Permalänk
Medlem

Vilfo VPN-Router.

Som ny på forumet tänkte jag att jag skulle försöka mig på en recension. VILFO är byggd och säljs av svenska företaget bakom VPN-leverantören OVPN. VILFO är en specialbyggd router gjord för att användas med VPN. Den har kraftigare hårdvara än vanliga konsumentroutrar. Detta för att klara av krypteringen som en VPN har. Därför är den förhållandevis dyr. Man kan ha upp till tio olika VPN-leverantörer och använda alla samtidigt om man vill. Själv har jag 4 olika VPN-leverantörer. OVPN, Surfshark Ivacy och NordVPN.

De har två olika paket som man behöver prenumerera på: Home och Home Pro. Har man behov av mer än 25 enheter, 4 grupper och 3 konkurrerande VPN-tunnlar behöver man Pro-varianten då kan man använda "oändligt" många enheter och grupper och 10 konkurrerande VPN-tunnlar. Kostnaden för Home är 49,92kr i månaden och Pro 83,25kr. När man köpt VILFO får man ett år gratis på Pro-varianten.

När paketet med routern kommit skruvar man bara i de två antennerna, om man nu vill använda VILFOs wifi. Men dess Wifi är ganska medelmåttig. Själv har jag satt min gamla router (Asus AX88) som Accesspoint istället. Sen kopplar man in bredbandet. Den använder en specialkonfigurerad variant av OpenWRT. Man loggar sen in via ett webgränsnitt i webläsaren. Allt är ganska lättfattligt när man väl loggat in.
I dagsläget finns 27 olika förkonfigurerade VPN-leverantörer. Allt man behöver göra är att ange användarnamn och lösenord och VILFO sköter resten. Dock kräver en del VPN-leverantörer, som Surfshark t.ex. att man loggar in på deras hemsida och hämtar speciellt lösenord för router. Skulle inte en VPN-leverantör vara listad i VILFO kan man göra som i vanliga routrar och importera konfigurationsfiler.

Jag har fiber med hastigeten 500/500 och med OVPN's VPN i routern får jag ut runt 450 Mbit/s, vilket jag anser vara acceptabelt. De andra tre ligger något under vid 390-440Mbit/ Detta med OpenVPN-protokollet och närmaste server i Sverige. Mot England t.ex. blir det kring 220Mbit/s och runt +100Mbit/s mot USAs östkust.

För några veckor sedan släpptes en betaversion av deras nya firmware där Wireguard är inbyggt.
Jag har bara kört med OVPN's Wireguard då jag inte förstått hur jag ska aktivera det på de andra VPN jag har. Då stiger hastigheten upp i stabila 475Mbit/s.
Man kan strömma t.ex. Netflix och andra strömningtjänsters amerikanska versioner. Man lägger då enheten som man strömmar i t.ex. NordVPNs grupp i routern. Dock tycker jag att det är lite hit and miss med att det fungerar, man får testa sig fram genom att byta amerikanska servern till en annan stad i routern i den gruppen där man har enheten som man vill använda till detta. Det är enkelt i gränsnittet att flytta enheten, t.ex. SmartTV eller AppleTV, mellan olika VPN-leverantörer eller grupper. Likaså även om man vill avaktivera en speciell enhets VPN.

Jag har haft VILFO sen årsskiftet. Har varit påslagen dygnet runt och jag har inte haft några problem. Eller jo, ett som jag inte förstår. Jag bytte till WPA3 i min ASUS-router som jag har som Accesspoint efter att jag installerat och konfigurerat allt, och då falierade allting såpass att jag fick göra om allt från början.
Så, har man pengarna (i dagsläget 3499kr) och behov av en snabb VPN-router kan jag inget annat än att rekommendera denna.

Man kan även installera deras VILFO OS i en vanlig router, dvs byta ut firmware, men då får man naturligtvis inte samma hastigheter.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

@Hakinger Har kört med Vilfo sen den släpptes och den är helt stabil. Har inte strulat en enda gång.
Körde VPN ett tag, men sen kom pandemin och nu har jag inte haft behov av det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

Tycker det verkar vara en onödigt dyr lösning. Är det inte bättre/mer prisvärt att satsa på en router (och VPN-leverantör) som klarar Wireguard som knappt kräver någon prestanda istället? Typ enligt https://mullvad.net/en/help/running-wireguard-router/

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Tycker det verkar vara en onödigt dyr lösning. Är det inte bättre/mer prisvärt att satsa på en router (och VPN-leverantör) som klarar Wireguard som knappt kräver någon prestanda istället? Typ enligt https://mullvad.net/en/help/running-wireguard-router/

Jag provade ha VPN i min ASUS AX88 och fick bara ut runt 10% av min 500Mbit-lina i hastighet. Antar att med en sedvanlig hastighet på 100Mbit så blir inte skillnaden så stor? Har dock inte provat att flasha om AX88 till OpenWRT, som jag förstår kan hantera Wireguard.
Men visst är det dyrt. Den kostar i och för sig inte så himla mycket mer än en ASUS AX88. Men det är som sagt hårdvaran man betalar för.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Avstängd

Jag har också vilfo-routern, med openvpn så får jag ut alla mina 250/250 MBit när jag testar med vpn för hela nätverket.
Det med Home/Pro måste vara något nytt för det är inget jag känner igen, och har kört med ovpn nästan ända sedan de startade upp för ett antal år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag har också vilfo-routern, med openvpn så får jag ut alla mina 250/250 MBit när jag testar med vpn för hela nätverket.
Det med Home/Pro måste vara något nytt för det är inget jag känner igen, och har kört med ovpn nästan ända sedan de startade upp för ett antal år sedan.

Aha.. jag kanske missförstått någonting gällande det, eller så är det nytt. Men du får alltså uppdateringar av Vilfo OS fortfarande antar jag?

ändrade formulering
Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Kan man konfigurera vlan på den och isf låta olika vlan ta olika vägar ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Kan man konfigurera vlan på den och isf låta olika vlan ta olika vägar ut?

Det låter lite för avancerat för mig, men jag hittade detta på deras hemsida:

"Vilfo tillåter enkel skapande av VLAN för att säkerställa att dessa enheter är isolerade från andra enheter i nätverket för att förhindra potentiella hackningsförsök.

Med hjälp av den inbyggda QoS-funktionen (Quality of Service) är det möjligt att prioritera dataflödet för de viktigaste enheterna i nätverket, samtidigt som prioriteten för mindre viktiga enheter minskar."

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Jag var väldigt nära på att skaffa en. Sen insåg jag att den inte har möjlighet till att köra två frekvensband samtidigt, har en robotdammsugare som endast kan prata via 2.4, så då fick det bli en annan router med Openwrt på med Wireguard.

Väntar på att dom ska släppa Wireguard. Då kommer jag köpa deras mjukvara och installera. Gillar deras gränssnitt. Att köra OpenVPN som protokoll kan dom glömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag provade ha VPN i min ASUS AX88 och fick bara ut runt 10% av min 500Mbit-lina i hastighet. Antar att med en sedvanlig hastighet på 100Mbit så blir inte skillnaden så stor? Har dock inte provat att flasha om AX88 till OpenWRT, som jag förstår kan hantera Wireguard.
Men visst är det dyrt. Den kostar i och för sig inte så himla mycket mer än en ASUS AX88. Men det är som sagt hårdvaran man betalar för.

Provade köra VPN i routern med min Gbit lina som bara maxade 600 Mbit/s tyvärr. Med OpenVPN orkade den ca 60 Mbit/s, medan med Wireguard kom jag upp i 580 Mbit/s ungefär.

Så Wireguard är absolut värt det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hakinger:

Aha.. jag kanske missförstått någonting gällande det, eller så är det nytt. Men du får alltså uppdateringar av Vilfo OS fortfarande antar jag?

Ja, men jag har bara V1.2.0 och väntar på 1.3.0 för wireguard-biten ska komma.

Permalänk
Medlem

Jag har kört en vilfo mångårigt och har blandade upplevelser (dock en äldre "ovpnbox", dvs deras första version, som sedan mjukvaruuppdaterats till vilfo av deras automatiska uppdateringar). Fått starta om den någon gång/år men överlag har fungerat hyggligt. Bra hastigheter och lättsamt att byta vilken vpn-server man vill använda sig av och kunnat gruppera in enheter, gillat det upplägget men av och till har inte alla uppkopplade enheter funnits med i listan i webstyrda interfacet.

Senaste månaderna har jag försökt använda den som router och koppla in till en AP för att sköta wifi (uppgradering till wifi 6 och mesh) och det har strulat konstant, därför köpt 3 av olika tillverkares toppmodeller (netgear, tp-link och asus), men inom enstaka dygn går uppkopplingen ner och omstart krävts, som inte alltid löser problemet. Provat alla möjliga inställningar och ominstallationer, både av vilfon och APs, (och som sagt flera olika APs som alla fungerar utmärkt och stabilt om jag inte har vilfon innan). Vilfon fungerar bra om jag kör den solo. Har kontaktat vilfos kundtjänst, men fått stöta på flera gånger, de har snabbt konstaterat att det fungerar för andra så problemet kan inte vara vilfon utan borde ligga i hos mina APs och inte velat gå vidare, till slut fick jag skicka in mina loggfiler, men det är nu 6 veckor sedan och jag inte fått någon feedback ännu och mitt vpn-abbonemang hos dem står och kostar pengar. Har under tiden kört ASUS-mesh utan vilfon, utan en enda nedkoppling... I praktiken kan jag inte använda min vilfo tillsammans med AP/meshsystemen jag köpt och ganska övertygad om att lösningen inte är att köpa ett fjärde mesh-system.

Själv tror jag att det antingen är hårdvarufel i min vilfo eller möjligtvis någon inkompabilitet då jag har den äldre ovpnboxen så jag tänkte att det isåfall kunde resultera i en buggrapport. Jag hade initalt funderingar på att köpa en ny vilfo, men är i nuläget tveksam då det trots allt är mycket pengar (ny vilfo + abbonemang) om nu något skulle strula framgent och jag skulle behöva deras kundtjänst igen.

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Provade köra VPN i routern med min Gbit lina som bara maxade 600 Mbit/s tyvärr. Med OpenVPN orkade den ca 60 Mbit/s, medan med Wireguard kom jag upp i 580 Mbit/s ungefär.

Så Wireguard är absolut värt det

Jag har fått 1000/1000 som sk "förmån" hos telia och får med Mullvad och OVPN Wireguard aktiverad +900Mbit/s. Vilket är lite förvånande då Vilfo angav, när jag köpte den för ett par år sedan, att de lovade "upp till" 500Mbit med VPN aktiverat. Så detta är ju en glad överraskning. Visst förlorar man knappa 100Mbit ner, men det kan jag leva med.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har fått 1000/1000 som sk "förmån" hos telia och får med Mullvad och OVPN Wireguard aktiverad +900Mbit/s. Vilket är lite förvånande då Vilfo angav, när jag köpte den för ett par år sedan, att de lovade "upp till" 500Mbit med VPN aktiverat. Så detta är ju en glad överraskning. Visst förlorar man knappa 100Mbit ner, men det kan jag leva med.

<Uppladdad bildlänk>

Är inte det pga Wireguard då alla körde OpenVPN när det begav sig?
Vad får du för hastighet utan VPN?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

Hoppar in som ny användare här.

Lite tankar om Vilfo…

Att konfigurera sin router så att hela ens hemma nät hamnar bakom en Vpn är inte svårt. Flera Vpn leverantörer har färdiga guider. Det många nog kommer att märka är att deras konsument router är för klen för att få bra hastigheter.
Går att lösa genom en ny router, där är en lösning en mini pc med 2-4 lan portar. Finns att beställa billigt från AliExpress, fast då får man vänta… orkar man inte vänta finns de på hemmaplan till ett högre pris.

Vill man däremot bara köra delar av ens nät bakom Vpn, tex att mediaspelaren ska ha amerikanskt Netflix medan gaming datorn ligga utanför vpn för att slippa lagg blir det mer komplicerat.
Här är Vilfo en klar fördel, enkelt att ställa in vilka enheter som ska ligga bakom vpn och vilka som ska vara utanför.

Jag hade tänkt att köra Vilfo på min AliExpress router för att lägga några enheter bakom vpn men nätverkskorten i mini pcn var såpass nya att Vilfo saknade stöd för dessa så det fick bli PfSense istället.
Kostade inget fast blev mycket Youtube guider, hänga på olika forum och chat support innan jag fick ordning på det. Enheterna som låg bakom vpn skulle gå och nå utifrån genom specifika portar så det blev väldigt mycket trial and error.

Nu i efterhand är jag glad att jag fick ordning på PfSense, lite drygt att betala runt 80kr/mån plus engångskostnaden för Vilfo mjukvaran.

Jag skulle ändå rekommendera Vilfo om man har behov att ha enheter bakom Vpn och känner att man inte är kung på nätverk eller har mycket tid att lägga ner.

Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Är inte det pga Wireguard då alla körde OpenVPN när det begav sig?
Vad får du för hastighet utan VPN?

Ja, det kanske beror på det. Trodde inte att Wireguard skulle göra sån enorm skillnad faktiskt.
Utan VPN blir det faktiskt inte så mycket bättre verkar det som.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk

Det där med Wireguard var ju intressant, att det blir sån skillnad.
Vilfo har inte släppt det ännu? Försökte kika på deras roadmap fast sidan funkar inte. Känns ju lite oroande…

Edit, skrev till Vilfo om deras saknade Roadmap. Borde få ett livstecken imorrn.

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chatterduck:

Det där med Wireguard var ju intressant, att det blir sån skillnad.
Vilfo har inte släppt det ännu? Försökte kika på deras roadmap fast sidan funkar inte. Känns ju lite oroande…

Edit, skrev till Vilfo om deras saknade Roadmap. Borde få ett livstecken imorrn.

Ja, jag har märkt att deras roadmap-sida har varit otillgänglig i flera veckor nu, hoppas det inte förebådar någonting...
Wireguard till Vilfo kom förra året. Den kom med uppdateringen till version 1.30.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har fått 1000/1000 som sk "förmån" hos telia och får med Mullvad och OVPN Wireguard aktiverad +900Mbit/s. Vilket är lite förvånande då Vilfo angav, när jag köpte den för ett par år sedan, att de lovade "upp till" 500Mbit med VPN aktiverat. Så detta är ju en glad överraskning. Visst förlorar man knappa 100Mbit ner, men det kan jag leva med.

<Uppladdad bildlänk>

Flashade om routern till stock firmware (eftersom OpenWRT inte hade tillgång till hardware acceleration på min modell annars).

Med klienten på datorn (Mullvad) får jag i stället liknande:

utan VPN:

så kanske får kika på ovannämnda router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Flashade om routern till stock firmware (eftersom OpenWRT inte hade tillgång till hardware acceleration på min modell annars).

Med klienten på datorn (Mullvad) får jag i stället liknande:

<Uppladdad bildlänk>

utan VPN:
<Uppladdad bildlänk>

så kanske får kika på ovannämnda router.

Jag kör med router ifrån Teklager med OpenWRT/Luci och är supernöjd! Vägvalet var när Vilfo endast erbjöd endera 2.4 GHz eller 5GHz och inte båda. Behövs för mig som kör enheter som endast kan kommunicera via 2.4 GHz (Robotdammsugare etc.), och som bor i lägenhetshus med mycket signaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Jag kör med router ifrån Teklager med OpenWRT/Luci och är supernöjd! Vägvalet var när Vilfo endast erbjöd endera 2.4 GHz eller 5GHz och inte båda. Behövs för mig som kör enheter som endast kan kommunicera via 2.4 GHz (Robotdammsugare etc.), och som bor i lägenhetshus med mycket signaler.

Ah trevligt Tack så mycket.

Permalänk

Nu har jag skrivit till Vilfo i chatten och skickat två meddelanden utan att få svar, varav det ena var bara att de skulle höra av sig. Får lite dåliga vibbar...
Hoppas att det bara är nått tillfälligt och att de snart är tillbaka. Jag är inte helt främmande att köra deras mjukvara på min router om de får fix på Vlan. Vist går det att fixa själv i PfSense fast är mycket enklare i Vilfo. Man kan ju se kostnaden som arbetskostnad istället för att ta hem en nätverkstekniker eller lägga timmar själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chatterduck:

Nu har jag skrivit till Vilfo i chatten och skickat två meddelanden utan att få svar, varav det ena var bara att de skulle höra av sig. Får lite dåliga vibbar...
Hoppas att det bara är nått tillfälligt och att de snart är tillbaka. Jag är inte helt främmande att köra deras mjukvara på min router om de får fix på Vlan. Vist går det att fixa själv i PfSense fast är mycket enklare i Vilfo. Man kan ju se kostnaden som arbetskostnad istället för att ta hem en nätverkstekniker eller lägga timmar själv.

Ja, det är lite oroande med deras tystnad. Hittade ett gammalt support-mail med direktadress till Winberg som jag mailade. Får se om det kommer svar.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Fick svar idag på min fråga om Vilfo fortfarande existerar med tanke på att man inte verkar få några svar från supporten:

Citat:

Hej,

Vilfo existerar. Vi gör ändringar internt och därmed görs omprioriteringar.

David

Vilfo

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Gissar på att det har med denna omstruktureringen att göra.

https://www.ovpn.com/sv/blog/nasta-kapitel-for-ovpn

Permalänk
Skrivet av Tinkerbeard:

Gissar på att det har med denna omstruktureringen att göra.

https://www.ovpn.com/sv/blog/nasta-kapitel-for-ovpn

Kan nån som är smartare än jag på att driva företag svara på det är ett bra tecken?

Förtydliga
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chatterduck:

Kan nån som är smartare än jag på att driva företag svara på det är ett bra tecken?

Inte nån expert, men jag tänker som så att om man tar in någon "samarbetspartner" eller han kanske sålt OVPN/Vilfo till Pango? så kan det tyda på att det inte bär sig att stå ensam? Vad gäller Vilfo kanske de inte gått så bra, inte minst med tanke på priset. Den är ju inte till för "vanligt" folk så att säga. Men lite konstigt om den inte sålt kan jag tycka, mig veterligen finns det ingen konkurrent med lika kraftig router som klarar av att kryptera 1000Mbit/s och de olika möjligheterna till split tunneling som Vilfo har. Men vi som använder den är kanske en alltför liten nishad grupp?

Nåja, vi får se vad som händer. Jag har betalt OVPN till 2025 och Vilfos "Pro" till början av nästa år.

Förbannade Logitech om börjat ge dubbelslag på tangenterna. Och även missar registrera tangenttryckningar...
Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Inte nån expert, men jag tänker som så att om man tar in någon "samarbetspartner" eller han kanske sålt OVPN/Vilfo till Pango? så kan det tyda på att det inte bär sig att stå ensam? Vad gäller Vilfo kanske de inte gått så bra, inte minst med tanke på priset. Den är ju inte till för "vanligt" folk så att säga. Men lite konstigt om den inte sålt kan jag tycka, mig veterligen finns det ingen konkurrent med lika kraftig router som klarar av att kryptera 1000Mbit/s och de olika möjligheterna till split tunneling som Vilfo har. Men vi som använder den är kanske en alltför liten nishad grupp?

Nåja, vi får se vad som händer. Jag har betalt OVPN till 2025 och Vilfos "Pro" till början av nästa år.

Har betalat OVPN med fast IP för knappt ett år nu. Är lite sugen på deras Vilfo fast antar att det är smart att sitta lugnt i båten nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Inte nån expert, men jag tänker som så att om man tar in någon "samarbetspartner" eller han kanske sålt OVPN/Vilfo till Pango? så kan det tyda på att det inte bär sig att stå ensam? Vad gäller Vilfo kanske de inte gått så bra, inte minst med tanke på priset. Den är ju inte till för "vanligt" folk så att säga. Men lite konstigt om den inte sålt kan jag tycka, mig veterligen finns det ingen konkurrent med lika kraftig router som klarar av att kryptera 1000Mbit/s och de olika möjligheterna till split tunneling som Vilfo har. Men vi som använder den är kanske en alltför liten nishad grupp?

Nåja, vi får se vad som händer. Jag har betalt OVPN till 2025 och Vilfos "Pro" till början av nästa år.

Nog tror jag OVPN står sig ekonomiskt. Oftast brukar entreprenörer likt David samt Ruben som var delägare i början med David som nu driver Divly ha många bollar i rullning och tider förändras.

En tes, kanske säljer av bolaget innan nya EU direktiv alternativt svenska regleringar kommer om övervakning? Chat control etc.?

Edit: Ser nu att Ruben avgått ifrån styrelsen i OVPN sen April 2023.

Permalänk

Vilfos roadmap är tillbaka, ett livstecken iallafall.
https://www.vilfo.com/sv/roadmap