Plex-server, liten stationär/enkortsdator/NAS?

Permalänk
Medlem

Plex-server, liten stationär/enkortsdator/NAS?

Hej!

Jag har precis skaffat Plex och tycker det funkar över förväntan, dock körs servern just nu från min bärbara (som jag stänger av efter användning) och söker nu en idé för en server.
Som jag förstår det är kraven på en Plex-server inte så höga (Core2Duo tror jag), och jag hade gärna satt en liten dator någonstans i huset som står och kör. Har en 4tb hårddisk där jag har allting på (förvisso extern).
Men:
- ska man köpa en NAS, en liten stationär eller en typ Raspberry Pi?
- Någon som kan påtala för- och nackdelar med de olika alternativen?
- Vad blir (antagligen) billigaste kontra dyraste alternativet?

Läsare får gärna kommentera om jag missat något eller gett alldeles för bristfällig information! 😊

Visa signatur

-=Acer Aspire V5-591G (NX.G5WED.063)=-

Permalänk
Medlem

Inte svar på frågan, men jag skulle tipsa om att titta på Jellyfin istället för Plex, eller åtminstone läsa igenom Plex användaravtal i detalj och vara medveten om vad du delar med dig om. (Plex är dock i dagsläget en bättre produkt än Jellyfin).

Jag kör Jellyfin, Home Assistant och en massa annat drös på en Mac Mini från 2010. Så det behövs inte alltför mktkraft.
En RPI (om man nu kan få tag på en), drar ju väldigt lite ström och är helt tyst vilket är trevligt.

Permalänk
Medlem

Jag skaffade mig en liten NUC dator som agerar plex och hemautomations server.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag skaffade mig en liten NUC dator som agerar plex och hemautomations server.

Vilken skaffade du? Funkar det bra eller önskar du i efterhand att du köpt något kraftigare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarManB:

Vilken skaffade du? Funkar det bra eller önskar du i efterhand att du köpt något kraftigare?

Jag skaffade denna NUC5i3RYK en i3 gen5, och får ändå påstå att den rullar på kalas bra.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Är det kanske någon som kan peka mig i rätt riktning gällande var jag kan hitta en bra tråd om detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarManB:

Är det kanske någon som kan peka mig i rätt riktning gällande var jag kan hitta en bra tråd om detta?

Är lite inne på liknande alternativ som du och tycker det är svårt att bilda sig en god uppfattning. Men tycker att det dyker upp många informativa trådar i server-delen här på forumet, kanske kan vara en god idé att ge sig in där.