Hittar inte hårddisken vid installation av windows
Har en gammal bärbar dator Asus N53SV-SZ095V från 2011 där jag använt win 7 Ultimate x64 i många år utan problem (levererades med win 7).
Idag har jag försökt installera om windows vilket jag gjort många gånger men denna gången behöver jag hjälp av någon med mer kunskap. Började med att flasha senaste bios, från 2012. Problemet är att hårddisken inte hittas där man ska välja vart man vill installera windows. Förstått att detta är ganska vanligt och att det oftast löses med drivrutiner (kommer direkt till drivrutinsfönster i installationen), har provat men inte hittat någon drivrutin som fungerar, tror personligen inte det har med drivrutinerna att göra. Även provat biosinställningar.
Började med rufus win 10 boot USB (provat olika partitionsscheman GPT/MBR), sedan rufus win 7 boot USB samma problem, sedan gammal XP CD skiva där jag fick blåskärm.
Win XP
Inget problem innan med hdd, hittas i bios, chkdsk utan problem, kört diskpart (clean/create part pri/activate/format fs=ntfs quick som funkar fint).
Kört ”Windows Boot Genius” boot USB och då hittas hårddisken direkt, även kört chkdsk därifrån, skanning utan några problem. Provade även att installera win 10 härifrån och då hittas hårddisken direkt, kunde inte gå vidare med installationen i detta läget.
Bilder från Windows Boot Genius
Provade med win 10 igen men samma problem som innan.
Inställningar i bios, finns inte så mycket att pilla på men har provat
”Legacy USB Support” Enabled/disabled
”SATA Mode Selection” AHCI/IDE
”UEFI Boot” Enabled/disabled
BIOS
Tänkte visa bilder på bios men har förbrukat antal bilder i inlägget.
Har inte hållit på med skivor på många år men funderar på om det går att få till en lösning med win 10. DVD dual layer funkar säkert inte i läsaren, står åtminstone inte på den. 2st DVD skivor? Annars får jag prova win 7 från skiva.
Om jag skulle köpa annan hårddisk så antar jag att risken är stor att problemet kvarstår, vad tror du?
Hoppas på att någon datorguru kan råda bot på detta.