Permalänk
Medlem

Fresnellinser

Fresnellinser fick ju en renässans med VR även om de nu är på väg att utfasas. När man satt på små crt apparater så hade man rätt kul med fresnellins på 21" som gav effekten av en 50" tv på ett höftande. Kan nog diffa flera tum åt bägge håll men effektivt var det. Men jag tycker mig aldrig ha sett någon använda dessa på monitorer i modern tid? Jag är lite sugen att försöka få en på min 48" tv då 4K för att se vilken utväxling jag kan få men ingen aning om fresnellinser i de här storlekerna ens produceras längre.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Permalänk
Medlem

Va i hel... Känner mig väldigt förvirrad vad det är du pratar om, men känner samtidigt att jag vill veta mer om va fan som diskuteras.

Fresnellinser är, som jag har förstått, ett sätt att tillverka väldigt tunna linser med kraftig förvrängning. Men förstår inte hur det ska göra en 21" till en 50" skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Va i hel... Känner mig väldigt förvirrad vad det är du pratar om, men känner samtidigt att jag vill veta mer om va fan som diskuteras.

Fresnellinser är, som jag har förstått, ett sätt att tillverka väldigt tunna linser med kraftig förvrängning. Men förstår inte hur det ska göra en 21" till en 50" skärm.

Det är ju i princip ett utplattat förstoringsglas.
Och med "i princip" så menar jag exakt som

Hittas enklast i gamla overhead projektorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det är ju i princip ett utplattat förstoringsglas.
Och med "i princip" så menar jag exakt som

Hittas enklast i gamla overhead projektorer.

Behöver väl va iaf över 30 för att ha upplevt oh projektorer i grundskolan misstänker jag

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Behöver väl va iaf över 30 för att ha upplevt oh projektorer i grundskolan misstänker jag

Det beror nog på vilken skola skulle jag tro. Eftersom jag definitivt är över 30 så kan jag inte uttala mig direkt, men för 15 år sedan fanns de absolut på universitet fortfarande. Projektorerna var ju inte så imponerande och vill man skriva på det man visar är en OH-projektor det enklaste... Förvisso kan fokusmekanismen vara trasig och detsamma vad gäller lampan, men det här med att få en dator att prata med en halvdan projektor hade nog i ärlighetens namn lägre framgångsfrekvens.

Däremot kanske Liesgang, Tandberg och Pogo Pedagog kräver lite högre ålder. Varför inte några gamla hederliga plancher från 50-talet också? Må tiotusentals kamelloppor hemsöka Edert PowerPoint!

Permalänk
Medlem

Smartboards ersatte häröver. De var bättre på alla sätt och vis

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det beror nog på vilken skola skulle jag tro. Eftersom jag definitivt är över 30 så kan jag inte uttala mig direkt, men för 15 år sedan fanns de absolut på universitet fortfarande. Projektorerna var ju inte så imponerande och vill man skriva på det man visar är en OH-projektor det enklaste... Förvisso kan fokusmekanismen vara trasig och detsamma vad gäller lampan, men det här med att få en dator att prata med en halvdan projektor hade nog i ärlighetens namn lägre framgångsfrekvens.

Däremot kanske Liesgang, Tandberg och Pogo Pedagog kräver lite högre ålder. Varför inte några gamla hederliga plancher från 50-talet också? Må tiotusentals kamelloppor hemsöka Edert PowerPoint!

Hade en lärare som istället för tavlan körde med tuschpenna på OH slides på en OH.
Vilket gjorde det enkelt att efter lektionen kopiera vad han hade skrivit ner.
Plus att gubben kunde sitta ner hela lektionen