Permalänk
Medlem

Räcker 550W till detta?

Hej! Jag har nyss uppgraderat både CPU och GPU och jag slipper gärna uppgradera PSU så jag tänkte se ifall ni tror att 550W räcker för denna datorn. Enligt CoolerMaster’s PSU kalkylator så räcker 386W men ville säkerhetskolla och se vad folk säger.

Specifikatoner:
GPU: Radeon RX 6700XT
CPU: Ryzen 5 5600G
Moderkort: B450I GAMING PLUS AC
Ram: Två HyperX 8GB stickor
Lagring: M.2 250GB och SSD 1TB

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Hej! Jag har nyss uppgraderat både CPU och GPU och jag slipper gärna uppgradera PSU så jag tänkte se ifall ni tror att 550W räcker för denna datorn. Enligt CoolerMaster’s PSU kalkylator så räcker 386W men ville säkerhetskolla och se vad folk säger.

Specifikatoner:
GPU: Radeon RX 6700XT
CPU: Ryzen 5 5600G
Moderkort: B450I GAMING PLUS AC
Ram: Två HyperX 8GB stickor
Lagring: M.2 250GB och SSD 1TB

Tacksam för svar.

Tips! Testa att peta in dina uppgifter här: https://seasonic.com/wattage-calculator#

Verkar som ditt bygge mår bäst av en PSU med minst 650W.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Hej! Jag har nyss uppgraderat både CPU och GPU och jag slipper gärna uppgradera PSU så jag tänkte se ifall ni tror att 550W räcker för denna datorn. Enligt CoolerMaster’s PSU kalkylator så räcker 386W men ville säkerhetskolla och se vad folk säger.

Specifikatoner:
GPU: Radeon RX 6700XT
CPU: Ryzen 5 5600G
Moderkort: B450I GAMING PLUS AC
Ram: Två HyperX 8GB stickor
Lagring: M.2 250GB och SSD 1TB

Tacksam för svar.

Jag kör liknande på en av mina datorer fast 5700XT och B550, funkar fint med ett 550W nätagg för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Hej! Jag har nyss uppgraderat både CPU och GPU och jag slipper gärna uppgradera PSU så jag tänkte se ifall ni tror att 550W räcker för denna datorn. Enligt CoolerMaster’s PSU kalkylator så räcker 386W men ville säkerhetskolla och se vad folk säger.

Specifikatoner:
GPU: Radeon RX 6700XT
CPU: Ryzen 5 5600G
Moderkort: B450I GAMING PLUS AC
Ram: Två HyperX 8GB stickor
Lagring: M.2 250GB och SSD 1TB

Tacksam för svar.

I swec test med en i9 10900K så drog hela systemet max 320W från väggen med ett 6700xt. (https://www.sweclockers.com/test/31552-amd-radeon-rx-6700-xt/...)

Det är då utan att ta nätdelens verkningsgrad i beaktning.
Så under 300W.

Permalänk
Medlem

Använd calculatorn för att få fram rätt behov. (Det finns fler också om man vill)
Sen varför du har en cpu med inbyggd grafik och grafikkort förstår jag inte. Borde räcka med 5600G om moderkortet stöder inbyggd grafikkort. Så det separata grafikkortet vet jag inte varför det ska vara med.
Sen kan det vara bra att se till att nätaggregatet kan klara några andra delar som man kanske vill ha senare.
(De grafikkort man väljer brukar ha en rekommendation på hur kraftigt nätagg som rekomenderas. Inet vet jag brukar ange det)
6700 XT har t.ex. 650W för en av varianterna men fler finns.

Sen brukar nätaggen tappa en del effekt med tiden, men beror bl.a. på hur mycket man använder datorn.
Men personligen brukar jag lägga på del extra saker i calculatorn och ha en marginal på 10 - 20 % extra för framtida behov och slitage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tips! Testa att peta in dina uppgifter här: https://seasonic.com/wattage-calculator#

Verkar som ditt bygge mår bäst av en PSU med minst 650W.

Enligt den där ska jag ha ett 1000w.. Kör med 650w till riggen i sign utan några som helst bekymmer

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Använd calculatorn för att få fram rätt behov. (Det finns fler också om man vill)
Sen varför du har en cpu med inbyggd grafik och grafikkort förstår jag inte. Borde räcka med 5600G om moderkortet stöder inbyggd grafikkort. Så det separata grafikkortet vet jag inte varför det ska vara med.
Sen kan det vara bra att se till att nätaggregatet kan klara några andra delar som man kanske vill ha senare.
(De grafikkort man väljer brukar ha en rekommendation på hur kraftigt nätagg som rekomenderas. Inet vet jag brukar ange det)
6700 XT har t.ex. 650W för en av varianterna men fler finns.

Sen brukar nätaggen tappa en del effekt med tiden, men beror bl.a. på hur mycket man använder datorn.
Men personligen brukar jag lägga på del extra saker i calculatorn och ha en marginal på 10 - 20 % extra för framtida behov och slitage.

GPUn är redan köpt och färdigmonterad, men vilken CPU tycker du att jag bör ha då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

GPUn är redan köpt och färdigmonterad, men vilken CPU tycker du att jag bör ha då ?

Skuller hellre byta CPU till en vanlig 5600 utan G, den har mer cache och stöd för pci-e 4 vilket 5600G saknar

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

GPUn är redan köpt och färdigmonterad, men vilken CPU tycker du att jag bör ha då ?

Själv har jag 5600X. Den är bättre om man inte ska använda grafiken i CPU:n. Annars är G bra om man vill ha både grafik och CPU i samma chip bara man har rätt moderkort.