Dator postar inte efter överklockning av Corsair 6000mhz minnen

Permalänk

Dator postar inte efter överklockning av Corsair 6000mhz minnen

Hej!

Min dator postar inte efter att jag har överklockar minnena till 6000 MHz (Corsair DDR 5, 32GB 6000MHz) på mitt asus b650 M-A wifi moderkort. Efter många omstarter så har jag lyckats få post via asus-safe mode post men lyckas inte ta mig vidare till Windows om jag inte kör standard frekvens (4800 MHz). Jag har flashat bios till senaste version. Jag har tyckt ut alla diskar förutom m2 platsen som har operativsystemet. Vid boot så startar alla fläktar men jag får ingen post på skärmen och tangentbord/ mus får ingen ström.

Två frågor:

1. Är det verkligen normalt att man inte ens ska nå post när man håller på med automatiska klockningsprofiler eller är det något som jag gör enormt fel här?

2. Finns det något sätt att komma åt asus Safeboot som inte innebär att jag måste starta om datorn 50:isch gånger för att nå post?

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4ttkryp4rn:

Hej!

Min dator postar inte efter att jag har överklockar minnena till 6000 MHz (Corsair DDR 5, 32GB 6000MHz) på mitt asus b650 M-A wifi moderkort. Efter många omstarter så har jag lyckats få post via asus-safe mode post men lyckas inte ta mig vidare till Windows om jag inte kör standard frekvens (4800 MHz). Jag har flashat bios till senaste version. Jag har tyckt ut alla diskar förutom m2 platsen som har operativsystemet. Vid boot så startar alla fläktar men jag får ingen post på skärmen och tangentbord/ mus får ingen ström.

Två frågor:

1. Är det verkligen normalt att man inte ens ska nå post när man håller på med automatiska klockningsprofiler eller är det något som jag gör enormt fel här?

2. Finns det något sätt att komma åt asus Safeboot som inte innebär att jag måste starta om datorn 50:isch gånger för att nå post?

De är en överklock så inga garantier för att de funkar. Olika brädor är olika bra för att klocka minnen.
De är rätt ofta xmp profilen inte lirar som den ska. Antingen får du testa höja volten en aning eller så får du sänka hastigheten manuellt. Risken nu när du testat överclockning som inte lirat är att du ha korupta filer i windows och datorn börjar bete sig konstigt 👎

Permalänk

ä minnena du köpt kompatibla med ditt moderkort?

de ända corsair minnena jag hittar i supportlistan på 2x16 gb med 6000Mhz är

CMT32GX5M2D6000C36 Ver 4.43.02.

men googlar jag de det du nämnde så hittar jag bara
CMK32GX5M2D6000Z36

kan ju ev betyda att det är någon skillnad på dem som gör att de inte är kompatibla.

eller att du behöver en biosuppdatering för at få dem kompatibla.

sen som ovan säger så är det inte garanti att din CPU kan hantera så pass hög minnesfrekvens beror helt på kisel lotteriet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Tack för svaren. Precis som du skriver så är minnena Z36 och inte C36. Kan ju förklara en del. Problemet jag har nu är att jag inte kommer tillbaka till bios för att återställa min överklockningningsprofil. Har ni några heta tips på hur jag får datorn att posta så jag kommer in till bios?

Jag har testat att resetta bios via knappen men får ändå ingen post.

Permalänk
Skrivet av N4ttkryp4rn:

Tack för svaren. Precis som du skriver så är minnena Z36 och inte C36. Kan ju förklara en del. Problemet jag har nu är att jag inte kommer tillbaka till bios för att återställa min överklockningningsprofil. Har ni några heta tips på hur jag får datorn att posta så jag kommer in till bios?

Jag har testat att resetta bios via knappen men får ändå ingen post.

använd clr cmos pinnarna på moderkortet för att nollställa bios

kontakt 13 på moderkortet. kapittel 1.2 i manualen hur du använder den står sen på 1-5.
https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/pri...

alternativt ta ur knappcellsbatteriet i typ 10 sek

bägge med datorn avstängd och urdragen osäker på om det funkar om du fortfarande har moderkortet strömsatt men har du inte strömsladden i agget så funkar det iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

använd clr cmos pinnarna på moderkortet för att nollställa bios

kontakt 13 på moderkortet. kapittel 1.2 i manualen hur du använder den står sen på 1-5.
https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/pri...

alternativt ta ur knappcellsbatteriet i typ 10 sek

bägge med datorn avstängd och urdragen osäker på om det funkar om du fortfarande har moderkortet strömsatt men har du inte strömsladden i agget så funkar det iaf.

Mycket varmt tack! Jag uppskattar verkligen din hjälp.

Så i slutändan vad kan jag förvänta mig för hastigheter i ett sådant här RAM om jag inte har den rekommenderade serien?

Permalänk
Skrivet av N4ttkryp4rn:

Mycket varmt tack! Jag uppskattar verkligen din hjälp.

Så i slutändan vad kan jag förvänta mig för hastigheter i ett sådant här RAM om jag inte har den rekommenderade serien?

från vad din ryzen 7000 serie är max ratead för utan överklock upp till 6000Mhz.

bara att läsa in profilen från minnena men sänka klockan till typ 5000Mhz eller nått som ska gå stabilt på cpu´n innan du startar om till att börja med och öka sakta till datorn inte går stabilt längre och vägrar starta och då sänka typ till steget du testade innan som fungerade sen är det bara att köra och se om det krashar när du belastar minnena med spel eller annat och sänka vid behov.

tror de flesta jag läst har väl iaf kommit upp iaf till en 5400-5700Mhz minst om inte t.om. 6000Mhz med lite tweakande av spännong eller timing

iaf så jag gjort när det inte funkat direkt ur lådan med xmp/DOCH profilen i minnena.

men har öven övervoltat minnena med typ 0.02V eller nått så att de garanterat fått spänningen de är märkta att fungera på iom att jag kör 4 stickor får ~0.01-0.02V drop genom moderkortet med fyra stickor och de vill inte leka helt hundra då.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag tror hela platformen är... wonky... med DDR5 och överklockning.

Har en ny 7700X/B650E-E/Kingston 6000mhz AMD EXPO minnen och har märkt extrema boottider och ett par ggr failat och krävt soft reboot. En bios uppdatering med EXPO igång resulterade i att den inte ville boota alls. Var tvungen att köra bios reset (vet inte om PRIME modellerna har samma sak på baksidan, finns en knapp) då bootade den och man kunde sätta EXPO igen. Man får väl hoppas att bios firmware updates fixar det... När man läser runt så verkar det vara vanligt med långa boottider och halts på minnes stegen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

från vad din ryzen 7000 serie är max ratead för utan överklock upp till 6000Mhz.

bara att läsa in profilen från minnena men sänka klockan till typ 5000Mhz eller nått som ska gå stabilt på cpu´n innan du startar om till att börja med och öka sakta till datorn inte går stabilt längre och vägrar starta och då sänka typ till steget du testade innan som fungerade sen är det bara att köra och se om det krashar när du belastar minnena med spel eller annat och sänka vid behov.

tror de flesta jag läst har väl iaf kommit upp iaf till en 5400-5700Mhz minst om inte t.om. 6000Mhz med lite tweakande av spännong eller timing

iaf så jag gjort när det inte funkat direkt ur lådan med xmp/DOCH profilen i minnena.

men har öven övervoltat minnena med typ 0.02V eller nått så att de garanterat fått spänningen de är märkta att fungera på iom att jag kör 4 stickor får ~0.01-0.02V drop genom moderkortet med fyra stickor och de vill inte leka helt hundra då.

Skulle aldrig klocka minnena utan att veta att dem är 100%stabila. Speciellt när de börjar strula redan med xmp/d.o.c.p profilen. Måste köra stabilitetstest, annars har du nästan garanterat korupta windowsfiler som kan ge maaaassa roliga(jävligt tråkiga) fel.

Så mitt tips, kör memtest direkt för att slippa de. Finns flera bra gratis program för detta.

Permalänk
Skrivet av Big-jepp:

Skulle aldrig klocka minnena utan att veta att dem är 100%stabila. Speciellt när de börjar strula redan med xmp/d.o.c.p profilen. Måste köra stabilitetstest, annars har du nästan garanterat korupta windowsfiler som kan ge maaaassa roliga(jävligt tråkiga) fel.

Så mitt tips, kör memtest direkt för att slippa de. Finns flera bra gratis program för detta.

jag vet mycket väl att det finns specifika minnestester för det så vill man köra det för att kolla så de går stabilt så är det bara att göra så

personligen brukar jag bara testa minnet med extremt moddat skyrim typ 40+GB ram användning har iaf funkat hittills.

däremot var XMP profilen på mina minnen inte stabil med 4 stickor utan en liten kick på spänningen men med endast 2 av dem i så gick de galant med xmp profilen direkt ur kartongen utan något tweakande.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av N4ttkryp4rn:

Så i slutändan vad kan jag förvänta mig för hastigheter i ett sådant här RAM om jag inte har den rekommenderade serien?

Har du två eller fyra stickor monterade, single rank eller dual? Ryzen 7000-serien typ kraschar hastighetsmässigt med mer än 2 stickor. Dual rank sänker också farten, men inte riktigt lika mycket.

Sedan så med nya plattformar följer alltid mycket skakighet, och det kan ta månader innan moderkortstillverkaren löser det med BIOS-uppdateringar. Detta är ABSOLUT INTE bara ett AMD-problem, eller AM5-problem, det är nästintill systematiskt, då det ju finns så otroligt många hårdvaror att testa och där specifikationerna och toleranserna ser lite annorlunda ut i varje individuellt fall (olika tillverkare gör olika tolkningar - och onekligen också kostnadsbesparingar...)

Hade själv problem med min Intel Haswell i7 när det begav sig och den plattformen var helt ny, kunde inte köra minnet i specificerade toppsnabba 2400MHz utan att WoW kraschade lite slumpartat. (Andra mjukvaror funkade däremot fint.) Några månader senare blev det fixat, och burken funkade bra i många år efter det.

Datorn efter det hade inte minnesproblem, dock stora besvär med PCIe-switcharna. Eftersom intel socket 2066 hade stöd för både skylake och skylake-x processorer (skylake på särskilt socket 2066-substrat, reguljära skylake socket 11xx funkade såklart inte) så behövdes switchar för att koppla PCIe-tillbehör rätt till CPUn beroende på om man hade 16 eller 40 (eller om det var 36, eller 38 eller vafan) lanes in i CPUn. Men något var fuckat, och helt plötsligt föll grafikkort 2 bort mitt under drift (dvs, omedelbar blåskärm) och försvann helt och hållet, både i UEFI och i windows, och var borta i dagar eller veckor ibland tills helt plötsligt - zonk! - datorn kraschade igen, och efter omstart så var GPUn tillbaks igen - en tid iallafall!

Hade även vissa problem med två m.2-enheter inkopplade samtidigt, var väl samma svinmärkliga strul där kantänka.

Tog väl över två år innan de problemen försvann helt och hållet vill jag minnas! Numera funkar dock burken så stabilt som den borde gjort från första början...

Så är PC-hårdvara helt enkelt. Strulig, men snabb! Man får ta det rätt på käften om man köper ny plattform när den fortfarande är färsk, man blir försökskanin helt enkelt, oavsett intel eller AMD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N4ttkryp4rn:

Hej!

Min dator postar inte efter att jag har överklockar minnena till 6000 MHz (Corsair DDR 5, 32GB 6000MHz) på mitt asus b650 M-A wifi moderkort. Efter många omstarter så har jag lyckats få post via asus-safe mode post men lyckas inte ta mig vidare till Windows om jag inte kör standard frekvens (4800 MHz). Jag har flashat bios till senaste version. Jag har tyckt ut alla diskar förutom m2 platsen som har operativsystemet. Vid boot så startar alla fläktar men jag får ingen post på skärmen och tangentbord/ mus får ingen ström.

Två frågor:

1. Är det verkligen normalt att man inte ens ska nå post när man håller på med automatiska klockningsprofiler eller är det något som jag gör enormt fel här?

2. Finns det något sätt att komma åt asus Safeboot som inte innebär att jag måste starta om datorn 50:isch gånger för att nå post?

Har RAM stickorna ett eller två lägen? Intels XMP har ofta 2st där den ena innebär moderkortets egna custom timings och memory training medans den andra är för RAM kittets egna utan något annat trams.