Permalänk

Ryzen 9 7900x undervoltning

Tjabba har precis fått ihopa min nya dator!
Men märkt nu att jag hög temp när jag spelar ligger på cirka 85-90 grader, och cirka 50-55 i idle, är väll säkert också att amd i sig har maxat dessa processorer till Max! Och med detta sagt så går ju mina fläktar på full varv! Så vill försöka undervolta den för lite mer stabila temps. Men lyckas inte undervolta den! Det verkar som att den sätter alla settings på default, jag gör det via bios, när jag har ställt in alla värden och sen spara dem, och datorn startar om! Så kollar jag på Ryzen master, då är volten på standard värde 1.472v så det känns som min bios låser på default läge. Men ändrar jag inställningarna i Ryzen master, så kraschar systemet får blue screen, när jag startar cinabench r23. Mitt radeon rx 6900xt går utmärkt och undervolta, så där har jag stabilare temps, och lägre rpm på fläktarna! För känns mög att fläktarna ska maxa och låta som hela burken ska lyfta till månen! För att försöka få ner tempen på load.

Mitt setup är

Moderkort asus tuf 650 plus
Amd Ryzen 7900x
Radeon rx 6900 xt red devil
Corsair 5600mhz ddr5 ram minne
Corsair h100i kylare
Coolermster 850w psu
Chassi zalman neo 7 ”4 fläktar”
Ssd kingston 240gb
Ssd m2 kingston 1tb

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Är det inte strömbudgeten som ska begränsas snarare än undervoltning? Jag läste precis en artikel om detta på https://www.anandtech.com/show/17641/lighter-touch-cpu-power-... Man förlorar väldigt lite på att köra den i 105W istället för 230W, till skillnad från hos Intel 13900.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakwetu:

Är det inte strömbudgeten som ska begränsas snarare än undervoltning? Jag läste precis en artikel om detta på https://www.anandtech.com/show/17641/lighter-touch-cpu-power-... Man förlorar väldigt lite på att köra den i 105W istället för 230W, till skillnad från hos Intel 13900.

Två små saker här.

Var i Anantechs artikel skriver de om någon strömbudget? powebudget översätts exempelvis till effektbudget.

Effekt beräknas i en likspänningskrets som produkten mellan spänning och ström. Sänker man spänning så sänks utvecklad effekt. Samma sätt om man sänker strömmen.

Sen finns det inget som heter undervolta. Lika lite som att underwattra, underströmma eller undermetra.

Simpel högstadiefysik.

Permalänk
Medlem

@BMac Vilken term använder du för det diskuterade ämnet? Det svenska språket måste utvecklas i takt med samhället och teknikutvecklingen, och vi kan alla lära oss av varandra. Om du klurat ut ett bättre uttryck än de som normalt används i dagligt tal bör du införa det i diskussionen.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Jag tycker ändå det låter på den höga sidan i spel även om jag vet att cpun/bios har som mål att nå höga temperaturer vid boost. Det ingår liksom.. och är ingen fara i sig. Nu är ju inte alla spel lika men jag har aldrig sett 85 grader i några längre stunder i spel på 7950x utan endast vid lite tyngre laster än så.

Mina tips
- Kolla montering och även att vattenkylaren du har fungerar korrekt till att börja med

- Släng ut Ryzen master och gör ändringar för power limit i bios istället. Sätt den till 65 eller 105w. Är det spel som är fokus så tappar du ingen prestanda alls på det. Ryzen master är vad jag skulle kalla ”trasigt”. Du kan prova lite minus med curve optimizer också men det är lönlöst på 7950x (den jag testat). Min 7600x finns mer headroom så där är det lite mer lönt.

- Ändra fläktkurvor i bios/uefi också. De behöver inte gå på max på den där kylaren även om cpun visar 85 grader och power limit är exempelvis 105w. Värmen finns helt enkelt inte i vattenkylaren och kan fläktas bort via radiatorn. För att få en uppfattning på riktigt om hur det står till med det så skulle man vilja veta vattentemp men börja med att känna på radiatorn när du har 85 grader på cpun så förstår du nog vad jag menar. Experimentera med exempelvis 50% fläkt vid 90 grader och 100% fläkt efter det. Ett annat alternativ kan vara att låta exempelvis vattentemp styra fläktarna, det vore mer ”rätt”med det kanske är svårt att få till med en AIO

Edit:
Om jag förstått det rätt så ska corsair 100i ha sensor för kylvätskan. Se till att styra fläktarna efter den istället för cpudie temp så blir livet lite lugnare med fläktarna som kan spinna upp och ner i tid och otid annars. Ett rimligt riktmärke för temp på kylvätskan kan vara runt 40 grader men du får prova dig fram. Detta verktyg kan vara bra att leka med. Där kan du styra vilka fläktar från vilka sensorer du vill och förhoppningsvis kunna få till samma i bios/uefi när du är nöjd. (Om man vill slippa extra program för fläktstyrning) https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BMac:

Sen finns det inget som heter undervolta.

???

Varför skulle det inte göra det? lol Det är ett vedertaget begrepp inom PC-världen sedan många år nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon132576:

???

Varför skulle det inte göra det? lol Det är ett vedertaget begrepp inom PC-världen sedan många år nu.

Just detta begrepp är svårt eftersom det som verb bör heta "underspänna" eftersom det är spänningen som manipuleras, men jag håller med hela världen (tror jag) att det bara låter vansinnigt.
Å andra sidan kan det inte finnas en undervolt eller övervolt. Volt är Volt och det är klart definierat vetenskapligt. Det finns inga småvolt så att säga

Analogt så borde det finnas övermeter och undermeter. Med samma språkligt förfarande borde barn övermetra när de växer upp.

Undervolt och övervolt är mer saker som borde finnas i gymnastiken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BMac:

Analogt så borde det finnas övermeter och undermeter. Med samma språkligt förfarande borde barn övermetra när de växer upp.

Svamligt ordmärkeri. Undervoltning är som bekant när man kör en halvledarkomponent på lägre spänning än specifikationerna anger, det är en fullt legitim term och har inget med några vetenskapliga definitioner att göra.

Det finns dock inga specifikationer på hur lång en människa ska vara, så mitt råd är att ägna din tid åt något mer produktivt än att streberaktigt pekpinna om detta.

Permalänk
Skrivet av Trigger:

Jag tycker ändå det låter på den höga sidan i spel även om jag vet att cpun/bios har som mål att nå höga temperaturer vid boost. Det ingår liksom.. och är ingen fara i sig. Nu är ju inte alla spel lika men jag har aldrig sett 85 grader i några längre stunder i spel på 7950x utan endast vid lite tyngre laster än så.

Mina tips
- Kolla montering och även att vattenkylaren du har fungerar korrekt till att börja med

- Släng ut Ryzen master och gör ändringar för power limit i bios istället. Sätt den till 65 eller 105w. Är det spel som är fokus så tappar du ingen prestanda alls på det. Ryzen master är vad jag skulle kalla ”trasigt”. Du kan prova lite minus med curve optimizer också men det är lönlöst på 7950x (den jag testat). Min 7600x finns mer headroom så där är det lite mer lönt.

- Ändra fläktkurvor i bios/uefi också. De behöver inte gå på max på den där kylaren även om cpun visar 85 grader och power limit är exempelvis 105w. Värmen finns helt enkelt inte i vattenkylaren och kan fläktas bort via radiatorn. För att få en uppfattning på riktigt om hur det står till med det så skulle man vilja veta vattentemp men börja med att känna på radiatorn när du har 85 grader på cpun så förstår du nog vad jag menar. Experimentera med exempelvis 50% fläkt vid 90 grader och 100% fläkt efter det. Ett annat alternativ kan vara att låta exempelvis vattentemp styra fläktarna, det vore mer ”rätt”med det kanske är svårt att få till med en AIO

Edit:
Om jag förstått det rätt så ska corsair 100i ha sensor för kylvätskan. Se till att styra fläktarna efter den istället för cpudie temp så blir livet lite lugnare med fläktarna som kan spinna upp och ner i tid och otid annars. Ett rimligt riktmärke för temp på kylvätskan kan vara runt 40 grader men du får prova dig fram. Detta verktyg kan vara bra att leka med. Där kan du styra vilka fläktar från vilka sensorer du vill och förhoppningsvis kunna få till samma i bios/uefi när du är nöjd. (Om man vill slippa extra program för fläktstyrning) https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases

Grymt tack för svar! Jag fixat och donat med datorn nu sen i går, bytte till ett 1000w nätagg i stället, fixat rundor med fläkt kurva osv, även slängt Ryzen master, då hwmonitor och Corsair icu program verkar stämma bättre med temps så nu ligger jag på runda slänga 76-78 i load temps på 80% fläkt om jag inte minns fel, kylväskan på 33-35 grader. Gpu ligger på cirka 75 grader som högst. Kört flera timmar i dag på spel, benchmark utan krasch än så länge

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Liquiiden:

Grymt tack för svar! Jag fixat och donat med datorn nu sen i går, bytte till ett 1000w nätagg i stället, fixat rundor med fläkt kurva osv, även slängt Ryzen master, då hwmonitor och Corsair icu program verkar stämma bättre med temps så nu ligger jag på runda slänga 76-78 i load temps på 80% fläkt om jag inte minns fel, kylväskan på 33-35 grader. Gpu ligger på cirka 75 grader som högst. Kört flera timmar i dag på spel, benchmark utan krasch än så länge

Lite beroende på hur det påverkar ventilation i resten av lådan (Gpu temp) givetvis men med tanke på var du har för temp på kylvätskan och cpu nu så kan du släppa ner fläktarna en bit till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sorry för Hijack, kanske ska göra en egen tråd. Tja jag fick mitt 7900x bygge precis innan nyår av Inet.

Så här ser mina temps ut om någon kan kika och påpeka vad jag behöver göra.

ASUS ROG Crosshair X670E Hero
ASUS ROG Strix LC II 360
Fractal Design Define 7 Vit TG

Har inte lekt i bios eller något liknande, har alltid haft intel innan.

Att tillägga mitt CCD #0 får fnatt ibland och visar runt 65 grader i en millisekund och sen 36 igen tex. Vet inte om det är någonting att tillägga.

Visa signatur

En dator, en mobil och en tablet. X670 Hero / 7900X / 4080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lakoni:

Att tillägga mitt CCD #0 får fnatt ibland och visar runt 65 grader i en millisekund och sen 36 igen tex. Vet inte om det är någonting att tillägga.

Är det allt? Nej... Det låter fullt normalt. Temperatursensorerna i moderna processorer reagerar extremt snabbt på förändringar i arbetsbelastning, och snabba spikar i belastning (och därmed temperatur) kan ju inträffa i princip när som helst med tanke på alla bakgrundsprocesser som alltid ligger och snurrar i en normal speldator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Är det allt? Nej... Det låter fullt normalt. Temperatursensorerna i moderna processorer reagerar extremt snabbt på förändringar i arbetsbelastning, och snabba spikar i belastning (och därmed temperatur) kan ju inträffa i princip när som helst med tanke på alla bakgrundsprocesser som alltid ligger och snurrar i en normal speldator.

Haha ja antar det, ville bara kika om något var konstigt. Har haft ett 3570k i tio år drygt att hoppa över till det röda träsket är nytt för mig Temperaturerna är okej också, inget konstigt?

Visa signatur

En dator, en mobil och en tablet. X670 Hero / 7900X / 4080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lakoni:

Temperaturerna är okej också, inget konstigt?

Visst. Helt inom rimlighetens gränser. Inget att oroa sig över alls.

Permalänk
Skrivet av Trigger:

Lite beroende på hur det påverkar ventilation i resten av lådan (Gpu temp) givetvis men med tanke på var du har för temp på kylvätskan och cpu nu så kan du släppa ner fläktarna en bit till.

Jag tror mitt chassi har dålig cirkulation, jag kör ett zalman neo z7 har gjort lite re Search på det chassi och det ska inte vara så bra enligt en del som själv kör/kört på detta chassi.

Så dem tempsen är ok då ?