Byte av PSU, behöver min vän byta kablar?

Permalänk
Medlem

Byte av PSU, behöver min vän byta kablar?

Hej!

Förr hade man bra koll på läget men de senaste åren har jag zonat ut en aning och är inte lika med i svängarna så behöver lite input.

Min vän har just nu i sin dator denna PSU https://www.inet.se/produkt/6903753/asus-rog-strix-750w och han får idag hem denna https://www.inet.se/produkt/6905297/asus-rog-thor-ii-1000w då han behövde byta upp sig efter att ha fått tag i ett 4090.

Jag menar att bytet bör vara ganska smärtfritt då man enligt mig enbart behöver byta ut matningen till 4090-kortet. Tänker jag rätt eller lurar jag min kompis så att hans hus brinner ner? Jag har förstått att det är en del drama kring 4090, effekter, kontakter som brinner upp och annat för tillfället så vill vara på den säkra sidan.

Det skulle ju vara skönt att slippa göra om all kabeldragning (det var jag som gjorde det första gången och åker nog på det igen i så fall, la ganska mycket energi på att få det fint).

Tack på förhand och trevlig helg kära forumvänner!

Permalänk
Medlem

Bäst du frågar Asus. Det är inte säkert att kablarna är pinkompatibla. I värsta fall steker han GPU, CPU och moderkort.

Permalänk
Medlem

Även om det är samma fabrikat så kan anslutningarna skifta på olika modeller. Jag skulle absolut använda de kablar som följer med aggregatet!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Man ska aldrig blanda kablar mellan olika nättagg, byt kablarna också!

Det finns ingen standard pinout på nättaggsidan, inte ens med samma tillverkare kan man räkna med att två olika nättagg har samma pinout. Blandar man kablar riskerar man att skicka in fel spänning på fel kontakt och resultatet kan bli att delar brinner upp.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Där ser man. Undviker ju gärna att lajva pyroman såhär på en fredag. Då är det bara att ta på sig arbetshandskarna igen då, tack för snabba svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Bäst du frågar Asus. Det är inte säkert att kablarna är pinkompatibla. I värsta fall steker han GPU, CPU och moderkort.

It's just a flesh wound!

Permalänk
Medlem

Byt kablar och gör det till ett roligt projekt med snygg kabel dragning 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Byt kablar och gör det till ett roligt projekt med snygg kabel dragning 😁

Får bli så! Det är jättefint och prydligt i dagsläget, det är därför det tar emot lite. 😉

Permalänk
Medlem

Nu kör ASUS med Seasonic i sina nätaggregat, och Seasonic kör iallafall samma pinlayout på sina nya/moderna nätagg. Även CableMods listar samma kablar åt alla ASUS-nätagg. Men det vore ju rätt jobbigt om det nu hade vart någon skillnad p.g.a. ny revision eller liknande som gör att det helt plötsligt blir kortis och dina komponenter bokstavligt talat ryker

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Kom bara ihåg att dra den nya 12VHPWR kabeln så snällt det går och böja den så lite det går i båda ändarna men särskilt i den ände som ska in i GPU.
Så skiten inte börjar brinna!

Dvs prioritera INTE utseendet!!!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@iWeeby Jag hade istället sagt, strunta i att byta nätaggregat i huvud taget. Det är med allra största sannolikhet pengar i sjön. Om han inte kör allt EXTREMT överklockat och/eller har 10+ diskar m.m. i datorn så kommer det inte tillföra ett dugg. I Swecs senaste tester så förbrukade hela deras testrigg under 500W med ett RTX 4090. https://www.sweclockers.com/test/34980-nvidia-geforce-rtx-409...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

@iWeeby Jag hade istället sagt, strunta i att byta nätaggregat i huvud taget. Det är med allra största sannolikhet pengar i sjön. Om han inte kör allt EXTREMT överklockat och/eller har 10+ diskar m.m. i datorn så kommer det inte tillföra ett dugg. I Swecs senaste tester så förbrukade hela deras testrigg under 500W med ett RTX 4090. https://www.sweclockers.com/test/34980-nvidia-geforce-rtx-409...

Vi sitter och lanar i skrivande stund och hans dator (Ryzen 9 5900X och lite smått & gott) har ännu inte nått 500W när han spelar Cyberpunk i 4K och maxade inställningar. Dock inte mer än fabriksöverklockning. Så det stämmer bra överens med vad vi ser. Aja, han har en fin OLED display på nätagget att kolla på när han behöver en dopaminkick. 😅

Hans gamla 3080Ti brann dock upp och vi ville byta ut nätagget ifall att det hade något med det att göra (troligtvist inte, men ändå).