Hittar inte hårddisken vid installation av windows

Permalänk

Hittar inte hårddisken vid installation av windows

Har en gammal bärbar dator Asus N53SV-SZ095V från 2011 där jag använt win 7 Ultimate x64 i många år utan problem (levererades med win 7).

Idag har jag försökt installera om windows vilket jag gjort många gånger men denna gången behöver jag hjälp av någon med mer kunskap. Började med att flasha senaste bios, från 2012. Problemet är att hårddisken inte hittas där man ska välja vart man vill installera windows. Förstått att detta är ganska vanligt och att det oftast löses med drivrutiner (kommer direkt till drivrutinsfönster i installationen), har provat men inte hittat någon drivrutin som fungerar, tror personligen inte det har med drivrutinerna att göra. Även provat biosinställningar.

Började med rufus win 10 boot USB (provat olika partitionsscheman GPT/MBR), sedan rufus win 7 boot USB samma problem, sedan gammal XP CD skiva där jag fick blåskärm.

Win XP

Inget problem innan med hdd, hittas i bios, chkdsk utan problem, kört diskpart (clean/create part pri/activate/format fs=ntfs quick som funkar fint).

Kört ”Windows Boot Genius” boot USB och då hittas hårddisken direkt, även kört chkdsk därifrån, skanning utan några problem. Provade även att installera win 10 härifrån och då hittas hårddisken direkt, kunde inte gå vidare med installationen i detta läget.

Bilder från Windows Boot Genius

Provade med win 10 igen men samma problem som innan.

Inställningar i bios, finns inte så mycket att pilla på men har provat
”Legacy USB Support” Enabled/disabled
”SATA Mode Selection” AHCI/IDE
”UEFI Boot” Enabled/disabled

BIOS
Tänkte visa bilder på bios men har förbrukat antal bilder i inlägget.

Har inte hållit på med skivor på många år men funderar på om det går att få till en lösning med win 10. DVD dual layer funkar säkert inte i läsaren, står åtminstone inte på den. 2st DVD skivor? Annars får jag prova win 7 från skiva.

Om jag skulle köpa annan hårddisk så antar jag att risken är stor att problemet kvarstår, vad tror du?

Hoppas på att någon datorguru kan råda bot på detta.

Permalänk

Win installation

Bios

Permalänk
Medlem

Kan vara usb3 driver som saknas om du installerar från usb.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du behöver läsa in drivrutiner för sata/ahci eller USB som niko skrev alt. byta USB-port.
Kan vara bra att veta W7 har problem med att boota UEFI-diskar också så kör MBR med CSM/Legacy mode i BIOS även för installationsmediet.

Permalänk

Tack så himla mycket för svaren. Nu är win 10 Pro igång :-). Var precis som niko skrev bara några minuter efter inlägget till råga på allt. Fantastiskt forum!

Drivrutinen som löste problemet för win 10 installation på ASUS N53SV-SZ095V
https://www.driverscape.com/manufacturers/asus/laptops-deskto...

Permalänk
Medlem

Skönt att du löste det, annars är det bara kör på USB2, det brukar funka direkt utan extra drivrutiner även om det tar längre tid.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället