Meshnätverk, Vilken router ska jag para ihop med min Asus RT-AX82U ?

Permalänk
Medlem

Meshnätverk, Vilken router ska jag para ihop med min Asus RT-AX82U ?

Hej,
Jag har aldrig riktigt satt mig in i det här med mesh. Jag har alltid haft bra wifi här hemma men nyligen så fick jag byta ut min router till en Asus RT-AX82U som har avsevärt sämre täckning än min tidigare trotjänare Netgear R7000 (den gav upp efter 10år).

Bor i ett tvåvånings trähus på 120kvm, och man tycker att en router borde vara tillräckligt, men 5ghz når inte överallt där jag vill.
Så jag har en switch på ovanvåningen där jag kopplat dator, TV, PS5 men jag skulle vilja köra TV:n över wifi också, samt min son har dålig täckning på nintendot på sitt rum.
Jag vill komma undan så billigt som möjligt men även få bra täckning här på ovanvåningen. finns det nån liten grej som skapar meshnätverk jag kan koppla in i min switch?

tacksam för all hjälp

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför inte en likadan om den har möjlighet till meshnätver? Hellre en ren AP

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Varför inte en likadan om den har möjlighet till meshnätver? Hellre en ren AP

Det är såklart det lättaste, då vet man att det fungerar. Men det känns onödigt att sätta en router för 2000kr där. Tänkte att det kanske fanns något som typ "mesh-puckar" som man kopplar in för att få bättre range på sitt wifi. Är det bästa alternativet att köpa en billigare Asus-router som stödjer mesh?

Jag är inte intresserad av en wifi-extender där uppkopplade enheter uppfattar det som två olika wiif-nät, det är mina tidigare erfarenheter från extenders, men om jag förstått det rätt så blir det inte såhär om man har ett meshnätverk.

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av kawkstege:

Det är såklart det lättaste, då vet man att det fungerar. Men det känns onödigt att sätta en router för 2000kr där. Tänkte att det kanske fanns något som typ "mesh-puckar" som man kopplar in för att få bättre range på sitt wifi. Är det bästa alternativet att köpa en billigare Asus-router som stödjer mesh?

Jag är inte intresserad av en wifi-extender där uppkopplade enheter uppfattar det som två olika wiif-nät, det är mina tidigare erfarenheter från extenders, men om jag förstått det rätt så blir det inte såhär om man har ett meshnätverk.

Det kan finnas förvisso, billigast är väl som du skrev en router med stöd för AiMesh.
Extender/Repeater ska absolut inte användas men extender/repeater förlänger ju nätverket (Skapar inget nytt med annat SSID)

Du kan dock använda vilken router du vill och konfa med samma namn/lösenord så ska det fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kawkstege:

Det är såklart det lättaste, då vet man att det fungerar. Men det känns onödigt att sätta en router för 2000kr där. Tänkte att det kanske fanns något som typ "mesh-puckar" som man kopplar in för att få bättre range på sitt wifi. Är det bästa alternativet att köpa en billigare Asus-router som stödjer mesh?

Jag är inte intresserad av en wifi-extender där uppkopplade enheter uppfattar det som två olika wiif-nät, det är mina tidigare erfarenheter från extenders, men om jag förstått det rätt så blir det inte såhär om man har ett meshnätverk.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/a...

Typ sådana kanske? Ingen aning om deras kvalité

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du kan dock använda vilken router du vill och konfa med samma namn/lösenord så ska det fungera.

Skrivet av Swedishchef_90:

Tack för hjälpen!
Jag gör helt enkelt så att jag köper den billigaste routern som stödjer AiMesh.

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |