Slippa automatiska omstarter pga Windows Update i Windows 11?

Permalänk
Medlem

Slippa automatiska omstarter pga Windows Update i Windows 11?

Någon som har lyckats lista ut hur man slipper automatiska omstarter på grund av Windows Update i Windows 11?

Jag kör ofta processer över flera dygn på min dator, så att datorn installerar från ingenstans är absolut inte okej.

I Windows 10 kunde jag lösa det i gpedit.mcs genom att ändra:
Administrativa mallar-> Windows-komponenter -> Windows Update -> Ingen automatisk omstart med inloggade användare

I Windows 11 finns motsvarande, men labeled som "äldre princip". Den verkar inte fungera:
Administrativa mallar-> Windows-komponenter -> Windows Update -> Äldre principer -> Ingen automatisk omstart med inloggade användare

Finns någon annan ratt att vrida på?
Eller måste jag testa alternativa lösningar som att ställa in "Anslutning med datapriset" för att hindra Windows Update helt?
Det vill jag ju egentligen inte. Vad jag vill är att uppdateringarna laddas ner automatiskt, men installeras när jag startar om datorn manuellt. Eller om det är kritiskt att de tjatar lite på mig.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Skaffa Win 11 Enterprise så kan du välja själv

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Någon som har lyckats lista ut hur man slipper automatiska omstarter på grund av Windows Update i Windows 11?

Jag kör ofta processer över flera dygn på min dator, så att datorn installerar från ingenstans är absolut inte okej.

I Windows 10 kunde jag lösa det i gpedit.mcs genom att ändra:
Administrativa mallar-> Windows-komponenter -> Windows Update -> Ingen automatisk omstart med inloggade användare

I Windows 11 finns motsvarande, men labeled som "äldre princip". Den verkar inte fungera:
Administrativa mallar-> Windows-komponenter -> Windows Update -> Äldre principer -> Ingen automatisk omstart med inloggade användare

Finns någon annan ratt att vrida på?
Eller måste jag testa alternativa lösningar som att ställa in "Anslutning med datapriset" för att hindra Windows Update helt?
Det vill jag ju egentligen inte. Vad jag vill är att uppdateringarna laddas ner automatiskt, men installeras när jag startar om datorn manuellt. Eller om det är kritiskt att de tjatar lite på mig.

Gissningsvis kan du - delvis - sätta sådant med policy om du har en Pro-version av Windows. Du har också möjligheten att skjuta på uppdateringar, så du kan undvika omstarter temporärt om du planerar lite. Men behöver du mer finkornig kontroll behöver du nog fundera på att köra riktiga serveroperativ på den maskin där du kör långvariga processer.

Permalänk
Medlem

Prova att ändra i registret om, men som tidigare påpekats beroende på vad du gör så kan server OS vara bättre https://www.thewindowsclub.com/windows-updates-restart-disabl...

Permalänk
Avstängd

Det enklaste sättet att stoppa automatiska omstarter är ju att starta om den själv manuellt innan den automatiska kommer. Installera uppdateringar när de kommer, sen skjut upp uppdateringarna innan du sätter igång dina långa processer och när de är färdiga så installerar du de uppdateringar som finns så är den redo för nästa körning helt enkelt. Har du körningar över 5 veckor kanske du bör välja ett annat operativsystem dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det enklaste sättet att stoppa automatiska omstarter är ju att starta om den själv manuellt innan den automatiska kommer. Installera uppdateringar när de kommer, sen skjut upp uppdateringarna innan du sätter igång dina långa processer och när de är färdiga så installerar du de uppdateringar som finns så är den redo för nästa körning helt enkelt. Har du körningar över 5 veckor kanske du bör välja ett annat operativsystem dock.
<Uppladdad bildlänk>

Tack, paus-funktionen ser fin ut. Borde förhoppningsvis lösa de flesta problemen.

Angående annat OS ska jag överväga det. 24 timmar in känner jag mig inte alls välkommen i Windows 11. Kanske läge att göra slag i saken med någon Linuxversion. Iaf att dualboota till för allt vad gäller utveckling och programmering.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Tack, paus-funktionen ser fin ut. Borde förhoppningsvis lösa de flesta problemen.

Går också att aktivera så att du får en notis när systemet har installerat uppdateringar som kräver omstart. På mitt engelska system finns det under Windows Update -> Advanced options och slå på "Notify me when a restart is required to finish updating". Då vet du ju om det och kan starta om datorn när det passar dig under dagen. Aktivera också "Active hours" (Aktiva timmar på svenska) då kommer datorn inte att starta om sig automatiskt under aktiva timmar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Skaffa Win 11 Enterprise så kan du välja själv

Tack, faktiskt ett ganska bra förslag!

Enterprise kostar visserligen skjortan, men för att få en funktion som borde finnas i alla windowsversioner kan jag tänka mig att shoppa på gråmarknaden. Ska överväga det om allt annat skiter sig.

Skrivet av jnsson:

Går också att aktivera så att du får en notis när systemet har installerat uppdateringar som kräver omstart. På mitt engelska system finns det under Windows Update -> Advanced options och slå på "Notify me when a restart is required to finish updating". Då vet du ju om det och kan starta om datorn när det passar dig under dagen. Aktivera också "Active hours" (Aktiva timmar på svenska) då kommer datorn inte att starta om sig automatiskt under aktiva timmar.

Tack, också ett bra förslag! Ett av de största problemen är onekligen att man inte vet när datorn kan få för sig att starta om.

Problemet med Active Hours är att jag kan använda min dator lite när som. Innan jag lyckades få styr på Windows 10 var jag rädd för att gå ut i köket och hämta kaffe - man visste aldrig när Windows Update kunde få för sig att starta om datorn och kasta bort X timmars jobb. (CTRL+S sitter i muskelminnet när jag reser mig upp. Men nog tusan lyckas jag glömma det varje gång en uppdatering står för dörren ...)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HappySatan:

Tack, paus-funktionen ser fin ut. Borde förhoppningsvis lösa de flesta problemen.

Paus-funktionen hjälper, men vad som löser problemet är att inte skjuta upp uppdateringar i veckor och sen köra något superviktigt precis när man har skjutit upp dem så länge att en tvingad omstart är imminent.

Citat:

Angående annat OS ska jag överväga det. 24 timmar in känner jag mig inte alls välkommen i Windows 11. Kanske läge att göra slag i saken med någon Linuxversion. Iaf att dualboota till för allt vad gäller utveckling och programmering.

Kör man saker som tar dagar att genomföra så är inte Windows Home eller Pro riktigt rätt system, Windows Server hade förstås funkat men har man inte tillgång till det via någon prenumeration eller liknande så blir det ju sjukt dyrt. Linux i någon server-variant funkar ju väldigt bra för sånt.

Men jag måste fråga, för detta är ju något som tas upp ganska ofta när det gäller just Windows Update. Vad gör ni på era datorer som tar flera dagar? Jag har jobbat med väldigt tunga system som gör databaskörningar med miljarder rader som sen ska skyfflas över till något annat system över internet med verifiering av allt och så, och ändå är det ytterst sällan de körningarna tar mer än några timmar. Det fanns en körning som blev problematisk då den började ta över ett dygn och skulle gå varje dygn, men den upptäckte jag var idiotiskt byggd så det tog bara någon timme att minska den med sådär 90% genom att använda lite smartare logik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Tack, också ett bra förslag! Ett av de största problemen är onekligen att man inte vet när datorn kan få för sig att starta om.

Det är en av de första sakerna jag aktiverar efter att ha installerat Windows 10 eller 11.

Skrivet av HappySatan:

Problemet med Active Hours är att jag kan använda min dator lite när som. Innan jag lyckades få styr på Windows 10 var jag rädd för att gå ut i köket och hämta kaffe - man visste aldrig när Windows Update kunde få för sig att starta om datorn och kasta bort X timmars jobb. (CTRL+S sitter i muskelminnet när jag reser mig upp. Men nog tusan lyckas jag glömma det varje gång en uppdatering står för dörren ...)

Jag tänkte att med Active Hours så kan du ställa in 06 (på morgonen) till 24 (alltså sent på kvällen) som aktiva timmar och det borde väl täcka den större delen iallafall? Du kan ha upp till 18 timmar som aktiva timmar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men jag måste fråga, för detta är ju något som tas upp ganska ofta när det gäller just Windows Update. Vad gör ni på era datorer som tar flera dagar? Jag har jobbat med väldigt tunga system som gör databaskörningar med miljarder rader som sen ska skyfflas över till något annat system över internet med verifiering av allt och så, och ändå är det ytterst sällan de körningarna tar mer än några timmar. Det fanns en körning som blev problematisk då den började ta över ett dygn och skulle gå varje dygn, men den upptäckte jag var idiotiskt byggd så det tog bara någon timme att minska den med sådär 90% genom att använda lite smartare logik.

Ska jag vara helt ärlig är det extremt sällan som något körs längre än några timmar. Varför jag skrev att det tar flera dygn vet jag inte. Sannolikt för att jag var förbannad på att Windows startat om under natten och därför ville överdriva.

Vanligtvis handlar det om databasfrågor med JOINs från helvetet som jag slår igång innan läggdags, så att de är klara till morgonen.

Den här gången fick jag en dubbel smäll. Dels hade jag slagit igång en radda databasfrågor igår, vilka brev avbrutna. Dels hade jag glömt att spara en del ändringar i Netbeans, vilket innebär att jag måste skriva om en del kod på måndag.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Funktionen att bli av med omstarter finns i typ alla versioner om man vet var man ska leta, sen om MS vill göra det eller inte är ju en annan fråga

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Dels hade jag glömt att spara en del ändringar i Netbeans, vilket innebär att jag måste skriva om en del kod på måndag.

Är det vanligt att editorer/IDE:er inte löpande autolagrar sånt man håller på med? Jag förstår om ett hårddiskhaveri tar med sig sånt man inte pushat till git än men att öppna ett dokument och inte vara där man befann sig (eller väldigt nära) låter ju barockt: det klarar ju till och med vim…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Är det vanligt att editorer/IDE:er inte löpande autolagrar sånt man håller på med? Jag förstår om ett hårddiskhaveri tar med sig sånt man inte pushat till git än men att öppna ett dokument och inte vara där man befann sig (eller väldigt nära) låter ju barockt: det klarar ju till och med vim…

Jag kan bara svara för den version av Netbeans som jag arbetar med, men där autosparas inget.

Och återigen, problemet är generellt och gäller inte enbart IDE:r. Det kan vara anteckningar i Notepad, någon slarvig skiss i Photoshop eller en kommentar som jag börjar skriva här på Swec men inte hunnit skicka. Problemet är att Microsoft ger blanka fan i vad jag har öppet och tvingar fram en omstart.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem, spelar ingen roll hur jag konfigurerar mitt Windows heller.

Slutade med att jag skrev en egen liten tjänst som slår ihjäl Windows Update (och den där Medic servicen) så fort dessa startar. Så väljer jag själv när jag vill uppdatera. Så kan du koda är det ett alternativ!

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Problemet är att Microsoft ger blanka fan i vad jag har öppet och tvingar fram en omstart.

Yep, jag minns det från min tid med Windowslaptop på jobbet.
Med Windows Server kan man som sagt - mot en högre kostnad - sätta mer seriösa policies utan att behöva gå till gråvarumarknaden eller oroa sig över att registerinställningar man gör skrivs över av framtida uppdateringar. Annars är det nog huvudsakligen en fråga om att acceptera systemet som det är eller titta på andra system som i sin tur kräver andra kompromisser av dig.

Permalänk
Avstängd

Det är ju inget problem om man inte gör det till ett problem. Får du en notifikation om uppdateringar, försök installera den vid ett passande tillfälle istället för att skjuta upp den så länge du kan, så får du ingen tvingad omstart. Det är inte svårare än så. Behöver datorn "jobba ifred" med något över en natt eller så, så är det bara att gå in och be den att skjuta upp uppdateringarna.

Min jobbdator är mycket hårdare styrd än en privat dator men även där får jag ju upp en notifikation typ sex timmar innan en tvingad omstart (efter att IT plötsligt insett att den två år gamla versionen av Windows som är den enda de tillåter kanske inte är så himla bra). Då får man helt enkelt se till att spara allt och starta om (helst) själv.

Permalänk
Medlem

om du kör gpedit.msc sen in under Datorkonfiguration > Administrativa mallar > Windows-komponenter > windows update > äldre principer. Redigera "Ingen automatisk omstart med inloggade användare efter schemalagda installationer av automatiska uppdateringar." Välj Aktiverad och spara så kanske det löser dina bekymmer...