Vinn nätagg från Seasonic

Köpa från amazon.com tull?

Permalänk

Köpa från amazon.com tull?

Hej!

Har en fråga angående om man skulle köpa grafikkort från Amazon.com för att de är billigare, har dessutom löst in mina cs skins för presentkort där. Så vore synd att 4k kom bort bara för att. Men jag vet att man ska betala in skatt och moms. Ingår det i priset som står där eller är det något som tillkommer senare? Hur stor risk är det att den åker fast i tullen? Några med erfarenheter?

Tack på förhand.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Torrent Compact Nätagg: RM 1000x CPU: i5 12600K GPU: RX 7900 XT Red Devil 20GB RAM: Corsair LPX DDR4 3600MHz

Permalänk
Hedersmedlem

Du bör få ett estimat på skatten, när du går mot checkout. Tyvärr blir tullen en överraskning, typ. :/

T.ex. en sluten vattenkylare som jag lade till

Items: SEK 965,73
Shipping & handling: SEK 226,22

Total before tax: SEK 1.191,95
Estimated tax to be collected: SEK 298,01

Order total: SEK 1.519,76

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Daemon:

Du bör få ett estimat på skatten, när du går mot checkout. Tyvärr blir tullen en överraskning, typ. :/

T.ex. en sluten vattenkylare som jag lade till

Items: SEK 965,73
Shipping & handling: SEK 226,22

Total before tax: SEK 1.191,95
Estimated tax to be collected: SEK 298,01

Order total: SEK 1.519,76

Aaah tack för hjälpen!

Men vad kan tullen göra om man har betalat skatt och moms? Kommer man undan fortfarande om man kryssar i gåva som man gjorde för ett par år sen?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Torrent Compact Nätagg: RM 1000x CPU: i5 12600K GPU: RX 7900 XT Red Devil 20GB RAM: Corsair LPX DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem

You cannot escape death or taxes

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasmann1:

Aaah tack för hjälpen!

Men vad kan tullen göra om man har betalat skatt och moms? Kommer man undan fortfarande om man kryssar i gåva som man gjorde för ett par år sen?

Nej. Och verkligen inte genom att hos Amazon kryssa i att köpet är en present.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Off-topic ish men om man istället är i USA borde det vara betydligt enklare att ta med sig det hem i bagaget?

Däremot om något felar blir det krångligt att returnera, hur stor är risken att få en felaktig CPU/gpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bot - Medium:

Off-topic ish men om man istället är i USA borde det vara betydligt enklare att ta med sig det hem i bagaget?

Däremot om något felar blir det krångligt att returnera, hur stor är risken att få en felaktig CPU/gpu?

Nja, om du köper det från Amazon så sköter de skatten åt dig. Tar du med det hem i bagaget så måste du förtulla det själv när du kommer till Sverige. Om du vill smuggla in det i Sverige så är det dock lättare att frakta hem det själv, men det är förstås olagligt och kan bli rejält mycket dyrare än vad man eventuellt sparar på att köpa det i USA.

Och ja, en stor nackdel med att köpa det från USA är förstås att man kan behöva skicka tillbaka det dit om det är något fel på produkten, vilket som privatperson kan bli dyrt.

Permalänk
Medlem

Som redan sagts amazon sköter det vid betalningen.
Men man kan dock åka på moms/tull i alla fall då det krävs att blanketten är korrekt ifylld.
Är den ej det så tar tullen ut moms/tull och det är då oftas om det är en annan säljare än amazon själva då detta kan hända, är dock ovanligt att det händer.

OM man råkar ut för det så betalar amazon tillbaks momsen om man tar kontakt, andra saker som amazon ej tog betalt för som deklareringsavgift betalar dom dock inte ut.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Som redan sagts amazon sköter det vid betalningen.
Men man kan dock åka på moms/tull i alla fall då det krävs att blanketten är korrekt ifylld.
Är den ej det så tar tullen ut moms/tull och det är då oftas om det är en annan säljare än amazon själva då detta kan hända, är dock ovanligt att det händer.

OM man råkar ut för det så betalar amazon tillbaks momsen om man tar kontakt, andra saker som amazon ej tog betalt för som deklareringsavgift betalar dom dock inte ut.

Tack för utförligt svar, låter ju ändå lite lockande att köpa från USA om det är såpass liten chans att "åka fast".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasmann1:

Tack för utförligt svar, låter ju ändå lite lockande att köpa från USA om det är såpass liten chans att "åka fast".

För att förtydliga så kommer du alltså inte undan moms och tull via Amazon, eftersom Amazon lägger på dem när du checkar ut och sköter tulldeklarationen åt dig.

Det finns alltså inget att "åka fast" på om du handlar via Amazon, den enda frågan är om tulldeklarationen går rätt till så att det inte blir något extra strul. Köper man något som levereras direkt av Amazon så brukar det inte vara något problem, men tredjepartsäljare är inte alltid så bra på det.

Om du handlar via Amazon i USA så kan du alltså räkna med att det läggs på 25% på den totala summan (även på frakten), och eventuellt tull om du köper något som är tullbeskattat också. Grafikkort har dock 0% tull vad jag vet, så det blir i så fall bara moms.

Permalänk
Skrivet av perost:

För att förtydliga så kommer du alltså inte undan moms och tull via Amazon, eftersom Amazon lägger på dem när du checkar ut och sköter tulldeklarationen åt dig.

Det finns alltså inget att "åka fast" på om du handlar via Amazon, den enda frågan är om tulldeklarationen går rätt till så att det inte blir något extra strul. Köper man något som levereras direkt av Amazon så brukar det inte vara något problem, men tredjepartsäljare är inte alltid så bra på det.

Om du handlar via Amazon i USA så kan du alltså räkna med att det läggs på 25% på den totala summan (även på frakten), och eventuellt tull om du köper något som är tullbeskattat också. Grafikkort har dock 0% tull vad jag vet, så det blir i så fall bara moms.

Ja det är jag medveten om, det blir ändå billigare än att köpa från svenska sidor.

Visa signatur

Permalänk

Beställde hem ett 6900xt igår, får betala 5.5k ur egen ficka (efter presentkorten, moms och frakt). Kan vara en av de bästa affärerna jag gjort. Den skickas från XFX så förhoppningsvis vet dem hur man fyller i blanketten.

Visa signatur

Permalänk

Avbokade det, har bud på 7500 på mitt 3080, betalar 1500kr utöver det för ett Red Devil 7900xt. Med skatt & moms plus cs skins-pengarna. Bra deal?

Visa signatur

Permalänk

Man slipper betala skatt i sverige om de kostar under 1500kr. Har ett mail från tullverket. Ska kopiera det sedan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OldSchool297:

Man slipper betala skatt i sverige om de kostar under 1500kr. Har ett mail från tullverket. Ska kopiera det sedan.

Skatt (moms) betalas alltid på hela summan, däremot kan en del varor vara tullbefriade om värdet är under 1700kr .

Du behöver inte betala tull om de varor du har handlat på nätet har ett sammanlagt värde av högst 1 700 kronor. Däremot ska du alltid betala svensk moms.
https://www.tullverket.se/privat/panatet/avgifternarduhandlar...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Varan kostade 9500 kr med 4000 kr presentkort, 7500 för 3080t får jag så 2000 la jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beställt från amazon.com, du betalar moms i kassan sen levereras det med Pitney Bowes, i Sverige kommer det till Bring ombud med sms notifikation, så det är bara att hämta det så länge det är sold by amazon. Det är som om de skickat det inom Sverige.

Permalänk
Medlem

Oftas så stämmer det att det levereras med Pitney Bowes dock långtifrån alltid.
Och för min del med ganska många paket så har det varit ca 50/50 om Pitney Bowes försändelser har gått genom Bring heller postnord här i svedala.

Och när det inte har varit Pitney Bowes som skött saken i US så kan det bli vilket företag som helst här i sverige och det handlar då i mina fall om posten/dhl/ups/fedex är inte helt säker på om bring är med men har för mig att jag fått ett heller två paket genom dom utan Pitney Bowes.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!