Microsoft Edge fortsätter knipa marknadsdelar – nära 11 procent

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Edge fortsätter knipa marknadsdelar – nära 11 procent

I Statcounters globala sammanställning fortsätter Edge dra ifrån både Safari och Firefox, men i Sverige är avståndet till Apples dito inte lika stort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Living on the edge! Har glömt bort de andra.

Permalänk
Medlem

Jag har använt Firefox sedan 2005 och har inga planer på att byta, men kul att Microsoft äntligen har en webbläsare värd namnet.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Kör firefox men har kört samtliga genom åren. Är lite nyfiken på "nya" opera GX och all dess lull lull så ska nog ta och testa den en gång...när jag kommer ihåg det

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Använder Chrome privat och Edge i jobbet. Tycker faktiskt de är likvärdiga. De gör det de ska, bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Använder Chrome privat och Edge i jobbet. Tycker faktiskt de är likvärdiga. De gör det de ska, bra.

Inte så konstigt då de är exakt samma under huven.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Kör enbart edge på min surface pro, är bekvämt att kunna swipa bakåt eller framåt i historiken när man sitter i surfplatte-läge.
Annars är det Firefox som gäller hemma.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

Tror att Edge hade haft ännu större andel om den inte hade Bing som default sökmotor. Nog en del som bara väljer att installera ex. Chrome för att slippa Bing-skräpet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Kent:

Tror att Edge hade haft ännu större andel om den inte hade Bing som default sökmotor. Nog en del som bara väljer att installera ex. Chrome för att slippa Bing-skräpet.

Vaddå? Säger du att Bing är dåligt? Ger ju en massa träffar du aldrig sett annars

Edit: Bing är som att köra vilse på en bilsemester med familjen: det är inte kul, du kommer inte dit du ska men du upplever en massa nytt medans alla skriker på dig

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
AKA AudioBamse

När jag stänger ner alla flikar i Edge (stänger av programmet helt enkelt) så körs den fortfarande i smyg i bakgrunden i Windows. Det har jag märkt bland annat när Edge har hängt sig och jag kryssar ner allting och startar upp den igen så är den ändå fortfarande hängd. Jag måste då leta upp processen i aktivitetshanteraren och döda den helt först.

Varför måste man använda aktivitetshanteraren för att stänga av Edge? Det är dåligt.

Permalänk
Medlem

Jag kör Brave som browser

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Skrivet av Kent:

Tror att Edge hade haft ännu större andel om den inte hade Bing som default sökmotor. Nog en del som bara väljer att installera ex. Chrome för att slippa Bing-skräpet.

Fast kan man byta webbläsare så kan man nog byta sökmotor. Men samtidigt får nog de flesta som inte kan byta sökmotor installerat chrome och skit i samband med att de installerar flash eller något.
De brukar ju inte vara de som läser instruktioner samt bockar ur förvalda programvaror innan de klicka "nästa".

Själv har jag absolut inga problem med bing eftersom jag inte använder bing.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Tror att Edge hade haft ännu större andel om den inte hade Bing som default sökmotor. Nog en del som bara väljer att installera ex. Chrome för att slippa Bing-skräpet.

Lätt att ändra till Google eller något annat i inställningar, finns flera alternativ redan inskrivna

Använder Edge på alla mina datorer, kör Chrome på telefonen

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

5,5% av Edge marknadsandelar är användare som omedvetet valt det som första alternativ.

Lurendrejare. Det, och att jag inte tar i Bing med en tång ens.

Permalänk
Medlem

Brave och DuckDuckGo på mobila enheter, Brave och Firefox på datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Tror att Edge hade haft ännu större andel om den inte hade Bing som default sökmotor. Nog en del som bara väljer att installera ex. Chrome för att slippa Bing-skräpet.

Och sist jag kollade kunde man inte stänga av Bing för sökning i URL-en, bara från start-sidan. Det var då jag bytte till Chrome igen. Har det ändrats?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Skrivet av AudioBase:

När jag stänger ner alla flikar i Edge (stänger av programmet helt enkelt) så körs den fortfarande i smyg i bakgrunden i Windows. Det har jag märkt bland annat när Edge har hängt sig och jag kryssar ner allting och startar upp den igen så är den ändå fortfarande hängd. Jag måste då leta upp processen i aktivitetshanteraren och döda den helt först.

Varför måste man använda aktivitetshanteraren för att stänga av Edge? Det är dåligt.

Enkelt löst.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem

Kör Edge som default och Firefox som extra, Firefox default på telefonen. Det jag inte gillar med Firefox på datorn är att fonter på vissa hemsidor är sjukt kantiga.

Sweclockers ser helt ok ut i Firefox men kollar man reddit så vill man kräkas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Och sist jag kollade kunde man inte stänga av Bing för sökning i URL-en, bara från start-sidan. Det var då jag bytte till Chrome igen. Har det ändrats?

Har aldrig varit så, jag har sökt via google med adressfältet i edge sen insider preview

Permalänk

Min main driver är Firefox sen många år tillbaka, men Edge är perfekt som en backup om något eventuellt skulle krångla i Firefox.

Visa signatur

#include <brain.h>

Permalänk
Medlem

Jag använder Chromium: den officiella open source-versionen av Chrome som inte ringer hem till Google.

Men jag använder en User-Agent Switcher som påstår att webläsaren är Edge för de gånger jag behöver använda Microsoft Teams i webläsaren. Utan den får jag bara en nag screen om att installera Edge eller deras Teams-klient för Linux: (Helvete heller: Ingen Microsoft-programvara på min Linux-burk!)
Nackdelen är att om jag kollar på andra websidor samtidigt som den är på så kommer det därför att se ut i webservrarnas loggar som att jag använt Edge.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Har aldrig varit så, jag har sökt via google med adressfältet i edge sen insider preview

Tvärtom var det, bing är det som gäller från start-sidan. Sen verkar man kunna få google där med om man ställer "Search on new tabs uses search box or address bar" till "Address bar".

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Chrome på desktop och Safari i mobilen.

Permalänk

Har ni glömt bort att Edge spårar mest av alla webbläsare. Den med högst telemetri. Google är i princip samma de spårar användaren en hel del. Firefox är den enda vettiga webbläsaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har ni glömt bort att Edge spårar mest av alla webbläsare. Den med högst telemetri. Google är i princip samma de spårar användaren en hel del. Firefox är den enda vettiga webbläsaren!

Tyvärr så är den även i särklass mest strömsnål, så i nuläget är det dubbla som gäller.
Vill MS ha min YouTube och Netflixhistorik så är det okej för mig, mot den timman extra det ger mig vid batteridrift.

Tillägg är även att MS redan lagrar all den informationen om man inte hindrar det i regedit eller via debloatscript, så det krävs mer än byte av webbläsare (speciellt i W11 men även i 10)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

När jag stänger ner alla flikar i Edge (stänger av programmet helt enkelt) så körs den fortfarande i smyg i bakgrunden i Windows. Det har jag märkt bland annat när Edge har hängt sig och jag kryssar ner allting och startar upp den igen så är den ändå fortfarande hängd. Jag måste då leta upp processen i aktivitetshanteraren och döda den helt först.

Varför måste man använda aktivitetshanteraren för att stänga av Edge? Det är dåligt.

Det är för att du har "Startup Boost" aktiverat. Kolla inställningarna och stäng av isf. Brukar vara enablat från start

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Tycker det är lika mycket spionprogram som Chrome. 🤫

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av SuperSverker:

Det är för att du har "Startup Boost" aktiverat. Kolla inställningarna och stäng av isf. Brukar vara enablat från start

Tack, det löste problemet. Typiskt Microsoft att ha det påslaget som standard, allt detta påtvingande av allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har ni glömt bort att Edge spårar mest av alla webbläsare. Den med högst telemetri. Google är i princip samma de spårar användaren en hel del. Firefox är den enda vettiga webbläsaren!

Finns dock ingen anledning för Microsoft att ha en massa spionprogram i just Edge. Åtminstone inte för Windows-användare. Om det verkligen är så att Microsoft vill spionera på sina användare kan de göra det ändå, oavsett vilken webbläsare du använder.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Gått över till Brave både på jobbdator, hemmadator och mobil.

Visa signatur

...