge aldrig stängs av, det ligger kvar en handfull processer även fast man stänger alla Edge fönster. Man kan stänga av "Startup Boost" men den slås på automatiskt utan att fråga vid uppdateringen.

Startup Boost
https://support.microsoft.com/en-us/topic/get-help-with-start...
"To improve Microsoft Edge startup speed, we have developed a feature called startup boost. Startup boost keeps the browser running in the background with minimal processes, so Microsoft Edge will start more quickly when launched."

Som Edge-användare är detta funktioner jag faktiskt uppskattar i slutändan.

Skulle jag eftersöka 100 procent kontroll och integritet hade jag inte valt att använda varken Edge, någon fork av Chromium eller för den delen Windows. Har blivit såpass bekväm/"lat" att jag vill ha saker som fungerar direkt utan nämnvärd handpåläggning – och fort ska det gå!

Nu har jag en kraftfull dator som klarar av att hantera massa bakgrundsprocessor (64GB RAM, Ryzen 5800H o.s.v.), men för folk med mindre kraftfulla enheter kan jag ändå förstå om dessa saker är ett problem om det ligger och tuggar resurser.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Oanvänt minne är värdelöst minne, minne skall användas. Gör så att minnes släpps när någon annan process behöver det istället, oanvänt minne har inget egenvärde.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Säg det till alla som sitter med 4-8GB RAM. för oss andra med 32GB+ gör det inte så stor skillnad, men vi är inte i majoritet.

Fast minne är till för att användas. Bättre om de släpper minnet när något annat behöver använda det.
Oanvänt minne är värdelöst.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Fast minne är till för att användas. Bättre om de släpper minnet när något annat behöver använda det.
Oanvänt minne är värdelöst.

Ja, det oanvända minnet är ju det verkligt bortslösade minnet.

Denna funktion gör nog ändå "hyggligt rätt" beslut för de flesta användarna, även om den väl helst skulle ta hänsyn till fler parametrar än bara tiden.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att svarsalternativen i omröstningen känns skeva?

"Några enstaka" och "Ett tiotal" är ju typ samma sak, sedan ett jättehopp till "Ett hundratal".

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Är det bara jag som tycker att svarsalternativen i omröstningen känns skeva?

"Några enstaka" och "Ett tiotal" är ju typ samma sak, sedan ett jättehopp till "Ett hundratal".

Det är väl typ:
0-5
5-50
50-500
500-5000
5000+

Ganska normalt med exponentiell skala

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är väl typ:
0-5
5-50
50-500
500-5000
5000+

Ganska normalt med exponentiell skala

Då borde det vara typ:

Några enstaka
Tiotals
Hundratals
Tusentals

Nu är det istället typ 1-10, 8-12, 80-120, 800-1000. (Lite godtycke utifrån vaga begrepp, men du förstår säkert poängen)

Ett tiotal kan ju rimligen aldrig vara 50, t.ex.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer det slita mycket extra på disken då? Känns ovärt för någon som har 32 Gb, å andra sidan använder jag inte Edge heller.

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Då borde det vara typ:

Några enstaka
Tiotals
Hundratals
Tusentals

Nu är det istället typ 1-10, 8-12, 80-120, 800-1000. (Lite godtycke utifrån vaga begrepp, men du förstår säkert poängen)

Ett tiotal kan ju rimligen aldrig vara 50, t.ex.

Bara olika tolkningar av ords betydelse

Ett hundratal ≈ något hundratal ≈ några hundra

I alla fall så som jag läser det, framförallt i sitt sammanhang här

Har du ca 40 får du välja vad du tycker är närmast av 10 och 100

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bara olika tolkningar av ords betydelse

Ett hundratal ≈ något hundratal ≈ några hundra

I alla fall så som jag läser det, framförallt i sitt sammanhang här

Har du ca 40 får du välja vad du tycker är närmast av 10 och 100

Jag håller inte alls med, det du pratar om är "hundratals", inte "ett hundratal".

Ett hundratal ≈ ca 100.
Ett tiotal ≈ ca 10.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag håller inte alls med, det du pratar om är "hundratals", inte "ett hundratal".

Ett hundratal ≈ ca 100.
Ett tiotal ≈ ca 10.

Som sagt tolkning av ord, kommer aldrig få alla att tycka samma, det är regionalt och hur man är uppväxt med orden inom familj och bland vänner

Hade det stått ’ett hundra’ så håller jag med dig i det här sammanhanget, men hundratal är i sig en approximation, då är de andra alternativen en bra fingervisning om hur stort omfång som gäller

Absolut hade ett annat ordval kunnat göra alternativen ännu tydligare, men håller inte alls med om att det finns stora ’gap’ mellan alternativen, möjligen gråzoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Som sagt tolkning av ord, kommer aldrig få alla att tycka samma, det är regionalt och hur man är uppväxt med orden inom familj och bland vänner

Hade det stått ’ett hundra’ så håller jag med dig i det här sammanhanget, men hundratal är i sig en approximation, då är de andra alternativen en bra fingervisning om hur stort omfång som gäller

Absolut hade ett annat ordval kunnat göra alternativen ännu tydligare, men håller inte alls med om att det finns stora ’gap’ mellan alternativen, möjligen gråzoner

Jag håller ju fortfarande inte med, för den alternativa tolkningen är både ologisk och inte "standardspråk", men jag är förstås medveten om att folks syn på ord skiljer.

(Edit: för tydlighets skull så är min slutsats att vi principiellt håller med varandra om vad "hundratal" innebär, men har olika regional(?) tolkning på vad "ett" betyder.)

Jag skippar att svara på frågan helt enkelt, inget alternativ passar.

Visa signatur