Permalänk
Medlem

USB-C Hub två skärmar.

Tjenare!

Jag har en fundering då jag kommer köra 2 skärmar till min stationära och ha en laptop inkopplad vid stuider och då undrar jag om jag över om det går att köra hdmi och displayport ur en usb-c hub samtidigt? If that makes any sense at all..?

Permalänk
Medlem

Du tänker alltså att ha två skärmar från din laptop via en usb c?
Ja det går, har inte koll på hur de löser hdmi + dp, men displayport stödjer mst, multi stream transmission för att en kabel kan skicka bild till flera skärmar.
Om det bara är bild så är det enklast att hitta och om du bara behöver 1080p eller 1440p så blir det också mycket enklare att hitta.
Om det står displaylink fly, hatar den av hela min själ.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Du tänker alltså att ha två skärmar från din laptop via en usb c?
Ja det går, har inte koll på hur de löser hdmi + dp, men displayport stödjer mst, multi stream transmission för att en kabel kan skicka bild till flera skärmar.
Om det bara är bild så är det enklast att hitta och om du bara behöver 1080p eller 1440p så blir det också mycket enklare att hitta.
Om det står displaylink fly, hatar den av hela min själ.

Precis, 2 skärmar ut ifrån min laptop via usb-c uttaget då jag har ett USB Typ C (USB 3.2 Gen 2, DisplayPort™ 1.4), tanken är att driva 2st 1440P sen Hz spelar ingen större roll då det är bara till studier jag ska använda den här funktionen till.

Permalänk
Medlem

Ja det finns USB-C hubbar som stödjer två skärmar, den jag har på jobbet stödjer tre, men du måste kolla så att både dator och hubb stödjer 2 skärmar över usb c och de upplösningar du vill köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ja det finns USB-C hubbar som stödjer två skärmar, den jag har på jobbet stödjer tre, men du måste kolla så att både dator och hubb stödjer 2 skärmar över usb c och de upplösningar du vill köra.

SOm jag skrev ovanför så har jag ju två uttag som stödjer Displayport 1.4 och det är lite där av mitt inlägg här om jag kan få ut te.x hdmi och displayport ur en sån port

Permalänk
Medlem

USB-C säger inte eg ett skit, det är en kontakttyp.
Det som är relevant är vilket protokoll som körs.
Du behöver rimligtvis ngt med TB, Belkin har en generisk TB3 portreplikator, den borde lösa det.
https://www.dustin.se/product/5011154866

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Egentligen oavsett så stödjer dp 1.2 2st 1440p 60hz så så länge din usb-c port på datorn stödjer minst dp 1.2 (över usb-c) så bör du få ut 60hz på båda.
Men specs gärna modell på laptopen så kan de vara lättare att verifiera.
Orkar inte gräva för mycket men här är en möjlig om din usb-c har displayport 1.2
https://www.inet.se/produkt/1964566/targus-usb-c-dockningssta...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Bildexpert 📺

Precis som med HDMI går det inte att säga något konkret om vad som fungerar eller inte baserat på något versionsnummer i en spec, utan det är upp till varje enskild produkt var de exakta gränserna går. Med dockningstationer är det sedan också upp till dockan och hur den fungerar.

Så länger man är inom 1080p/120 eller 1440p/60 brukar det gå att få ut två signaler via MST och DP utan att stöta på gränser. Kan vara så laptopen kanske orkar max två skärmar oavsett eller att man måste räkna in inbyggda skärmen inom den totala bandbredden och därför kanske behöver släcka den inbyggda skärmen för att driva två skärmar.

HBR2-bandbredd över displayport ger ≈21 Gbps
HBR3-bandbredd ger ≈32 Gbps
1080p/60 är ≈4,5 Gbps
1440p/60 är ≈7,5 Gbps
4K/60 är ≈18 Gbps

Det är ganska vanligt med kretsar i dockor/laptops som gränsar på 9 eller 18 Gbps för vad de kan göra för bildskärmens signal.
Kör man docka och USB-C är det ofta gränser om 10 eller 20 Gbps. Då ska den bandbredden också delas med övriga USB-enheter när man kör en docka. I alla instanser på vägen, laptopens GPU, laptopens kretsuppsättning och dockan man använder kan i sin tur ha kretsar som begränsar bandbredden någonstans.

Via DP alt mode kan man eventuellt nå full HBR2 eller HBR3 men då är det enbart DP man får ut och ingen USB.

Och ja, det är inte lätt att få tag på rätt information om något. Men börja i den rätta änden, laptopen och se vad tillverkaren har för information om modellen. Det kan vara väldigt rörigt och otydligt.

Permalänk
Medlem

Känner mig lite halv taskig och säga att jag övergav min ide gällande 2 skärmar via laptop, jag uppskattar er som tog er tid och hjälpte mig på travet men för att inte krångla till det allt för mycket blir det bara 1 skärm ut ifrån den bärbara.

Admin kan låsa tråden.