Nvidia uppges hetsa produktion för att undgå Kina-embargo

Permalänk
Melding Plague

Nvidia uppges hetsa produktion för att undgå Kina-embargo

Med en begränsad tidsram för att leverera påkostade AI-fokuserade grafikkretsar till Kina snurrar Nvidia igång hjulen hos TSMC.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har många känslor för NVIDIA för tillfället. Få av dom är bra.

Permalänk
Medlem

"men vem som betalar notan är inte lika glasklart." <- Lär ju bli kinesiska företag? Företagen vet att tillgången kommer att bli skral när restriktionerna kickar in så nvidia kan sätta vilka priser de vill fram tills dess.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

"men vem som betalar notan är inte lika glasklart." <- Lär ju bli kinesiska företag? Företagen vet att tillgången kommer att bli skral när restriktionerna kickar in så nvidia kan sätta vilka priser de vill fram tills dess.

I förlängningen den Kinesiska staten.

Permalänk
Medlem

jag har aldrig varit så trött på ett företag som jag är nu

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Undrar vad TSMC tycker om det bakom stängda dörrar...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Tycker det är solklart vem som betalar eftersom ett 4070 vart 4080 12Gb och kostar dryga 12 000

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Undrar vad TSMC tycker om det bakom stängda dörrar...

Kanske en eller annan maskin som krånglar 😅

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Lutar mer och mer mot RDNA 3 så länge som AMD inte sätter Nvidia priser bara för att dom inte vill se billiga ut. Även om RDNA 3 kanske har bra prestanda så tror jag inte deras 50% mer effektivt kan sno prestanda kronan från Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superknasen:

Tycker det är solklart vem som betalar eftersom ett 4070 vart 4080 12Gb och kostar dryga 12 000

Skulle precis skriva samma sak 😂😂

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Skulle precis skriva samma sak 😂😂

Det är ju Nvidia som sanktioneras, inte Kina. Förbudet riktas mot Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Kanske en eller annan maskin som krånglar 😅

"Oj, proppen gick visst igen..."

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Undrar vad TSMC tycker om det bakom stängda dörrar...

Money money money

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Ok, så FÖRST ska man prioritera den kinesiska marknaden på bekostnad av USA och Europa och SEN ska dom mjölka USA och Europa på pengar. Got it 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Ok, så FÖRST ska man prioritera den kinesiska marknaden på bekostnad av USA och Europa och SEN ska dom mjölka USA och Europa på pengar. Got it 👍

Har de något alternativ? De har ett tillfälligt undantag från sanktionerna mot dem.

Om de visar att de ändå inte vill leverera till Kina så kan Kina hindra alla board partners från att tillverka grafikkort där och Nvidia kan då inte sälja sina grafikkretsar och går i konkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om de visar att de ändå inte vill leverera till Kina så kan Kina hindra alla board partners från att tillverka grafikkort där och Nvidia kan då inte sälja sina grafikkretsar och går i konkurs.

Tja, det verkar ju inte direkt som att Nvidia bryr sig särskilt hårt om sina board partners (se EVGA), de verkar hellre vilja sälja sina egna FE-kort, så då återstår bara frågan var FE-korten tillverkas - och om svaret är Kina så blir frågan istället hur snabbt det skulle kunna flyttas till lämpligare land.

Tillägg: Verkar kunna vara Foxconn som tillverkar FE-korten, som har sätet i Taiwan men fabriker lite här och var - inte enbart Kina väl?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

verkar som att apple gör detta oxå enligt någon rubrik jag läste på nätet.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

verkar som att apple gör detta oxå enligt någon rubrik jag läste på nätet.

Ajfan.

Högre belastning hos TSMC för att paniktillverka skrot åt Kina => lägre kapacitet för annat (beroende på nod förstås), så vi får ju se hur pass mycket det kommer påverka tillgång och priser på cpu/gpu/etc.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Tja, det verkar ju inte direkt som att Nvidia bryr sig särskilt hårt om sina board partners (se EVGA), de verkar hellre vilja sälja sina egna FE-kort, så då återstår bara frågan var FE-korten tillverkas - och om svaret är Kina så blir frågan istället hur snabbt det kan flyttas till ett lämpligare land.

Märken som Asus, Gigabyte, Galax, MSI, PNY, Zotac, Palit, Inno3D med flera har sin huvudsakliga om inte enda produktion av grafikkort i Fastlandskina och så säkert även kontraktstillverkaren Nvidia kör för deras egna kort.

Vid motåtgärder går Nvidia i konkurs. Kina vet att Nvidia säkert kan få fler undantag så där är vi absolut inte ännu. Det är sanktioner mot sitt egna näringsliv om de inte får undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vid motåtgärder går Nvidia i konkurs.

Främst av nyfikenhet undrar jag dock hur pass beroende av Kina de egentligen är, med tanke på att TSMC står för den absolut viktigaste biten som är extremt svår att flytta någon annanstans, och att allt övrigt (kretskort/kylare/etc) är jämförelsevis enkelt att flytta.

Annars kan jag lätt tänka mig att Nvidia helt enkelt tar rent svinigt mycket betalt av Kina för den här panikrundan, och det är därför de gör det.

Men det kan ju även vara båda: gulligulla med Kina + få ordentligt betalt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ja-a, att de efter alla år fortfarande lyckas nå nya bottennoteringar i vad moral heter. Det här är närmast en grundstötning! Om det bara hade varit möjligt att köpa färre produkter från nVidia (ett bolag jag bojkottat sen dag 1) så hade jag gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Främst av nyfikenhet undrar jag dock hur pass beroende av Kina de egentligen är, med tanke på att TSMC står för den absolut viktigaste biten som är extremt svår att flytta någon annanstans, och att allt övrigt (kretskort/kylare/etc) är jämförelsevis enkelt att flytta.

Annars kan jag lätt tänka mig att Nvidia helt enkelt tar rent svinigt mycket betalt av Kina för den här panikrundan, och det är därför de gör det.

Men det kan ju även vara båda: gulligulla med Kina + få ordentligt betalt.

Minnestillverkarna förpackar sina minnen i Fastlandskina, i viss mån förpackas andra halvledare som de behöver även där. Specialutrustningen för att tillverka stora mängder kretskort för grafikkort och montera allt finns inte utanför Fastlandskina. De flesta maskinerna som behövs är ju dock tillgängliga att köpa och producera med utanför Fastlandskina, men det räcker inte riktigt vid motåtgärder.

Även om de gör kretskort och montering utanför Kina är de beroende av komponenter från Kina med andra ord.

Det är Nvidia som ansökt om exporttillstånd/undantag inte kinesiska spelare. Nvidia är mer beroende av leveranskedjan än Kina är. Nvidia får dock redan tillräckligt med stryk från sitt egna moderland så det räcker ju inte för motåtgärder i dagsläget som sagt. Skulle deras moderland gå så hårt att de inte får exportera grafikkretsarna för att bli grafikkort för västerländska marknaden med tillverkning i Kina så finns inte Nvidia längre. Kina är deras minsta problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fastlandskina

Öh så du menar att Taiwan är en del av Kina? höhö

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Öh så du menar att Taiwan är en del av Kina? höhö

Enligt USA är det en del av Kina då de inte erkänner Taiwan och var de som drog tillbaka Taiwans status, men begreppet Fastlandskina begriper just fastlandet, dvs inte heller Macao eller Hongkong. D.v.s. det territoriet där fabrikerna i fråga ligger, utan avancerade kretskort, montering och testning så väl som komponenter som förpackas och testas där så finns det inte några grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Öh så du menar att Taiwan är en del av Kina? höhö

Ja? Svenska staten har inte förklarat Taiwan som ett eget land vad jag vet. Är väl bara ett fåtal länder som gjort det, majoriteten erkänner dem som en del av Kina.

Men samtidigt har vi erkänt att de har ett eget styre, likt det Hongkong hade förut fast ännu mer etablerat. Vi gör skillnad på styre och epitetet land. Men en del av Kina är det

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Har många känslor för NVIDIA för tillfället. Få av dom är bra.

Jensen Huang har alltid varit en hal jäkel och Nvidia har gjort väldigt mycket moraliskt tveksamt genom åren. Men det är ju ingen tvekan om att konceptet är framgångsrikt då Nvidia i princip gått som tåget (och då menar jag typ japanska tåg, inte svenska) nästan under hela sin existens.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Öh så du menar att Taiwan är en del av Kina? höhö

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/countries-... blev lika förvånad jag!
Får en undra varför USA håller på tramsa där borta när dom inte ens erkänner landet.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/countries-... blev lika förvånad jag!
Får en undra varför USA håller på tramsa där borta när dom inte ens erkänner landet.

viktigaste är ju vad de själva anser sig tillhöra, och 99% av oss här kan nog gissa sig till att det inte anser sig själva tillhöra PRC.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jensen Huang har alltid varit en hal jäkel och Nvidia har gjort väldigt mycket moraliskt tveksamt genom åren. Men det är ju ingen tvekan om att konceptet är framgångsrikt då Nvidia i princip gått som tåget (och då menar jag typ japanska tåg, inte svenska) nästan under hela sin existens.

Det är ju så det funkar. Jensen Huang är en jävla rövhatt på ren svenska, men det var Jobs och Gates också. Elon Musk har också en del klart tveksamma beslut bakom sig. Så länge det går bra är det ingen som bryr sig.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Vet inte vem jag är mer trött på generellt sätt, Kina eller Nvidia