Permalänk
Medlem

Separera video och ljudspår

Jag har en video-fil (.MOV). Finns det något enkelt sätt att separera ljudspåret från den? Jag vill använda ljudspåret och lägga det på en stillbild istället

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Llhweiir:

Jag har en video-fil (.MOV). Finns det något enkelt sätt att separera ljudspåret från den? Jag vill använda ljudspåret och lägga det på en stillbild istället

Lättaste är väl att köra något videoredigeringsprogram, typ Davinci Resolve, och bara rendera ut ljudet.

Permalänk
Rekordmedlem

Det var länge sedan man stötte på quicktime... Det du vill göra är att demuliplexera filen så om du söker på "demux mov files" så får du träffar på guider och program.
Gstreamer ska klara av det https://gstreamer.freedesktop.org/documentation/installing/on...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

tror du kan öppna .mov videos i Audacity och spara ned ljudet i en ljudcontainer genom det.
https://www.audacityteam.org/

det kan öppna en hel uppsjö av ljudformat och videoformat iaf kan va värt att iaf prova .mov är väl om ja inte mins fel bara en video container så ljudspåret och videospåret kan ha lite varierande codecs i den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Lättaste är väl att köra något videoredigeringsprogram, typ Davinci Resolve, och bara rendera ut ljudet.

Davinci är bra på många sätt, men pissdåligt på att läsa in "vanliga" videofiler som inte kommer direkt från kamera. Sparade klipp från nätet, och liknande, går inte att läsa in alls. Man måste köra allt i nån konverterare innan, som ffmpeg.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av cyklonen:

Davinci är bra på många sätt, men pissdåligt på att läsa in "vanliga" videofiler som inte kommer direkt från kamera. Sparade klipp från nätet, och liknande, går inte att läsa in alls. Man måste köra allt i nån konverterare innan, som ffmpeg.

Intressant. Har aldrig upplevt problemet du beskriver. Brukar köra flera olika format i våra videor utan att behöva exportera från kamera eller konvertera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Intressant. Har aldrig upplevt problemet du beskriver. Brukar köra flera olika format i våra videor utan att behöva exportera från kamera eller konvertera.

Jag har aldrig lyckats läsa in en film som kommer "från nätet" så att säga.
Filer från mina olika kameror funkar perfekt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har aldrig lyckats läsa in en film som kommer "från nätet" så att säga.
Filer från mina olika kameror funkar perfekt.

Kör du gratis verren eller Studio? Vet att t.ex H265 funkar betydligt bättre i Studio. Nu lär väl TS inte köpa mjukvara för flera tusingar bara för detta dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror du kan öppna .mov videos i Audacity och spara ned ljudet i en ljudcontainer genom det.
https://www.audacityteam.org/

det kan öppna en hel uppsjö av ljudformat och videoformat iaf kan va värt att iaf prova .mov är väl om ja inte mins fel bara en video container så ljudspåret och videospåret kan ha lite varierande codecs i den.

Detta. Har använt Audacity för exakt detta ändamål vid något tillfälle.

Har ett vagt minne att jag gjort detsamma med VLC men kan minnas fel så garanterar inte att det går med den.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Kör du gratis verren eller Studio? Vet att t.ex H265 funkar betydligt bättre i Studio. Nu lär väl TS inte köpa mjukvara för flera tusingar bara för detta dock

Studio, men just såna saker påverkas inte.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Detta. Har använt Audacity för exakt detta ändamål vid något tillfälle.

Har ett vagt minne att jag gjort detsamma med VLC men kan minnas fel så garanterar inte att det går med den.

Tack - jag testar!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

ffmpeg.exe - Fixar det mesta
https://github.com/BtbN/FFmpeg-Builds/releases/download/lates...

Kopiera ljudspåret från videon till a.aac
ffmpeg.exe -i a.mov -c:a copy a.aac

Skapa video (med framerate 25) från bild a.png och ljud från a.aac
ffmpeg.exe -loop 1 -i a.png -i a.aac -c:a copy -shortest a.mp4

Det går dock mkt snabbare att skapa en video med framerate 1, men den kanske inte funkar överallt.
ffmpeg.exe -loop 1 -r 1 -i a.png -i a.aac -c:a copy -shortest a.mp4

Bilden a.png loopas for ever vilket medför att längden på videon sätts av ljudfilen mha "shortest"