Frustrerande problem med WD My Passport ultra

Permalänk

Frustrerande problem med WD My Passport ultra

Hej
Jag har ett mycket frustrerande problem med min Western Digital My Passport Ultra (1TB). Jag köpte den för några år sedan och då fungerade den bra. Sen låg den oanvänd under något år och när
Jag nu provar att koppla in den i min laptop så är den seg som sirap. Inte nog med det, den lyckas aldrig ladda fram innehållet så att man kan öppna och se allt innehåll. Jag har kollat runt lite och det verkar vara ett problem som många har med just denna modellen. Jag har provat allt, uppdaterat drivrutinerna, provat en annan kabel, provat med andra datorer, provat att använda partition magic wizard men förgäves.

Jag hade sprängt den i luften om det inte vore för att där finns för mig dyrbar data som jag behöver komma åt. Så finns det någon vänlig själ här som kan förbarma sig över mig och mitt bekymmer?
Tackar på förhand!

Permalänk
Medlem

testa plocka ur disken och koppla den antingen direkt i dator alt med en adapter till USB-port.

Permalänk
Skrivet av Linus:

testa plocka ur disken och koppla den antingen direkt i dator alt med en adapter till USB-port.

Hur kopplar man den direkt in i datorn?
Jag kan inte ens ser hur man får ut den ur sitt hölje.
Den har inga skruvar eller jumpers.

Permalänk
Medlem

Hm testa att låta windows göra felkontroll/error checking på disken kan vara värt att göra.
Bara högerklicka på ikonen för själva disken och in på egenskaper/properties och fliken verktyg/tools.

Fick göra det på en av mina ssd diskar som slutade köra trim som det skulle och bara fastnade på typ 5% oavsett hur länge man väntade
(Ska då inte ta 45 minuter+ att köra trim på en 240 gb ssd.)

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Ganska säker på att de kör en egen SATA-anslutning som inte är standard.

Typ så här: https://www.youtube.com/watch?v=we9t1eOLj4o

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av GuuFi:

Ganska säker på att de kör en egen SATA-anslutning som inte är standard.

Typ så här: https://www.youtube.com/watch?v=we9t1eOLj4o

De kör en USB-anslutning direkt på kretskortet.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

Hm testa att låta windows göra felkontroll/error checking på disken kan vara värt att göra.
Bara högerklicka på ikonen för själva disken och in på egenskaper/properties och fliken verktyg/tools.

Fick göra det på en av mina ssd diskar som slutade köra trim som det skulle och bara fastnade på typ 5% oavsett hur länge man väntade
(Ska då inte ta 45 minuter+ att köra trim på en 240 gb ssd.)

Det går inte ens att högerklicka på disken. Den syns under ”Den här datorn” men den snurrar bara (alltså disken kör igång, den får ström). Men högerklickar man på den så laddar den supersegt och menyn kommer inte upp.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

De kör en USB-anslutning direkt på kretskortet.

Hur får man ur disken ur plastkåpan?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AlphaCentauri:

Hur får man ur disken ur plastkåpan?

Kör den USB på kretskortet så gör det ingen nytta att ta ur den.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Gör inte det här. Är det viktiga data så försök klona disken till en ny disk det första du gör, därefter kan man prova såna här saker. Går det inte ens att klona disken så lämna in den till någon som gör det här professionellt, t ex https://www.ibas.com/ .

Permalänk
Medlem

Som redan sagt är det ingen mening att öppna denna då den har intergrerad USB/SATA-chip på diskkontrollern och tar man sig förbi USB-SATA-cipet och löder in tvinnade virtrådar och en SATA-kontakt direkt på bussen ut från USB/SATA-chipet till dess egentliga SATA-gränssnitt så är innehållet krypterat då det görs i USB/SATA-konvertern.

Av anledningen med intergrerad USB-omvandlare direkt på diskkontrollerkortet så köper jag inte WD eller Toshibas 2.5" diskar utan enbart Seagates 2.5" diskar då denna har löstagbar USB-SATA-konverter och standard SATA-kontakter på själva disken samt den krypterar inte... ..och att man har sina viktiga filer på minst 2 olika diskar!.

WD-disken blir temperaturkänslig när den är några år gammal - Prova att hålla den kall (typ klämma mellan 2 isklampar (0-graders tempererade - dvs. precis när frosten på dess yta precis tinat och inte direkt ur frysen)) med wettex-duk närmast mot disken och tex. köra ddrescue under linux för att försöka mjölka ut en så komplett diskimage som möjligt. det kan ta timmar, det kan ta dagar men med rätt flaggor kan ddrescue prova hur länge som helst och till sist kanske får ut hela diskimagen - glöm inte att det är tre filnamnsparametrar för ddrescue - den sista för loggfilen är jätteviktigt då du kan avbryta och starta igen och fortsätter där den var sist och inte börja från början (vilket den gör om det bara är två filnamnsparametrar) - vilket kan vara viktigt för tex. SSD som tvärhänger sig när den läser vissa området och man måste göra en spänningsreset innan den vaknar till liv igen - Har för mig att ddrescue var tillräckligt smart att inte börja med att prova på samma ställe igen utan tassar runt på andra ställen som inte är lästa ännu innan den försöker på området som nöp tidigare.

Är filerna verkligen, verkligen viktiga så skickar du disken till en diskräddnings-företag och betala vad det kostar och ha det sedan som påminnelse att viktiga filer skall finnas på minst 2 och helst 3 oberoende media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Som redan sagt är det ingen mening att öppna denna då den har intergrerad USB/SATA-chip på diskkontrollern och tar man sig förbi USB-SATA-cipet och löder in tvinnade virtrådar och en SATA-kontakt direkt på bussen ut från USB/SATA-chipet till dess egentliga SATA-gränssnitt så är innehållet krypterat då det görs i USB/SATA-konvertern.

Av anledningen med intergrerad USB-omvandlare direkt på diskkontrollerkortet så köper jag inte WD eller Toshibas 2.5" diskar utan enbart Seagates 2.5" diskar då denna har löstagbar USB-SATA-konverter och standard SATA-kontakter på själva disken samt den krypterar inte... ..och att man har sina viktiga filer på minst 2 olika diskar!.

WD-disken blir temperaturkänslig när den är några år gammal - Prova att hålla den kall (typ klämma mellan 2 isklampar (0-graders tempererade - dvs. precis när frosten på dess yta precis tinat och inte direkt ur frysen)) med wettex-duk närmast mot disken och tex. köra ddrescue under linux för att försöka mjölka ut en så komplett diskimage som möjligt. det kan ta timmar, det kan ta dagar men med rätt flaggor kan ddrescue prova hur länge som helst och till sist kanske får ut hela diskimagen - glöm inte att det är tre filnamnsparametrar för ddrescue - den sista för loggfilen är jätteviktigt då du kan avbryta och starta igen och fortsätter där den var sist - vilket kan vara viktigt för tex. SSD som tvärhänger sig när den läser vissa området och man måste göra en spänningsreset innan den vaknar till liv igen - Har för mig att ddrescue var tillräckligt smart att inte börja med att prova på samma ställe igen utan tassar runt på andra ställen som inte är lästa ännu innan den försöker på området som nöp tidigare.

Är filerna verkligen, verkligen viktiga så skickar du disken till en diskräddnings-företag och betala vad det kostar och ha det sedan som påminnelse att viktiga filer skall finnas på minst 2 och helst 3 oberoende media.

Bra tips, och möjligen kan man göra en avbildning av disken för att därifrån försöka rädda filerna.
Själv kör jag alltid bitlocker på mina portabla diskar, och vad jag har förstått omöjliggör krypteringen ett sådant räddningsförsök.

Ett tips som kanske fungerar alternativt sabbar disken helt, är att när disken är avstängd, knacka den i bordsskivan.
Huvudena kanske bara har "fastnat". Går disken igång, så ska man föra över filerna till annat medium. Därefter kassera/förstöra disken. Observera att detta är sista alternativet man ska försöka sig på, alltså att "knacka" disken mot skrivbordet.

Permalänk
Medlem

En disk där huvudena fungerar märks om man lägger disken mot örat och lyssnar då det är ett svagt väsande/sus som ändrar tonläge/karaktär beroende på positioneringen på skivan när man försöker komma åt filerna samt att man märker rycken när läshuvudena letar nya positioner - hör man däremot att det upprepar samma mönster/sekvens upprepande eller att huvudena inte rör sig alls trots att det rimligen borde göra det - då är det dags för diskräddningsföretagen om man är beredd att det kan kosta uppemot 10 papp och mer i värsta fallet, men kan också klara det på typ 3 papp...

Krypteringen som görs på passport ultra är inte samma sak som den som bitlocker gör utan är oberoende och därmed blir stackad på varandra när man först har krypterande disk och sedan bitlocker ovanpå detta.

Passport ultra är en sk. SED-disk med inbyggd kryptering och försöker man läsa ut från SATA-delen (efter USB/SATA-chipet) så kommer mycket riktigt inte bitlockervolymen att kunna kännas igen.

Nu är krypteringen i WD-passport inte så stark som man vill hävda i marknadföringsleden då när säkerhetsforskare titta på detta så har dessa svagheter och 'buggar' som är rätt uppseendeväckande och skarpt misstänkt är infört avsiktligt - inte bara en utan fler på samma enhet som om var stornations spionorganisation eller motsvarighet till USA:s NSA har skaffas sig var och en egen bakväg in.

- det är fiffel med slumpgeneratorer, gamla nycklar som inter raderas fast man gör momenten för att få nya krypteringsnycklar om man inte gör det minst 3-5 ggr i rad etc., använder samma salt - ja lista kan göra lång...

dock dessa 'hack' att knäcka SED-volymer är inte tillgängligt för oss som försöker få ur data ur en skadad WD passport Ultra...

Vill man ha datan för sig själv så använder man bitlocker om man litar på MS - eller Veracrypt om man inte litar på någon alls - inte ens TPM-chipet dagens PC och CPU... - och så skippar man alla diskar som har SED-funktion och de som har USB-uttaget direkt på diskkontrollerkortet (vilket då utesluter WD och Toshiba när det gäller externa 2.5" USB-snurrdiskar).

Att tänka på om man använder bitlocker är att använda "bitlocker to go" för externa lagringsenheter (eventuellt att det gör det automagiskt när det inte är systemdisk) - annars blir lagringen knuten till den datorn som skapade volymen och då med beroende av dess TPM-chip - och förlorar man den datorn så blir datat på externa disken oåtkomlig såvida man inte har tagit ut återställningsnyckeln för volymen innan och förvarat den säkert.

Med Veracrypt riskerar man inte den inlåsningen då man där inte ens litar på TPM-chipet i dagens PC (TPM-chip kan emuleras i VM-maskiner för att en del mjukvaror skall fungera och därmed i teorin också kunna flyttas/dupliceras och inte vara HW-beroende längre.)

Permalänk
Skrivet av trudelutt:

Gör inte det här. Är det viktiga data så försök klona disken till en ny disk det första du gör, därefter kan man prova såna här saker. Går det inte ens att klona disken så lämna in den till någon som gör det här professionellt, t ex https://www.ibas.com/ .

Ok det var min ambition. Att inte behöva skicka in den till något företag. Har hört att de tar en förmögenhet. Som företag så lär man ju betala oavsett vad. Men som privatperson blir det ju mycket dyrt.
Finns det kanske någon rutinerad diskexpert här som skulle kunna ta sig an den mot en kostnad?

Permalänk

om den dyker upp i disk managern vad står det att den har några partitioner alls?

och isf vilket filsystem på partitionerna.

ganska vanligt att man kan tappa partitionstabellerna dvs att disken glömmer var partitionerna ligger på skivorna och kommer då dyka upp som en oformaterad/opartitionerad disk.

om du inte har backup och disken är totalt onåbar är det nog inget man enkelt kan göra med mjukvara utan kommer isf behöva anlite företag som sysslar med detta proffesionellt annars återställa med sin offline backup från bankfacket.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows